img
23
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 31 marca–14 kwietnia 2014 nr 6 (202)
kazimiera Alberti – kościół
córka Bolechowa  na sprzedaż
Bolechów. Niewielkie miasteczko na trasie ze Stryja do Stanisławowa.
Wielką burzę w internecie, głównie wśród
Stoję koło ratusza. Gdy spojrzeć wokół, można zobaczyć wszędzie sta-
mieszkańców zachodniej Ukrainy, wywo-
re budynki, które pamiętają i okres austriacki i międzywojenną Polskę.
łało ogłoszenie Romana Robaka, przed-
Wprawdzie trochę je wyremontowano, ale piętno czasu widać wyraź-
siębiorcy z Kamionki Buskiej (Strumiło-
nie. W głowie pląta mi się myśl: „W którym z nich mogła mieszkać moja
bohaterka? A może to nie tu, w centrum, tu raczej mieszkali Żydzi?
wej) koło Lwowa, który ogłosił sprzedaż
Może gdzieś w okolicach kościoła, przy trakcje na Morszyn?…
sprywatyzowanego przez niego gmachu
faktycznie żydowską duszę jedynie
DMYTRO WESOŁOWSKI
dawnego kościoła pod wezwaniem Świę-
dlatego, że od dziecinnych lat widzia-
tego Ducha. Kościół w Kamionce wycenił
Za cerkwią, co się skryła
ła ich życie w rodzinnym Bolechowie
Pochylona – w klonach,
– miasteczku wielokulturowym, a
na ponad 800 tys. hrywien (ok. 250 tys.
za mostem,
później – w Białej. Na jej konto mo-
popod którem ciągnie rzeki żyła...
żemy też zaliczyć skandal, który wy-
złotych). Chcąc uzyskać lepszą cenę
(W małym miasteczku)
wołał oburzenie, szczególnie wśród
mieszkańców Białej. Taka poważna
podkreślił, że jest to XIX wieczny polski
Minęło stulecie – cały wiek. Prze-
pani! Żona samego starosty! Ten
brzmiały na tych terenach dwie woj-
szok wywołała w 1934 roku książka
kościół, ze starej dobrej polskiej cegły.
ny światowe. Połamały ludzkie losy.
„Ci, którzy przyjdą”. Na kartach po-
Gdzie teraz szukać tych ścieżek,
wieści czytelnik został wtajemniczo-
Władze Kamionki Buskiej nie
dróżek po których chodziła maleńka
ny w romans pomiędzy miejscową
KONSTANTY CZAWAGA,
komentują dlaczego po upadku tego
Kazia i które wyprowadziły ją w wielki
nauczycielka i uczniem. Oburzenie
EUGENIUSZ SAŁO tekst
przedsiębiorstwa budowlę sakralną
świat. Moje oczy pilnie wpatrują się
nie miało granic. Cały nakład książki
KONSTANTY CZAWAGA
Kazimiera Alberti
nie zwrócono wspólnocie rzymsko-
w przechodzące dziewczęta. Nakła-
został skonfiskowany i utwór zabro-
zdjęcie
katolckiej, a zezwolono na sprywa-
gór i przyrody, ale głównym boha-
dam na nich postać mojej bohaterki
niony, jako pornograficzny.
– My jako archidiecezja lwowska
tyzowanie jej osobie prywatnej. Wia-
terem wierszy jest kobieta – osoba
– czy czasem nie będzie pasowała?
W 1939 roku mąż Kazimiery,
nie mieliśmy żadnego prawa wła-
domo, że przedsiębiorca próbował
uczuciowa i delikatna, z elementami
Stanisław, został powołany do woj-
sności ani zarządzania kościołem
sprzedać kościół miejscowym kato-
Suknie w kolorze lśniącej,
subtelnej erotyki. W tym samym roku
ska i już nie wrócił do domu. Data
w Kamionce Buskiej, który znajduje
likom, którzy odmówili, bo nie mogli
ciemnej terakoty,
ukazuje się kolejny tomik „Mój film”. A
śmierci w przybliżeniu – rok 1940.
się na terenie zakładu. Ten kościół
zapłacić tak wysokiej sumy. Ponadto
a na ramionach płomień wąski,
już po roku – w 1928 – powieść „Ta-
Przypuszczalnie został rozstrzelany
jak wiele innych kościołów należy
parafia posiada świątynię Wniebo-
purpurowy:
try, narty, miłość”.
