img
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 31 marca–14 kwietnia 2014 nr 6 (202)
Jubileusz dworca kolejowego we Lwowie
Minęło 110 lat od dnia, kiedy nowy dworzec kolejowy we Lwowie zaczął przyjmo-
wać pierwszych pasażerów. Z tej okazji 26 marca zostało zorganizowane spotkanie
dla lwowskich dziennikarzy i przewodników z kierownikiem dworca kolejowego
Włodzimierzem Żeżełą, połączone ze zwiedzaniem obiektu.
nego. Przedwojenne malowidła się
ALINA WOZIJAN
nie zachowały, obecnie są już inne,
tekst i zdjęcia
podobnie jak i cały wystrój wnętrz.
Włodzimierz Żeżeła opowiedział
Ściany, oparcia przy kasach, podło-
o codziennej pracy dworca. Jako
gi wykonane są z granitu.
gospodarz zaprosił też do obejrze-
Obecnie w gmachu dworca
nia gmachu. Przedstawiciele mediów
mieszczą się: sala biletowa, sześć
lwowskich mieli możliwość ocenić
sal dla oczekujących z różnym pozio-
wystrój i stan pomieszczeń – sali bile-
mem komfortu, sala VIP, sala delega-
towej, kilku poczekalni, restauracji, a
cji oficjalnych, trzy bufety, restauracja,
nawet hotelu składającego się z 11
fryzjer, kioski gazetowe i aptekarskie,
pokoi, mieszczącego się w gmachu
hotel.
dworcowym.
Perony położone są o 7 m wyżej
W dzielnicy gródeckiej Lwowa
od poziomu ulicy. Wyjść na perony
kolej żelazna ma cały zespół gma-
można poprzez trzy przejścia pod-
chów. Wszystkie budowle (prócz no-
ziemne, a do pierwszego dodatko-
wego dworca podmiejskiego) wybu-
wo schodami po obu bokach gma-
dowane były w pierwszej połowie XX
chu dworca kolejowego. Dworzec
wieku, jeszcze przed II wojną świa-
ma pięć peronów, osiem torów, przy
tową. Na zespół składają się oprócz
peronach pierwszym i piątym po
dworca głównego, hale remontowe
jednym torze, na środkowych – po
lokomotyw, dom kolejarza Roksy
dwa. Układ kolei jest przelotowy.
(obecna nazwa – Pałac Nauki i Tech-
Warto dodać, że ażurowe me-
niki Kolejarzy). Przed wojną do kolei
talowe konstrukcje przykrycia pero-
należały też kamienice mieszkalne,
nów tworzą tę niepowtarzalną aurę
wybudowane dla pracowników kolei.
i są nieodłączną częścią wizerunku
W Pałacu Nauki i Techniki Kolejarzy
lwowskiego dworca. Stalowe oże-
czynne dziś jest Muzeum Kolejnic-
browanie do budowy hali dworca
twa, otwarte w 2001 r. z okazji 140.
kolejowego we Lwowie wykonano w
rocznicy budowy kolei żelaznych w
Fabryce Wagonów i Maszyn L. Zie-
Galicji Wschodniej.
leniewski w Sanoku (późniejszy Au-
Obecny dworzec główny nie jest
tosan). Estetyka konstrukcji fascyno-
Handlu i Przemysłu. U szczytu fasa-
wówczas wymogom czasu. Po roz-
strój gmachu odpowiedzialna była
pierwszym dworcem kolejowym we
wała współczesnych, którzy widzieli
patrzeniu różnych wariantów, w 1899
firma budowlana Jana Lewińskiego,
Lwowie. Uprzywilejowana Kolej im.
