img
12
Przegląd wydarzeń
18 lipca–14 sierpnia 2014 nr 13 (209) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Język polski na Ukrainie –
potrzeba odpowiedzi na nowe wyzwania
Edukacja polonistyczna na świecie uległa globalizacji. globalne stały się cele nauczania
języka, za sprawą jednego, jasnego systemu egzaminowania – egzaminów certyfikatowych
z języka polskiego jako obcego (od 2004 r.). globalna stała się metodyka nauczania – metodą
komunikacyjną.
otrzymania certyfikatu potwierdza-
JERZY KOwALEwSKI
jącego znajomość kultury polskiej.
Powstały uznawane na całym
Certyfikat taki mógłby zastąpić ist-
świecie „globalne” podręczniki, w
niejące obecnie, prowadzone często
tym pierwszy o takim charakterze
chaotycznie i dublujące się egzami-
Hurra po polsku. Również w zakresie
ny „z kultury”, np. tzw. rozmowy w
nauczania treści kulturowych osią-
konsulacie sprawdzające „łączność”
gnięto potrzebne kompromisy, by
z kulturą polską dla chcących otrzy-
opublikować Podstawę programową
mać Kartę Polaka czy kulturowe czę-
dla uczniów polskich uczących się
ści egzaminów MEN dla kandydatów
za granicą (2009), a następnie przy-
chcących studiować w Polsce ze sty-
gotować zestaw materiałów do reali-
pendium MEN. Warto zauważyć, że
zacji treści programowych Podstawy
Konsulat Generalny RP we Lwowie
– Włącz Polskę (2012). By zachęcić
od sześciu lat z powodzeniem testuje
poszczególne szkoły do włączenia
znajomość języka i kultury w formie
przyjaznego konkursu Znaszli ten
się w ten globalny system, stworzo-
kraj dla dzieci uczących się w szko-
no coś w rodzaju klubu najlepszych
szkół skupionych wokół portalu:
łach sobotnich lwowskiego obwodu
Szkolnictwo polskie powinno być
i Demokracja w ramach projektu
kiego, Hiszpanie, Włosi itd. Na-
polskaszkola.pl.
konsularnego. Idea tego konkursu
ujęte całościowo – od przedszkola
„Biało-czerwone ABC…”. Projekt ten
uczanie języka polskiego było przez
Według opublikowanej w 2009
jest na tyle dobra, że warto ją wpro-
przez różnego typu szkoły, kursy
ma przede wszystkim służyć pomocą
dłuższy czas oderwane od promocji
roku Strategii oświaty polskiej za
wadzić na całej Ukrainie.
językowe, lektoraty na wyższych
różnorodnym placówkom oświato-
kultury polskiej. Stało się tak dlate-
granicą, kolejnymi punktami realizo-
Pierwszą próbą takiego wprowa-
uczelniach po studia polonistyczne
wym na Ukrainie. W ramach projektu
go, że kultury polskiej „uczono” na
wanego planu było stworzenie syste-
dzenia będzie organizowany w tym
(stacjonarne, zaoczne, podyplomo-
zaproponowano konkretne rozwiąza-
osobnych kursach, w ramach tzw.
mu spójnych programów nauczania
roku szkolnym w ramach projektu
we) i indywidualne polonistyczne
nia, także takie, na które czekano od
studiów polskich. Samo nauczanie
Biało-czerwone ABC… konkurs Co
opartych na Podstawie programo-
kariery naukowe. W systemie tym
wielu lat, jak np. bezpośrednie stałe
języka miało być szybkie, miłe, sku-
wiem o Polsce. Podczas jesiennych
wej, tak by w rezultacie móc wyda-
powinny się odnaleźć także tzw.
wsparcie finansowe nauczycieli,
teczne, w duchu komunikacyjności,
wać wzajemnie uznawane świadec-
wizyt koordynatorów projektu w po-
polskie szkoły, polskie piony, fakul-
zapłata za przeprowadzone godzi-
a oferta edukacyjna była przygoto-
twa szkolne, uznawane również w
szczególnych placówkach biorących
tety i zajęcia z jpjo w szkołach ukra-
ny zajęć. Nowością jest utworzenie
wana dla dorosłych.
