img
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 19 grudnia 2014–15 stycznia 2015 nr 23–24 (219–220)
już Maryi nikto nie zdogoni.
repertuarową nie tylko teatrów ludo-
Z tamtej strony gaika zieleni się
Alleluja!
wych. Duża scena też chętnie przy-
trawka,
Maryja się dowiedziała,
jęła treści historyczne z wątkami
Tam pasterze paśli woły, jedli kaszę
w ciemnym lesie nocowała,
ludowymi. Od daty polskiej prapre-
z garka.
z lodu w ogień wykrzesała,
miery w Teatrze Wielkim we Lwowie
Anioł się im pokazał i tak im
Pana Jezusa ogrzewała. Alleluja!
– 28 grudnia 1904 roku – wystawia-
powiedział,
no „Betlejem” nieprzerwanie aż po
że się Chrystus Pan narodził,
Z śniegu świece okręciła,
dwudziestolecie międzywojenne. Po
aby każden wiedział.
na cały świat rozpuściła.
latach, pastorałkowe tematy wciąż
Skoro nie pójdziecie, wielkie cuda
Lulaj, lulaj ty mój mocny Boże,
inspirowały twórców. Interpretacje
macie,
już majestat twój zielone łoże.
Teofila Trzcińskiego (staropolskich
wszystkie garki potłuczemy, co na
Alleluja!
pastorałek z kantyczek) podsunęły
piecu macie.
Przemierzając ziemię lwowską,
Leonowi Schillerowi pomysł ułoże-
Jeszcze się na tem nie stanie,
przemyską, tarnopolską zanotował
nia z tych tekstów pastorałkowego
pójdziemy do stajnie,
Kolberg wiele pastorałek, śpiewa-
widowiska. Genialną schillerowską
które konie są najlepsze,
nych przez Polaków mieszkających
„Pastorałkę” inny reżyser Wilam Ho-
to będziemy brali.
zarówno w miastach jak i na wsi.
rzyca nazwał „najczarowniejszym
To będziemy brali, będziemy jechali,
Szczególnie obfite w polskie pasto-
widowiskiem bożonarodzeniowym
ale, ale, mój Michale, pojedziemy
rałki były wówczas – poza Lwowem
jakie posiadamy”. Przed planowaną
dalij.
– okolice Zadwórza oraz Ubiń koło
lwowską premierą Horzyca zachę-
Pożegnać się wypada Kolber-
Kamionki Strumiłowej (Buskiej). Do
cał do obejrzenia widowiska, które:
gowskimi pastorałkami na Nowy Rok.
dzisiaj tradycja chodzenia po kolę-
„niewątpliwie trafi do serca Lwowa
Kolędnicy obchodzili kolejne domy,
dzie i śpiewania polskich pastorałek
dzięki rozkosznej fakturze prymity-
życząc gospodarzom pomyślności
przetrwała zwłaszcza wśród miesz-
wu ludowego i wręcz nadziemskiej
w Nowym Roku. Gdzieś we wsi ro-
kańców Mościsk i Sambora.
muzyce”. Stanowiły ją cudowne
dzinnej, albo miasteczku zasypanym
Spisujący stare kolędy i pasto-
kolędy i pastorałki wprowadzone do
obficie śniegiem – w Jaworowie czy
i Maryja.
kolędniki – jak się zbiegli,
rałki, Kolberg wcale nie był pierwszy.
A pod ta gruszeczką wdeptana
całego mu zjedli.
Przed naszym zasłużonym zbiera-
steżeczka, alleluja,
czem folkloru w ciągu kilku stuleci
Jezus Chrystus, sam Pan Jezus
Jedli oni, jedli,
było mnóstwo postaci, które intere-
i Maryja.
tak sobie mówili:
sowały się dorobkiem przodków. Za
**
Uciekajmy po jednemu,
ojca pastorałki można uznać Jana
W tej kolędzie, kto tam będzie,
żeby nas nie bili.
Żabczyca. Prawie czterysta lat temu,
kto tam będzie,
nadworny poeta rodziny Mniszchów,
kużden się ucieszy,
Jak się jeden został,
wydaje pierwszy zbiór polskich ko-
kto co komu ma darować,
dobrzeż on tam dostał!
lęd. „Symfonie anielskie abo Kolęda
niech się prędko spieszy,
Jak się kija domacał,
mieszkańcom ziemskim od muzyki
dać dary z tej miary
dobrzeż on tam obracał!
niebieskiej wdzięcznym okrzykiem
dla Pana naszego.
na Dzień Narodzenia Pańskiego za-
Betlejemski żłóbek otaczają po-
Jak się stamtąd wyrwał,
śpiewane” ukazały się w Krakowie w
stacie: Maria i Józef pochylają się
sam do siebie gadał:
1630 roku. Literat z Żabczyca miał
na dzieckiem, krzątają się pasterze,
Oj, będęż ja tę kolędę
również związki z naszymi okolica-
mędrcy śpieszą ze Wschodu, anioło-
Każdemu powiadał.
