img
26
Okruchy historii
30 czerwca–16 lipca 2015 nr 12 (232) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Julian Stryjkowski – od komunizmu do normalności.
W 110. rocznicę urodzin pisarza
Faktycznie nazywał się Pesach stark. Urodził się 27 kwietnia 1905 roku w stryju w rodzinie
żydowskiej. według miejscowych ksiąg metrykalnych jego matką była Channa stark z Mana-
sterzec, wioski odległej około 10 km od stryja, a ojciec nazywał się Hersz Józef Rosenmann.
Był nauczycielem w żydowskiej szkole i małego Pesacha wychowywał bardzo ortodoksyjnie.
Rodzice mieli aż jedenaścioro dzieci. Do stryja przenieśli się około 1890 roku. Imię Pesach
pochodzi od żydowskiej nazwy wielkanocy – Pesach. Drugie imię Jakub miał po dziadku ze
strony matki, jak i nazwisko stark, co było u Żydów dość powszechną praktyką.
Dzięki politycznemu ustawieniu
motywy autobiograficzne przeplatają
anDRzEJ sznaJDER
się podjął Stryjkowski intratną pracę
się doskonale z fikcją literacką.
„Udawanie niewiedzy, czyli po pro-
w Polskiej Agencji Prasowej jako jej
Ważnym elementem jego spu-
stu kłamstwa, było swego rodzaju
rzymski korespondent. Tam wydał
ścizny jest tzw. tetralogia galicyjska
samoobroną w warunkach nowych,
swą pierwszą powieść „Bieg do
– „Głosy w ciemności”, „Austeria”,
nieprzewidzianych, kiedy iluzje zo-
Fragalà” pokazującą włoskie realia
„Sen Azrila” i „Echo” ukazująca gali-
stały rozwiane, nadzieje stracone, a
na ubogiej wiejskiej prowincji. W
cyjskie środowisko żydowskich szte-
został strach”...
1952 roku został wydalony z Włoch.
tlów sprzed I wojny światowej oraz
(J. Stryjkowski
Potem widzimy go w redakcji pisma
ich bezpowrotną zagładę w czasie
o sowieckim komunizmie)
„Twórczość”. Jako kierownik działu
tamtej wojny i krótko po niej. Ich bo-
prozy pracował w nim aż do emery-
haterowie żyją w świecie żydowskiej
Jeszcze w miejscowym gimna-
tury w 1978 roku.
ortodoksji, a tych, którzy się z niej
zjum zaczął młody Pesach pisać po
wyalienują, czeka niechybna zguba.
Napisana w 1962 roku powieść
żydowsku swoje pierwsze wiersze.
Jest to odwieczny żydowski dylemat
„Czarna róża (wyraźnie przewijają
Po zdanej w 1925 roku maturze pra-
wyboru między tradycją a przemia-
się w niej motywy rozliczenia z wła-
cował udzielając korepetycji, a po
nami społecznymi pod wpływem cy-
sną tożsamością i PRL-owską prze-
dwóch latach zaczął studiować po-
wilizacji.
szłością) była pierwszym dziełem,
lonistykę na Uniwersytecie im. Jana
Inny dział pisarstwa Stryjkowskie-
w którym Stryjkowski odcina się
Kazimierza we Lwowie. Podjął wte-
go to tryptyk biblijny – trzy opowiada-
od komunizmu. Ostatecznie twórca
dy pierwsze próby tłumaczeń m.in.
nia „Odpowiedź”, „Król Dawid żyje” i
zerwał z systemem w 1966 roku wy-
z hebrajskiego na polski. Obronił
„Juda Makabi”. Autor wykorzystuje w
stępując z partii i podpisując się pod
pracę doktorską „Kobieta zbrodniar-
nich elementy starotestamentowe, by
protestem przeciwko wyrzuceniu z
ka w literaturze romantycznej” pod
na ich przykładzie pokazać uwikłania
PZPR Leszka Kołakowskiego. A w
kierunkiem prof. Juliusza Kleinera.
