img
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 18–30 kwietnia 2015 nr 7 (227)
Już tylko 30% pomocy udzielonej już Grecji dałoby wystarczające wsparcie do rozwoju gospo-
Komentarz: Dane tabeli wskazują na ograniczone wykorzystanie możliwości handlowych, jakie wydaje się
stwarzać dla Ukrainy Morze Czarne. W szczególności uderza „niedorozwój” obrotów handlowych z Turcją
darki ukraińskiej w ciągu najbliższych dwóch lat, oczywiście przy założeniu, że planowane reformy
i „nieproporcjonalnie” wysoki z Rosją. Nota bene sytuacja ta dotyczy też Turcji (eksport do krajów basenu
ustrojowo-gospodarcze wprowadzone zostaną niezwłocznie. Można zakładać, że Unia Europejska i
MCz wynosi 14.01 z 161 mld całości eksportu – 8.6%, odpowiednio import 24.08 mld z 205 mld – 12%, ale
Stany Zjednoczone poparcia takiego udzielą nie chcąc tworzyć ogniska zapalnego, swoistej „czarnej
większość tych obrotów handlowych przypadają na Rosję.).
dziury” w Europie u samego boku Rosji. Konsekwencje ukraińskiej katastrofy gospodarczej mogłyby
bowiem ważyć na polityce globalnej. W tym kontekście jednak informacje o zapowiedzianym przez
Tabela 3. Obroty handlowe Ukrainy z sąsiadami (bez uwzględnienia Rosji)
Polskę kredycie w wysokości 100 mln na 10 lat wydają się kroplą w morzu potrzeb.
Białoruś
Rumunia
Bułgaria
Gruzja
Turcja
Słowacja
Węgry
Mołdowa
Rosja
Trzeba ponownie podkreślić, że warunkiem pozytywnego rozwoju jest jednak pilne wdrażanie
reform ustrojowych i gospodarczych. Tylko przy takim założeniu można brać pod uwagę pozytyw-
Ukraina
2.02
0.573
0.63
0.1
3.8
0.74
1.29
0. 72
17.7
ne scenariusze.
export
Analizując ukraiński potencjał reform i zdolność do nich ukraińskich elit politycznych trzeba za-
Ukraina
5.56
0.998
0.3
0.1
1.93
0.62
1.63
0.16
26.6
import
uważyć, że dokonano w dużej części bardzo skutecznej reformy armii, jak można sądzić, po wielu
symptomach służb bezpieczeństwa i wywiadu, co wobec konfliktu z Rosją musiało być traktowane
źródło: atlas.media.mit.edu, obliczenia własne
przez rząd jako priorytet. Analizując kwestie reform ukraińskich nie można pomijać faktu wojny z
Komentarz: Podobnie jak w przypadku obrotów handlowych w basenie Morza Czarnego uderza „niedorozwój”
rosyjskim agresorem i wynikających stąd priorytetów.
wymiany przy jednoczesnej dysproporcjonalnej szalenie wysokiej wymianie handlowej z Rosją.
Zachodzi też pytanie, w jakim stopniu wymiana handlowa z Ukrainą może zastąpić zmniej-
szanie się wymiany handlowej z Rosją na wypadek pogarszania się stosunków polsko-rosyj-
skich lub też pogłębiania się kryzysu gospodarczego w Rosji.
Tabela 4. Polska wymiana handlowa z Rosją i Ukrainą
Import z Import
Eksport
Eksport
Import z
Obroty
Obroty
Rosji
do Rosji
do
Rosji minus handlowe
handlowe
z Ukrainy
Ukrainy
energetyka  PL-FR bez
PL-UKR
(całość)
uwzględnienia
energetyki
mld USD
21
2,49
9.07
4.37
3.6
13.3
6.86
% obrotów  11.01%
1.3%
5.25%
2.53%
1.88%
3.65%
1.88%
handlowych
PL
źródło: atlas.media.mit.edu na podstawie danych za rok 2012 oraz wyliczenia własne
Kazimierz Wóycicki (od lewej) i Włodzimierz Bartkowiak, autorzy raportu
Komentarz: Polska wymiana handlowa z Rosją jest ponad czterokrotnie większa niż wymiana z Ukrainą.
Reformy dotyczące gospodarki i administracji wydają się być najważniejsze a zarazem okazać
Decyduje o tym przede wszystkim import ropy, gazu i produktów pochodnych, co czyni import z Rosji aż
się mogą trudniejsze wobec tego, że w wielu wypadkach naruszać mogą interesy poszczególnych
dziewięć razy większy niż z Ukrainy. Polski eksport do Ukrainy jest już jedynie dwukrotnie mniejszy niż do
Rosji. Jeśli pominąć ropę, gaz oraz produkty pochodne w polsko-rosyjskiej wymianie handlowej, to jest ona
grup nacisku. Przezwyciężenie kwestii, jakimi są rozdawnictwo poniżej kosztów tego, na co pań-
jedynie dwa razy większa od wymiany polsko-ukraińskiej. Jeśli uwzględnić miernik intensywności wymiany
stwa zwyczajnie nie stać, np. zbyt niskie ceny na energię, „zbyt wysokie” świadczenia socjalne etc.
handlowej jaką jest stosunek liczby ludności do wolumenu wymiany to intensywność tej wymiany z Ukrainą
ze zrozumiałych względów jest trudne i musi wywoływać w jakimś stopniu napięcia społeczne.
jest prawie dwukrotnie wyższa niż z Rosją.