systemie edukacji w Polsce, co nie
w nim udział (lub pozostałych po
jest bez znaczenia dla np. dzieci
wcześniejszym zgłoszeniu) popro-
powracających z czasowej emigra-
simy uczniów o wypełnienie „ankiet
cji do polskich szkół w Polsce czy
wizytacyjnych”, które będą również
chcących podjąć studia w Polsce.
kwalifikacjami w konkursie. Najlepsi
Nad jakością kształcenia mieli czu-
uczniowie z całej Ukrainy zostaną
wać doradcy metodyczni pracujący
zaproszeni do finału (w listopadzie)
przy polskich konsulatach. Rozwój
– przewidziano atrakcyjne nagrody.
technologii informatycznych pozwolił
Sama ankieta posłuży jako materiał
ińskich. Cały system powinien być
„koszyka ucznia”, czyli przejrzystej
Metodyka nauczania języka pol-
na powstanie jeszcze innych propo-
ewaluacyjny projektu, jak też będzie
drożny między różnymi formami edu-
formy sfinansowania kosztów obec-
skiego jako obcego (jpjo) powstała
zycji globalnych: programu Otwarta
badaniem diagnostycznym, które po-
kacji (np. szkoły sobotniej, fakultetu
ności ucznia w szkole. Teraz to od
dla dorosłych: studentów wakacyj-
szkoła (dla dzieci polskich czasowo
może ustalić strategię nauki kultury
i jpjo jako drugiego języka obcego),
nauczyciela zależy, na co będą wy-
nych kursów językowych organizo-
przebywających za granicą) czy
polskiej w różnego typu szkołach.
w tym powinno być możliwe odbycie
dane pieniądze, na jakie podręczniki
wanych przy uniwersytetach w Pol-
konkursów i olimpiad on-line. Jedną
Już wkrótce na stronie projektu bę-
części edukacji w Polsce, np. kursów
czy inne pomoce naukowe, indywi-
sce i studentów uczących się języka
z takich propozycji jest konkurs Być
dzie dostępny regulamin konkursu,
specjalistycznych czy zdobycia stop-
dualnie na każdego ucznia czy zbio-
polskiego na zagranicznych lektora-
Polakiem. Dzięki Internetowi rozsze-
a już dziś zachęcamy wszystkich
nia naukowego. Rezultaty kształ-
rowo na grupę lub szkołę. Wymaga
tach. O tym, że trzeba inaczej uczyć
rzono możliwość udziału w Olimpia-
uczniów do udziału w nim.
cenia powinny być weryfikowalne
to od nauczycieli znajomości oferty
dzieci, wie każdy nauczyciel. Inaczej
dzie Literatury i Języka Polskiego.
Oprócz tych doraźnych działań
w zakresie zdobytych umiejętności
rynku edukacyjnego (lokalnego ukra-
nie oznacza jednak bez jasno okre-
Czy wobec tych faktów edukacja
ważna jest wizja szkolnictwa pol-
i poznanej wiedzy. Temu powinien
ińskiego i „globalnego”) oraz umiejęt-
ślonych celów językowych. Najroz-
polonistyczna na Ukrainie może po-
skiego na Ukrainie – jako szkolnic-
służyć egzamin certyfikatowy z jpjo.
ności samodzielnego przygotowania
sądniejszym rozwiązaniem wydaje
zostać obojętna? Obecnie zatraca się
twa nowoczesnego, przyjaznego
Funkcjonujący już 10 lat egzamin
materiałów dla tych grup, dla których
się połączenie nowoczesnego na-
podział na edukację dzieci polskich
i – na ile to możliwe – niezależne-
świetnie spełnia swoją funkcję jako
jeszcze nie ma podręczników lub
uczania języka z ukazywaniem treści
czasowo przebywających za grani-
go, choć umiejscowionego w ukra-
punkt dojścia każdej formy nauki ję-
dla których dostępne podręczniki są
językowych (nauczanie skorelowane)
cą, dzieci polonijnych na Zachodzie,
ińskim systemie edukacji, zatem
zyka polskiego. Należałoby dążyć, by
nie do końca przydatne.
lub nauczanie języka poprzez teksty
dzieci polskiego pochodzenia na
legalnego i wspieranego również
W celu prezentacji dostępnych
tym egzaminem – na poziomie B2 –
kultury (program kulturowy). Język
Wschodzie i dzieci obcokrajowców.
