img
24
Sławni lwowianie
16–29 września 2014 nr 17 (213) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Lotnik skrzydlaty władca świata bez granic
Jerzy Bajan – w 80. rocznicę
zwycięstwa challenge’u
Wrzesień 1934 roku przyniósł Polsce wyjątkowo radosną wiadomość – iV Mię-
dzynarodowe zawody samolotów Turystycznych Challenge zakończyły się
zwycięstwem ekipy polskiej, reprezentowanej przez Jerzego Bajana i gustawa
Pokrzywkę. zawody Challenge (Challenge international de Tourisme) powołane
zostały przez Międzynarodową Federację lotniczą (Fédération aéronautique
internationale) i do wybuchu ii wojny światowej odbyły się czterokrotnie (1929,
1930, 1932, 1934). do stałego punktu zawodów należał m.in. lot dookoła Euro-
py. W pozostałych etapach próbom poddawano sprawność lotników, a także
samych samolotów. W 1934 r. zorganizowane zostały w Warszawie, odbywając
się w dniach 28 lipca – 16 września. obchodzimy więc aktualnie okrągłą, 80.
rocznicę polskiego zwycięstwa.
w zorganizowanej w tym samym roku
MiCHał PiEkarski
Wyższej Szkole Pilotów w Grudzią-
zdjęcia ze zbiorów autora
dzu, stając się początkowo pilotem
obserwatorem, a następnie pilotem
W 1934 r. nazwisko kolejnego
myśliwskim. W kolejnych latach otrzy-
lwowianina znane się stało na ca-
mywał skierowania do różnych miast
łym świecie. Jerzy Bajan urodził się
w Polsce – 1. Pułku Lotniczego w
we Lwowie w 1901 r. Pochodził z
Warszawie, od 1926 r. przeniesiony
polskiej, od pokoleń zasymilowanej,
do 11. Pułku Myśliwskiego w Lidzie.
rodziny o korzeniach tatarskich. Jego
W 1928 r. 122 eskadra porucznika
ojciec Felicjan Bajan (1865-1914) był
pilota Bajana weszła w skład kra-
architektem, autorem m.in. dawnego
kowskiego 2. Pułku Lotniczego.
kościoła św. Józefa w Stanisławo-
Od czasu przeniesienia do Kra-
wie. Tam też Jerzy Bajan rozpoczął
kowa datuje się zainteresowanie
edukacje szkolną. W Stanisławowie
Bajana akrobacją lotniczą. Jak pisał
wychowywał się wraz z dwojgiem ro-
Zygmunt Prószyński (mąż Małgo-
dzeństwa – Marianem i Małgorzatą.
rzaty z Bajanów) – w trudnych wa-
Po przedwczesnej śmierci ojca w
runkach początków lotnictwa (sa-
1914 r. trzynastoletni Jerzy Bajan
molotom nieraz wówczas odpadały
wraz z matką Zofią zamieszkał w
skrzydła) Bajan nie tylko wytrwał, ale
Przemyślu w domu Marii z Bajanów
został mistrzem lotniczej akrobacji.
(siostry Felicjana) i Józefa Kędzier-
Wykonywane przez niego tzw. „becz-
skich. Nad Sanem wzrastał wśród
ki” były z niedościgłą precyzją, a tzw.
licznego rodzeństwa (Maria i Józef
„padanie liściem” budziło powszech-
Kędzierscy posiadali 10 własnych
ny podziw. O wielkich zwycięstwach
dzieci), wychowywanego w patrio-
Bajana zadecydowało nie tylko do-
tycznej atmosferze.
Jerzy Bajan za sterami rWd-9
skonałe opanowanie prowadzenia
Podczas I wojny światowej jako
samolotu, ale także wytrzymałość
psychiczna i fizyczna oraz przede
uczeń gimnazjum Jerzy Bajan wstąpił
ła je wtedy polska ekipa Franciszka
go w punktacji spośród wszystkich
wszystkim niebywała brawura.
do Polskiej Organizacji Wojskowej.
Żwirki i Stanisława Wigury). Już od
zawodników”.
