img
9
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 31 marca–14 kwietnia 2014 nr 6 (202)
gENIALNI gIERYMSCY
przyniósł największy sukces Maksy-
resowały go efekty: światło w róż-
milianowi – zostaje nagrodzony Zło-
nych okolicznościach, warunkach
tym Medalem na Wystawie Świato-
atmosferycznych i geograficznych:
wej Wiedniu. W życiu braci nastąpiło
wieczory w Monachium, słoneczne
W XIX wieku okrzyknięto ich twórcami nowoczesnej sztuki polskiej.
sporo zmian, przeprowadzają się do
place Rzymu i Wenecji, oświetlone
Rzymu, gdzie rozpoczynają pracę.
gmachy Paryża.
Starszy z braci zmarł w młodym wieku 140 lat temu, młodszy przeżył
We wrześniu 1874 zasłużony
Miłośnicy twórczości braci Gie-
go o dwadzieścia siedem lat. Muzea Narodowe w Warszawie i Krako-
i niezwykle uzdolniony Maksymilian
rymskich mają okazję po raz pierwszy
zostaje członkiem Królewskiej Aka-
od wielu lat na obejrzenie większości
wie przedstawiają dorobek braci Maksymiliana i Aleksandra Gierym-
demii Sztuk Pięknych w Berlinie.
dorobku malarzy rozproszonego w
skich w ramach projektu „Bracia Gierymscy”.
Po kilkunastu dniach umiera na nie-
muzeach w całej Polsce oraz poza
jej granicami. Wystawy w obydwu
zdiagnozowane zapalenie opłucnej.
Warszawski. Po kilkunastu latach
BEATA KOST
utworzono w 1844 Szkołę Sztuk
„Matejko, Grottger, Kossak, Gie-
Pięknych, przyłączoną do Gimna-
rymscy, Chełmoński, Brandt, Roda-
zjum Realnego. Kolejne powstanie
kowski, Siemiradzki, Gerson – ile
wywołało nowe represje: za udział
imion, tyle odrębnych światów lub
uczniów w manifestacjach patrio-
światków, a chociaż pomiędzy nie-
tycznych i w powstaniu styczniowym,
którymi z nich zachodzi pewne po-
szkoła ponownie została zlikwidowa-
krewieństwo, zwłaszcza w począt-
na w 1864, działalność wznowiła po
kach zawodu, jednak nie do tyla,
roku już tylko jako Klasa Rysunku.
żeby zatrzeć silne porywy indywi-
Starszego brata poza sztuką in-
dualizmu” – pisał o pokoleniu braci
teresowała muzyka – był miłośnikiem
Gierymskich Stanisław Witkiewicz.
Chopina i Wagnera – oraz nauki
Wymienieni przez Witkiewicza twór-
ścisłe. Jako siedemnastolatek wziął
cy stanowili potężną reprezentację,
udział w powstaniu styczniowym.
Maksymilan Gierymski „Ży-
a bracia Gierymscy po latach zostali
Doświadczenie powstańcze mia-
dówka z pomarańczami”
Aleksander Gierymski „Szarża artylerii”
okrzyknięci zupełnie nowym zjawi-
ło wpływ na późniejszą twórczość
skiem w sztuce polskiej. Wszak
Maksymiliana Gierymskiego.
tytuł „Maksymilian Gierymski. Dzie-
muzeach będą dostępne dla zwie-
Miał 28 lat. Mimo młodego wieku
obydwaj – i starszy Maksymilan – i
Pierwszy do Monachium wyje-
ła, inspiracje, recepcja”. Ekspozycja
dzających do końca sierpnia 2014
pozostawił dojrzałe dzieła, które za-
młodszy Aleksander byli genialni.
chał Maksymilian, był rok 1867. W
ruszy w kwietniu 2014 roku, pokaże
roku.
chwycały współczesnych. Uchodził
Wystawa w warszawskim Mu-
ślad za nim podążył Aleksander.
wszystko, co zachowało się po Mak-
Pod wpływem Maksymiliana po-
za niezwykle zdolnego artystę. Ale
zeum Narodowym „Aleksander Gie-
Ponoć przyjęto go bez egzaminu
symilianie.
zostawał Stanisław Witkiewicz. Za
i „ten gorszy” Aleksander, nie za-
rymski 1850-1901” jest pierwszą tak
konkursowego na akademię dzięki
Bracia Gierymscy pochodzili z
ucznia Aleksandra uważał się Wło-
wsze ceniony za życia, doczekał się
obszerną prezentacją dzieł malarza.
niezwykle uzdolnionemu bratu. Mak-
Warszawy, ich rodzice Józef Gierym-
dzimierz Tetmajer, zarówno dzieła,
podobnie jak starszy brat określenia
Obok obrazów, grafik i rysunków
symilian był już wówczas znany, a
ski i Julia Kielichowska mimo skrom-
jak i osobowość Gierymskiego wy-
„geniusz”.
przedstawiono też szkicownik arty-
jego dzieła miały swoich nabywców,
nych warunków zapewnili synom
warły na niego znaczny wpływ.
