img
20
Przegląd wydarzeń
16–29 września 2014 nr 17 (213) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
DZIEDZIctWo koŚcIoŁA LWoWSkIEgo
Z okazji 600-lecia przybycia do Lwowa pierwszego katolickiego arcybiskupa metropolity bł. Jakuba Strzemię – pod patronatem arcybiskupa lwow-
skiego Mieczysława Mokrzyckiego odbyła się międzynarodowa konferencja: „Ecclesia Leopoliensis: Kościoły Lwowa i archidiecezji lwowskiej
obrządku łacińskiego: historia, tradycja i dzień dzisiejszy”. Wśród organizatorów konferencji byli: Ośrodek Badań nad Historią i Tradycją metropolii
lwowskiej obrządku łacińskiego, Centrum Ucrainicum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”, Instytut
Teologiczny im. św. Józefa Bilczewskiego i Muzeum Historii Religii we Lwowie oraz Stowarzyszenie „Wspólne Korzenie” w Lublinie.
miejskich. Uczestnicy konferencji mo-
nych opartych na Dekalogu. Przyka-
KONStANty CZAWAGA
gli zobaczyć niszczejący piękny ko-
zania wyraźnie i bezkompromisowo
tekst i zdjęcia
ściół w Komarnie odebrany przez gre-
mówią: „Nie kradnij”, „Nie pożądaj
kokatolików, którzy i tak posiadali już
W sobotę 6 września uczestnicy
żadnej rzeczy, która jego [bliźniego]
w mieście dwie cerkwie. Wspólnota
forum uczestniczyli w uroczystej pro-
jest”. Natomiast chęć bezprawnego
rzymskokatolicka została wyrzucona
cesji z kościoła św. Antoniego do ar-
posiadania cudzej własności sprowa-
na cmentarz, gdzie gromadzi się na
chikatedry Wniebowzięcia NMP z re-
dza na etyczne manowce chrześcijan,
nabożeństwa przy małej kapliczce.
likwiami bł. Jakuba Strzemię – patro-
zmusza do łamania fundamentalnych
Uzupełnieniem do tego obrazu było
na archidiecezji lwowskiej. Duchowni
zasad, sprzeniewierzać się własnej
odwiedzenie wsi Obroszyn, w której
i świeccy naukowcy z Polski i Ukrainy
wierze. W zdumienie wprowadza na-
mieściła się zamiejscowa rezydencja
odwiedzili świątynie na terenie archi-
uczanie władyki greckokatolickiego
lwowskich arcybiskupów z pięknym
diecezji lwowskiej, w tym także nie
zachęcającego do przejęcia kościoła
niegdyś pałacem, o zwrot którego
zwrócone katolikom – kościół Matki
rzymskokatolickiego w ramach za-
również bez skutku starał się prawo-
Bożej Gromnicznej i kościół św. Ma-
dośćuczynienia za krzywdy „wielo-
wity właściciel. Za pięknie odnowioną
rii Magdaleny we Lwowie, parafialny
wiekowej okupacji”: „Nasi dziadowie
elewacją zewnętrzną, wprowadzają-
kościół w Komarnie i letnią rezyden-
i pradziadowie ciężko pracowali na
cą w błąd gości, krył się rozsypujący
cję arcybiskupów lwowskich w Ob-
ziemiach latyfundystów, prawie za
się obiekt z tylnej części budynku.
roszynie. Metropolita Lwowa wyraził
darmo, niech teraz ich następcy po-
Obrady konferencji odbywały się
wdzięczność za „wielkie dziedzictwo,
modlą się w cerkwiach, które często
w zwróconym na żądanie papieża
które przyjęliśmy po naszych przod-
były budowane kosztem ich praoj-
Jana Pawła II gmachu Kurii Metropo-
kach, arcybiskupach”.
ców, ich ciężką pracą”. Brzmi prawie
litalnej – dawnym pałacu łacińskich
w duchu leninowskiego „grabcie za-
prof. Włodzimierz osadczy i abp Mieczysław Mokrzycki
arcybiskupów. Dysonans do pięknie
grabione”!
