img
27
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 18–30 kwietnia 2015 nr 7 (227)
Zapomniany polski
Humor
Stanów Zjednoczonych prowadzi od
ściwsza dla tego celu. Ponieważ pró-
dłuższego czasu próby zagłuszenia
by czynione są prawie we wszystkich
odgłosów motoru. Postawił sobie
krajach, więc bliski jest czas, kiedy
odkrywca Ameryki
żydowski
jednak przy tym za zadanie, ażeby
na samolotach unosić się będziemy
to stłumienie hałasu w niczym nie
w przestworzach niewidzialni i niesły-
zmniejszało szybkości motoru. Do-
szalni.
KRYSTIAN ŻELAZNY
Gerszon Bitter był znanym bo-
tychczasowe sposoby pociągały za
1,170 godzin bezustan-
red. naczelny The Poland s Time
gaczem w Gródku Jagiellońskim.
sobą zmniejszenie szybkości, oraz,
nej pracy silnika samocho-
Pewnego dnia do jego mieszkania
zwiększenie niebezpieczeństwa po-
dowego.
Odkąd sięgam pamięcią moje
dostał się żebrak. Gerszon uścisnął
żaru. W Stanach Zjednoczonych
Brazylijskie organizacje samo-
zainteresowania w dużej mierze
mu dłoń i pozdrowił słowami, jakimi
pracują również nad wynalezieniem
chodowe wespół z władzami brazy-
krążyły wokół zagadnień związa-
wita się przyjezdnych:
nych z historią. Wpływ miało na to
kabiny aeroplanowej, która by nie
lijskimi z Sao Paolo zorganizowały
- Szolem alejchem!
niewątpliwie domowe wychowanie
przepuszczała żadnych odgłosów
próby wytrzymałości silników sa-
Zdziwiony żebrak pyta:
i cała atmosfera rodzinna związana
mochodowych. Z pośród wszystkich
motoru do wnętrza.
- Z czego szanowny pan wnosi,
z krzewieniem tradycji, patriotyzmu,
że nie jestem tutejszy?
etc. Od dziecka z lubością słucha-
- Gdybyś był tutejszy, dobry
łem licznych opowieści o swoich
człowieku, to byś wiedział, że niko-
przodkach, o ich dokonaniach. Z
mu nie daję jałmużny.
tego zrodziła się u mnie także pasja
***
genealogiczna, którą zaszczepił mi
Baron Rotszyld jest bardzo zaję-
wujek Eugeniusz Śliwowski, niestety
ty. Lokaj wprowadza gościa. Bankier,
już nieżyjący. Genealogia jest tu nie-
nie odrywając wzroku od papierów,
zmiernie istotna, ona to rozbudziła
powiada:
znacznie poczucie mej tożsamości
- Proszę przysunąć sobie fotel.
rodowej i mimo, że przyszedłem na
- Jestem księciem Charles Louis
Jan z Kolna – posąg na Wa-
świat i zostałem wychowany na Ślą-
de Gramont! Rotszyld.
łach Chrobrego w Szczecinie
sku zawsze ciągnęło mnie także do
- Proszę przysunąć sobie dwa
oś zmieniła kąt nachylenia wzglę-
rodzinnych ziem mojego ojca, dziad-
fotele...
dem Słońca co zapoczątkowało tzw.
ka i pradziadów, na Podlasie.
***
„małą epokę lodowcową”, kiedy to
Będąc dzieckiem bardzo czę-
Znany malarz żydowski Fryc
Chevrolet Master Sedan
przedsiębiorczy polscy kupcy sta-
sto odwiedzaliśmy mojego stryja, a
Klajnman, siedząc w gronie artystów
wiali po środku zamarzniętego Bał-
zarazem mego ojca chrzestnego,
Dr. Paweł Heyl, który kieruje tymi
marek samochodowych, użytych do
i literatów, bywalców łódzkiej kawiar-
tyku karczmy, w których to zatrzy-
Cezarego. Gdy moja świadomość
eksperymentami, twierdzi, że natrafił
tego eksperymentu, wyszedł zwy-
ni „Grand”, naszkicował naprędce
mywali się podróżni sunący saniami
pozwoliła w pełni rozumieć tekst czy-
nareszcie na materiał, z którego by
cięsko 6-cylindrowy Chevrolet, bijąc
wychodzącego właśnie z lokalu sze-
z polskiego Gdańska do szwedz-
tany, natrafiłem w jego księgozbiorze
można skonstruować kabinę o ścia-
wszystkie dotychczas ustalone rekor-
fa-juniora Widzewskiej Manufaktury,
kiego Kalmaru. W średniowieczu
na książkę o tytule dość mylącym
nach równocześnie cienkich, a tak
dy długości biegu silnika samochodo-
osławionego Maksa Kona.
