img
16
świąteczne tradycje
19 grudnia 2014–15 stycznia 2015 nr 23–24 (219–220) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
We Lwowie na błoniu pastorałkę słychać
Śpiewamy je każdego roku, tylko zwrotek pamiętamy coraz mniej. Ale są, na
szczęście, jeszcze domy we Lwowie i w okolicach, gdzie wraz z nadejściem
świąt Bożego Narodzenia wyjmowane są stare kantyczki, schodzą się goście
i przy świątecznych stołach – pełne sarmackiego animuszu, a potem rzewne,
pełne zadumy – płyną kolędy i pastorałki. Najpiękniejsze i najbardziej popu-
larne, utrwalone przez wieki, śpiewane w salonach, izbach, kościołach oraz
podczas przedstawień bożonarodzeniowych na melodie polonezów, krako-
wiaków i kujawiaków.
Beata Kost
tekst
MICHAŁ PIEKARSKI
przykłady muzyczne
Dobiega końca rok Oskara Kol-
wspomoże,
berga. Przypominamy więc pastorał-
a wspomoże nas miły Bóg, dalibóg.
ki zapisane przez Oskara Kolberga
A gdzie Tego porodziła Maryja?
w okolicach Lwowa, przywołując
A w żłóbeczku na sianeczku,
przy okazji postacie, które najbar-
alleluja.
dziej przyczyniły się do zachowania
A gdzież Tego przekąpała, Maryja?
i przekazania tradycji. „Kiedyby zaś u
A morzam wodę przeczerpała,
nas nastał zwyczaj śpiewania kolęd
alleluja.
i kolędowania po domach, niknie to
A w co Tego powijała, Maryja?
w przeszłości: można jednak śmiało
W pieluszeczki bielusieńkie, alleluja.
powiedzieć iż ma swój początek w
A któż ci tu za kumy był, Maryja?
obrzędach i zwyczajach kościel-
Święty Szczepan, święta Pelileja,
nych” – pisze w swoich notatkach
alleluja.
Kolberg, dodając informację o wi-
Jakieście mu imię dali, Maryja?
zytach świątecznych plebanów na
Jezus Chrystus na imię mianowany,
parafiach i spisywaniu wiernych, za
alleluja!
których przykładem „i żaki szkolne
Pastorałka zapisana w starej,
ubogie, obchodzili domy z gwiazd-
zniszczonej kantyczce to kolejna
ką lub szopką, śpiewając kolędy, co
nasza próba połączenia tradycji reli-
jeszcze i dotąd w wielu miejscach
gijnej i świeckiej. Narodziny Chrystu-
jest we zwyczaju”. Do coraz popu-
sa poruszały wyobraźnię i emocje.
larniejszych orszaków bożonaro-
Anonimowi autorzy przed wiekami
Ludzie głos anielski gdy usłyszeli,
ważną rolę. Na temat Narodzenia
dzę o realiach życia codziennego w
dzeniowych potrzebne były wciąż
bezbłędnie wybrali właśnie ten mo-
zaraz do Betlejem wszystkie bieżeli.
Pańskiego powstawały pieśni prze-
dawnych wiekach. Tematy pasterskie
nowe pieśni świąteczne „i liczba się
tyw utrwalony w ewangelii św. Łuka-
Tam witali w żłobie Pana,
znaczone do wykonania w kościele –
oraz inne opowieści okraszone są w
ich pomnażała”. Zdaniem naszego
sza: oto pasterze idą do Jezusa i wi-
poklękali na kolana,
jak np. otwierająca Pasterkę „Wśród
nich zazwyczaj humorem, często
wybitnego folklorysty pastorałki o we-
tają go jako pierwsi. Mijały stulecia
i oddali dary, co z sobą wzięli.
