img
25
www.kuriergalicyjski.com * Kurier galicyjski * 30 kwietnia–14 maja 2015 nr 8 (228)
modlitwa – kiddusz, czyli uroczyste
podobny: błogosławieństwo nad wi-
soły charakter święta, urządzanie
Sziwa Asar be-Tamuz (17
pobłogosławił Pan dniowi sobotnie-
błogosławieństwo soboty nad kieli-
nem (Kiddusz), rytualne umycie rąk,
świątecznych przyjęć, udział w świą-
tamuz) – pierwszy wyłom w ścianie
mu i poświęcił go”. Dlatego główne
chem wina. Inne nakazy skierowane
błogosławieństwo chleba i posiłek;
tecznych ceremoniach, zakończe-
Jerozolimy;
święto  żydowskiego  kalendarza
są na stworzenie szczególnej świą-
„Święte zebranie” – ze-
nie prac codziennych – wszystko to
Tisza be Aw (9 aw) – data
przypada każdego tygodnia.
tecznej atmosfery: ludzie zakładają
branie wszystkich członków gminy
w większym lub mniejszym stopniu
zburzenia Świątyni – Pierwszej i Dru-
Niektórzy uczeni uważają, że
odświętne ubrania, rodziny groma-
na świątecznej ceremonii i nabożeń-
jest charakterystyczne dla każdego
giej;
pochodzenie tego święta jest w
dzą się przy zastawionym stole,
stwo;
tradycyjnego święta.
Trzeciego dnia tiszri – upa-
ścisłym związku z sakralną liczbą
wspólnie spożywają potrawy, piją
Obrządek „Hawdala” – roz-
Kolejną cechą charakterystycz-
miętnia się postem śmierć Gedalii,
„siedem” (szewa). Z zamierzchłych
wino.
dzielenie święta od dnia codziennego,
ną biblijnych świąt żydowskich był
ostatniego gubernatora Jerozolimy,
czasów magia liczb była bardzo
Sobota wchodzi do domu ży-
które odbywa się pod koniec święta;
masowy udział w nich wszystkich
w roku 586 p.n.e.
rozpowszechniona wśród narodów
dowskiego w chwili zapalenia świec
Wszystkie
żydowskie
wiernych, niezależnie od wieku, płci,
Chociaż posty ustanowiono na
wschodu. Liczba „siedem” (również
szabasowych. W piątek wieczorem
święta rozpoczynają się wieczorem
a nawet „ludzi innej wiary, którzy
znak żałoby, która objęła Izrael po
jej wielokrotność) na Bliskim Wscho-
przed zachodem słońca gospodyni
z zachodem słońca, bo uważa się,
mieszkali pośród synów Izraela”.
zniszczeniu Świątyni, na pamiątkę
dzie wśród Żydów uważana była za
zapala świece wypowiadając przy
że w tym momencie rodzi się nowy
mąk, które cierpieli Żydzi, ale żało-
szczęśliwą, liczba określała pełność,
tym błogosławieństwa. W taki spo-
dzień. Jak powiedziane w Piśmie:
ba nie jest głównym sensem tych
skończoność. Taki sobotni rok (Sze-
Dni żałobne
sób rozpoczyna się sobota.
„I był wieczór, i był ranek – był je-
W historii narodu żydowskiego
dni. Posty mają obudzić serca i
mita) szabatowy – każdy siódmy, w
den dzień”.
są cztery szczególnie tragiczne daty,
wskazać drogę do żalu za grzechy,
czasie którego należało przebaczać
Oprócz tego każde święto ma
związane z rujnacją państwa, Jero-
przypomnieć o złych uczynkach, o
długi i dawać odpocząć roli.
Kategorie świąt
swoje charakterystyczne obrzędy
zolimy, Świątyni i rozsianiem narodu
wydarzeniach, które doprowadziły
Co siedem okresów siedmiolet-
żydowskich
Święta żydowskie nie tylko
i ceremonie (przed zrujnowaniem
żydowskiego. Te dnie charakteryzu-
do nieszczęść. Rozważania o grze-
nich – 49 lat – następował rok Jubi-
wyróżnia dokładnie określony dla
Świątyni w 70 roku n.e. – też ofiary,
ją się ścisłym postem, specjalnymi
chach prowadzą na drogę poprawy.
leuszowy (Jowel), należało zwolnić
każdego święta ścisły rytuał, co
które później skasowano). Wszyst-
modlitwami i zwyczajami:
Społeczne posty ustanowiono po to,
niewolników i zwrócić ziemię, prze-
pozwala odtworzyć wydarzenia le-
kie przeliczone cechy nie są czymś
Asara be Tewet (10 te-
aby naród żydowski przebudził się w
jętą za długi. Przez siedem dni na-
żące u podstaw święta, ale i szcze-
specyficznym, charakterystycznym
wet) – początek oblężenia Jerozoli-
żalu, a każdy człowiek zastanowił się
leżało obchodzić święta Przaśników
gólny stosunek do pracy. W święto
jedynie dla świąt żydowskich. We-
my przez Nabuchodonozora;
nad swymi uczynkami.