Aleksander nieustannie się zmie-
sty i drzeworyty. Łącznie do obejrze-
wśród których był sam cesarz Fran-
najlepsze wykształcenie. Ojciec był
Na wystawach można obejrzeć
niał. Jego poszukiwania doskona-
nia jest ponad 300 dzieł artysty. Kra-
ciszek Józef. Aleksander uczył się,
urzędnikiem w administracji Szpitala
dzieła, które po raz pierwszy pokaza-
łości doskonale ilustruje wystawa w
ków nieco inaczej pokaże dorobek
zdobywał dużą biegłość, ale wciąż
Ujazdowskiego w Warszawie. Bracia
ne są publiczności, udało się odtwo-
Muzeum Narodowym w Warszawie.
Maksymiliana. Obok wyekspono-
pozostawał w cieniu brata. W nie-
uczyli się w Gimnazjum Realnym,
rzyć ich historię, a nawet przywrócić
Wiele obrazów powstawało w kilku
wanych obrazów starszego Gierym-
ustannej rywalizacji pomiędzy nimi
gdzie pobierali naukę rysunku w
autorskie tytuły i skorygować błędne
wersjach, malował długo, zmieniał
skiego będą dzieła innych twórców
badacze dopatrują się tłumionego
Klasie Rysunku. Tylko tyle zostało
interpretacje. W Muzeum Narodo-
fakturę (można to prześledzić prze-
z tzw. kręgu monachijskiego: Józefa
konfliktu. Światowiec Maksymilian
po dawnym Oddziale Sztuk Pięk-
wym w Warszawie eksponowane
glądając ekspozycję multimedialną
Chełmońskiego, Adama Chmielow-
i neurotyczny oraz wiecznie nieza-
nych Uniwersytetu Warszawskiego.
towarzyszącą wystawie prezentują-
jest dzieło Aleksandra Gierymskiego
skiego, Józefa Brandta, Stanisława
dowolony ze swoich prac Aleksan-
W 1831 roku po powstaniu władze
cą wyniki badań konserwatorskich),
„Piazza Colonna w Rzymie w nocy”
Witkiewicza. Wystawa będzie nosić
der bardzo się różnili. Rok 1873
rosyjskie skasowały Uniwersytet
eksperymentował światłem. Inte-
ze zbiorów Lwowskiej Galerii Sztuki.
Na pełnym morzu z Mrożkiem
obecnej sytuacji ta sztuka nabiera
Dekoracje – widok pełnego mo-
szczególnego wydźwięku. Wybór –
rza i jego wzburzonych fal były dzie-
życie zawsze stawia przed nami róż-
łem artystów z działu dekoracji Opery
Międzynarodowy Dzień Teatru tradycyjnie już stał się okazją dla Polskiego Te-
ne wybory. Jak wynika ze sztuki nie
Lwowskiej, jak też część taneczna w
zawsze mamy na ten wybór wpływ.
finale w wykonaniu Mariusza Bardy-
atru Ludowego we Lwowie do zademonstrowania swoim miłośnikom premiery
W niektórych wypadkach zależy to
na wyreżyserowana przez solistę ba-
nowego przedstawienia. W tym roku widzowie zebrani 30 marca w Obwodo-
od jednostek. W obecnej sytuacji,
letu Opery Sergiusza Najenko.
wym Domu Nauczyciela obejrzeli „Na pełnym morzu” Sławomira Mrożka.
którą mamy na Ukrainie, widzimy, że
W krótkim wywiadzie dla czytel-
niektóre decyzje podejmowane są
ników Kuriera Zbigniew Chrzanow-
poza nami i wbrew naszej woli, a my
ski odpowiedział na dwa pytanie:
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
nie mamy na to wpływu. Przypusz-
Dlaczego Mrożek i dlaczego „Na
tekst i zdjęcie
czam, że wielu widzów, opuszczając
pełnym morzu”?:
nasze przedstawienie, zastanawiało
- Dlaczego Mrożek? Z dwóch
Jak podkreślił przed spektaklem
przyczyn. Po pierwsze – Sławomir
się nad tym co obejrzeli – zaznaczył
Zbigniew Chrzanowski, reżyser PTL,
Mrożek zmarł w ubiegłym roku i tym
Zbigniew Chrzanowski.
