img
20
Kościoły lwowskie
29 maja–15 czerwca 2015 nr 10 (230) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Kościół karmelitów bosych
(część II)
inicjatywa osiedlenia karmelitów bosych we lwowie należała do ojca Macieja od św. Fran-
ciszka, przeora konwentu lubelskiego, który w 1613 roku „wraz z konfratrem Andrzejem
Brzechwą udał się do lwowa”, aby tu na miejscu sfinalizować zamierzenia założenia nowego
klasztoru. W dzień św. Marcina Ad 1613 spisano akt fundacyjny, w którym magistrat lwowski
ofiarował karmelitom bosym trzy parcele na Przedmieściu krakowskim – kontynuujemy
opowieść o dziejach kościoła karmelitów.
karmelitom. Od tej chwili wzięła
bocznych, zaś Łobeski osobiście
JuriJ sMirnOW
sprawa ojców we Lwowie całkiem
widział w klasztorze lwowskim au-
tekst i zdjęcia
inny obrót. Powiększyła się liczba
toportret malarza z jego podpisem.
zakonników. Cudowny obraz Matki
Istnieje opinia, że kształt ołtarza
Czajkowskiemu przypisują obrazy
Boskiej ściągał coraz więcej po-
„nawiązuje do jerozolimskiego Ana-
św. Jana od Krzyża w trzecim bocz-
bożnych do ich kościoła, a nawet i
stasis – Grobu Jezusa i wiąże się z
nym ołtarzu po stronie północnej i
mieszkańców greckiego obrządku”.
patronem kościoła św. Michałem Ar-
świętych Joachima, Anny i Eliasza
Od tego czasu obraz był uważany
chaniołem, opiekunem Rusi i straż-
w innych ołtarzach. Ale w XIX wieku
za cudami słynący. Tabernakulum
nikiem Grobu Pańskiego” .
wszystkie te obrazy zostały prze-
w ołtarzu głównym był wykonany z
Mieczysław Orłowicz uważał, że
malowane podczas kolejnych prac
drzewa mahoniowego, tak również
inspiracją dla rzeźbiarza mogły być
konserwatorskich.
i sześć relikwiarzy obite blachą
prace wybitnego włoskiego mistrza
W ołtarzu św. Alberta znajdował
srebrną. Tabernakulum ustawiono
Padovano, mianowicie „ cyborium
się olejny obraz tegoż świętego i ob-
na mensie opartej na sześciu ko-
w kościele Mariackim w Krakowie”.
raz Matki Boskiej Różańcowej „sie-
lumienkach ze złoconymi kapitela-
Przypuszczenie może być słuszne,
dzącej w obłokach z Chrystusem
mi. Po środku znajdował się duży
choćby z powodu bezpośrednich
na ręku trzymającym szkaplerz,
drewniany bogato srebrem okuty
i stałych w tamtym okresie czasu
który odbierają klęczące na dole św.
krzyż, a po stronach dwie drewnia-
ożywionych relacji artystycznych
Eliasz i św. Teresa, pierwszy z mie-
ne złocone figury świętych.
między Lwowem a Krakowem.
czem ognistym, druga – z piórem w
Przy wejściu do prezbiterium
Dolna monumentalna część ołta-
ręku”. Obraz ten pochodził z pierw-
przy filarach znajdowały się dwa
rza składa się z czterech kolumn
szej połowy XIX wieku.
małe boczne ołtarze: na lewo ołtarz
wykonanych z czarnego marmuru,
Po stronie południowej świątyni
św. Teresy, a naprzeciw ołtarz św.
dźwigających rozbudowany gzyms
pierwszy ołtarz od strony prezbite-
Michała Archanioła ze starym do-
dekorowany wazami i balustradą.
rium był poświęcony św. Magdale-
brym obrazem tego świętego. Po
Mniejsza, górna część przedsta-
nie de Pazzis. Obraz świętej zdobiła
stronach ołtarza głównego zbudo-
wia kapliczkę opartą na czterech
sukienka jedwabna tkana srebrem.
