img
20
kurier kulturalny
14–27 lutego 2014 nr 3 (199) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Postać kozaka w romantycznej literaturze polskiej
Polscy pisarze i poeci przez stulecia stworzyli różnorakie wizerunki Kozaków w swoich dziełach. Dla jed-
nych Kozacy byli obrońcami wiary, rycerzami walczącymi o niepodległość Ukrainy. Dla innych bojownikami
o sprawiedliwość społeczną i „wolność naszą i waszą”, dla jeszcze innych natomiast, zbiorowiskiem zwy-
kłych bandytów, pospolitych rzezimieszków, pijaną czernią wzniecającą rzezie, by móc nurzać się we krwi.
Kozak jest nieodłącznym elementem krajobrazu ukraińskiego, został też na trwałe wpisany w romantyczne
krajobrazy stepów opisywane przez przedstawicieli „szkoły ukraińskiej” w polskiej literaturze.
Orłyka („Orlik i Orłeńko”), Bohdan
IWONA BORUSZKOWSKA
Chmielnicki („Kościół w Gużyńcach”).
Przy czym Czajkowski opisywał wa-
„Kozak jest najzupełniej oryginal-
lecznych i dzielnych Kozaków, którzy
nym wytworem kultury stepowej. (…)
walczyli razem z wojskami polskimi
Łączy w sobie ducha wojennego,
przeciwko wspólnemu wrogowi. Ide-
rycerskość obok dzikości, ponurej
alizował ich, podobnie jak Bohdan
urody, nawet okrucieństwa. Zawsze
Zaleski, jednak opowiadania swoje
jednak skupia w sobie malownicze
opatrywał przypisami dowodzącymi
piękno, dumę i godność” – pisała
autentyczności
przedstawianych
Alina Kowalczykowa. W kręgu zain-
zdarzeń. Obraz środowiska kozac-
teresowań historią kresów południo-
kiego przedstawiał pisarz, korzysta-
wo-wschodnich znaczące miejsce
jąc z istniejących już w literaturze
zajmuje Kozaczyzna. Zaintereso-
obrazów-kliszy. Powielał stereoty-
wanie to wiąże się z romantycznym
powe obrazy Zaleskiego, ale czerpał
prądem myślowym – historyzmem.
także z folkloru i opowieści szlachty.
Kozaczyzna była zjawiskiem na tyle
Kreował obraz braci kozackiej na
oryginalnym, by zawładnąć zupełnie
potrzeby agitacji politycznej, dlatego
wyobraźnią romantyków zaintere-
przeważają w jego pisarstwie ob-
sowanych Ukrainą. Ci z twórców,
razy Kozaków – dzielnych rycerzy,
którzy idealizowali Kozaczyznę (np.
obrońców Rzeczypospolitej, którzy
Józef Bohdan Zaleski), tworzyli peł-
ponad wszystko cenią wolność, wio-
ne nastrojowości poetyckie obrazy
dą niebezpieczne życie pełne przy-
dzielnych Kozaków, korzystając przy
gód, ale potrafią być także spokojni,
tym z twórczości ludowej opiewającej
rozważni, mądrzy.
dzieje Kozaczyzny – z dum. Wyko-
W twórczości Olizarowskiego
rzystywali przy tym pieśni zebrane
spotkamy wyraźną kreację postaci
przez Maksymowicza. Polscy twórcy
Kozaka w utworze „Zawierucha”.
szczególnie ochoczo sięgają do tych
Tytułowy bohater stworzony został w
okresów historycznych, w których
Józef Chełmoński „Dojeżdżacz albo Kozak na koniu”, Muzeum Narodowe w Warszawie
oparciu o ludowe pieśni ukraińskie,
Polacy i Ukraińcy występowali razem
Pan ataman w rozdźwięk huczny
a także istniejący już stereotyp Koza-
przeciwko wspólnemu wrogowi – np.
