img
8
kurier kulturalny
18 lipca–14 sierpnia 2014 nr 13 (209) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
FESTIWAL MUZYkI ŻYDOWSkIEJ
WE LWOWIE
wraz z pierwszym dniem lipca rozpoczął się we Lwowie VI Międzyna-
rodowy Festiwal Muzyki Żydowskiej „LvivKlezFest” i trwał do 13 lipca.
Został organizowany przez Ogólnoukraińską Żydowską Fundację Cha-
rytatywną (OŻFCh) „Hesed-Arieh” (Хесед-Ар є), Międzynarodową orga-
nizację społeczną Centrum „Joint” oraz Holding emocji! FEST.
Mimo popremierowych emocji re-
się dzieje, śmiechem, podczas gdy
ELŻBIETA LEwAK
żyser wiaczesław Olchowskij
młoda pokojówka płacze. To ważne:
tekst i zdjęcia
znalazł chwilę, by zdradzić czytelni-
Żydzi odbierają tragedie poprzez
kom Kuriera Galicyjskiego, jak po-
śmiech. Dlatego postanowiliśmy przez
W ciągu tych prawie dwóch
wstawał spektakl oraz opowiedzieć
śmiech dojść do buntu. Najważniej-
tygodni lwowianie mieli okazję na
o swoim pomyśle na ten mało znany
szymi słowami tej sztuki jest kwestia:
wiele sposobów zetknąć się z kulturą
tekst Szalom Alejchema.
„Ludzie, my też jesteśmy ludźmi”.
żydowską. Zorganizowane zostały
w.O.: Wybrałem ten dramat,
Szalom Alejchem tak właśnie kończy
między innymi spacery po dzielnicy
ponieważ zawarty w nim problem
swój dramat.
żydowskiej, koncerty (m.in. Kle-
stosunków międzyludzkich jest dziś
zmerskiej Orkiestry czy „Broadway”
Mimo to, o ile pamiętam,
bardzo aktualny: dziś, gdy ludzie są
w filharmonii lwowskiej), pokazy
nie był to koniec spekta-
zwalniani, wykorzystywani, gdy są
filmowe (Swat w kinie „Kopernik”),
klu?
traktowani jak psy [W spektaklu kilka
Ma pani rację, nie był, ponieważ
jam-session, wystawy, warsztaty
razy zjawiał się efekt dźwiękowy uja-
wraz z drugim reżyserem – Wadimem
artystyczne i taneczne. Warto nad-
dania psów, często też porównywano
Taderem, zrobiliśmy podwójny finał,
mienić, że indywidualną wystawę
do nich ludzi – przyp. red.]. W dodatku
wprowadziliśmy bunt, obaliliśmy Ma-
Ołeny Fridman „Urok lwowskiej sece-
jest to tekst zapomniany. Chciałem
dame Gold. Ale wówczas zjawiła się
sji” do 30 lipca wciąż można będzie
nowa „Madame Gold”, tak jak w Smo-
odkryć dla siebie innego Szalom
obejrzeć w kawiarni „Sztuka”.
ku Szwarca: smok zrodził kolejnego
Alejchema. Znamy go jako twórcę
Ciekawostką tegorocznego Fe-
wesołego, radosnego, zabawnego,
smoka, tak też po prezydentach,
stiwalu był koncert żydowskiego
jednak mało kto zna jego dramaty.
których zwalniamy, przychodzą kolej-
wokalno-instrumentalnego zespołu
ni prezydenci. Życie jest spiralą, koło
„Warniczkes-Folk” oraz kulinarny
E.L.: Czy jest Pan zadowo-
zatacza krąg. Właśnie z tego powodu
pojedynek, w którym wzięły udział
lony z tego, jak publiczność
młoda pokojówka – owa kolejna „Ma-
galicyjska knajpa żydowska „Pod
odebrała spektakl?
Spektakl rodzi się w konfrontacji
dame Gold” – przejmując atrybuty
Złotą Różą” i kawiarnia „Jeruzalem”.
poprzedniej Madame, powtarza też
z widzem. Możemy wiele rzeczy
By wziąć udział w Festiwalu, zjechali
jej słowa: „Moi ludzie jeszcze nigdy
próbować przewidzieć, na przykład
się do Ukrainy artyści niemalże z ca-
to, czy będą w tym momencie oklaski
na mnie nie narzekali”.
łego świata: Izraela, Wielkiej Brytanii,
pracy nad dramatem nie można być
czy nie, ale akurat nie o oklaskach
Chciałem pokazać, że nawet
Łotwy, Mołdawii, Niemiec, Polski,
Czy jest Pan zadowolony
sztucznym – inaczej widz ci nie uwie-
myśleliśmy. Wiedzieliśmy, że widz
dobry człowiek może zmienić się w
Rosji, Szwecji a także Stanów Zjed-
z pracy aktorów?