w Katyniu. W tym czasie Kazimierę
do państwa ukraińskiego i władz
wzięcia Najświętszej Maryi Panny.
szal w kwiaty o dzbanuszkach
W środowisku literackim Kazi-
aresztowało NKWD, a podczas woj-
lokalnych. Więc oni decydują o dal-
– Myśmy nie pretendowali na
brązowych, liliowych
miera spotkała Stanisława Alberti,
ny przebywała w obozie koncentra-
szych losach tych pomieszczeń ko-
ten kościół, ponieważ nasza wspól-
- ze złotem
weterana I wojny światowej, doktora
cyjnym w Ravensbruck, znanym jako
ścielnych. Dlatego myśmy nie mogli
nota w Kamionce Buskiej jest bardzo
Czarna grzywka,
prawa, filozofii i historii sztuki, publi-
„piekło Kobiet”. Po wojnie Kazimiera
wydawać żadnych pozwoleń czy
mała i ten kościół jest dla nas nawet
co czoło aż po brwi zasłania
cystę i tłumacza. Współcześni byli
chciała powrócić do Białej, ale komu-
jakichkolwiek decyzji, bo po prostu
za duży. Więc tutaj nie ma możliwo-
i oczy – podkreślone węglem
zadziwieni tym, jak piękna Kazimiera
nistyczny rząd Polski dał jej do zro-
nie jest to w naszej kompetencji.
ści rozwoju czy tworzenia drugiej
- w bok patrzące i usta
mogła wyjść za mąż za tak stosun-
zumienia, że powinna opuścić kraj.
- jak nicejski gwoździk płonące,
kowo brzydkiego mężczyznę? Ale
Pisarka poprosiła wtedy o pomoc
gorące
łączyła ich miłość do literatury i sztuki.
społeczność żydowską i przeniosła
- usta pełne
Od 1930 roku małżeństwo Alberti za-
się do Włoch
- pąsowy znak pytania.
mieszkało w Białej Krakowskiej, gdzie
Tu osiadła w Bari. Nadal prowa-
pan Stanisław był starostą. W czasie
(Mój film)
dziła działalność literacką, parała
pobytu w Białej utrzymywała kontakty
się eseistyka i reportażem. Spod
z kołami literackimi w całej okolicy.
Poszukuję ludzi starszych i py-
jej pióra wyszły: „Dusza Kalabrii”
W ich mieszkaniu organizowano
tam ich, czy czasem nie słyszeli oni o
(1950), „Sekrety Apulii” (1951), „Ma-
salon literacki, w którym bywalcami
rodzinie Szymańskich, którzy miesz-
gia Liguryjska” (1952), „Kampania,
byli przedstawiciele sztuki i literatury.
kali tu w okresie międzywojennym.
wielki teatr” (1953), „Na sycylijskim
Zajęła się organizowaniem spotkań z
Może ktoś z nich pamięta Kazię Szy-
wozie” (1953). Po raz drugi wyszła
autorami w szkołach i organizacjach
mańską? Nie dostaję odpowiedzi.
za mąż za włoskiego literata Alfo
społecznych. Przez pewien czas dzia-
Czas i wydarzenia zrobiły swoje. Za-
Cocolę. Zmarła 28 maja 1962 roku
łał też kabaret artystyczny, do którego
pomnienie. To niesprawiedliwe! Czło-
w Bari. Pisała do końca życia.
Kazimiera pisała teksty piosenek,
wiek żyje i pozostawia po sobie ślad.
W komunistycznej Polsce jej
skecze i reżyserowała przedstawie-
Dlatego ważne jest dla mnie, żeby
twórczość była zabroniona. Dopiero
Usłyszeliśmy, że właściciel zakładu
wspólnoty parafialnej – powiedział
nia. Kazimiera Alberti współpraco-
córka Bolechowa Kazimiera Alberti
w demokratycznej Polsce jej utwory
w Kamionce Buskiej sprzedaje ce-
abp Mieczysław Mokrzycki.
wała z regionalnymi i ogólnopolskimi
(z domu – Szymańska) powróciła
i pamięć o niej powróciły do kraju,
głę austriacką z dawnego rzymsko-
Jednak to nie pierwszy taki przy-
czasopismami i gazetami.