śladował, nic nie powtarzał; on się
idealizacji kozaczyzny na kartach
Ku turbanom kiwał głową:
ka, jednak jest to postać odmienna
Turkom. Do tych neutralnych epizo-
urodził takim poetą, jakimi od lat
licznych utworów poetów „szkoły
ukraińskiej. A rozprawa krytyka
Urodziwy, w ślad buńczuczny,
niż postaci Zaleskiego i Czajkow-
dów historii sięgają Bohdan Zaleski,
trzystu rodzili się pośród dzikich
Wiał chorągwią malinową.
siego. Autor próbował w poemacie
Tomasz Padurra, Michał Czajkowski.
siczy i kurzeni nieuczeni zaporoscy
zdaje się być próbą zdefiniowania
Kozaczyzny jako fenomenu histo-
Biały Anioł na atłasie,
połączyć postać bajronicznego bo-
Nie brak też w polskiej literaturze
śpiewacy. (…) Z krwi obcej, pośród
rycznego, który zagościł na kar-
Mile słaniał się w swej krasie.
hatera z typowo ukraińską, tworząc
również opisów ostrych konfliktów
stosunków całkiem odmiennych, po
obraz Kozaka-indywidualisty, Koza-
między Polską a Ukrainą (Goszczyń-
tach literatury.
upływie lat kilkudziesięciu, znalazł
ka-kochanka, którego namiętność
ski, Słowacki).
Czerpiąc z przeszłości polsko-
się organ narodowości prawie roz-
„Wyprawa chocimska” daje wy-
kończy się tragicznie. Kozak Oliza-
Wyraz romantycznym zaintere-
ukraińskich terenów, Józef Bohdan
wianej, bytu już przekwitłego. Tym
obrażenie o dawnej potędze polsko-
rowskiego jest zespolony z przyrodą
sowaniom Kozaczyzną daje teore-
Zaleski wprowadza już w swojej
organem Kozaczyzny jest Bohdan
kozackiej.
stepu, połączony emocjonalną wię-
tyk „szkoły ukraińskiej , Michał Gra-
wczesnej twórczości postać Kozaka
Zaleski. W swoich wierszach stwo-
Postać Kozaka występowała czę-
zią ze swoim towarzyszem wędró-
bowski, w swojej pracy „Literatura
z rycerskich czasów Ukrainy. Prze-
rzył Zaleski wyidealizowaną wizję
sto w polskiej poezji. W prozie motyw
wek przez step – koniem. Po stracie
i krytyka”, zamieszczając obszerne
Kozaczyzny. Taki obraz znajdziemy
szłość rycersko-kozacka w dumach
ten zrealizował Michał Czajkowski,
wiernego zwierzęcia w oku mężne-
fragmenty odnośnie do historii Ko-
również w emigracyjnych lirykach
„ukraińskiego słowika” jest niewątpli-
który był jednym z najgorętszych
go Kozaka widać łzę, co świadczy
zaczyzny. W rozdziale „Co znaczy
poety, w których przeważa ton no-
wie idealizacją. A proces przedsta-
entuzjastów Kozaczyzny. Swoistą
o wrażliwości kreowanej przez Oli-
Kozaczyzna?” snuje takie oto reflek-
stalgii za utraconym bezpowrotnie
wiani wyidealizowanych niby-ryce-
kozakomanią zainteresował się czy
zarowskiego postaci. Kozak ten nie
sje: „za warowną ścianą Rzeczypo-
krajem. Świat kozackiej Ukrainy w
rzy ulega wzmocnieniu w lirykach
też nią się „zaraził” już na Wołyniu.
jest pozbawiony fantazji – na prośbę
spolitej Polskiej, która wszystko za-
lirykach Zaleskiego jest pełen barw-
emigracyjnych. Wizja historycznej
Nie było to zjawisko odosobnione.
wybranki galopuje przez step próbu-
słaniała od rozlicznych szkodliwych
nych, rycerskich postaci, którym
przeszłości i jej bohaterów jest tu
Wielu poetów i pisarzy fascynowało
jąc zdobyć dla niej „chmury białą
przygód, znajduje się na wschodnich
towarzyszy dumka, tworząc całość
zupełnie odmienna, niż w przypad-
się kozaczyzną. Jednakże u Czaj-
szmatkę. Świadczy to także o sile
granicach (…) Europy cały osobny
niezwykle poetycką. Wykreował on
ku Goszczyńskiego. Nie spotkamy u
kowskiego ta fascynacja nie maleje,
jego uczucia. Jednakże wyrażanie
systemat wojenny, wielkie stowa-
stereotypowy wizerunek Kozaka –
Zaleskiego obrazów rzezi, zniszczeń,
trwa wyjątkowo długo, stanowi nieja-
uczuć nie przychodzi mu łatwo, jest
rzyszenie ludzi orężnych, żyjących
dzielnego i pełnego fantazji, a także
mordów czy innego okrucieństwa.