Tak, jestem zadowolony. Ale
rzy. Nie robiliśmy „radia w teatrze”,
będzie wszystkiego pilnował i wpro-
określonych warunkach. To tak jak
noczonych. Zagraniczni wykonawcy
będziemy nadal pracować, bo wiem,
ale wprowadzaliśmy więcej działań,
wadzi swoją korektę. Mnie osobi-
w naszej polityce. Pokładaliśmy na-
wzięli udział m.in. w wieczorze muzyki
że można to zrobić jeszcze le-
bo teatr to działanie. Powinniśmy móc
ście bardzo się podobała reakcja
dzieję w Juszczence, ale nic się nie
żydowskiej „Duch wolności” oraz w
piej. Należy pamiętać, że grają tu
zatkać uszy i mimo to wciąż rozumieć,
publiczności na pierwsze wejście
wydarzyło, bo przecież Juszczenko
projekcie muzycznym – koncercie
amatorzy, mamy w zespole wielu
co się dzieje na scenie.
Madame Gold: na widowni panowała
też był dobry – ufaliśmy mu, ale
„Sklamberg & TheShepherds” – pod-
studentów, również tancerza, który
Podoba mi się w tym dramacie to,
cisza. To dziś rzadkość, by aż tak się
jednak się rozczarowaliśmy.
czas którego wystąpiła m.in. Polina
dziś zadebiutował w roli aktora dra-
że każda rola jest główna, nie ma tu
wsłuchiwano i wyczekiwano tego, co
Shepherd, potomkini poety Hryhorija
Jakie w takim razie prze-
matycznego i po raz pierwszy użył na
ról drugoplanowych, każdy ma swoją
będzie dalej.
Skoworody.
słanie, według Pana, kryje
scenie głosu.
misję. I każdy w tym domu niejako
Oryginał jest tekstem łagodnym,
W ramach Festiwalu odbyła się
się w tej sztuce? Jaką jej
również premiera spektaklu Ludzie
W pracy z aktorami wykorzy-
chodzi po krawędzi. Jedyne, co jedno-
my postanowiliśmy nieco zaostrzyć
interpretację chciał Pan prze-
stywałem metodę Stanisławskiego.
czy służbę, to właśnie rozpacz, która
problemy, dodaliśmy więcej konfliktów.
na podstawie sztuki znanego ży-
kazać?
Chciałem uwypuklić dwa spo-
dowskiego pisarza-plastyka Szalom
soby radzenia sobie w tym świecie:
Alejchema w wykonaniu teatru
nazwałem to „wycisnąć” i „przeżyć”
„Debiut”. Akcję jednoaktowej tragi-
[oryg. ‘выжать i ‘выжить – podob-
farsy, napisanej w 1906 roku, reżyser
nie brzmiące w języku rosyjskim
Wiaczesław Olchowskij przeniósł do
wyrazy – przyp. redakcji]. Madame
epoki modernizmu, przedrewolucyj-
Gold przedstawia grupę osób, która
nego momentu historii. Dzięki temu
za credo ma „wycisnąć” (innych jak
zabiegowi uwypuklił, zaostrzył i na
cytrynę, wyzyskać), a służba tych,
swój własny sposób zinterpretował
którzy – „przeżyć”.
problemy zawarte w dramacie.
Jest to ten sam schemat, którego
„Mówimy o ludziach, którzy w końcu
my sami doświadczamy w życiu: ktoś
odczuli, że są naprawdę ludźmi,
wyciska nas jak cytrynę, a potem, gdy
że maja żyć godnie w tym świecie
jesteśmy niepotrzebni, zwalnia nas.
tak, jak tego chcemy my wszyscy”,
Jest to bardzo prosty schemat, oparty
– powiedziała gospodyni wieczoru,
na naszym doświadczeniu. Ja sam
działaczka OŻFCh, Dina Jewszyna.
tego doświadczyłem: pracowałem w
Warto wspomnieć, że przy kasie
teatrze 15 lat, a później, gdy zjawiło
Teatru Młodego Widza (dawniej
się nowe kierownictwo, byłem już nie-
Teatru Żydowskiego), w którym
ich ogarnia, gdy zostają wyrzuceni na
Pracowaliśmy nie tylko nad tym, by
Sztuka była napisana w 1906 roku, tyl-
potrzebny i zwolniono mnie, chociaż
odbywał się spektakl, stała puszka
bruk, gdy znajdują się w sytuacji, z któ-
po prostu zagrać nasze postacie
ko raz była wystawiona, jeszcze przed
przyjechałem z Dniepropietrowska
na wolne datki. Widz mógł kupić bilet
rej nie ma wyjścia. „Tak, my faktycznie
[Reżyser wcielił się w postać Daniela
rewolucją, dlatego jest w niej, nieco
(tam się urodziłem i ukończyłem
albo wrzucić dowolną sumę do owej
jesteśmy w tym domu brudem i czas,
– rządcy w domu bogatej Żydówki
ukryty, ten przedrewolucyjny nastrój.
szkołę teatralną), zostawiłem moje
puszki, której zawartość miała zostać
byśmy stąd odeszli. Gdzie byśmy nie
Madame Gold], lecz także uwierzyć,
Do dnia dzisiejszego, już ponad sto
rodzinne miasto, kupiłem mieszkanie
przekazana fundacjom wspomagają-
byli – jesteśmy zwykłymi sługami” –
że to wszystko naprawdę dzieje się z
lat nie była grana. Ludzie w ogóle nie
tu, we Lwowie – ale to się nie liczyło.
cym przesiedleńców ze wschodnich
mówi mój bohater i reaguje na to, co
nami, nie z bohaterami, ale z nami. W
słyszeli o takiej sztuce.
Wystarczyła taka drobna rzecz jak
obwodów Ukrainy.