i Sukkot, siedem tygodni oddzielały
każda praca jest zakazana. Święto
święto Pesach i Szawuot, a na nie-
jest przeciwstawiane codzienno-
bie starożytni Żydzi naliczali siedem
Instytut Teologiczny
ści i codziennym zajęciom. Jego
planet, itd.
cecha charakterystyczna – to „nic-
Wskazówki Tory aby oddzielać
nierobienie” (w sensie codziennych
sobotę jako dzień szczególny moż-
archidiecezji lwowskiej
zajęć).
na rozdzielić na dwa typy. Pierwszy
Stąd żydowskie święta można
wiąże sobotę ze stworzeniem świa-
podzielić według następujących ka-
ta: po sześciu dniach nastała sobota
tegorii:
– i sam Stwórca przestał pracować.
ogłasza zapisy na rok
Szabat (sobota) i Jom Ki-
Odpoczynek w sobotę jest znakiem
pur – w tych dniach obowiązuje za-
tego, że Bóg stworzył świat.
kaz pracy;
Drugi typ wskazówek przypomi-
akademicki 2015/2016
Święta Tory – Rosz ha-
na o wyjściu z Egiptu: to wydarze-
Szana, Pesach, Szawuot, Sukkot,
nie przemieniło Żyda-niewolnika w
Szmini Aceret, Simchat Tora – zakaz
człowieka wolnego; tak jak sobota
pracy nie obejmujący przygotowywa-
zwalnia Żyda od niewoli codzienno-
nia posiłków;
ści. „Siódmy dzień jest sabat, to jest
Półświęta według Tory
odpocznienie Pana Boga twego. Nie
(Kol-ha-Moed) – kolejne dnie świąt
będziesz weń pełnił żadnej roboty,
Pesach i Sukkot – można wykony-
ty ani syn twój, ani córka, służebnik
wać pracę, której nie da się prze-
i służebnica, ani wół, ani osioł, ani
nieść na inny dzień;
żadne bydlę twoje, ani przechodzień,
Rosz Chodesz – warto
który jest między bramami twoimi,
powstrzymać się od pracy, bo święto
aby odpoczął sługa i służebnica two-
określone jest przez Torę;
ja jak i ty. Pamiętaj, żeś i sam służył
Ustanowione przez Pro-
w Egipcie, i wywiódł cię stamtąd Pan,
roków i Mędrców „święta całego
Bóg twój, ręką mocną i ramieniem
Izraela”, święta przykazane – Purim
wyciągniętym, i przeto ci kazał, abyś
i Hanuka – nie ma zakazu pracy, ale
zachował dzień sobotni”. Takim spo-
raczej należy się powstrzymać;
sobem wskazujemy na uniwersalne
Ustanowione przez Proro-
znaczenie soboty, o którym powinna
ków i Mędrców „posty całego Izra-
pamiętać cala ludzkość i na narodo-
ela” – 17 tamuz, 9 aw - post Gedali,
we znaczenie.
10 post Tewet i Taanit Ester (post
Szczególny stosunek do soboty
Estery).
podkreślają najostrzejsze zakazy
Ogólne święta, ustanowio-
pracy przypadające właśnie na ten
ne przez Proroków i Mędrców i przy-
dzień – tradycja zakazuje wykony-
kazania, które nie mają statusu – 15
wania w sobotę prac codziennych,
Szwata i Lag ba-Omer – zakaz pracy
naruszających świąteczny charakter
nie obowiązuje;
tego dnia. Do takich działań można
Narodowe, niereligijne
odnieść wszystko, co jest związane
święta, daty pamiątkowe, nie mają-
z działalnością finansową i przygo-
ce szczególnych świątecznych oby-
towaniem pożywienia, a również
czajów – Dzień Pamięci Bohaterów
rozmowy na tematy codzienne. W
Izraela, Dzień Niepodległości, Dzień
przypadku gdy sobota łączy się z
Jerozolimy, Jom Ha-Szoa (Dzień Ho-
innym dniem świątecznym kalenda-
lokaustu).
rza żydowskiego porządek modlitw
przesuwa się w kierunku sobotnich,
a posty (oprócz Jom Kipur) prze-
Szczególne rysy świąt
noszą się na inny dzień. Cała Tora
żydowskich
Świętom żydowskim przysługu-
podzielona jest na 54 tygodniowe
ją takie rysy:
rozdziały do czytania, czego Żydzi
Zaprzestanie pracy. Ze-
przestrzegają w soboty.
zwala się przygotowywanie pożywie-
Świętowanie soboty włącza wy-
nia (oprócz Szabatu i Jom Kipur);
konanie poleceń Tory i mędrców,
Nakaz  „weselenia  się”
związanych z poświęceniem i od-
(oprócz Jom Kipur i postów), w świą-
dzieleniem dnia siódmego. Niektóre
teczne dnie nie obowiązują żałoby
z tych nakazów mają wyraz konkret-
i nawet siedmiodniową żałobę za
ny: zapalanie świec szabasowych,
zmarłym przenosi się na następny
odmawianie specjalnego błogosła-
dzień;
wieństwa; w sobotę urządzane są
Świąteczny posiłek. Po-
trzy świąteczne przyjęcia; pierwsze
rządek świątecznych posiłków jest
dwa z nich rozpoczyna specjalna