img
12
przegląd wydarzeń
15–28 maja 2015 nr 9 (229) * Kurier Galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Z domu niewoli” Maurycego Gottlieba
do Warszawy
poszukiwanie tożsamości
21 kwietnia br. w Przystanku Historia Cen-
Od 13 lutego do 3 maja br. w Kamienicy Szołayskich, oddziale
trum Edukacyjne IPN w Warszawie aktor-
Muzeum Narodowego w Krakowie, w Krakowie, prezentowano
ka Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie
wystawę „W poszukiwaniu tożsamości”, przedstawiająca 46 ob-
Elżbieta Lewak wystąpiła z monodramem
razów oraz rysunków Maurycego Gottlieba, wybitnego polskiego
„Z domu niewoli” opartym na wspomnie-
malarza pochodzenia żydowskiego. Twórca urodził się
niach poetki i pisarki Beaty Obertyńskiej
w 1856 roku Drohobyczu. Studiował na Akademii Sztuk pięknych
w reżyserii Zbigniewa Chrzanowskiego.
w Wiedniu, gdzie na jednej z wystaw zapoznał się z malarzem
Janem Matejką, a następnie został jego uczniem. Matejko był
dla Gottlieba mistrzem i mentorem jednocześnie. Mieszkał w
Wiedniu, Monachium, Rzymie, Krakowie. Czasami przyjeżdżał
do rodzinnego Drohobycza (podobno to tam kończył rozpoczęte
dzieła malarskie). Zmarł w 1879 roku z powodu zapalenia gardła.
Pochowano go na cmentarzu żydowskim w Krakowie przy ulicy
Miodowej. Mimo tego, że Gottlieb żył zaledwie 23 lata, pozosta-
wił po sobie niezwykle bogaty i ciekawy dorobek artystyczny.
się powyższych reguł, uznawano za
grzeszne i nie były one akceptowa-
ne ze strony środowisk żydowskich.
Przetrzymywana najpierw w lwow-
EUGENIUSZ SAŁO
W XVIII wieku doszło do pewnych
skich Brygidkach, zesłana do łagru
tekst i zdjęcie
zmian w judaizmie, związanych z
Workuta.
nurtem oświeceniowym haskali, któ-
„Młoda aktorka, Ela Lewak,
- W sierpniu 2012 roku za-
ry propagował m. in. otwarcie się na
dziecko Teatru Ludowego we Lwo-
dzwonił do mnie dyrektor Polskiego
środowiska nieżydowskie, zbliżenie
wie, absolwentka polonistyki Uniwer-
Teatru Ludowego we Lwowie, Zbi-
się z mieszkańcami kraju, w którym
sytetu Warszawskiego niesłychanie
gniew Chrzanowski i zaproponował
żyli, przyswojenie ich języka i kultu-
młoda, a bardzo dojrzała aktorsko.
mi rolę w monodramie. Po przeczy-
ry. Gottlieb został właśnie wycho-
Spektakl w jej wykonaniu jest bardzo
taniu książki „W domu niewoli” Beaty
wany w duchu haskali, co pomogło
wzruszający. Były momenty, kiedy
Obertyńskiej zrozumiałam, że warto
mu nakreślić kierunki rozwoju dla
nie mogłam powstrzymać łez” – po-
o tym mówić i rolę tę przyjęłam. Wy-
ówczesnej sztuki żydowskiej.
dzieliła się wrażeniami po spektaklu
zwaniem było dla mnie forma i tekst,
Na początku ekspozycji wy-
Ewa Ziółkowska, wiceprezes Funda-
który był o rzeczach trudnych, po-
symbolizuje Żyda jako wiecznego
eksponowano  rysunki  Gottlieba
cji „Pomoc Polakom na Wschodzie”.
ważnych, bolesnych. W taki sposób
tułacza. Malarz przedstawił siebie
wypożyczone z Lwowskiej Naro-
Monodram „Z domu niewoli”
te trzy lata temu rozpoczęła się moja
jako króla Persów, który nie wymor-
dowej Galerii. Następnie w jednej
Beaty Obertyńskiej miał swoją pra-
przygoda z Beatą Obertyńską – po-
dował Żydów na prośbę swojej żony
z sal znajdował się obraz „Żydzi
premierę w sierpniu 2012 roku w
wiedziała Elżbieta Lewak.
Estery. Na głowie króla widnieje
modlący się w synagodze podczas
Wilnie podczas Międzynarodowego
Elżbieta Lewak w roli Beaty Obe-
diadem z drogocennymi kamienia-
Jom Kippur”, który odnosił się do
Polskiego Festiwalu Monospektakli
rtyńskiej opowiada widzom historię
mi, ucho ma przekłute kolczykiem,
żydowskich korzeni malarza. W in-
ANDRZEJ PIETRUSZKA
MONOWschód.
polskiej pisarki, która w 1940 roku
co niewątpliwie symbolizuje potęgę
nym obrazie pod tytułem „Pospolite
kg
została aresztowana przez NKWD.
