img
24
Okruchy historii
30 kwietnia–14 maja 2015 nr 8 (228) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Święta żydowskie
Przed kilkoma dniami zakończyło się żydowskie święto Pesach. Czy
dużo mamy osób, które orientują się, co i kiedy świętują Żydzi, jaki
mają kalendarz? Dziś opowieść o świętach żydowskich.
nimi przykazań, bo od określenia
LEONID GOLBERG
Rosz Chodesz zależą daty reszty
świąt.
Źródła świąt żydowskich
Przed zniszczeniem Drugiej
Powstanie świąt narodowych
Świątyni początek miesiąca według
jest złożonym wielowiekowym pro-
świadków, którzy widzieli nów na
cesem, na który wpływa kultura, reli-
własne oczy, ustanawiała szczególna
gia i historia narodu. W obchodzeniu
kategoria sędziów – Sanhedryn. W
świąt przejawia się charakter naro-
tamtych czasach ten dzień był obcho-
du i związek z pamięcią społeczną
dzony podobnie jak inne święta: w
i kulturą. Wielka ilość świąt związa-
kręgu rodziny, hucznie, w odświętnym
na jest z rzeczywistą lub mityczną
ubraniu. Tradycje te związane są z
historią grupy etnicznej. Kalendarz
gościną świadków, którzy przychodzi-
świąt żydowskich na pierwszy rzut
li do Sanhedrynu, aby zawiadomić o
oka mieści masę rzeczy dziwnych.
pojawieniu się nowiu. Rosz Chodesz
Przypatrując się uważniej zrozumie-
był tym dniem, w którym odwiedzano
my jak wiele elementów opiera się
znanego proroka i pytano go o losy
na tradycjach.
narodu Izraela, o szczególne proble-
Po pierwsze – pojęcie „święta
my. W świątyni w tym dniu odbywały
żydowskie” (tzn. narodowe święta
się specjalne nabożeństwa, którym
żydowskie) i pojęcie „święta juda-
wtórował dźwięk szofaru (rogu świą-
izmu” (tzn. święta religijne) praktycz-
tynnego – red.) i obfite ofiary.
nie oznaczają to samo. Dla Żydów
Dziś początek miesiąca nie od-
historia narodu i religia nierozerwal-
bywa się tak uroczyście. Wiąże się to
nie są ze sobą związane.
częściowo z tym, że dziś kalendarz
Po drugie – w żydowskiej tradycji
żydowski nie opiera się na świad-
istnieje kilka rodzajów szczególnych
Kalendarz żydowski
czeniach świadków. Ale dziś na ten
dat: są to daty świąteczne i żałobne.
dzień przełożone są niektóre cechy
Pierwsze są pamiątką dat radosnych,
Początek miesiąca powinien w nim
jącym się w ciągu lat, a na specjal-
rządów. Stąd pierwszego nisana –
dnia świątecznego. Chociaż nie ma
a drugie – tragedii narodowych. Dla
przypadać na nów. Stąd miesiąc po-
nych obliczeniach. Jedynie dodawa-
Nowy Rok okresu panowania królów
zakazu pracy tego dnia, zachowała
każdej daty można wskazać kon-
siada 29-30 dób. Ale okres roku po-
nie trzynastego miesiąca odbywa
żydowskich.
się tradycja, zakazująca kobietom
kretne źródło w tradycji. Takimi źró-
winien odpowiadać okresowi obrotu
się okresowo w siedmiu latach z 19-
W okresie Świątyni, przynajmniej
wykonywania prac, które można zro-
dłami mogą być: fragmenty z Tory
ziemi wokół Słońca, tzn. mieć około
letniego cyklu. W innych zmianach
raz w okresie trzech świąt (Pesach,
bić innego dnia. Ten zwyczaj powią-
(dla większości dat szczególnych);
365 dni. Według kalendarza żydow-
żadnej okresowości nie ma.
Szawuot i Sukkot) w roku prawowier-
zany jest z legendą oddawania czci
fragmenty z innych ksiąg Tanach;
skiego wszystkie znaczące daty po-
ny Żyd szedł z pielgrzymką do Jero-
złotemu cielcowi. Zapisane jest w
fragmenty z Talmudu; wydarzenia z
winny przypadać na określone dla
zolimy. Rozliczenia roku, w którym
Cztery razy Nowy Rok
historii narodu, które miały znaczą-
nich pory roku, ale tu dochodzimy do
Jeszcze  jedną  osobliwością
powinno się odbyć pielgrzymkę, też
Pirke de-Rabbi Eliezer (rozd.
cy wpływ i zachowały się w pamię-
sprzeczności, bo rok „słoneczny” jest
kalendarza żydowskiego jest to, że
rozliczano od pierwszego nisana.
45): „Gdy mężczyźni prosili kobiety
ci narodowej; wskazówki literatury
dłuższy od „księżycowego” o 12 dni.
Nowy Rok jest w nim oznaczony
W okresie Świątyni, każdy Żyd
o złote ozdoby, aby oddać złoto na
objawienia; tradycje gmin w Izraelu.
Tu, aby uniknąć tej różnicy i przy-
cztery razy, przy czym żaden z nich
powinien przekazać dziesiątą część
cielca, te odmówiły im i nie posłucha-
Każde ze świąt i dat żałobnych ma
równać słoneczny i księżycowy okres
nie przypada 1 stycznia. Wyjaśnienie
swojego stada, aby spożyć je w Je-
ły mężów. Za to Stwórca obdarował
swoje prawa i z każdym związane
i uniknąć naruszenia porządku mie-
tego zjawiska można znaleźć w tra-
rozolimie. Odliczanie roku, w ciągu
je na tym świecie i w przyszłości. W
są pewne zwyczaje. Dla tych praw i
sięcy w kalendarzu wprowadzono
dycji. Chodzi o to, że w okresie po-
którego należy tego dokonać zaczy-
tym jest przykazanie nowiu, a w przy-
zwyczajów też istnieją swoje źródła,
dodatkowy miesiąc, który nazwano
przedzającym rozproszenie narodu
na się od pierwszego elula.
szłości – w tym, że ich piękno odnowi
zachowane w tradycji.
