img
Rok Oskara kolberga
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 29 kwietnia–15 maja 2014 nr 8 (204)
kolbergowska majówka w Żytomierzu i Warszawie
Wszędzie śmiech, śpiew, ruch, swoboda i życie. Kwitną mlecze i bzy z narcyzami. Nadszedł maj. Kapele
i orkiestry wykonują zamaszystego mazura, roznoszą się śpiewy i muzyka. Majówki muzyczne organizowa-
no od XIX wieku po całym kraju. Oskar Kolberg odwiedzał zaprzyjaźnione miejscowości – poza ludowymi
tradycjami zapisywał pieśni i melodie, przy których bawiła się szlachta.
Targowisko Instrumentów. Wystawcy
wą mszy św. z udziałem Mazurkowej
BEATA KOST
z Polski, Ukrainy i Słowacji pokazali
Grupy Śpiewaczej, a w podziemiach
mIChAŁ PIEKARSKI
ponad 1000 instrumentów – trady-
kościoła zorganizowano wspólne
cyjnych, historycznych, rekonstru-
Na majówkach, podobnie jak na
śpiewanie z Kają i Januszem Prusi-
owanych i autorskich. Były pokazy
balach, tańczono mazury i oberki,
nowskimi. W Mazowieckim Centrum
budowy i prezentacje warsztatów
polki i lansjery. Szlachta we dworach
Kultury i Sztuki odbył się koncert fi-
budowniczych instrumentów, kon-
i pałacach miejskich świetnie się ba-
nałowy konkursu dla młodych wyko-
certy, warsztaty tradycyjnych tań-
wiła i w domu, i na „wolnym powie-
nawców „Stara tradycja”. A na Zamku
ców polskich, huculskich, litewskich
trzu”. Zabawy majówkowe popularne
Królewskim w Warszawie podczas
(Mindrė), góralskich (Zokopiany).
we wszystkich okolicach w całym
koncertu KRAINA PÓŁNOCNO-ZA-
Swoje stoiska i promocje multime-
kraju często bywały zamknięte, obcy
CHODNIA przedstawiono melodie z
dialne przygotowały wydawnictwa In-
Ducha melodii tej święci.
pojawiali się na nich rzadko. Młodzi
Kujaw i Wielkopolski.
Monografia etnograficzna Wo-
stytutu Sztuki PAN, Fundacji Muzyka
Znać dosłyszałeś ten głos proroczy,
tańczyli ze sobą na trawie, do tańca
Tydzień po Wielkanocy rozpo-
łynia została wydana dopiero 27 lat
Odnaleziona i Instytutu Muzykologii
Co w głębi dusz naszych woła
przygrywały kapele i zespoły muzycz-
częty tak barwnie przeniósł się do
po śmierci Oskara Kolberga. Ma-
Uniwersytetu Warszawskiego. Były
Że Bóg rozpierzchłe myśli zjednoczy,
ne. Nasz naukowiec miał pełne ręce
Centrum Artystycznego „Sen Pszczo-
teriały Kolberga opracował i wydał
też projekcje filmów dokumentalnych
Jednym pierścieniem prawdy otoczy
roboty. Ostrożny w ocenach Oskar
ły”. Koncert KRAINA PÓŁNOCNO-
Józef Tretiak, który wybrał do druku
z okresu międzywojennego i współ-
Pośród braterskiego koła.
Kolberg irytował się bardzo na widok
WSCHODNIA przedstawił muzykę
część zapisów terenowych z brulio-
czesnych. Dzieci uczestniczyły w Baj-
„automatycznych pudeł” w karczmach
Podlasia, Suwalszczyzny, Polesia
nów i korespondencję z wołyńskich
kowej Krainie Kolberga.
„Z skrupulatną akuratnością i z
i na piknikach. Włoskie i francuskie
(gośćmi byli muzycy z Ukrainy), War-
tek naukowca. Podobnie pracował
**
wielką miłością ludu wiejskiego malo-
katarynki jego zdaniem eliminowały
mii i Mazur, Litwy i Białorusi. Zabra-
I. Kopernicki redagując tom „Prze-
Ponad 150 lat temu Kolberg pro-
wałeś go Pan. Każdy ustęp w Pańskim
skrzypce i inne instrumenty z trady-
kło tego wieczora zaprezentowania
myskie”, w którym znajdziemy m.in.
wadził badania terenowe na Wołyniu,
dziele świadczy o niezmordowanej
cji muzycznej. Niestety, nieubłaga-
tradycji muzycznych Wileńszczyzny.
folklor okolic Sambora, Gródka Ja-
nie zbliżał się wiek wynalazku braci
giellońskiego i Mościsk. Obrzędy,
Emila i Charlesa Pathe. W piętnaście
melodie i pieśni z Wołynia ukazały
lat po śmierci Kolberga młodzież na
się w 1907 roku w Krakowie.
zabawy, a nawet na majówki tanecz-
Zapisana przez Kolberga pieśń z
ne coraz częściej zabierała ze sobą
Żytomierza idealnie pasuje do naszej
patefony! Na szczęście, Kolberg nie
kurierowej majówki. „Hejże gracko z
doczekał smutnych czasów kiedy na
miejsc panowie” jest pieśnią o rytmie
majówce nie tańczono mazura!
