img
24
kurier kulturalny
21–30 października 2014 nr 19 (215) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Wystawa ikon
Johannes de Nurenberga
W 480. rocznicę śmierci
z plenerów w Polsce
i na Ukrainie
polskiego” Dürera
10 października w Ukraińskim Muzeum Narodowym
Miał na imię Hans, a po polsku pisano go często „Hanusz Dyrer”. Był
im. Andreja Szeptyckiego we Lwowie zaprezento-
młodszym bratem wielkiego Albrechta i choć z pewnością nie dorówny-
wano dorobek uczestników polsko-ukraińsko-biało-
wał mu talentem, to zostawił w Polsce rzecz bezcenną – „Srebrny Ołtarz”
ruskich warsztatów pisania ikon – VI pleneru
w Nowicy w Bieszczadach i IV w Zamłyniu na Wo-
w Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu wykonany według jego projektu.
łyniu. Współorganizatorami ekspozycji są Lwowska
potrzebował do tego specjalistów.
wspomożycieli” powstały w roku 1524
ANdrzEj SzNAjdEr
Narodowa Akademia Sztuki we Lwowie, Uniwer-
Seweryn Boner, bankier królewski i
dla kościoła św. Jakuba w Nysie (cza-
główny dostawca wszelkich dóbr na
sowo obraz jest w muzeum w Pszczy-
Ród wspaniałych norymberskich
sytet Warszawski oraz Ukraińskie Stowarzyszenie
wawelski dwór, poradził mu sprowa-
nie). Przez długi czas przypisywano
artystów wywodził się z Węgier. Ich
Ikonopisów.
dzić z Norymbergii Hansa Dürera.
Hansowi także tzw. „fryz cebesowski”
najstarszy znany przodek to Antoni,
9 czerwca 1527 roku przybył
z Sali Poselskiej na Wawelu. Najnow-
złotnik z miasta Ajtós. Około 1427
Hans do Krakowa i został miano-
sze badania wskazują jednak, że po-
roku urodził mu się syn Albrecht,
wany przez Zygmunta nadwornym
wstał on już po śmierci artysty.
zwany później Starszym, który w pra-
malarzem. Jego tygodniowe wyna-
6 kwietnia 1528 roku zmarł w No-
cowni ojca poznawał tajniki złotnic-
grodzenie wynosiło jeden gulden.
rymberdze Albrecht Dürer. Dwa lata
twa. Gdy dorósł, opuścił Węgry uda-
Oprócz tego otrzymywał deputat w
później, wdowa po nim Agnieszka,
jąc się na wędrówkę po Europie, co
naturze – zwój purpurowego sukna,
wysłała szwagrowi do Krakowa jakieś
było tradycją rzemieślniczą tamtych
a wszelkie prace nieprzewidziane
wartościowe rzeczy Albrechta, wśród
czasów. Około roku 1444 zawitał do
umową były płacone osobno. Kra-
nich prawdopodobnie wyposażenie
Norymbergii i został czeladnikiem w
kowscy kronikarze odnotowali fakt,
pracowni mistrza. Pewnie umożliwi-
pracowni znanego w mieście złotnika
otwarcie wystawy
że Dürer był najlepiej opłacanym w
ło to Hansowi urządzenie przy ulicy
Hieronima Holpera. Prawdopodob-
Krakowie artystą.
Zamkowej w Krakowie własnej pra-
nie wtedy powstało nazwisko rodu
nas do wymiarów duchowych. „Dzię-
koNStANty CzAWAGA
Oprócz wielu ściennych malowi-
cowni, która w roku 1531 niestety
„Dürer”, wywodzące się z nazwy ich
kuję za możliwość obcowania z iko-
deł i złoceń zostało po nim dzieło naj-
całkowicie spłonęła. Podejrzewano
rodzinnego węgierskiego miasta,
nami, w których odnalazłam mego
„Nasze spotkania w Nowicy i w
ważniejsze – projekt tzw. Srebrnego
potem, że artystę ktoś obrabował,
gdyż „Ajtós” znaczy po niemiecku
Boga” – powiedziała jedna z osób,
Zamłyniu są możliwe dzięki temu,
Ołtarza w nowobudowanej Kaplicy
a podłożenie ognia miało zatrzeć
„Tür”, czyli po prostu „drzwi”.