„drugi adar” (adar szeni lub adar bet).
żydowskiego, istniało kilka ważnych
15 szwat – to Nowy Rok dla
się jak nów”.
Ten miesiąc dodawany jest przed
dla całego narodu rocznych cykli, za-
drzew, początek odliczania czasu do
W Księdze proroka Izajasza czy-
miesiącem adar, który w taki sposób
czynających się w pewnych datach.
urodzaju drzew i wyliczania z tego
Kalendarz żydowski
tamy o Rosz Chodesz w przyszłości
Gdyby powiązać znaczące daty
staje się 13 miesiącem i zawsze ma
Zasady ustanowione przez te cykle z
dziesięciny.
– „w czasie królestwa Mesjasza, gdy
żydowskiego kalendarza z kalenda-
29 dni.
czasem otrzymały status przykazań.
1 tiszri – to Nowy Rok do odlicza-
sam Mesjasz rządzić będzie w Jero-
rzem gregoriańskim, to okazuje się,
Oprócz tego początek roku nie
Ponieważ istniały cztery takie cykle –
nia lat od stworzenia świata i do sądu
zolimie, z tronu Dawidowego, ludzie
że niemożliwie jest wskazanie na
może wypadać w niedzielę, środę
stąd mamy cztery razy Nowy Rok.
ostatecznego Stwórcy nad narodami
przychodzić będą ze wszystkich
jaką dokładną datę one przypadają.
czy piątek. W tym wypadku jest prze-
Pierwszego nisana zaczyna się
i państwami.
stron, aby Mu się pokłonić”.
Wyjaśnienie jest proste – zarówno
suwany o jeden lub nawet dwa dni.
odliczanie miesięcy. Pierwszy mie-
Z tego wynika, że pierwszy mie-
W taki sposób Rosz Chodesz
dnie świąteczne, jak i żałobne daty
W wyniku tego – trwałość miesiąca
siąc – nisan – drugi ijar itd. Oprócz
siąc – to miesiąc nisan, który zawsze
będzie szczególnym dniem święto-
określane są według kalendarza
i roku w kalendarzu żydowskim jest
tego, ta data jest Nowym Rokiem do
przypada na wiosnę, a zmiana roku
wania i chyba to proroctwo określa
żydowskiego, struktura którego rów-
wielkością zmienną. Doprowadza to
odliczania czasu rządów królów: gdy
następuje w miesiącu tiszri – siód-
świąteczny charakter rozpoczęcia
nież jest określana wymogami Tory.
do tego, że kalendarz staje się nie-
jakiś król rozpoczynał swoje panowa-
mym w kalendarzu.
nowego miesiąca w tradycji.
Wszystkie kalendarze w swej
okresowym. Innymi słowy – opiera
nie w miesiącu adar, to od pierwsze-
Oprócz dat szczególnych, ob-
zasadzie opierają się na trzech pod-
się nie na cyklu pewnym powtarza-
go nisana następował drugi rok jego
chodzonych raz w roku w tradycji
Główne święto – Szabat
stawowych pojęciach astronomicz-
żydowskiej są święta, które mają
Zaprzestanie codziennych zajęć
nych: doba, miesiąc, rok. Doba – to
mniejsze okresy pomiędzy nimi –
powszednich na siódmy dzień tygo-
jeden obrót Ziemi wokół własnej osi.
miesiąc lub tydzień. W żydowskiej
dnia – jedno z głównych przykazań
Miesiąc – to w zasadzie okres po-
tradycji każdy nów (Rosz Chodesz)
Starego Testamentu, które nakazuje:
między dwoma nowiami. Rok – to
i koniec każdego tygodnia (Szabat
„Pamiętaj, abyś dzień sobotni święcił.
okres obrotu Ziemi wokół słońca.
– sobota) są też dniami świątecz-
Sześć dni robić będziesz i będziesz
Ponieważ mowa tu o trzech różnych
nymi.
wykonywał wszystkie roboty twoje;
zjawiskach, trudno jest rozdzielić je w
ale dnia siódmego sabat Pana, Boga
ramach jednego kalendarza. Różne
Święto nowiu –
twego, jest: nie będziesz wykonywał
kalendarze rozwiązują to w różny
Rosz Chodesz
weń żadnej roboty, ty i syn twój, i
sposób: omijają w astronomicznym
Pierwszy dzień miesiąca (lub
córka twoja, sługa twój i służebnica
sensie księżyc (kal. gregoriański) lub
ostatni poprzedniego, gdy ma on 30
twoja, bydlę twoje i gość, który jest
znaczenie roku (kal. muzułmański).
dni) – Rosz Chodesz – dzień półświą-
między bramami twymi. Przez sześć
Kalendarz żydowski natomiast jest
teczny w kalendarzu. Obchody Rosz
dni bowiem czynił Pan niebo i ziemię,
kalendarzem słoneczno-księżycowym
Chodesz – to podstawa wszystkich
i morze, i wszystko, co w nich jest,
(i najdokładniejszym z istniejących).
świąt żydowskich i związanych z
a odpoczął dnia siódmego; i dlatego