wano przejścia do dwóch niewiel-
kolumnach dźwigających gzyms
Po stronach znajdowały się złocone
kich kapliczek flankujących pre-
i zwieńczoną pozłacaną kopułą z
figurki klęczących aniołków. W gór-
zbiterium. Po stronie południowej
latarnią. W narożnikach części gór-
nej części ołtarza znajdował się ob-
znajdowała się kaplica p.w. św. Ta-
nej również ustawiono dekoracyjne
raz św. Trójcy, ożywiony postaciami
deusza Apostoła, zaś po przeciwnej
wazy, zaś nad latarnią wznosiła się
cherubinów.
kaplica Chrystusa Miłosiernego. W
wielka figura Matki Boskiej na kuli
Następny ołtarz po tejże stronie,
nawa główna
kaplicach ustawiono okazałe drew-
ziemskiej. Przed II wojną światową
jeden z największych w kościele, był
niane barokowe ołtarze.
w górnej części ołtarza znajdował
ołtarzu św. Barbary nad mensą znaj-
się 12 ołtarzy. Po stronie północnej
poświęcony Zbawicielowi. Prawie
W tymże stylu zbudowano ze-
się obraz św. Jana od Krzyża, w
dował się obraz gobelinowy z kopią
usytuowano ołtarze p.w. Św. Józefa,
cała jego struktura została wyzłocona.
spół siedmiu ołtarzy w kaplicach
dolnej wielki obraz Matki Boskiej z
Wieczerzy Pańskiej Leonarda”.
św. Alberta, św. Jana od Krzyża, św.
We wnęce centralnej znajdowało się
bocznych i przy filarach nawy
Dzieciątkiem Jezus w srebrnej, zło-
Skąpe opisy donoszą, że ołtarze
Eliasza i św. Antoniego. Po stronie
wielkie rzeźbione drewniane Ukrzyżo-
głównej. Można przypuszczać, że
conej sukience.
boczne miały rozbudowane struktu-
lewej (południowej ) zbudowano
wanie ustawione w tle z czerwonego
wykonano je według projektów zna-
Krajoznawca F. Łobeski uwa-
ry z kolumnami i okazałymi zwień-
ołtarze św. Magdaleny de Pazzis,
aksamitu. Waligórski zwrócił uwagę
nego artysty- rzeźbiarza Antoniego
żał, że obraz ten wykonany był w
czeniami. Ołtarz św. Józefa zdobiły
Chrystusa Zbawiciela, św. Anny, św.
na wysoką wartość artystyczną tej
Sztyla (Schtilla), który mieszkał we
tradycji bizantyjskiej i przedstawiał
cztery figury świętych ponad natu-
Teresy i św. Tekli . W XIX i pierwszej
rzeźby w słowach: „ Chrystus rozpięty
Lwowie na terenie jurydyki Wszyst-
„Matkę Bożą w półpostaci i natu-
ralnych wymiarów ustawione między
połowie XX wieku niektóre obrazy
na krzyżu, bardzo pięknie rzeźbiony z
kich Świętych. Sztyl współpracował
ralnej wielkości z Błogosławiącym
sześciu pomalowanymi na czerwono
przenoszono do innych ołtarzy, zaś
posrebrzaną koroną i pasem”.
z wybitnym mistrzem Janem Jerzy
Chrystusem na ręku. Jest to co do
kolumnami ze złoconymi głowicami.
na ich miejsce umieszczono nowe.
Centralną kompozycję flankowa-
Pinslem i architektem Bernardem
układu, jako nawet co do wyrazu
Bogato dekorowane zwieńczenie
Na przykład Orłowicz w 1925 roku
no kolumnami i rzeźbami świętych.