Dzieła, przedstawione na wysta-
władcy. Natomiast szaty są bar-
ruszenie” (ukazującym społeczną
wie, zostały wypożyczone z kilkuna-
dzo proste, nie pasujące wręcz do
mobilizację chłopów) czy „Autopor-
Wystawa artystki z łodzi
stu zagranicznych i polskich insty-
królewskiej postaci. Właśnie ten
trecie w stroju szlacheckim” (jest to
tucji kultury: Lwowskiej Narodowej
element ma ukazywać Żydów jako
zdjęcie, ponieważ oryginał zaginął)
Lwowskie Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego
Galerii imienia Borysa Woźnickiego,
tułaczy. Przedostatnia sala mieściła
Gottlieb wyeksponował swoje przy-
prezentuje wystawę Marty Zarębskiej, młodej utalentowa-
Muzeum Historycznego Miasta Kra-
portrety kobiet, m.in. tutaj znajdował
wiązanie do polskości. Artysta ma-
nej polskiej artystki z Łodzi. Dwudziestoczteroletnia stu-
kowa, Muzeum Sztuki z Tel Awiwu,
się obraz, na którym malarz przed-
lował także obrazy przedstawiające
dentka ostatniego roku malarstwa Akademii Sztuk pięk-
Żydowskiego Instytutu Historycz-
stawił swoją siostrę Annę – kobietę
czasy świetności Rzeczypospolitej,
nych w Łodzi ma już za sobą szereg wystaw zbiorowych
nego i in. Kuratorem wystawy była
o przepięknych rysach twarzy. W
postać Zygmunta Starego, insurek-
i indywidualnych w Polsce i zagranicą.
Maria Milanowska.
ostatniej sali zwiedzający mogli zo-
cję kościuszkowską czy też okres
Ekspozycja pokazuje artystę,
baczyć m. in. obraz „Król Kazimierz
panowania Piastów. Zwiedzający
który w ciągu krótkiego życia ciągle
Wielki i jego żydowska metresa”,
mogli czytać napisy na ścianach,
poszukiwał swojej tożsamości, co
przedstawiający  wspólne  dzieje
które zawierały różne ciekawostki
doskonale odzwierciedlił w swoich
polsko-żydowskie. Na wystawie za-
z życia wybitnego artysty oraz jego
dziełach. Malarz był praktykującym
prezentowano też wiele innych, nie
popularne cytaty. Dość liczne były
Żydem, ale uważał się jednocześnie
mniej ważnych dzieł Gottlieba.
autoportrety malarza. Najbardziej
za Polaka. Twierdził, że losy obu
Głównym przesłaniem ekspo-
znanym jest „Ahaswer” (1876), bę-
narodów przepełnione są cierpie-
zycji było ukazanie zagubionego
dący jedną z największych zaga-
niem, które jak gdyby stanowi po-
artysty rozdartego między tym co
dek w twórczości Gottlieba. Obraz
most pomiędzy kulturą żydowska a
polskie a żydowskie, i człowieka
przedstawia malarza, wcielonego w
polską. Dążył do pojednania między
poszukującego miejsca na ziemi, a
rolę króla perskiego Ahaswera, który
dwoma narodami. Maurycy Gottlieb
przede wszystkim tożsamości.
obdarował Żydów licznymi przywile-
powszechnie uważany jest za ar-
jami oraz swobodami, jak również
kg
tystę, który jako pierwszy w swojej
twórczości artystycznej odnosił się
nie z nakładaniem plam barwnych,
JURIJ SMIRNOW
Rozwiń z nami skrzydła!
do wspólnych dla Żydów oraz Po-
tworzy też nowe faktury, co sprawia
tekst i zdjęcie
laków wydarzeń historycznych. W
jej największą przyjemność. Inspi-
W każdą sobotę, Lwowski Klub
liście do przyjaciela Gottlieb pisał:
Artystka wybrała kilka cyklów
racją do stworzenia cyklu obrazów
Młodych Artystów „Skrzydła” zdra-
„Jestem Polakiem i Żydem i chcę
obrazów tworzonych w ciągu ostat-
„Impresje bretońskie” były pobyty
dza tajniki rysunku, malarstwa i gra-
dla obu, gdy Bóg da, pracować”. Po-
nich trzech lat w różnych miejscowo-
w Bretanii. W dzieciństwie spędzała
fiki. Zapraszamy do galerii „Własna
przez swoje dzieła Maurycy Gottlieb
ściach Polski, a także w północno-
tam wakacje, od lat przygląda się
Strzecha” przy Lwowskim Towa-
przyczynił się do zmiany świadomo-
zachodniej części Francji – Bretanii.
kulturze mieszkańców tego kraju,
rzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych
ści żydowskiej oraz rozwoju sztuki,
Wystawę  otworzył  dyrektor
fascynują ją niezwykłe krajobrazy:
wszystkie zainteresowane dzieci.
która była zakazana przez judaizm.
muzeum Roman Czmełyk. Marta
morze, niebo, ziemia tworzą całość,
Zajęcia odbywają się w
W judaizmie zabronione były dzieła,
Zarębska opowiedziała, o swojej
bardzo kolorową, kontrastową lub
godzinach od 11:00 do 12:00,
które przedstawiały postać ludzką
pracy w różnych technikach i w
odwrotnie – trudno jest odróżnić
przy ul. Rylejewa 9/6. Czeka-
albo porównywały ją z istotą boską.
różnych sposobach malowania. W
błękit chmur od kolorów morza czy
Dzieła artysty, który nie dotrzymywał
malarstwie eksperymentuje głów-
my na Ciebie!
zieleni trawy.
CMYK