temperatury w Polsce były znacz-
w opinii większości współczesnych
silnych, że pasażerowie będą w niej
wego. Wóz ten pozostawał w stałym
- Ty, Fryc – mówi do niego pla-
nie wyższe niż teraz. Zatem gdzie
mieszkańców miejscowości, „Kolno
mogli rozmawiać, jak w zacisznym
ruchu w ciągu 1.170 godzin, czyli w
styk Brauncr. – Ja ciebie nie chcę
tutaj wpływ człowieka na tzw. efekt
na Mazowszu”. Jeden z jej rozdzia-
salonie. Równocześnie z tymi praca-
ciągu 2 tygodni i 7 godzin, z krótkie-
martwić, ale twój szkic nie jest po-
cieplarniany? Jednak temu wypada
łów wywarł na mnie szczególne wra-
mi około bezgłośnego motoru i nie-
mi przerwami dla nabrania benzyny,
dobny do oryginału.
poświęcić osobny artykuł...
żenie, przewracał bowiem do góry
- Jak to, niepodobny?!
przepuszczalnej kabiny, toczą się
oliwy i wody.
Wracając do naszego wspania-
nogami całe moje wyobrażenie o po-
- Zastanów się: od kiedy to fa-
w Anglii prace około wynalezienia
Należy zaznaczyć, że próba od-
łego rodaka. Toczą się spory czy
wszechnie znanej wyprawie Krzysz-
brykant trzyma ręce we własnych
specjalnego szarozielonego koloru,
bywała się nie na blokach w fabryce,
Jan pochodził z Kolna zlokalizowa-
tofa Kolumba do Nowego Świata...
kieszeniach?...
którym pomalowana maszyna nie
w warunkach najbardziej sprzyjają-
nego wówczas nad Pisą, czy też z
Jest rok 1476, szesnaście lat
***
samych Kaszub. Joachim Lelewel,
przed dotarciem słynnego Genueń-
będzie odróżniać się od horyzontu,
cych, lecz w zwykłych warunkach
Zaczątki  milionowej  fortuny
który jako pierwszy z polskich histo-
czyka do wybrzeży Wysp Karaib-
nawet gdy puszczą na nią z ziemi
drogowych, pokrywając 24.073 km.
rodu Poznańskich owiane były mgłą
ryków zwrócił w połowie XIX wieku
skich. Korona Królestwa Polskiego
światło reflektorów. Inna znowu
Większa część drogi była przebyta
tajemniczości. Fama podejrzewała
uwagę na interesującą nas postać
po ponad półtora wieku, odzyskała
metoda ma za zadanie zmniejsze-
w trudnych warunkach atmosferycz-
protoplastę tej dynastii fabrykantów
uważał, iż żył on w latach 1435 – 84
dopiero upragniony dostęp do Bał-
nie i rozerwanie cienia, jaki rzuca
nych, bo podczas silnych deszczów.
łódzkich – Izraela Kalmanowicza – o
i był absolwentem Akademii Krakow-
tyku, a jej największe miasto porto-
aeroplan, tak, iżby wielkość i forma
W ciągu całej próby, samochody bio-
konszachty z diabłem.
skiej z 1455 r. Na ile jest w tym praw-
we Gdańsk wkracza tym samym w
jego skrzydeł nie mogła być z ziemi
rące udział w konkursie, pozostawa-
Ta rozpowszechniona w masach
dy, ciężko dociec. Co ciekawe, do
okres swej największej prosperity. W
dokładnie określona.
ły pod ścisłą kontrolą Towarzystwa
robotniczych legenda przeniosła się
naszego podróżnika prawa roszczą
tym też czasie ambitny, duński mo-
Oczywiście szczegóły poczy-
Budowy Dróg w Sao Paolo.
z ojca na syna Moryca. Opowiadano
sobie też sami Duńczycy, a ponadto
narcha postanawia zazdroszcząc
nionych ulepszeń trzymane są w
Rekord non-stop, osiągnięty
Norwegowie. Przy czym większość
sobie, że Maurycy Poznański posta-
zapewne portugalskiemu księciu
tajemnicy. Jeszcze większe sukcesy
przez Chevrolet nie ma sobie rów-
zapisków i dokumentów jednoznacz-
Henrykowi (zwanemu Żeglarzem)
nowił podobno wyłożyć całą posadz-
uczyniono w dziedzinie uczynienia
nego w rocznikach American Auto-
nie wskazuje na polskie pochodzenie
dokonać własnego, wielkiego przed-
kę dużej sali przyjęć kupieckich, która
samolotów niewidzialnymi. W Anglii
mobile Association, albowiem bije on
pilota wspomnianej wyprawy.
sięwzięcia morskiego. Król Krystian I
służyła również za jadalnię, złotymi
po dłuższych próbach wynaleziono
350 godzinny rekord non-stop, usta-
Czy możemy uznać, iż to właśnie
sfinansował wyprawę, w skład której
pięciorublówkami. Aby ten zamysł
taką kombinację koloru zielonego, że
nowiony przez silnik samolotowy.