mazura. Polski taniec narodowy o
**
metrum trójdzielnym, charakteryzu-
W tym roku – Roku Oskara Kol-
je się wyjątkową żywiołowością. W
berga – mazury i mazurki zabrzmiały
dawnej Polsce tańczyła go zwłasz-
na warszawskim festiwalu „Rzeczpo-
cza młodzież – młodym szlachcicom
spolita Kolberga”, który stał się oka-
mazur dawał okazję do wykazania
zją do prezentacji muzyki tradycyjnej
się sprawnością. Rytm mazura
z ogromnego terenu, który przemie-
przejmowano też w pieśniach. W
rzył i opisał Oskar Kolberg – od Wiel-
pieśni „Hejże gracko” uwagę zwraca
kopolski po Litwę, Wołyń i Karpaty.
już obecny w pierwszym takcie sze-
Podczas trzech koncertów festi-
roki skok melodyczny (patrz przy-
walowych i Nocy Tańca powstał mu-
kład muzyczny) – septymy małej
zyczny krajobraz ówczesnej, nieist-
(g-f) przypadający na sylaby: „gra-
niejącej na mapie, Polski – wielokul-
cko”, który wprowadza tu charakter
turowej i różnobarwnej. Zabrzmiała
skoczności już w samej warstwie
Targowisko Instrumentów na Festiwalu Wszystkie mazurki Świata
żywa tradycja – zagrali i zaśpiewali
melodycznej. Zanotowany w XIX w.
pracował na Polesiu Wołyńskim w
pracy, o głębokim badaniu nie tylko
Mimo, że na Litwie jest tyle polskich
wykonawcy do dziś ją pamiętający
przez Kolberga na Żytomierszczyź-
okolicach Kowla, Włodzimierza i w
zwyczajów i obyczajów naszego wie-
zespołów folklorystycznych, organi-
i kontynuujący, a ich uzupełnieniem
nie mazur wskazuje na wciąż żywe
pobliżu Żytomierza. W roku 1862 z
śniaka, ale i temperamentu, charakte-
zatorzy nie zaprosili ani jednego (a
stały się wykonania oparte na nagra-
w XIX wieku tradycje szlacheckie w
podróży przywiózł notatki i rysunki.
ru – duszy”. Zachwycony wołyńskimi
byłaby to jednocześnie doskonała
niach archiwalnych i zapisach dzie-
tym regionie.
Na miejscu pozostawił zachwyco-
badaniami Józef Ignacy Kraszewski
okazja do pokazania w Warszawie
więtnastowiecznego etnografa.
nych jego pracą – środowisko arty-
pisał w „Liście z Żytomierza” do „Ga-
działalności artystycznej Polaków
Od wtorku do soboty można
hejże gracko z miejsc,
zety Warszawskiej”, że zgromadzone
wileńskich). Kolejny koncert KRA-
styczne z Żytomierza i Winnicy. Jan
było uczestniczyć w warsztatach
panowie
przez Kolberga materiały to „prawdzi-
INA POŁUDNIOWO-WSCHODNIA
Prusinowski adwokat, poeta, tłumacz
gry na skrzypcach, bębnie i harmo-
twórczości ludowej oraz poezji rosyj-
we dzieło zamiłowania i poświęcenia
zaprezentował pieśni wzorzyste z
nii, śpiewu i tańca. Przygotowano
Hejże gracko z miejsc, panowie
skiej z Żytomierza zadedykował Kol-
[…] a wykonane tak, że rzadko która
Huculszczyzny, Podola i Pokucia.
koncerty, tańce i muzykowanie w
każdy do swej damy,
bergowi wiersz:
narodowość pochlubić się może po-
Andrij Ljaszuk wykonał pieśni dzia-
klubach festiwalowych, a w sobotę
Boć brzmi nuta z duszy snuta,
dobnym. Pod względem zaś powią-
dowskie przy lirze korbowej. Uczest-
miało miejsce – barwne widowisko
którą my kochamy.
zań melodii ze słowem jest to pierw-
nicy śpiewali pieśni z woj. lubelskie-
– Targowisko Instrumentów.
8.IX.1862 Panu Oskarowi
szy krok w tym rodzaju, bo inne próby
go, Wołynia, Rzeszowskiego, mu-
W poniedziałek wielkanocno-ma-
Ptak w powietrzu, rybka w wodzie
Kolbergowi
zyka Łemków i Bojków. Muzycy ze
Piosnkę po piosnce, nutę po nucie,
[…] stawać nawet do miary nie mogą,
zurkowy na warszawskich Bielanach
najmilej pływają,
Słowacji wykonali melodie na dudy
Z ludowej zbierasz pamięci,
ale ta praca wyczerpuje do dna zada-
odbyła się zabawa taneczna, pod-
Nam wesoło, gdy wokoło
z Orawy i Podhala. Na sobotę 26
Resztę ci w duszy szepce przeczucie,
nie obznajmienia nas z charakterem
czas której zagrali muzycy z Janusz
mazura suwają.
kwietnia „Sen Pszczoły” przygotował
A gorejące, szczere uczucie,
naszej muzyki ludowej”.
Prusinowski Trio. Zajęli się też opra-
Smutno w klatce słowikowi
bez zieleni gaju,
Bez mazura Polakowi
źleby było w raju.
Gdy wąs muśniesz z dziarską miną,
życiem twarz zapłonie,
Dziewczę z boku w twoim wzroku
Całą duszą tonie.
Więc ogniście, zamaszyście
Niechże suną pary,
Ostro śmiało jak przystało
Dla nas, polskiej wiary.