img
Kurier kulturalny
25
www.kuriergalicyjski.com * Kurier galicyjski * 29 maja–15 czerwca 2015 nr 10 (230)
100. rocznica urodzin Tadeusza Kantora
rok 2015 jest rokiem Tadeusza kantora, ogłoszonym przez sejm rzeczypospolitej Polskiej, a tak-
że unesCO. Artysta uważany jest za jednego z najwybitniejszych twórców i reformatorów teatru
XX wieku. stworzony przez niego teatr Cricot 2 znany jest na całym świecie. Tadeusz kantor przy-
czynił się do promocji kultury polskiej na wszystkich kontynentach.
jego dzieciństwa. W lipcu zostanie
Co znajduje się w zbio-
otwarta wystawa Christiana Boltan-
rach stałych Cricoteki?
skiego, która ma charakter dialogu
Nasze zbiory to obiekty ze spek-
z pracami Tadeusza Kantora. Na
takli Tadeusza Kantora, zgromadzo-
przełomie października – listopada
ne przez artystę w latach 80. Są to
zapraszamy na wystawę malarstwa
częściowo rekonstrukcje niezacho-
Tadeusza Kantora poświęconą ostat-
wanych przestrzeni scenicznych,
niemu etapowi jego twórczości Eks-
obiektów tradycyjnie zwanych sce-
pozycja będzie dotyczyć problematy-
nografiami, Kantor unikał tego okre-
ki Teatru Miłości i Śmierci obejmująca
ślenia, wręcz go nie znosił. Dlatego
również malarstwo i rysunki artysty z
mówimy o obiektach, przedmiotach,
lat 1986-1990. Będą to prace rów-
a nie rekwizytach. To są przestrzenie
nież nie tylko z kolekcji Cricoteki, ale
scenicznie wszystkich spektakli od
Umarłej klasy po Dziś są moje uro-
również z różnych miejsc, w tym wy-
dziny. Wybrane konstrukcje obiek-
pożyczonych z zagranicy. Zaplano-
waliśmy także warsztaty i spotkania z
tów niezachowanych, jak teatru pod-
aktorami Tadeusza Kantora z Teatru
ziemnego, który Kantor realizował
Cricot 2. Projekt adresowany jest do
podczas II wojny światowej czy też
Wystawa w Cricotece podczas nocy Muzeów
studentów szkół artystycznych oraz
obiekty rekonstruowane z później-
szych spektakli Kurki Wodnej czy W
stałej poświęcona niezwykle istotnej
osób pragnących rozwijać swoje
nansowanie ze środków unijnych,
AnnA GOrdiJeWskA
małym dworku.
w twórczości Tadeusza Kantora te-
umiejętności sceniczne. W ciągu
które otrzymaliśmy.
tekst i zdjęcia
matyce dzieciństwa. Został odtwo-
roku będą odbywać się także konfe-
Tadeusz kantor był do kra-
Obiekt to ciekawe połą-
rzony Pokój mojego dzieciństwa, ze
W 1981 roku w Krakowie został
rencje naukowe, projekcje filmowe i
kowa bardzo przywiązany...
czenie budynków – dawnej
spektaklu Wielopole. Wielopole, nie-
założony Ośrodek Dokumentacji
inne przedsięwzięcia. Wszystkie pro-
Tak, tu studiował, traktował to
elektrowni i nowoczesnej
Sztuki Tadeusza Kantora. Instytucja
wielkie przedmioty przywodzące na
jekty są dofinansowane ze środków
miasto jako swój dom. Mówił, że
budowli galerii
była stałym miejscem Teatru Cricot
myśl postacie ze spektaklu – człon-
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
to tutaj jest jego miejsce. Ostatnie
Łączymy tradycję z nowoczesno-
2 przy ulicy Kanoniczej. Tam odby-
ków rodziny artysty, wspomnienia z
Narodowego.
trzy lata mieszkał w niewielkiej pra-
ścią jako tradycję trochę przewrotną,
wały się próby spektakli, tam również
cowni przy ulicy Siennej 7, gdzie
mam na myśli podejście do sztuki
powstało archiwum teatralne stwo-
obecnie znajduje się nasza druga
Tadeusza Kantora, która stanowi
rzone przez Tadeusza Kantora. We
siedziba. Kantor chciał udostępnić
trzon Cricoteki, do której dopisuje-
wrześniu 2014 roku otworzono nową
to miejsce zwiedzającym po swojej
my wystawy, przedstawiające po-
siedzibę Cricoteki w zabudowaniach
śmierci, aby widzieli w jakich warun-
dobne idee we współczesnej sztuce
dawnej elektrowni podgórskiej w Kra-
kach tworzył. Tam jest jego pokoik
czy też prezentując artystów bliskich
kowie.
wyobraźni, a także kolekcja jego
Kantorowi. Od dzisiaj jest otwarta
rysunków, którą podarował Annie
wspólna wystawa kilkunastu prac Ta-
O Cricotece opowiedziała
Halczak, a od pierwszej litery wła-
deusza Kantora oraz jego żony Marii
Kurierowi galicyjskiemu dy-
ścicielki, zatytułował ją Kolekcja A.
Stangret, malarki i czołowej aktorki
rektor nATAliA zArzeCkA.