Taka ekonomizacja czy urynkowienie wielu dziedzin życia jednocześnie prowadzić może do nad-
miernych napięć, bowiem liczne i szerokie grupy ludności znalazły by się w bardzo trudniej sytuacji
Wobec niepewności sytuacji związanej przede wszystkim z rosyjską agresją, wszelka analiza
połączonej z poczuciem niepewności. Stanowi to o trudności reform i jasne jest, że mogą być one
przyszłości gospodarczej Ukrainy obarczona jest ogromnym stopniem niepewności. Należy jednak
wprowadzane jedynie stopniowo.
zauważyć, że rozpowszechniony obraz „upadłej” gospodarki ukraińskiej, jest stereotypem odwołu-
Wydaje się, że mają one następujące priorytety: walka z korupcją i reforma samorządowa.
jącym się tylko do jednego z możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji. Należy jednak zauważyć, że
Gdy chodzi o walkę z korupcją, najważniejsza wydaje się reforma systemu sądowego. Sys-
nawet przy częściowym jedynie powodzeniu gospodarczych reform na Ukrainie istnieją poważne
tem korupcyjny wdarł się głęboko w życie społeczne i gospodarcze. Rządowi jak i prezydentowi
przesłanki gwarantujące opłacalność polskiego zaangażowania gospodarczego.
Poroszence zarzucano dotychczas, że mimo utworzenia Biura Antykorupcyjnego nie uchwalono
ustaw pozwalających temu Biuru na efektywną działalność.
Rekomendacje
Owa wielka oligarchiczna własność ma na Ukrainie jeszcze jedną szalenie istotną cechę: uni-
Polityka gospodarcza Polski wobec Ukrainy nacechowana jest jak dotychczas niezdecy-
ka płacenia podatków. Stąd walka z korupcją stanowi jedno z zasadniczych narzędzi naprawy
dowaniem. Za gestami politycznymi brak wyrazistych działań. Zapowiedziany podczas wizyty
finansów państwa, a co wobec rozmiarów szarej strefy, może okazać się na Ukrainie kwestią
premier Ewy Kopacz w Kijowie dziesięcioletni kredyt w wysokości 100 mln nie może stanowić o
kluczową.
przełomie. Potrzebna jest bardziej wyrazista polityka poprzez inwestycje bezpośrednie i dodat-
System korupcji zakorzeniony jest w szczególny sposób tam, gdzie sfera własności pań-
kowe linie kredytowe dla polskich przedsiębiorców np. poprzez BGK. Zarazem ochrona polskich
stwowej (zamówień państwowych) styka się ze sferą własności prywatnej. Dobrym tego przy-
inwestycji winna być związana z wysoką aktywnością polskich placówek dyplomatycznych,
kładem są inwestycje w system drogowy.
opartą o odpowiednie kompetencje, czego wzorem jest działanie dyplomacji amerykańskiej.
Potraktowanie reformy samorządowej jako priorytetu byłoby do pewnego stopnia wstąpieniem
Polega to na domaganiu się przestrzegania zasad wolności gospodarczej oraz zdecydowanym
na „polską drogę reform”. W intencji ma być to uwolnienie inicjatyw lokalnych i oddolnych. Stworze-
reagowaniu w każdym przypadku, gdy tak się nie dzieje.
nie silnego i samodzielnego samorządu mogłoby też w skuteczny sposób przeciwdziałać systemowi
Szczególną sferą inwestowania winno być rolnictwo i przetwórstwo rolne. Jest to dziedzina
oligarchicznemu. Projekt ustawy już istnieje, ale nie jest ona uchwalona. Jej autorem jest Wołody-
silnej polsko-ukraińskiej konkurencji, a zarazem szansa dla wielu polskich przedsiębiorców rol-
myr Grojsman, ale odkąd stał się on przewodniczącym parlamentu, nie jest on bezpośrednio odpo-
nych. Decydującym czynnikiem jest zniesienie moratorium na obrót ziemią na Ukrainie. Naciski
wiedzialny za jej losy. Przykład ten zresztą wskazuje na szerszy problem. Nie ustala się wyrazistej
w tym kierunku winny być istotnym kierunkiem polityki polskiego rządu.
jednoosobowej (czy też jednej niewielkiej ściśle określonej grupy osób) odpowiedzialności dając
Polska powinna wykorzystać obecną sytuację i wkroczyć zdecydowanie gospodarczo na Ukra-
pełnię inicjatywy i umożliwiając doprowadzenie sprawy konsekwentnie końca, lecz wszelkie projekty
inę, ponieważ za kilka lat może okazać się to znacznie trudniejsze wobec większej konkurencji
konsultuje się szeroko, co grozi tym, że rozmywają się one poddane „obróbce” rozmaitych lobby.
