img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 14–27 lutego 2014 nr 3 (199)
Boska polichromia z gwoźdźca
Pod koniec października w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie zostanie
otwarta wystawa główna. W pierwszej dekadzie lutego dziennikarzom zaprezen-
towano fragmenty ekspozycji, na które składają się m.in. zabudowania z żydow-
skich dzielnic w polskich miasteczkach. Najciekawszym fragmentem wystawy
jest odtworzone sklepienie nieistniejącej synagogi z Gwoźdźca koło Kołomyi na
Pokuciu.
roku malarz mieszkał w Żabiem
BEATA KOST tekst
na Huculszczyźnie. Jesienią 1891
Muzeum Historii Żydów
roku wyjechał do Gwoźdźca, gdzie
Polskich ilustracje
zajął się przygotowywaniem roz-
Synagoga z Gwoźdźca będzie
prawy o polichromii w synagodze.
ozdobą galerii „Miasteczko”, na któ-
Na polecenie krakowskiej Akade-
re składają się świątynia, rynek z
mii Umiejętności uzupełnił pracę
kramami, karczma i dom. Sklepienie
dokumentacją rysunkową na prze-
spalonej gwoździeckiej synagogi od-
łomie 1898/1899. Zachowały się
tworzono w ramach projektu „Gwoź-
jego rysunki tuszem do niedoszłej
dziec Re!konstrukcja”, przygotowa-
publikacji „Bożnica drewniana w
nego przez Stowarzyszenie Żydow-
Gwoźdźcu”.
ski Instytut Historyczny z udziałem
Synagoga w Gwoźdźcu spłonęła
pracowni Handshouse Studio z
w czasie pogromu Żydów dokonane-
Massachusetts (Laura i Rick Brown
go przez wojska rosyjskie podczas
byli pomysłodawcami rekonstrukcji).
I wojny światowej. Rekonstrukcja
Wyjątkowy projekt edukacyjny za-
stała się możliwa dzięki Irene Plat-
kładał przygotowanie na podstawie
ke, wsparcie finansowe donatorki
zdjęć archiwalnych (synagoga w
pozwoliło uruchomić projekt „Gwoź-
Gwoźdźcu była jedną z trzech naj-
dziec Re!konstrukcja”. Projekt był
starszych synagog drewnianych o
unikatowym przedsięwzięciem ze
zachowanej dokumentacji zgroma-
względu na historyczno-edukacyjny
dzonej na przełomie XIX/XX wieku)
i międzynarodowy zasięg. „Historia
rekonstrukcji XVII-wiecznego dachu
nie musi być tylko pisana, mówio-
Montowanie sklepienia synagogi w MHŻP
synagogi o kształcie namiotu.
na, pamiętana czy interpretowa-
Świątynia powstała około roku
na. Historia może też być robiona.
chromii. Użyto farb wykonanych na
wykonali dekorację przedstawiają-
spolitej zaczęto przedstawiać też
1640. Synagoga z Gwoźdźca była
„Re!konstrukcja” dachu synagogi z
bazie wody, kleju oraz naturalnych
cą Świątynię Jerozolimską otoczo-
wizerunki mitycznych stworzeń,
niezwykle interesującym przykładem
Gwoźdźca jest właśnie projektem
pigmentów.
ną zwiniętym w pierścień Lewiata-
zwierząt i ornamenty roślinne. Na
łączenia architektury drewnianej i mu-
historii robionej” – pisali na swojej
Synagogę w Gwoźdźcu dekoro-
nem – potworem morskim, który
sklepieniach w Gwoźdźcu pojawiły
rowanej. Jej wnętrza zdobione były
stronie współtwórcy projektu.
wał żydowski malarz Israel, syn Mor-
stanie się pożywieniem sprawie-
się znaki zodiaku, jednorożec wal-
polichromią. Bima (podwyższenie
Rok temu, w marcu 2013, zre-
dechaja Liśnickiego z Jaryczowa, a w
dliwych po przyjściu żydowskiego
czący z lwem, niedźwiedź, pantera,
w centrum synagogi w formie altany
konstruowany dach nieistniejącej sy-
1729 r. malowidła zostały odrestau-
Mesjasza i odbudowaniu świątyni.
słoń, wielbłąd, zające, kuropatwy,
z balustradą i baldachimem, gdzie
nagogi w Gwoźdźcu zamontowano
rowane przez Isaaka, syna Jechudy
Jak piszą autorzy opracowania „Je-
kruki, jastrzębie, indyki i koguty.
znajduje się stół do czytania i wykła-
w Muzeum Historii Żydów Polskich
Lejba z Jaryczowa, podczas prze-
rozolima w kulturze europejskiej”
Przedstawione stworzenia mają
dania Tory) uderzała bogatą dekora-
jako jeden z elementów tzw. wystawy
budowy sklepienia w początkach
Piotr Paszkiewicz i Tadeusz Za-
swoją symbolikę, uzupełnioną tek-
cją rzeźbiarską.
głównej.