mi – przemieszczał się głównie po
wie śpiewają „Gloria”, z zaintereso-
terenie prowincji małopolskiej. „Chu-
spektaklu przez Schillera. I nie ko-
Pnikucie, Strzelczyskach czy Sam-
waniem przyglądają się im zwierzęta
Żyjąc ponad 120 lat pod zabo-
dy poeta z samborskiego dworu” jak
niec na tym, bo sięgali po pastorałki
borze, a może we Lwowie – zdarzy
– wzruszająca scena utrwalana jest
rami, mieszkańcy kraju szczególnie
go nazwał historyk literatury Julian
kolejni twórcy, aż po czasy współ-
się cud Bożego Narodzenia. Życzy-
od wieków w jasełkach i pastorał-
chętnie chcieli usłyszeć o polskich
Krzyżanowski, działał w okolicach
czesne. Na początku XXI wieku w
my radosnego wyśpiewania wesołej
kach. Jak się mają do tego te piosnki
wątkach w historii biblijnej – doda-
Sambora i Sanoka, związany z ro-
krakowskim teatrze im. Juliusza
nowiny. Wesołych Świąt!
o innym charakterze? Bo przecież
wało to otuchy i nadziei. Pojawiła
dziną Mniszchów i zaprzyjaźniony
Słowackiego wystawiono „Pastorał-
Dobry wieczór, panie gospodarzu,
w tradycji przetrwały też pastorałki
się wówczas moda na kolędy patrio-
z innymi polskimi rodami. Żabczyc
kę na nowy wiek” Bronisława Maja
do ciebie,
dość rubaszne, niewyszukane języ-
tyczne. Ponad 100 lat temu poeta
był pisarzem dworskim, znał wiele
z muzyką skomponowaną przez
woła cię Pan Bóg na poradeczek
kowo. Pastorałki wypromował barok.
Lucjan Rydel wymyślił, że historię
przysłów, sentencji i pieśni popular-
znanych krakowskich kompozyto-
do siebie.
Udramatyzowane pieśni pastorałko-
narodzin Jezusa wpisze w narodowe
nych śpiewanych podczas spotkań
rów. „Nie chodziło nam o szopkę
Urodziło ci się sto kup żyta na polu,
we wywodzące się z szopki wiejskiej
dzieje. Prowadząc pracę oświatową
towarzyskich. Badacze pisali też o
polityczną ani o doraźne aluzje, ale
daj że ci Boże szczęścia i zdrowia
kojarzyły się z kulturą ludową miejską
na wsi wyszedł z założenia, że teatr
tym, że układał niektóre swe kolędy
o to, aby zachowując tradycję pa-
w tym domu.
i wiejską. Nie zawsze było tam miej-
to atrakcyjna forma przekazu i zajął
i pastorałki na melodie ludowych
storałki wprowadzić nowy kontekst
***
sce na finezję. Prości ludzie opowia-
się pisaniem widowiska teatralnego
pieśni rusińskich. Zanotował też
obyczajowy, ogólnoludzki. Chcie-
Tam we Lwowie na błoniu,
dali prostym językiem o sprawach
dla ludu. Tak zrodziło się „Betlejem
zapewne pieśni na Narodzenie Pań-
liśmy zrobić pastorałkę oddającą
tam wywijał się grzeczny
ważnych, ale przyziemnych: witali
skie śpiewane w okolicach Lwowa
Dzieciątko, współczuli Marii, a przy
oraz Krakowa. Jego 36 pieśni bożo-
okazji kpili sobie ze śmierci, diabła
narodzeniowych stanowi pamiątkę
i króla Heroda. Żywe, pełne dowcipu
tego, co śpiewali Polacy w czasach
– pozostają pastorałki pełnym wdzię-
Jagiellonów. W zbiorze znajdziemy
ku zapisem ludowej obyczajowości.
sporo pieśni, które nadal śpiewamy
Tradycja mówi, że na wigilię zwie-
w okresie świątecznym.
rzęta przemawiają ludzkim głosem?
Dwie stare pastorałki
Nie mogło się w pastorałkach obejść
zapisane przez Oskara
bez zwierząt „mówiących poufale
Kolberga w okolicy Lwowa
i pobożnie”, ale chwilami po hultaj-
i Kamionki Strumiłowej
sku. W Ubiniach śpiewano tak:
Chodzili se wilki,
W czystym polu stoi gruszeczka,
tam sobie mówili:
alleluja,
Chodźmy, bracie, po kolędzie
polskie” – po słynnej prapremierze
Jezus Chrystus, sam Pan Jezus
niepokoje, kompleksy ludzi zakrętu
paniczeńko na koniu.
gdzie wieprza zabili.
zagranej przez chłopów w stodole
i Maryja.
dwóch epok” – mówił po premierze
Przysłał jemu parę koszulek
w podkrakowskich Toniach – cie-
A na tej gruszeczce złota różeczka,
reżyser Krzysztof Orzechowski w
w kolędzie,
Jeden zabił wieprza,
szące się ogromnym powodzeniem
alleluja,
2001 roku.
on to przyjmie, za to nie dziękuje,
bo mu było nie trza,
na scenach, stało się trwałą pozycją
Jezus Chrystus, sam Pan Jezus
***
alleluja.