Badania oparte na źródłach
odrestaurowanego, po sowieckich
społeczeństwa obywatelskiego, spo-
Jakżeż inne doświadczenia po-
nie są oddawane w prawowite ręce.
dewastacjach, budynku Kurii stanowi
łeczeństwa wolnego”.
kazywały niektóre referaty wygłoszo-
Wystarczy przywołać na pamięć
ks. prof. Józef Marecki
przylegający do niego dawny kościół
ne w ramach konferencji lwowskiej.
sytuację kościoła w Komarnie. Taki
z krakowa:
seminaryjny Matki Boskiej Grom-
„Ta konferencja jest cenna. Przy-
Na przykład w diecezji warmińskiej,
stan rzeczy jest najprawdopodobniej
Obawy naukowców
nicznej dziś cerkiew greckokatolicka.
byli do Lwowa naukowcy z Polski,
gdzie katolicy przejmowali budow-
wynikiem obawy miejscowych władz,
Widok ten ma wymowę metafory ob-
naukowcy z Ukrainy, którzy od wielu
le poprotestanckie, nie patrząc na
by nie dopuścić do repolonizacji
prof. nadzw. dr hab.
razującej relacje między lwowskimi
lat publikują liczne materiały dotyczą-
„hojność” władz komunistycznych
ziem dawnej Małopolski Wschodniej.
Mieczysław ryba
chrześcijanami – katolikami. Katoli-
cy dziejów poszczególnych kościo-
oddających dawne zbory, zgodnie
Lepsza staje się sytuacja, gdy dana
z kulu:
kom obrządku łacińskiego zabrano
„Mówimy tu o wielorakim wymia-
łów, klasztorów, życia społecznego
z duchem ewangelii i uczciwością
stara świątynia niszczeje (zawali się),
świątynię tworzącą wraz z pałacem
rze sztuki sakralnej: architektonicz-
kościoła, życia gospodarczego, życia
były prowadzone przez Kościół ka-
niż miałaby przechodzić w łacińskie
arcybiskupów  połączony  zespól
nym, artystycznym, duszpasterskim,
dewocyjnego, w tym znaczeniu po-
tolicki zbiórki dla wykupu świątyń.
(polskie) ręce. Owe nadmierne oba-
architektoniczny, i niby na przekór
jak i militarno-politycznym (upamięt-
bożnościowym. Są to osoby, które
Takie kwesty trwały jeszcze nie tak
wy i niesprawiedliwe decyzje rodzą
erygowano w niej parafię greckoka-
nianie w świątyniach wielkich wy-
przez wiele lat badały dane problemy,
dawno, choć po spustoszeniach
jednak wielkie poczucie krzywdy
tolicką. Żeby było wiadomo, kto jest
darzeń z życia narodu polskiego).
zajmowały się najstarszymi fundacja-
wojennych można było wystawiać
wśród miejscowych katolików. Ure-
gospodarzem w prezbiterium posta-
Spojrzenie na łacińskie świątynie w
mi lwowskich kościołów i klasztorów.
Niemcom najwyższe rachunki.
gulowanie tej kwestii ma zatem
wiono cerkiewny ikonostas uniemoż-
tym wielowymiarowym ujęciu daje z
Zajmowały się działalnością dusz-
W dniu obrad konferencji kwestia
fundamentalny wymiar dla zaprowa-
pasterską, społeczną a także na
świątyń lwowskich zabrzmiała także
przykład symboliką wystroju świątyń,
z ust abp Mieczysława Mokrzyckie-
historią poszczególnych zabytków od
go, lwowskiego metropolity w mo-
czasów Średniowiecza aż po czasy
wie do biskupów greckokatolickich
współczesne. Są tu przedstawicie-
zgromadzonych na synodzie. Przy-
le środowisk naukowych Lwowa, a
pomniał on, że kilkakrotnie była poru-
także ci, którzy przybyli z Polski – z
szana kwestia „dziesiątków świątyń,
Uniwersytetu Warszawskiego, Pol-
generalnie na Ukrainie zachodniej,
skiej Akademii Nauk, KUL-u, z Uni-
które są własnością Kościoła łaciń-
wersytetu Jana Pawła II z Krakowa,
skiego. Po ogłoszeniu niepodległości
z Legnicy, z Uniwersytetu Olsztyń-
przez Ukrainę, przy pomocy władz,
sko-Mazurskiego w Olsztynie. Liczne
ale bez zgody historycznych wła-
grono, ponad 40 osób, które ma wiele
ścicieli – Kościoła rzymskokatolic-
do powiedzenia w sprawie, jak to on-
kiego – bądź też wbrew naszej woli
giś było we Lwowie. Jak odczytujemy
te świątynie przejął Kościół katolicki
ową historię nie na zasadzie plotek,
obrządku bizantyjskiego. Sprawa ta
legend, bo też o tym tutaj mówiliśmy,
nadal jest otwarta i nie rozstrzygnięta
ale na podstawie źródeł”.
z Waszej strony”. Arcybiskup Lwowa
liwiający sprawowanie w głównym
jednej strony pogłębioną wiedzę o tym
przypomniał, że wbrew ustaleniom
dzenia sprawiedliwego ładu w życiu
ołtarzu nabożeństw łacińskich.