nocnej ciszy” – a także pastorałki
pisane bywały gwarą. Prawdziwie lu-
i chwałę narodzonemu wyśpiewywali
dowe dzieła stanowiły nawiązanie do
obok franciszkanów i benedyktynów,
tradycji św. Franciszka, bo jak chce
karmelitanek i klarysek zwykli świec-
legenda autorem pierwszej kolędy
cy na dworach i w chatach. Misterium
miał być właśnie ubogi święty. „Fran-
bożonarodzeniowe nabierało coraz
ciszek krześcijański, wszemu światu
częściej elementów lokalnych i wraz
jawny,/Cnotami okraszony, pokorny,
z aniołami wędrowali do szopki pa-
spokojny./Na pamięć narodzenia
sterze o swojsko brzmiących imio-
w Betleem Bożego / Uczynił jasłki
nach. Szli Bartek z Jaśkiem, Kuba
nowe z umysłu czystego” – pisał w
z Maćkiem z Mazowsza i Śląska,
XVI wieku polski anonim. Francisz-
Wielkopolski i Małopolski. Łączyły
ka uważamy też za twórcę jasełek,
się dwa światy i wraz nimi łączyły
a zakon franciszkański wprowadził
się dwa światy artystyczne. Świat
rozmaite zwyczaje związane z ob-
muzyczny i plastyczny: bo obrazy
chodami świąt Bożego Narodzenia.
wymalowane w pastorałkach często
Ponoć pierwsze polskie kolędy śpie-
zadziwiają swoimi zestawieniami.
wane były nie podczas nabożeństw,
Spisywał je Oskar Kolberg wędrując
a przy jasełkach właśnie. W pasto-
po ziemiach polskich, sięgając do
rałkach temat pozostał sakralny, ale
starych kantyczek, do przepastnych
wyobraźnia ludowa wyposażyła je
sołych melodiach i „ucieszniejszych”
bibliotek i do bogactwa utrwalonego
Teraz na przemiany wszyscy
śpiewane przez kolędników oraz do-
dodatkowo w elementy związane z
wątkach zachowały się do dnia dzi-
w ustnym przekazie. Kolejna stara
krzyknęli:
mowników, w jasełkach oraz podczas
kulturą polską, a cechą, która często
siejszego, a wszystkie inne zaginę-
pastorałka zapisana przez Kolberga
żyj Jezus maluśki, na świat wydany.
wizyt kolędniczych. Rozróżnienia na
je wyróżniała była dialogowa forma
ły. W Zadwórzu niedaleko Lwowa,
pochodzi z Jaworowa:
Niech ci, Panie, nasza chwała,
kolędy i pastorałki dokonał w XIX
językowa. Tak jak w pastorałce zano-
prawdziwym zagłębiu polskiej pieśni,
Biegła Maryja bieżący,
nie ustanie wiecznotrwała,
wieku ks. Marcin Mioduszewski ze
towanej przez Kolberga w Ubiniach
zapisał Kolberg pastorałkę „Narodze-
człek pszenicę siejący:
żyj, żyj Zbawicielu, na świat wydany.
zgromadzenia misjonarzy. Pastorałki
niedaleko Kamionki Strumiłowej:
nie Pana, dziś dzień wesoły”:
Siejże, człeku, w imię moje,
W kulturze polskiej okres Boże-
– wesołe, skoczne, wypełnione wąt-
Chodźmy bracia kolędować, ubodzy,
Narodzenie Pana, dziś dzień wesoły,
będziesz jutro zbierał swoje.Alleluja!
go Narodzenia odgrywa szczególnie
kami świeckimi, niosą też sporą wie-
a toć że nas sam Pan Jezus
wyśpiewujmy chwałę Bogu żywioły.
Radość ludzi wszędzie słynie,
Żydostwo się dowiedziało,
Anioł budzi przy dolinie
za Maryją pospieszało:
pasterze, co paśli pod borem woły.
Ponabóg, człeku miły,
cyś nie widział Panny Maryi?
Wypada wśród nocy ogień w obłoku,
Alleluja!
dumają pasterze w takim widoku.
Każden pyta, co się dzieje,
Wtenczas Panna Maryja szła,
czy nie świta, czy nie dnieje,
jak się ta pszenica siała.
skąd ta łuna bije tak miła oku.
Wracaj, bracie od tej błoni,