Polak był pierwszym odkrywcą Ame-
wchodziły dwa znaczne okręty dowo-
urzeczywistnić, musiał uzyskać zgo-
aeroplan pomalowany tą farbą znika
Z poprzednich non-stop rekor-
ryki? Wydaje się to wielce proble-
dzone przez niemieckich kapitanów.
dę najwyższych czynników.
matyczne. Po pierwsze – wyprawa
Cały problem polegał na zatrudnie-
dla oczu w przestworzu i nawet re-
dów najwyższy był ustanowiony w
Skierował tedy do cara Mikołaja
była duńska, po drugie – w sposób
niu zdolnego i odważnego nawiga-
flektorami odszukać się nie daje. Nie
roku 1912 przez samochód marki
II wiernopoddańcze pismo z uniżoną
niezbity dowiedziono, że co prawda
tora, który nie bałby się wyprawy w
wiadomo tylko czy ta barwa, skutecz-
Warren i wynosił 827 godzin. Jak
prośbą o placet na wyłożenie po-
przez krótki czas, ale jednak, na No-
nieznane. Tutaj właśnie pojawia po
sadzki złotymi monetami. W piśmie
na w mglistym angielskim powietrzu,
widzimy, postęp w konstrukcji samo-
wej Fundlandii funkcjonowały w XI
raz pierwszy postać mało znanego
tym zapytywał również samodzier-
może być z równym powodzeniem
chodów od tego czasu jest olbrzymi,
wieku osiedla Wikingów. Gdyby iść
żeglarza z Polski, Jana z Kolna (łac.
żawcę, którą stroną wolno mu będzie
stosowana i gdzie indziej. Pod nie-
tak, że samochód nowoczesny gwa-
Johannes Scolus).
jeszcze dalej to nikt nie może ode-
przytwierdzać złote ruble do podłogi
bem włoskiem na przykład barwa
rantuje długą i pewną służbę swemu
brać palmy pierwszeństwa ludom
Kroniki duńskie podają, że nasz
– wizerunkiem cesarza czy godłem
niebieska okaże się zapewne wła-
właścicielowi.
syberyjskim, które zasiedliły ten
rodak doprowadził ekspedycję do
państwowym.
kontynent przechodząc przesmyk
brzegów dzisiejszej Kanady (kon-
Po wielu perypetiach i szczodrze
zwany dziś Cieśniną Beringa i to już
kretnie do Labradoru), po czym
rozdzielanych łapówkach nadeszła
15 tys. lat temu.
szczęśliwie z powrotem dopłynął do
z Cesarskiego Sioła odpowiedź:
Wszystko to nie umniejsza jed-
Kopenhagi. Królowie duńscy, wbrew
„Najjaśniejszy Pan raczył przy-
nak roli jaką odegrał tutaj Polak, Jan
pozorom, nie byli dobrze obeznani z
chylić się do prośby fabrykanta Mau-
z Kolna. Dotarł on do wybrzeży Ame-
tymi terenami. Grenlandia została co
rycego Poznańskiego i zezwolił na
ryki wcześniej od Kolumba. Zatem
prawda już dawno skolonizowana w
wyłożenie posadzki sali jadalnianej
skoro jego wyprawę z 1492 r. uznaje
X wieku, ale jej osadnikami byli emi-
złotymi rublami. Nakazał jednak naj-
się za datę odkrycia Nowego Świata,
granci z Islandii. Do Unii Kalmarskiej
miłościwiej, aby były ustawione pio-
to czemu my nie możemy upierać się
(1397 r.) ta niegdyś zielona, urodzaj-
nowo...”
przy tym, że to nasz rodak, a nie ja-
na wyspa była natomiast domeną
***
kiś Genueńczyk jest tutaj pionierem?
władców Norwegii. Dlaczego Duń-
Uszer Kon, oprowadzając zna-
Na turystyce można dużo zarobić,
czycy skierowali swój wzrok tak da-
jomego po nowo wybudowanym pa-
kraj wzbogacić, a takie historie są
leko na zachód? Prostą odpowiedzią
łacyku, objaśnia szczegółowo:
niezwykle potrzebne. Na razie wiel-
wydają się tutaj być zmiany klimatu,
- To jest salon... to jest sypialnia...
które de facto do połowy XIV wieku
kiego podróżnika w samym mieście
to jest mój gabinet do pracy... A tu w
jego urodzenia doceniono nazywając
spowodowały exodus z wyspy ostat-
tej dużej sali jadalnianej na parterze
imieniem Jana z Kolna najkrótszą
nich, europejskich osadników.
może zasiąść razem do obiadu – nie
ulicę miejscowości. Izby pamięci,
Co ciekawe, o czym powszech-
daj Bóg! – pięćdziesiąt osób...
karczmy, czy muzeum poświęcone-
nie się nawet nie wspomina, wła-
Horacy Safrin,
Mechaniczna tarcza separacyjna leszczyńskiej oczysz-
go podróżnikowi znaleźć w Kolnie
śnie od XV wieku nastąpiły znaczne
Przy sabasowych świecach
czalni ścieków
nie sposób. A szkoda...
zmiany klimatyczne na Ziemi. Jej