która obejrzała wystawę ikon zapre-
że udało nam się zgromadzić różne
Zygmuntowskiej w wawelskiej kate-
ślady po złodziejach. Faktem jest,
W 1467 roku otrzymał Albrecht
zentowaną w zeszłym roku w willi
środowiska, które po prostu czują
drze. W celu realizacji tego ambitne-
że po tym wydarzeniu Hans popadł
obywatelstwo miasta Norymbergii i 8
„Moja” w Krynicy. Opinię tę przytoczył
się ze sobą dobrze. To, że mogą
go wyzwania sprowadził Hans spe-
w biedę, a w roku 1534 zachorował
czerwca tego samego roku poślubił
ks. Jan Pipka, proboszcz parafii grec-
państwo oglądać te ikony co roku we
kokatolickiej w Krynicy Zdroju. Dodał,
Lwowie w Muzeum im. Szeptyckiego
że do dorobku Międzynarodowych
jest efektem tego, że tak wiele osób
Warsztatów Ikonopisów należy rów-
jest zaangażowanych w to przedsię-
wzięcie” – powiedział podczas otwar-
cia wystawy Mateusz Sora, prezes
Stowarzyszenia Przyjaciół Nowicy.
Zaznaczył, że projekt w Nowicy zre-
alizowano przy wsparciu finansowym
Województwa Małopolskiego.
Organizatorzy pleneru w Nowicy
powiedzieli, że twórcy ikon z Polski,
Ukrainy i Białorusi tym razem pochy-
lili się nad tematem ikon świątecz-
nych. Wspólne modlitwy, rozmowy
i dyskusje z udziałem duchownych
nież koncepcja modernizacji kaplicy
służyły znalezieniu odpowiedzi na
Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny
pytanie jak dziś, w sposób zrozumia-
cjalistów z Norymbergii, gdyż miasto
na jakąś nieznaną i nieuleczalną
15-letnią wówczas Barbarę Holper,
w Nowicy. Na wystawie znalazły się
ły dla współczesnych, przedstawić
to sławą swojego artystycznego
chorobę. Była ona tak uciążliwa, że
córkę swojego mistrza i pracodawcy.
prace uczestników warsztatów iko-
najważniejsze święta roku liturgicz-
rzemiosła promieniowało wtedy na
nie pozwalała mu normalnie praco-
Dzięki staraniom teścia uzyskał w na-
nopisarstwa, które odbywały się w
nego w rycie bizantyjskim, by ukazać
całą Europę. Wśród jego współpra-
wać. Zmarł w tym samym roku za-
stępnym roku tytuł mistrza-złotnika.
Nowicy. Został wydany też katalog.
ich znaczenie i doniosłość w proce-
cowników byli m.in. Melchior Baier
dłużony, osamotniony i biedny; „in
Albrecht spłodził z Barbarą 18
„Na wzór warsztatów ikonopi-
sie zbawienia. „Połączyło nas silne
– złotnik, Piotr Flötner – budowni-
extrema paupertas”, jak napisano w
dzieci, z których niestety większość
sów w Nowicy w tym roku, już po
przekonanie, że w tych tak niezwykle
czy i rzeźbiarz, Pankracy Labenwolf
królewskich księgach rachunkowych,
dość wcześnie zmarła. Trzecim ich
raz czwarty, twórcy ikon zgromadzili
trudnych okolicznościach jeszcze
– odlewnik, Georg Pencz – malarz
niestety bez podania dokładnej daty
potomkiem, urodzonym 21 maja
się też w malowniczej miejscowości
bardziej potrzebna jest wiara i na-
i rysownik, oraz Hans Vischer – rzeź-
zgonu. Nieznane jest do tej pory rów-
1471 roku był ochrzczony po ojcu też
Zamłynie na Wołyniu” – przypomniał
dzieja, których nośnikiem jest ikona”
biarz i odlewnik.
nież miejsce jego pochówku. Wiemy
Albrecht. To on został największym
konsul RP w Łucku Krzysztof Sawic-
– zaznaczyli.
Tryptykowy ołtarz kaplicy po-
tylko, że leży na którymś z krakow-
i najbardziej znanym malarzem nie-
ki. Natomiast konsul generalny RP
Jeden z inicjatorów i stałych or-
wstał w latach 1531–34. Na ze-
skich cmentarzy.
mieckiego renesansu.