ko ideologię życiową twórcy. Obrazy
zawsze milczący, oszczędny w sło-
w ustawicznej wojnie, przez wojnę
wiernego Rzeczypospolitej. Pomijał
Zaleski wybierał z przeszłości te frag-
Zaporoża i jego mieszkańców znaj-
wach, a przez to tajemniczy.
i wojną. (…) Ożywioną tymże sa-
w swoich utworach dramatyczne
menty, które pozwoliły mu ukazać
dują się na kartach „Powieści kozac-
„wolnych synów stepówjako boha-
Kozacka legenda zawarta w
mym duchem. Mając mówić o poezji
momenty polsko-kozackiej historii,
kich”, „Ukrainek”, „Hetmana Ukrainy”,
folklorze ukraińskim stała się jed-
ukraińskiej, zabytkach właśnie tej
akcentując wspólne zwycięstwa,
terów, rycerzy, wojowników słusznej
czy „Wernyhory”. Tematykę kozacką
nym z ulubionych tematów piewców
Kozaczyzny, sądzę konieczną rze-
jak w dumie „Wyprawa Chocimska”
spraw. Ukazywał tylko jedną stronę
podjął Czajkowski już w pierwszych
kresów  południowo-wschodnich.
czą pierwej powiedzieć, co to była
(1839):
historii. Dlatego autor „Zamku ka-
swoich utworach – w debiutanckim
Uzyskała ona różne realizacji: od
Kozaczyzna, co to byli ci Kozacy,
niowskiego” zarzucał mu fałszowa-
zbiorze opowiadań z 1837 roku –
Trzema szlachy idą Lachy,
idealizacji (u Zaleskiego) po pełne
którzy przestawszy nawet składać
nie prawdy historycznej i piętnował
„Powieściach kozackich”. W utwo-
A Kozacy czterma walą;
grozy przedstawienia hajdamackich
polityczne ciało zostawiali po sobie
idealizację Kozaków, pisząc: „Koza-
rach  przedstawił pisarz epizody
W trawach pławią się po pachy,
rzezi (Goszczyński). Faktem jest, iż
niezatartą narodowość, oryginalne
cy jego są wymuskani, za salonowi,
z życia atamanów – przywódców
Z rusznic palą (…)
do popularyzacji tematu kozackie-
swoje obyczaje, swój język, swoją
za zniewieściali na kozaków; nie
kozackich, czyniąc ich postaciami
go w romantyzmie przyczynili się
poezję”.
są takimi, jakimi ich znamy w krwa-
pierwszo- lub drugoplanowymi swo-
zbieracze dum (przede wszystkim
Grabowski maluje w tym ustę-
wych dziejach Zaporoża. Podobna
Utwór opowiada o historycznej
ich opowiadań. Autor przywołuje
Maksymowicz). Obraz romantycz-
pie bohaterskość Kozaków – „ludzi
wada nie jest do przebaczenia: jest
bitwie pod Chocimiem w 1621 roku,
przede wszystkim sylwetki postaci hi-
nej Ukrainy, Ukrainy kozackiej upo-
orężnych”, dla których wojna jest
grzechem przeciw najgłówniejszemu
kiedy wojska Kozaków, dowodzone
storycznych – hetmana Piotra Kona-
wszechniały rozprawy Grabowskie-
sprawą powszednią, czyniąc z
warunkowi poetyckiego talentu, prze-
przez hetmana Petro Konaszewicza
szewicza Sahajdacznego (w opowia-
go.
nich rycerzy z kresów Rzeczypo-
ciwko prawdzie”.
Sahajdacznego, przybyły na odsiecz
daniu „Módlmy się a bijmy”), Jakuba
Stereotypy Kozaków, które po-
spolitej. Próbuje dać odpowiedź na
Natomiast Michał Grabowski,
rycerzom Jana Karola Chodkiewi-
Szacha („Wyprawa na carogród”),
wstały na kartach romantycznej li-
pytanie, czym właściwie była Ko-
autor „Literatury i krytyki” tak pisał
cza, walczącym z Turkami. Zaleski
Semena Skałozuba („Skałozub w
teratury wyzyskał w kolejnej epoce
zaczyzna? Zabiera w ten sposób
o Zaleskim, wystawiając mu dość
nasycił dumę elementami kozackiej
zamku siedmiu wież”), Stefana Ku-
Henryk Sienkiewicz w „Trylogii”.
głos w sprawie uprawomocnienia
wysoką notę: „Zaleski nic nie na-
rzeczywistości:
nickiego („Ataman Kunicki”), Filipa