do miasta swego dzieciństwa i po-
a szczególnie do Bielska-Białej. W
katolickiego kościoła. Ta świątynia
padek, bo opuszczonych kościołów
W tym czasie z jej dorobku po-
zostawiła swój ślad także w pamięci
2000 roku władze miasta nadały jej
pod wezwaniem Ducha Świętego
na Ukrainie jest nadal dość dużo, a
etyckiego pojawiają się wydania:
mieszkańców Bolechowa.
imię jednej z nowych ulic miasta,
została desakralizowana. Na pew-
kosztów na ich odzyskanie i odbu-
„Pochwała życia i śmierci” (1930),
Dokładną datę urodzenia Kazi-
a w 2009 roku na budynku, gdzie
no jest takie prawo, że taki kościół
dowę brak.
„Godzina kalinowa” (1935), „Xenia
miery Alberti należy jeszcze określić.
zamieszkiwało małżeństwo Alberti
można rozebrać, trzeba uszanować
– Wiele kościołów jest takich,
idzie przebojem” i „Usta Italii. Po-
Nie zbadane są również początkowe
odsłonięto tablicę pamiątkową. W
tylko miejsce – skomentował całą
które można by było ratować, ale
ezje” (1936), „Więcierz w głębinie”,
lata nauki w Bolechowie.
Teatrze Polskim w Bielsku-Białej 5
sytuacje abp metropolita lwowski
po prostu nie ma naszych wiernych
„Wiosna w domu” i „Serce zwierzę-
Gimnazjum ukończyła w 1917
stycznia 2009 roku odbyła się pre-
Mieczysław Mokrzycki.
w tych miejscowościach. Również
ce” (1937). W tych wierszach podno-
roku we Lwowie, studiowała polo-
miera sztuki Kazimiery Alberti „Salon
W książce „Parafie, kościoły oraz
ze strony państwa ukraińskiego nie
szone są tematy społeczne, tematy
nistykę na Uniwersytecie Jana Ka-
literacki”, będący swoistą biografią
kaplice” (część 1) są zdjęcia i wzmian-
ma zainteresowania. Ze strony pań-
kobiece i tematy słowiańskie.
zimierza studiując jednocześnie w
autorki.
ka, że kościół Ducha Świętego był
stwa polskiego też nie ma większej
Ważnym momentem w jej ka-
Konserwatorium Lwowskim. Po 1925
pierwszą parafialną świątynią w Ka-
pomocy, dlatego, że tych kościołów
rierze literackiej jest wydana w 1931
roku należała do środowiska literatów
Stoję w Bolechowie – mieście
mionce Buskiej. Odbudowywano go
jest bardzo dużo i, niestety, ze smut-
roku powieść „Getto potępione”, w
skupionych wokół Jana Kasprowicza
rodzinnym Kazimiery Alberti i mam
przynajmniej dwa razy, ale w 1910
kiem patrzymy jak one porastają
którym opisuje życie biednych ro-
(polskiego poety-modernisty, rektora
nadzieję, że za jakiś czas i tu, na jej
roku został rozebrany. Zbudowaną
gąszczem, drzewami. Popadają w
dzin ortodoksyjnych Żydów. Pośród
Uniwersytetu Lwowskiego w latach
ziemi rodzinnej wspomną też o niej,
w latach 1908-1909 nową świątynię
zapomnienie, ponieważ my swoimi
wielu historii jest jedna o śpiewacz-
1921-22, ojca chrzestnego Andrija
jako o wybitnej rodaczce i któraś z
Ducha Świętego odnowiono w 1938
środkami nie damy rady zatroszczyć
ce operowej, bardzo popularnej w
Franko). Debiut pierwszego tomiku
dziewcząt, przechodzących obok
roku. Za czasów sowieckich pomiesz-
się, czy zabezpieczyć te kościoły –
swoim czasie – Selmie Kurc. Jest to
wierszy „Bunt Lawin” miał miejsce w
mnie, przeczyta kilka strof z jej wier-
czenie kościoła było przystosowane
podsumował abp Mieczysław Mo-
powieść o duszy żydowskiej. Według
1927 roku. W tym tomiku Kazimiera
szy.
pod zakład wyrobu wędlin.
krzycki.
mnie, Kazimiera Alberti mogła opisać
połączyła modną wówczas tematykę
Mam nadzieję.