niezwykle ważnym w wymiarze kultu-
nie zostały poczynione żadne kro-
społecznym współczesnego Lwowa
otwierając się na prawdę
Bez skutku od lat domagają się
rowym mieście, rodzi także refleksje
ki by zwrócić kościół Matki Boskiej
oraz współczesnej Ukrainy”.
lwowscy katolicy zwrotu kościoła
nad dniem dzisiejszym. Smutkiem
Gromnicznej we Lwowie i kościół w
wiceprzewodniczący
św. Marii Magdaleny zamienionego
musi napawać fakt, że przez dwa-
Komarnie. „Jest mi bardzo przykro,
rady głównej katolickiego
kościoły zabrane
przez Sowietów na salę organową
dzieścia kilka lat od upadku Związku
że sprawy te, a także inne sytuacje
Stowarzyszenie
i pełniącego tę funkcję do dnia dzi-
Sowieckiego nie oddano Kościołowi
dyskryminacji wiernych obrządku ła-
„Civitas Christiana”
prof. Włodzimierz osadczy,
siejszego. Nie usłyszane pozostają
rzymskokatolickiemu we Lwowie
cińskiego przez grecko-katolickie du-
Marek koryciński:
dyrektor Centrum
żądania franciszkanów z parafii św.
żadnej świątyni. W rękach katolików
„Trzeba odkryć to dziedzictwo
chowieństwo są obecne w naszych
uCrainiCuM kul
Antoniego o zwrot plebanii. Wszystko
pozostaje tylko katedra i kościół św.
tak, żeby umieć rozmawiać z innymi,
relacjach. Mimo, iż przeciąga się roz-
i dyrektor ośrodka Badań
to się dzieje w mieście, które uchodzi
Antoniego, a więc te świątynie, które
pokazywać głęboki sens wiary, któ-
wiązanie tych spraw, wciąż czekam
nad Historią i Tradycją
za kolebkę demokracji i zawiesza
i w czasach sowieckich katolicy po-
ra była takim motorem na tych zie-
na konkretne kroki z Waszej strony.
metropolii lwowskiej
na ratuszu flagę Unii Europejskiej.
siadali. Jednym z bardzo bolesnych
miach. „Civitas Christiana” poprzez
Mam nadzieje, że nie będzie potrze-
obrządku łacińskiego:
Stając do walki o wartości demokra-
wydarzeń jest bezprawne przeję-
różne projekty przygotowuje w Polsce
by przedstawiać niezakończonej
Po upadku Związku Sowieckiego
tyczne i europejskie włodarze miasta
cie kościoła seminaryjnego przez
katolików świeckich do działalności
sprawy Ojcu Świętemu w czasie wi-
stanowienie demokracji na Ukrainie
nie przejmują się rażącym pogwał-
grekokatolików. Ciężko przeżywają
publicznej poprzez formację i poprzez
zyty ad limina apostolorum”.
szło w parze z odrodzeniem religij-
ceniem sprawiedliwości opartej na
miejscowi Polacy brak kościoła św.
różnego rodzaju projekty i inicjatywy.
Reprezentujące różne środowi-
nym. Wychodziły z podziemia Kościo-
poszanowaniu prawa własności jako
Marii Magdaleny, który wciąż spełnia
Jedną z takich inicjatyw jest tzw. „Bra-
ska naukowe oraz organizacje spo-
ły represjonowane przez ateistyczne
fundamentalnej wartości cywilizacji
funkcje sali koncertowej, a katolicy
ma Wschodnia”. Chcemy pokazać
łeczne z Polski i Ukrainy uczestnicy
rządy za powiązanie z działalnością
europejskiej.
mogą tylko „gościnnie” spełniać tu-
braciom katolikom i chrześcijanom
konferencji podjęli rezolucję popie-
narodową. Jednak, gdy chodzi o od-
Krzywda wyrządzana Kościoło-
taj posługę liturgiczną. Nie inaczej
jak w państwie demokratycznym
rającą uczciwe uregulowanie kwestii
zyskanie zabranych świątyń, to kato-
wi rzymskokatolickiemu pociąga za
wygląda sytuacja w wielu miejsco-
budować wspólnoty po to, żeby ta
kościołów w archidiecezji lwowskiej
licy obrządku łacińskiego nie zawsze
sobą ogólną demoralizację i relaty-
wościach województwa lwowskiego,
wspólnota miała udział także w bu-
i zwrotu ich właściwym gospoda-
mogli powrócić do swych kościołów.
wizację podstawowych zasad etycz-
gdzie niszczejące świątynie łacińskie
dowaniu społeczeństwa otwartego,
rzom.
Szczególnie dotyczyło to świątyń