innego, silniejszego kapitału zagranicznego. Przedsiębiorcy silniejszych gospodarek zachodnich
Projekt ustawy samorządowej zakłada m.in.: zmniejszenie ilości członków lokalnych organów
wyczekują i będą dłużej wyczekiwać na ustabilizowanie się sytuacji politycznej i gospodarczej.
władzy. Jak skomplikowana jest to dyskusja, wskazują dające się słyszeć zastrzeżenia, że te
Mają oni też słabsze na ogół rozpoznanie sytuacji na Ukrainie, co powodować może, że tym bar-
mniejsze grona będą tym łatwiejsze do skorumpowania. Tak daleko idą obawy dotyczące korupcji.
dziej działać będą z opóźnieniem. Polska strona winna starać się tą sytuację wykorzystać. Dla
Nie wydaje się jednak, że takie zastrzeżenia mogą być zasadne jako argument przeciw daleko
przykładu w roku 2013, mimo braku reform ustrojowych na Ukrainie i braku stabilności, inwestycje
idącej decentralizacji.
bezpośrednie wyniosły 7,8 mld USD i były większe niż w Polsce, gdzie wynosiły tylko 3,4 mld USD.
Bardzo znacząca część przedsiębiorczości ukraińskiej to wielka własność przy jednocze-
Można wyciągnąć wniosek, że mimo zdecydowanie większego ryzyka inwestycyjnego na Ukrainie,
snej słabości klasy średniej (małych i średnich przedsiębiorców). Dawny system oligarchiczny
biznes gotów jest je ponieść i wybrać Ukrainę (patrz: http://dt.ua/ECONOMICS/investori-ne-boyat-
stwarzał (i wciąż grozi) monopolizacją. Zwiększenie sfery produkcji i usług jest możliwe tylko
sya-ekonomichnoyi-krizi-v-ukrayini-forbes-157375_.html)
poprzez uwolnienie wszelkiego typu inicjatyw, głównie wśród potencjalnej klasy średniej.
Wobec ograniczonych środków ukraińskich rozwój stosunków gospodarczych może odby-
W planie ogólniejszym, celem reform ma być pobudzenie produkcji, aby powstrzymać zapa-
wać się poprzez bezpośrednie inwestycje na Ukrainie i rozwój importu opłacalnego przy taniej
danie się gospodarki, co oczywiście musi być procesem wieloetapowym.
hrywnie.
Istotnym warunkiem takiego rozwoju jest napływ inwestycji zagranicznych. Ma to podwójne
Polsko-ukraińska wymiana handlowa ma dzisiaj nader ograniczony charakter. Polski eks-
znaczenie. Duże inwestycje zagraniczne to wprowadzanie nowych standardów i co szalenie
port wynosił 4.37 mld USD co stanowiło 2.53%, a polski import z Ukrainy wynosił 2.49 mld USD
istotne – poważne ograniczenie korupcji w obszarze działania kapitału zagranicznego.
co stanowiło 1.3%. Również dla strony ukraińskiej, mimo mniejszej wymiany handlowej Polska
O ile znaczenie inwestycji z krajów UE jest oczywiste, to należy również zwrócić uwagę na
nie jest znaczącym partnerem (odpowiednio 5% i 3.42%). Jak na kraje sąsiadujące ze sobą jest
potencjał rozwojowy tkwiący w wymianie handlowej Ukrainy z krajami basenu Morza Czarne-
to niezwykle niski poziom wymiany handlowej.
go, jak również z innymi sąsiadami.
Wraz z postępem reform polski eksport do Ukrainy ma perspektywy poważnego rozwoju
wobec potencjalnej chłonności rynku ukraińskiego na towary codziennego i domowego użyt-
Tabela 2. Obroty handlowe Ukrainy z krajami basenu Morza Czarnego
ku. Formą wsparcia dla bezpieczeństwa kontraktów byłyby preferencyjne zasady ubezpieczeń
Rosja
Gruzja
Turcja
Bułgaria
Rumunia Mołdowa % bez
KUKE, w której wiodącą rolę odgrywa skarb państwa.
Rosji
Polska może wykorzystać obecny okres, mając przewagę kapitału ludzkiego i kulturowego nad
Ukr export 17.7
0.1
3.8
0.63
0.573
0.72
7.9%
innymi inwestorami zagranicznymi. Istnieje wyjątkowo korzystny okres na inwestowanie na Ukra-
inie także dla średniej przedsiębiorczości. Ta wyjątkowość sytuacji wynika z tego, że polscy przed-
Ukr import 26.6
0.1
1.93
0.3
0.998
0.16
3.6%
siębiorcy i inwestorzy mogą wyprzedzić innych i zająć sprzyjającą pozycję dysponując przewagą
kapitału kulturowego. Te właśnie działania winny być intensywnie wsparte przez państwo polskie.
źródło: Atlas.media.mit.edu, obliczenia własne