Jerzy Bajan cenił także akroba-
Cała zresztą rodzina Kędzierskich
tego czasu datuje się współpraca
Jerzy Bajan wraz z Gustawem
cje zespołowe. Z jego inicjatywy po-
mocno była zaangażowana w dzia-
Bajana z sierżantem Gustawem Po-
Pokrzywką wygrali wówczas – poko-
wstała tzw. „Krakowska Trójka Akro-
łalność na rzecz odzyskania przez
krzywką, szefem mechaników 122
nując ekipę niemiecką – w konkuren-
bacyjna” – zespół pilotów na trzech
Polskę niepodległości. W 1918 r.
eskadry, z którym po 4 latach osią-
cjach takich jak: minimalna prędkość
samolotach powiązanych wstążkami
Jerzy Bajan brał udział w wojnie o
gnął zwycięstwo. Leciał wówczas na
(54 km/h), start na bramkę oraz złoże-
(łatwymi przecież do zerwania). Ba-
polskość Galicji Wschodniej. Zginęli
samolocie polskiej konstrukcji RWD-9
nie i rozłożenie skrzydeł, najmniejsze
jan oprócz brawury posiadał bowiem
wówczas w obronie Przemyśla przed
noszącym imię Jana Śniadeckiego,
zużycie paliwa i najlepsza prędkość
także zmysł estetyczny, któremu
oddziałami  Zachodnio-Ukraińskiej
ufundowanym przez miasto Kraków.
w przelocie zwyciężyli w generalnej
szczególny wyraz dawał zasiadając
Republiki Ludowej jego dwaj ciotecz-
W 1934 r. w zawodach wzięło
klasyfikacji zawodów.
w kabinie pilota.
ni bracia (i niemal rówieśnicy) – Józef
udział ok. 100 samolotów, pilotowa-
Do wyjątkowo trudnej kategorii
Wielokrotnie brał udział w poka-
i Tadeusz Kędzierscy. Dla Jerzego
nych przez załogi z kilkunastu krajów.
należał lot na minimalną prędkość.
zach i zawodach lotniczych. W 1929 r.
Bajana trwające od czasów I wojny
Jak relacjonowano w prasie: „Ciepłe-
W 1934 r. pisano: „Zna maszynę i jej
uczestniczył w III Locie Małej Ententy
światowej związki z wojskiem okażą
go, słonecznego dnia 16 września
możliwości, jak nikt inny, czuje i wie
i Polski (nagroda za najlepsze przy-
się trwałe. Od 20 stycznia 1919 r.
1934 roku, dnia rozstrzygającego
doskonale, kiedy jej dodać gazu, a
gotowanie wojskowe), w 1931 r. na
służył w regularnej armii w 2 pułku
wyścigu challenge owskiego lotni-
kiedy go zmniejszyć. Ręką tą kieru-
zawodach w Zagrzebiu zajął pierw-
szwoleżerów.
sko mokotowskie przedstawia wi-
je mózg i wola, trzymając nerwy na
sze miejsce w akrobacji lotniczej, w
dok niezwykły, bogato udekorowa-
wodzy”.
1932 r. – drugą lokatę w wyścigu al-
ne i otoczone obręczą falujących
Zwycięstwo Bajana stało się gło-
Ze śmierci drwi i w twarz
pejskim w Zurychu. W 1933 r. Bajan
tłumów o niewidzianej tu jeszcze
śne w całej Polsce i poza jej granica-
się życiu głośno śmieje
wsławił się przelotem na wyjątkowo
W 1920 r. po zdaniu matury w
mnogości... Opodal trybun grupa sa-
mi. Za swój wyczyn otrzymał Krzyż
długiej trasie: Warszawa – Charków
gimnazjum we Lwowie powrócił do
molotów, wśród których biało-czer-
Oficerski Orderu Odrodzenia Polski
– Leningrad – Lwów – Wiedeń.
wojska, rozpoczynając kurs w Szkole
wony samolot RWD-9 z napisem
i awans na stopień majora. W związ-
W zawodach Challenge u starto-
Podchorążych Piechoty. Wkrótce jako
na kadłubie «Jan ŚniadeckiČ. To
ku z zawodami Challenge u odbyło
wał już w latach 1930 i 1932 (wygra-
podchorąży w 1921 r. rozpoczął naukę
samolot kapitana Bajana, najlepsze-
się także pierwsze nagranie hymnu
Medal od miasta lwowa