przez państwo ukraińskie w zakresie
materiałów oraz pomocy w tworzeniu
kończyli edukację uczniowie tzw. pol-
ma tu służyć do wyrażania „myślenia
Słusznie zauważono, że wszyscy
zobowiązań wynikających z odpo-
własnych, np. na podstawie zasobów
skich szkół, absolwenci szkół sobot-
po polsku” zarówno młodym Polakom
poznają świat po polsku, różnice
wiednich umów. Szkolnictwo polskie
Włącz Polskę!, powołano do istnienia
nich, zajęć fakultatywnych i in. Warto
– co ma im pomóc w poszukiwaniu
dotyczą stopnia znajomości języka.
na Ukrainie nie stanie się takie, jeśli
funkcję doradcy metodycznego, który
zauważyć, że obywatele Ukrainy są
własnej tożsamości – jak i młodym
Choć różna jest motywacja naucze-
pozostanie zamknięte na wspomnia-
będzie pełnił dyżur w siedzibie projek-
obecnie największą grupą zdającą
nie-Polakom, których późniejsza, w
nia się języka, to sama metodyka jest
ne wyżej globalne tendencje. Mamy
tu we Lwowie (ul. Rutkowycza 12, m.
ten egzamin – zatem o sensie posia-
dorosłym życiu, przychylność wobec
wobec wszystkich podobna – chodzi
nadzieję, że projekt Biało-czerwone
8). Doradca może też – na zaprosze-
dania certyfikatu znajomości języka
Polski, Polaków i polskości leży w
o wyrównywanie braków w poszcze-
ABC… ułatwi większości placówek
nie szkoły – przyjechać do danej pla-
polskiego nie trzeba nikogo przeko-
polskim interesie narodowym.
gólnych sprawnościach i umiejętno-
przejście do nowej rzeczywistości
nywać. Należałoby jedynie pomóc
cówki i pomóc na miejscu. W ramach
Dzisiejsza różnorodność form
ściach językowych. Braki te są po-
glottodydaktycznej, tym zaś, któ-
chętnym młodym Polakom podejść
projektu powstanie zatem punkt kon-
nauczania języka polskiego na Ukra-
dobne u wszystkich, więc sposoby ich
re od lat są już „globalne”, pomoże
do tego egzaminu. Przeszkodą jest
sultacyjny, w którym będzie można –
inie może porażać i przestraszać,
niwelowania też są podobne. Samo
umocnić swoją pozycję.
obecnie wysoka opłata egzamina-
choćby będąc przejazdem we Lwowie
powodować lęk przed niemożnością
jednak mechaniczne nauczanie ję-
Projekt „Biało – czerwone ABC.
cyjna.
– zaopatrzyć się w bezpłatne pomoce
znalezienia wspólnego mianownika,
zyka polskiego jako „obcego” (jak np.
Program wspierania oświaty pol-
Wyzwaniem jest także stwo-
naukowe (wciąż wzrasta liczba spon-
zwłaszcza u tych, którzy chcieliby
angielskiego czy niemieckiego) to w
skiej na Ukrainie” jest współfinan-
rzenie egzaminu uzupełniającego z
sorów), jak też zamówić wybrane
taki wspólny mianownik wypraco-
powszechnym odczuciu zbyt mało.
sowany ze środków finansowych
wiedzy o kulturze polskiej. Może war-
podręczniki z puli „koszyka ucznia”.
wać. Może jednak lepiej by było,
Przy okazji nauczania swojego ję-
otrzymanych z Ministerstwa Spraw
to byłoby skoordynować istniejące
Na miejscu będzie też można wpro-
zamiast bezradnie rozkładać ręce,
zyka promuje się również własną
Zagranicznych w ramach konkursu
obecnie na Ukrainie różnego rodzaju
wadzić szkołę do bazy danych na
przyjąć to bogactwo jako niepo-
kulturę. Tak czynią Anglicy i Ame-
na realizację zadania „Współpraca
konkursy, by tworzyły wspólny finał.
portalu polska-szkola.pl. Zawsze też
wtarzalny dar od losu i wyzwanie,
rykanie, ucząc języka angielskiego,
z Polonią i Polakami za granicą w
będzie można porozmawiać i napić
Finał ten, obok nagród i prestiżowych
któremu trzeba sprostać. Zadania
Niemcy i Austriacy, ucząc niemiec-
2014 r.”
się dobrej herbaty.
dyplomów, dawałby także okazję do
tego podjęła się fundacja Wolność