XVIII wieku.
drożny – „Świadczy to, że malowidło
stami biblijnymi i przysłowiami.
Do udziału w projekcie zapro-
Wystawa główna jest najważ-
Malowidła w drewnianych świąty-
wyobraża właśnie tę wytęsknioną
Pamiątką wskazującą na loka-
szono młodzież z Polski, innych
niejszą częścią Muzeum. Zostanie
niach żydowskich powstawały bardzo
świątynię”. Religia żydowska za-
lizację szafy ołtarzowej, w której
krajów europejskich i USA. W ciągu
zamontowana w podziemiach gma-
rzadko, polichromowana sztukateria
kazywała przedstawiania wizerun-
przechowywano zwoje Tory jest wi-
kilku lat w ramach warsztatów obej-
chu na powierzchni ponad 4 tys.
zwykle stanowiła sieć ozdobnych li-
ków tego co jest na ziemi, co jest w
zerunek dwóch gryfów trzymających
mujących różne rodzaje rękodzieła
metrów kw. Obejmuje osiem dzia-
stew i ornamentów geometrycznych,
niebie, w wodzie i pod wodą. Stąd
tablice mojżeszowe.
odtwarzano kolejne elementy da-
łów: „Las”, „Pierwsze spotkania”,
niekiedy też motywem przewodnim
jeśli w synagogach pojawiały się
Malowidła odtwarzano m.in.
Paradisus Iudaeorum(Raj dla
chu i sklepienia. Prace nadzorował
było przedstawienie Jerozolimy,
polichromie – były to wzory geome-
dzięki zachowanej w rękopisie pracy
Żydów), „Miasteczko”, „Wyzwania
międzynarodowy zespół historyków,
zburzonej świątyni oraz sceny ich
tryczne i inskrypcje. Na południo-
badawczej Karola Maszkowskiego.
nowoczesności”, „Ulica”, „Zagłada”,
architektów i artystów zajmują-
opłakiwania. W Gwoźdźcu artyści
wo-wschodnich terenach Rzeczpo-
Od roku 1896 aż po koniec 1907
„Po wojnie”. Przygotowane chro-
cych się tradycyjnym rękodziełem
nologicznie galerie ilustrują dzieje
drewnianym. Uczestnicy warszta-
Żydów w Polsce od średniowiecza
tów własnoręcznie zrekonstruowali
po czasy współczesne. Wystawę
przykrycie synagogi z Gwoźdźca.
przygotowuje międzynarodowy ze-
Konstrukcję wykonano na terenie
spół naukowców i kuratorów pod
skansenu w Sanoku. Pierwszy etap
kierunkiem prof. Barbary Kirshen-
prac wykonano w Sanoku kilka lat
blatt-Gimblett. Wystawa główna
temu – do odtworzenia użyto tech-
łączy tradycyjne ekspozycje z
niki ciesielskiej, materiałów i narzę-
najnowszymi multimedialnymi roz-
dzi używanych w okresie powstania
wiązaniami. Koszty na realizację
synagogi.
wystawy – ponad 120 mln złotych –
Stuosobowa grupa studentów
uzbierali darczyńcy z całego świa-
z Polski i zagranicy przygotowa-
ta. Montaż ekspozycji potrwa do
ła więźbę dachową i sklepienie z
czerwca. Odsłonięcie nastąpi 28
drewnianych paneli wykorzystując
października 2014 roku. Muzeum
elementy klasycznego rękodzieła
Historii Żydów Polskich wybudo-
drewnianego. Zachowane fotografie
wano na koszt Urzędu Miasta Sto-
i opis pomiarów świadczą o bogac-
łecznego Warszawy, Ministerstwa
twie form sklepień konstruowanych
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
w bóżnicach drewnianych na tere-
oraz Stowarzyszenia Żydowski In-
nie Polski. Ciekawym przykładem
stytut Historyczny (donacje prywat-
była właśnie synagoga z Gwoźdź-
nych sponsorów z całego świata).
ca. Po ukończeniu pierwszego eta-
Muzeum Historii Żydów Polskich
pu prac, kolejnym zadaniem stało
udostępniono dla zwiedzających
się odtworzenie wyjątkowych malo-
w kwietniu 2013 roku, było to tzw.
wideł. Po warsztatach malarskich
Synagoga w Gwoźdźcu
„małe otwarcie”.
przystąpiono do odtworzenia poli-