w tym wcielenie elegancji i subtelnej
dy są rzeźby dłuta Piotra Wójtowicza
r. zadecydowano o realizacji projektu
Alfreda Zachariewcza i Józefa So-
Karola Ludwika do Lwowa dotarła
lekkości. Nazywano ją pajęczyną
symbolizujące Lwów i Ruch Kolejo-
wykonanego jeszcze w 1890 r. przez
snowskiego. Poświęcenie i uroczy-
jeszcze w roku 1861. Wybudowano
rozciągniętą na łodygach, które wy-
wy. Te rzeźby szczęśliwie się zacho-
architekta, profesora Politechniki
ste otwarcie dworca nastąpiło 26
wówczas dworzec nazywany był
rosły z betonu. Stare przewodniki
wały, natomiast na skutek działań
Lwowskiej Władysława Sadłow-
marca 1904 r. Według Mieczysława
Czerniowieckim, od głównego kie-
podają, że konstrukcja pokryta była
wojennych, nie zachowały się deko-
Orłowicza, w momencie budowy był
specjalną emulsją, która świeciła się
racje rzeźbiarskie bocznych skrzydeł.
to największy dworzec w Galicji.
w nocy. Stylizowane linie przykrycia
Zwieńczeniem całości gmachu są
Przy jego budowie wykorzystano
w ogólnych formach powtórzone są
metalowe kopuły, charakterystyczne
najnowocześniejsze osiągnięcia po-
w ornamentach obiektów na pero-
w ogólnym widoku Lwowa.
czątku XX wieku: oświetlenie i wen-
nach – ogrodzeniach, balustradach
Bramę główną wykonano z ku-
tylacja elektryczne, centralne ogrze-
schodów, kioskach (te obecne, choć
tego żelaza według projektu W. Sa-
wanie, windy i zegary. Nad peronami
już nowe, ale stylowo dopasowane),
dłowskiego. Secesyjne formy i zie-
zamontowano ażurową konstrukcję z
niezachowanych podstaw na zegary,
lone zabarwienie łodyg na bramie
metalu i szkła. Na placu przed wej-
trzymaczy ogłoszeń ruchu pociągów.
dopasowane są do kolumn i dekoru
ściem głównym umieszczono pętlę
W ciągu swojej 100. letniej historii
rzeźbiarskiego. Część centralną two-
linii tramwajowych tras KD i LD.
dworzec niejednokrotnie był niszczo-
rzy westybul, zamknięty od fasady
Gmach dworca ujmuje swoją
ny, odbudowywany i przebudowywa-
arkadowo z dużym świetlnym prze-
wielkością. Fasada główna rozwią-
ny. Dla zainteresowanych tematem
cięciem, które niegdyś było wypełnio-
zana jest w stylistyce neorenesanso-
wielką atrakcją może być porówny-
ne artystycznym trawionym szkłem w
wo-secesyjnej. We wnękach umiesz-
wanie zdjęć z różnego okresu, by wy-
metalowych ramach. Wieńczy westy-
czone są rzeźby dłuta Antoniego
tropić zmiany w sylwetce i detalach
bul metalowa kopuła ze świetlikiem
Popiela przedstawiające alegorie
architektonicznych gmachu.
dla przepuszczania światła dzien-
skiego. Budowę nadzorował Ludwik
runku linii kolejowej. Dworzec ten
Wierzbicki, inżynier, architekt i dy-
nie przetrwał burz dziejowych. Jak
rektor kolei, jeden z autorów po-
wyglądał, możemy obecnie zoba-
przedniego lwowskiego dworca. W
czyć tylko na starych zdjęciach. Stał
przygotowaniu projektu udział wzięli
on też w innym miejscu – niedaleko
również: Józef Wysocki, Franciszek
wybudowanego w początkach lat 90.
Rybicki, Emil Cyprian, Albin Zazu-
XX wieku dworca podmiejskiego.
la, Alfred Zachariewicz, Kazimierz
Dworzec, z którego dziś wy-
Rzeczycki, Henryk Jabłoński, Józef
jeżdżamy i na który przyjeżdżamy,
Hornung, Ignacy Kędzierski, Teodor
zbudowano dlatego, że budynek
Talowski. Za prace budowlane i wy-
starego dworca nie odpowiadał już
Włodzimierz Żeżeła oprowadza dziennikarzy