psychologiczne jednostki. Mariusz
1975 roku podpisał „List 59” będący
Po studiach rozpoczął pracę
Kubik nazwał go przez to „pisarzem
protestem przeciwko planowanym
jako polonista w żydowskim gimna-
zgładzonego narodu”. W kanonie
zmianom w ówczesnej konstytucji.
zjum w Płocku, z którego go po roku
tym mieszczą się też; powieść hi-
Po wybuchu „Solidarności” wy-
usunięto, gdyż był podejrzany o pro-
storyczna „Przybysz z Narbony” po-
drukowano poza cenzurą jego wcze-
Julian stryjkowski
pagowanie ideologii komunistycz-
święcona powstaniu w warszawskim
śniejszą powieść „Wielki strach”, w
kawe, dziś już prawie zapomniane,
donimów – Łukasz Monastyrski, Jó-
nej. Zaczął więc publikować pod
getcie, dramat „Sodoma”, a także
której przedstawił wejście sowietów
nowelki dla młodzieży – „Dwie kaw-
zef Mang i Julian Stryjkowski. Ten
własnym nazwiskiem Stark, lecz
opowiadanie „Na wierzbach... nasze
na ziemie Rzeczypospolitej w 1939
ki”, „Purca” i „Dramat w piwnicy”.
ostatni pseudonim, który stał się po-
pod zmienionym imieniem Jerzy.
skrzypce”.
roku. Był objęty także zakazem druku
tem jego nazwiskiem, jest morfolo-
Gdy wybuchła wojna Pesach
W 1928 roku debiutował w piśmie
Cała twórczość tego polsko-ży-
za pracę wykładowcy podziemnego
gicznie niepoprawny, bowiem słowo
Stark wrócił do Lwowa i został w
„Chwila” opowiadaniem „Skrzyżo-
dowskiego dziennikarza, prozaika,
„Towarzystwa Kursów Naukowych”.
„Stryjkowski” nie miało pochodzić
tym mieście zajętym przez sowie-
wanie się dwóch pociągów”. W tym
dramaturga i trochę filozofa, to na-
W wolnej Polsce otrzymał za swą
ty. Jako komunista dostał pracę w
od wyrazu „stryj” w znaczeniu „stry-
samym roku zmarł w Stryju jego oj-
strojowe i sentymentalne pożegnanie
twórczość nagrodę PEN Clubu im.
redakcji „Czerwonego Sztandaru”,
jek”, lecz od „Stryj” – nazwy rzeki i
ciec, a matka po kilku latach wyje-
z odchodzącym żydowskim światem.
Jana Parandowskiego i im. Stanisła-
miasta nad nią leżącego. Powinien
a potem w radio. W roku 1941, gdy
chała do Palestyny.
Tak jak Józef Roth zrobił to pięknie
wa Vincenza.
się więc autor nazywać „Stryjow-
Niemcy rozpoczęły wojnę z ZSRR,
W latach trzydziestych zadał się
po niemiecku, tak Julian Stryjkowski
Zmarł 8 sierpnia 1996 roku w
ski” bądź „Stryjewski”. W redakcji
uciekł daleko na wschód. Przebywał
pisarz z komunistami na dobre, aż
dokonał tego po polsku. Kto sięgnie
Warszawie i został pochowany na
„Wolnej Polski” pracował pisarz do
najpierw w Taszkiencie, potem pra-
trafił za to do więzienia. Po wyjściu
po jego książki, zobaczy w nich
Cmentarzu Żydowskim. Stryjkow-
końca wojny. Po powrocie do kraju
cował w Uzbekistanie, a wreszcie
na wolność przeniósł się do War-
nawet próbę zmierzenia się tego
skiego nie czyta się łatwo, bo jego
ostatecznie zmienił nazwisko na
w Moskwie. W roku 1943 został re-
szawy. Tam podjął pracę w dziale
wspaniałego twórcy z postacią i rolą
twórczość związana jest przede
Julian Stryjkowski. Został członkiem
daktorem w komunistycznym piśmie
kulturalnym żydowskiej organizacji
Boga w życiu człowieka, ujrzy boską
wszystkim z tragicznym losem Żydów
PPS, a po kongresie zjednoczenio-
„Wolna Polska” i wstąpił do tzw.