Ekspozycja rysunków będzie dopeł-
Teatru Cricot 2. Oprócz malarstwa,
nieniem kolejnych odsłon wystawy
obojga artystów, zaprezentowano
Proszę opowiedzieć o
stałej twórczości Tadeusza Kantora
fragmenty filmów, video prezentacje,
nowej siedzibie Ośrodka
w siedzibie Cricoteki i uzupełni re-
rekonstrukcja kilku nieistniejących
dokumentacji sztuki Tade-
lacje między rzeźbą i człowiekiem,
już obiektów teatralnych.
usza kantora.
Otwarcie odbyło się w ubiegłym
obiektem i aktorem.
W setną rocznicę urodzin
Prezydent krakowa Jacek Majchrowski (od lewej), dyrektor
roku, a budowa trwała od 2009
Tadeusza kantora jak wy-
natalia zarzecka (w centrum)
roku. Najpierw powstał pomysł,
gląda program jubileuszo-
żeby zaadaptować starą elektrow-
wy Cricoteki?
Tadeusz Kantor (1915 Wielopole
lat 60. zrezygnował całkowicie z ob-
nię w dzielnicy Podgórze na sie-
Wystawa, którą teraz można obej-
Skrzyńskie – 1990 Kraków). Twórca
razowania rzeczywistości, realizując
dzibę Cricoteki. W tym celu został
rzeć jest przedstawiona na dwóch
awangardowy, malarz, rysownik, teo-
m.in. swoją autorską ideę ambala-
ogłoszony międzynarodowy kon-
poziomach – tradycyjnym, dla tych,
retyk sztuki, scenograf i reżyser, au-
ży. Od roku 1965 realizował szereg
kurs na projekt nowego budynku.
co niezbyt znają twórczość Kantora,
tor happeningów, wybitny reformator
akcji artystycznych i happeningów,
Pośród 25. prac jedna wychodziła
jest to chronologiczne przejście po
teatru XX wieku, jedna z najważniej-
współpracując z Galerią Foksal w
w górę, czyli ta, która została zre-
etapach jego twórczości. Drugi po-
Warszawie  (m.in.  Panoramiczny
szych postaci życia artystycznego w
alizowana. Zwróciliśmy się o dofi-
ziom – to kolejna odsłona ekspozycji
Happening Morski w 1967, Lekcja
Polsce. W latach 1934–1939 studio-
anatomii wedle Rembrandta, 1968).
wał w Akademii Sztuk Pięknych w
Krakowie. W czasie okupacji założył
W 1975 roku ogłosił manifest Te-
Podziemny Teatr Niezależny, gdzie
atru Śmierci, realizując legendarny
Tadeusz kantor
wystawił inscenizację Balladyny Ju-
spektakl Umarła klasa. W latach 80.
liusza Słowackiego (1943) i Powrotu
pokazał z Teatrem Cricot 2 kolejne
kowską. W ramach Teatru Cricot 2,
Odysa Stanisława Wyspiańskiego
słynne spektakle – Wielopole (1980),
opierając się na sztukach Stanisława
Niech sczezną artyści (1985) i Nigdy
(1944). Współtwórca Grupy Młodych
Ignacego Witkiewicza, realizował w
tu już nie powrócę (1988). Wówczas
Plastyków, skupiającej krakowskich
kolejnych spektaklach Teatr Autono-
artystów awangardowych. W 1948
też nastąpił istotny zwrot w jego
miczny (Mątwa, 1956), Teatr Infor-
mel (W małym dworku, 1961), Teatr
współorganizował I Wystawę Sztuki
twórczości malarskiej – powrót do
Zerowy (Wariat i zakonnica, 1963),
Nowoczesnej w Krakowie, na której
obrazów figuratywnych. Pod koniec
Teatr Happeningowy (Kurka wodna,
pokazał obrazy metaforyczne. Od
życia stworzył m.in. in. wymowny
cykl obrazów Dalej już nic, w których
połowy lat 40. do połowy lat 70. pro-
1967), Teatr Niemożliwy (Nadobnisie
i koczkodany, 1973). Inspiracją dla
jektował scenografię i kostiumy dla
dokonał rozrachunku z własnym ży-
teatrów zawodowych. W latach 1950-
ciem i twórczością. 8 grudnia 1990
twórczości malarskiej Kantora były
1954 wycofał się z oficjalnego życia
roku Tadeusz Kantor umiera nagle w
najnowsze trendy sztuki światowej, z
artystycznego, protestując przeciwko
Krakowie po jednej z ostatnich prób
którymi miał okazję się spotkać pod-
do spektaklu Dziś są moje urodziny,
doktrynie socrealizmu. W 1955, na-
czas wielu podróży zagranicznych,
wiązując do przedwojennego Teatru
który pokazany został przez Teatr
między innymi do Paryża i Nowego
Artystów Cricot, założył wraz z Marią
Cricot 2 już po śmierci artysty.
Jorku. Na bazie tych doświadczeń
Jaremą i Kazimierzem Mikulskim Te-
źrodło: Tadeusz Kantor – Biografia
tworzył obrazy w nurcie informel,
atr Cricot 2. W 1957 wraz z innymi
(Cricoteka)
dadaizmu, czy wreszcie nawiązujące
artystami reaktywował Grupę Kra-
do sztuki konceptualnej. W początku
Ośrodek dokumentacji sztuki Tadeusza kantora Cricoteka