Meretynem. B. Szengera udowod-
samego oblicza, żywe podobień-
ozdobiono figurami aniołów, które
wspomina ołtarz św. Barbary znaj-
W zwieńczeniu znajdowała się rzeź-
nił, że w kościele karmelitów drew-
stwo obrazu z Jasnej Góry. Korony
trzymały złocone wieńce i koronę.
dujący się po stronie północnej, zaś
biona postać Boga Ojca w otoczeniu
niane struktury ołtarzy według za-
na tym obrazie są ozdobne, bogate,
Obraz św. Józefa pochodził z XVIII
obraz św. Teresy zawieszono obok
kilka aniołków. W ołtarzu św. Anny
mówień Sztyla sporządził lwowski
lecz ciężkie, również jak i srebrna
wieku i miał posrebrzoną i złoconą
wejścia do prezbiterium. Po drugiej
znajdował się obraz Grzegorza Czaj-
stolarz Józef Boczarski. On również
ze złotem sukienka w piękny kwie-
szatę. Tabernakulum ustawiono na
stronie „na filarze lewej nawy bocz-
kowskiego „Św. Anna i św. Joachim”.
wykonał część ram do obrazów.
cisty, lecz także ciężki wyrzeźbio-
czterech złoconych kolumienkach.
nej znajdował się dobry obraz Pieta
Rodzice Matki Boskiej przedstawie-
Według opisów Łobeskiego z
na deseń, ale nie z dawności ona
M. Orłowicz uważał obraz św. Józe-
bolońskiej szkoły, przypisywany Al-
ni „...w postaci siedzącej, pośród
roku 1857 w kościele znajdowało
pochodzi”. Tenże Łobeski pisze,
fa za jeden z najlepszych w kościele
tomontemu, malarzowi Jana III... W
których Najświętsza Maria Panna
że wszystkie obrazy i rzeźby kar-
karmelitańskim. W tymże ołtarzu
stojąca na wężu, z gwiazdami koło
melici trzewiczkowi przenieśli ze
znajdował się obraz św. Wojciecha
skroni. Obraz cechowała lekkość
swego starego kościoła i klasztoru
Karmelity „ siedzącego w celi, przed
i przezroczystość farb, także moc
na przedmieściu Halickim, zaś po
nim na stoliku lilia, za oknem widać
koloru oraz wyższość kompozycji i
karmelitach bosych i reformatach
morze i okręty”. Obraz ten namalo-
stylu”. Waligórski dodaje, że w tymże
w świątyni nic nie zostało. Kroni-
wał artysta-malarz, zakonnik Grze-
ołtarzu umieszczono jeszcze jeden
karze lwowscy podają, że obraz
gorz Czajkowski ( zmarł w 1757 r.).
obraz przedstawiający Zbawiciela i
Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus
Czajkowski odbył studia malarskie
szklany relikwiarz.
był przez kilka wieków własnością
w Akademii św. Łukasza w Rzy-
W kolejnym ołtarzu znajdował
mieszczańskiej  rodziny  Pełków
mie i był znany z ozdobienia wielu
się obraz św. Teresy. Święta przed-
(stąd nazwa jednej z lwowskich
kościołów i klasztorów karmelitań-
stawiona była w chwili śmierci w ob-
ulic i stawu Pełczyńskiego). W tej
skich. Przez pewien czas uważano,
jęciach anioła i z gorejącym sercem
rodzinie „obraz przechowywał się
że to właśnie on wykonał polichro-
na piersiach.
dziedzicznie, jako najdroższy klej-
mie również i we lwowskim kościele
W ostatnim ołtarzu po stronie
not familijny, szczególnej opiekunki
karmelitów bosych. Dopiero w 1954
południowej znajdował się obraz św.
i orędowniczki tego domu. W XVII
roku Tadeusz Mańkowski przypisał
Tekli „...w białej i czerwonej szacie,
wieku jeden z Pełków zubożał i
freski w tej świątyni bolończykowi
w prawej ręce trzyma krzyż, zaś w
zastawił obraz u pewnego malarza
Giuseppe Carlo Pedrettiemu.
lewej księga rozwarta. U stóp lew,
imieniem Szydłowski. Dobrodzie-
Tym niemniej nikt nie kwestionu-
węże i inne drapieżne zwierzęta.
je nabyli ten obraz od malarza za
je wykonanie przez Czajkowskiego
Utwór nieźle pomyślany, lecz słabe-
Wejście do klasztoru karmelitów
4 dukaty w złocie i ofiarowali go
kilku obrazów olejnych do ołtarzy
go wykonania”.