„Agroid”. Pisywał także do żydow-
wielkość ale i jego nieodgadnioną
w XX wieku. Są w niej wątki dotyczą-
Związku Patriotów Polskich. Zaczął
wym z PPR stał się automatycznie
skiego „Naszego Przeglądu”. W
demoniczność. Warto to przeczytać,
ce syjonizmu, holokaustu i oczywi-
wtedy używać dziennikarskich pseu-
członkiem PZPR.
1938 roku ukazały się jego trzy cie-
a potem przemyśleć.
ście komunizmu. W twórczości tej
List do redakcji
Poświęcenie tablicy w Samborze
W sobotę, 20 czerwca br. w Samborze uroczyście poświęcono i odsłonięto tablicę ku pamięci
s. Celiny Kędzierskiej i innych sióstr ze zgromadzenia Franciszkanek Rodziny Maryi, które w
czasie II wojny światowej opiekowały się dziećmi niezależnie od narodowości, a z narażeniem
życia ukrywały dzieci żydowskie i cygańskie. Tablica została umieszczona na frontonie gmachu
szkoły-internatu, który przed wojną był własnością sióstr.
„Nie troszczcie się zbytnio, o swoje
tablicy wszyscy udali się pod szkołę,
Uroczystość rozpoczęła msza św.
czynów s. Celiny, uratowana wraz z
rzan” z Oświęcimia, która starała się o
życie, o to, co macie jeść i pić..”. Ks.
gdzie ks. dziekan Andrzej Kurek wraz
w kościele parafialnym, odprawiona
innymi żydowskimi dziećmi, obecnie
ustanowienie tej tablicy i była jej spon-
Jacek przypomniał znaczenie imienia
z dziekanem obrządku greckokato-
przez księży dekanatu samborskiego
mieszkająca w Belgii. Niestety, z
sorem. Obecny był konsul Marian Or-
„Celina” – „niebo”, komentując, że
lickiego, o. Bogdanem Dubrawskim
pod przewodnictwem ks. dziekana
powodów rodzinnych nie mogła przy-
likowski, władze miasta, dyrektorka
wyrwane z piekła holokaustu dzieci
poświęcił tablicę, a matka generalna,
Andrzeja Kurka. Homilię wygłosił
być. Historię jej życia przedstawiła po
szkoły-internatu. W homilii ks. Jacek
znajdowały się w ochronce sióstr jak
prezes koła „Samborzan” p. Włodzi-
ks. Jacek Waligóra, proboszcz z Ni-
mszy św. s. Antonietta Teresa Frą-
ukazał problem zagłady Żydów i różne
w niebie, pod czułą opieką s. Celiny –
mierz Paluch i dyrektorka szkoły do-
żankowic. Oprócz parafian obecne
cek, archiwistka z domu generalnego
postawy ludzi. W odróżnieniu od wie-
„siostry Niebo”.
konali jej odsłonięcia.
były siostry Rodziny Maryi na czele
w Warszawie. Ona także przeczytała
lu s. Celina i jej współsiostry wykazały
Bardzo oczekiwaną osobą była
z matką generalną Janiną Kierstan,
list i wspomnienia pani Anny.
się odwagą, a nade wszystko żywą
pani Anna Henrietta Kretz-Dani-
miejscowe siostry greckokatolickie,
Po przemówieniach osób zaan-
wiarą w praktyce realizując słowa o
s. Elżbieta Ślemp
szewski, żywy świadek chwalebnych
goście z Polski, w tym grupa „Sambo-
gażowanych w sprawę umieszczenia
miłości bliźniego i słowa z Ewangelii:
Sambor