we Lwowie Jarosław Drozd dodał:
ganizatorów plenerów prof. Roman
wnątrz jego skrzydeł znajdują się
W roku 1536 przybył do Krako-
Hans młodszy był od sławnego
„Ekspozycja nowych ikon to też jest
Wasyłyk z Lwowskiej Narodowej Aka-
obrazy pasyjne Pencza, a reliefy
wa uregulować sprawy po bracie
brata o kilkanaście lat. Przyszedł na
swoista modlitwa do Pana Boga tych
demii Sztuki powiedział, że ostatnio
strony wewnętrznej zostały we-
inny Dürer, Endres (Andreas). To
świat 21 lutego 1490 roku. Gdy miał
wszystkich, którzy malowali i tych
Ukraina przeżywała dwa razy rene-
dług projektu Flötnera wykonane
urodzony 25 kwietnia 1484 roku
12 lat, zmarł nagle ojciec, dlatego
wszystkich, którzy dzisiaj tutaj przy-
sans ikon: w latach 20-30. XX w. oraz
ze srebrnej blachy przez Baiera.
znany niemiecki złotnik. Jego pierw-
całą rodzinę wziął pod swoją opiekę
Ozdobna krata przy wejściu do ka-
szy pobyt w Polsce odnotowano
Albrecht, u którego młody Jan roz-
szli je obejrzeć i na swój sposób po-
w ciągu ostatnich dwudziestu lat. W
plicy to mistrzowskie dzieło Vische-
już w 1532 roku. Prawdopodobnie
począł naukę rodzinnego rzemiosła.
modlić się. Taki jest też cel wystawy,
dziesięciu plenerach pisania ikon
ra, który sporządził też podziwiane
był wtedy z wizytą u Hansa. Po raz
Mając 20 lat udał się śladem ojca na
aby patrząc na ikony pomyśleć trochę
w Nowicy i Zamłyniu uczestniczyli
do dziś w Kościele Mariackim epita-
trzeci przybył Endres do Krakowa w
włóczęgę po Europie. Przebywał m.in.
o duszy, o zbawieniu i tym wszyst-
przedstawiciele różnych narodowo-
fia Seweryna i Zofii Bonerów.
roku 1538 z polecenia Rady Miasta
we Włoszech, w Saksonii i na Śląsku,
kim, co tak bardzo jest potrzebne w
ści i wyznań. Składając podziękowa-
Ołtarz wawelski nie był jedynym
Norymbergii. Możliwe, że wykony-
po czym z bagażem doświadczeń
trudnych czasach. Kiedy nadchodzą
nie duchownym uczestniczącym w
dziełem polskiego Dürera. Są też
wał wtedy jakieś niedokończone
wrócił do rodzinnej Norymbergii.
trudne czasy to częściej się modli-
plenerach prof. Wasylyk zwrócił uwa-
i obrazy; m.in. „Święty Hieronim”,
prace swojego zmarłego brata. Do-
W tamtym czasie królem Pol-
my. Ale też mimo tego, że czasy są
gę, że w Polsce codzienna wspólna
datowany na rok 1526, obecnie znaj-
kładnie tego nie wiemy, ale badania
ski i Wielkim Księciem Litewskim
trudne, trzeba się modlić w sposób
modlitwa przebiegała w obrządku
dujący się w Muzeum Narodowym w
krakowskich archiwów mogą przy-
był Zygmunt Jagiellończyk I, zwany
radosny. Ikony dają nam możliwość
wschodnim, a na Ukrainie w obrząd-
Krakowie, oraz „Portret Króla Zyg-
nieść jeszcze nie jedną sensację i
potem Starym. Ożenił się on w roku
modlitwy w zadumie i w radości” –
ku łacińskim.
munta Starego” z roku 1530 w Mu-
zweryfikować naszą dotychczasową
1518 z Boną Sforzą, siostrzenicą
zaznaczył Jarosław Drozd.
Polacy i Ukraińcy podkreślali,
zeum Narodowym w Warszawie.
wiedzę o tamtych wydarzeniach.
Bianki Marii Sforza, która przywiozła
Wystawa ikon potrwa do 2 li-
że wystawa jest efektem społecznej
Wiele dzieł ma nieudokumen-
W owym czasie żył i tworzył w
do Polski idee włoskiego Odrodze-
stopada. Potem ekspozycja będzie
aktywności i przekonania o tym, że
towaną metrykę, lecz mimo to są
Krakowie jeszcze inny norymber-
nia. Król zachwycony pomysłami
prezentowana w innych muzeach
sztuka nie ma granic a pisanie ikon
przypisywane Dürerowi. Należy do
czyk – Veit Stoß (Wit Stwosz), ale to
żony postanowił przebudować swo-
na Ukrainie i w Polsce.
jest czymś bardzo ważnym i zbliża
nich obraz „Matka Boska i czternastu
już historia na osobny artykuł.
ją starą wawelską rezydencję, ale