premiera przedstawienia jest hołdem
przedstawieniem chcieliśmy oddać
Potwierdza to raz jeszcze uniwer-
złożonym zmarłemu w ubiegłym roku
hołd temu wielkiemu dramaturgowi,
salność dzieł Mrożka i to, że tematy
autorowi sztuki. Przedstawienie było
pisarzowi i eseiście. Po drugie – dzie-
przez niego podejmowane nie tracą
też swego rodzaju imprezą charyta-
ła Mrożka pełne są ukrytego sensu,
aktualności. Można wytłumaczyć to
tywną, zbierano bowiem wolne datki
który zmusza widza by zastanowić
w prosty sposób – podejmuje on te-
na rehabilitację po ciężkiej chorobie
się nad tym co zobaczył i co usłyszał
maty wieczne: walka dobra ze złem,
dla Aleksieja Iutina, znanego lwow-
ze sceny. Uważam, ze dzieła Mrożka
wewnętrzne przeżycia człowieka,
skiego fotografika, wieloletniego foto-
są na tyle uniwersalne, że powinny
jego wybory. Taką tematykę podej-
dokumentalisty teatru, autora wystawy
być w repertuarze każdego teatru.
mowali klasycy już w dawnej Grecji.
fotograficznej poświęconej 50-leciu
- Dlaczego „Na pełnym morzu”?
Okazuje się że w różnych okresach,
działalności Teatru.
Ta sztuka była już obecna na scenie
chociaż rozwinęła się cywilizacja,
Treścią sztuki jest wybór, który
naszego Teatru. Grali ją przed laty
odwieczne problemy społeczeństwa
życie stawia przed trzema rozbit-
polscy studenci lwowskich uczelni.
pozostają zawsze te same.
kami na pełnym morzu. Jak się
się, że przedstawienie w tym ukła-
na Asmołowa i Anna Gordijewska.
Ponieważ tematyka sztuki jest aktu-
Na zakończenie wniesiono kosz
okazuje nawet w tej, wydawałoby
dzie dobiegnie końca, ale reżyser
Wydawało by się, że w tej obsadzie
alna również i teraz postanowiłem ją
kwiatów od Konsulatu Generalnego
się sytuacji bez wyjścia, wyborem
zafundował widzom niezwykły zwrot
sztuka dobiegnie końca, a tu znów
wznowić. Przyznam się, że premie-
RP we Lwowie – premierę zaszczycił
może sterować silniejszy i bardziej
sytuacji – w pewnym momencie roz-
nagły zwrot akcji i w finale są już
ra w tym nowym układzie miała po-
swoją obecnością konsul Generalny
sprytny i w taki sposób zmusić do
bitków-panów zamieniają… panie:
wszyscy razem – panie i panowie-
jawić się na jesieni ubiegłego roku,
RP we Lwowie Jarosław Drozd w
uległości współtowarzyszy „niedo-
Jadwiga Pechaty, Irena Słobodiana
rozbitkowie. Te zmiany obsady dają
ale z przyczyn obiektywnych rzecz
licznym towarzystwie konsulów i pra-
li”. Role trzech rozbitków grają Bo-
i Roksolana Sadowska. Odgrywają
widzowi pojęcie, że bezwzględnymi
się przeciągnęła. Uważam, że stało
cowników Konsulatu, oraz kwiaty od
gusław Kleban, Wiktor Lafarowicz i
one pewien fragment sztuki, ale w
mogą być nie tylko mężczyźni, ale w
się nawet lepiej. Po pierwsze udało
wdzięcznej publiczności, która długo
Jarosław Sosnowski. Wspomagają
zupełnie inny, bo kobiecy, sposób.
wyjątkowych sytuacjach, niczym nie
mi się stworzyć taką reżyserię, jak
owacjami na stojąco nagradzała ak-
ich w tej sytuacji Andrzej Bowszyk
Na drugim planie pojawiają się Ire-
ustępuje im płeć piękna.
sobie zaplanowałem. Po drugie – w
torów za doznane przeżycia.
i Kazimierz Kosydor. Zdawałoby