img
12
Polacy we Lwowie
28 sierpnia–14 września 2015 nr 16 (236) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
200 lat polskiej szkoły średniej im. św. Marii Magdaleny we Lwowie
SZkOłA POD TRóJkĄTEM
(część II. Pod sowieckim zarządem)
Po wkroczeniu Armii Czerwonej do Lwowa przeprowadzone zostały wybory
do lokalnych „zgromadzeń przedstawicielskich”, które z kolei wyraziły zgodę
na przyłączenie wschodnich ziem II Rzeczypospolitej do ZSRS. Mieszkańcom
Lwowa zostało narzucone obywatelstwo sowieckie. Rozpoczęła się pacyfika-
cja obywateli, skierowana przede wszystkim przeciwko działaczom politycz-
nym, ziemianom, urzędnikom państwowym, duchowieństwu. Internowano
tysiące polskich żołnierzy i oficerów września, policjantów i członków KOP,
wywożąc ich do Kozielska, Starobielska, Ostaszkowa, Katynia. Lwowskie
„Brygidki”, wypełnione po brzegi, stały się miejscem męczeńskiej śmierci
tysięcy Polaków. Nie bacząc na atmosferę strachu, przemocy i terroru, Szkoła
im. św. Marii Magdaleny funkcjonowała.
Stoi niczym pomnik
może nawet życia. Kółko miłośni-
z wejściem pod trójkątem,
ków literatury polskiej i teatr szkolny,
Ukochana szkoła
prowadzony przez polonistkę Marię
z numerem dziesiątym.
Jaworską, a później przez p. Ta-
(Janina Birecka-Ponomarczuk)
deusza Garlińskiego i Marię Miller,
odegrały kluczową rolę.
Zgodnie z wymogami ówczesnych
TERESA KULIKOWICZ-
sowieckich władz powstała organiza-
DUTKIEWICZ
cja pionierska, komsomolska, a wśród
W latach 1939-1941 część
nauczycieli – organizacja partyjna,
uczniów uczyła się w IV Gimnazjum
członkami której byli głównie nauczy-
im. Jana Długosza przy ul. Nikoro-
ciele – Rosjanie. Młodzież, wycho-
wicza, a następnie kontynuowała
wana w duchu religijnym, tradycjach
naukę przy szkole nr 17 przy ul.
polskości, bardzo niechętnie wstępo-
Szymonowiczów.
wała do tych organizacji. Kuratorium,
W ostatnich latach wojny w bu-
komitety komsomołu i partii, które były
dynku szkolnym rozlokowano szpital.
faktycznymi wyrazicielami władzy,
W latach 1944-46 szkoła funkcjono-
wymagały od dyrekcji szkoły istnienia
wała przy szkole Nr 17 na rogu ul.
i rozwoju tych organizacji. Szkoły pol-
Szymonowiczów i Zadwórzańskiej
skie znajdowały się pod specjalnym
jako szkoła żeńska nr 10, zajmując
nadzorem. Uczniowie, którzy chodzili
parter i II piętro. W korytarzach szko-
do kościoła, nie wstępowali do orga-
ły na wszystkich piętrach nie było
nizacji, byli szykanowani. Przy składa-
nawet szyb, w klasach tylko pojedyn-
niu dokumentów na wyższe uczelnie,
Na wakacje, 1975 r.
cze. Zimą temperatura nie przekra-
w ankiecie była rubryka – „przynależ-
czała +40 C. Brak odzieży i obuwia
Zorganizowany został chór, pra-
ność do komsomołu”.
Komitet rodzicielski wraz z na-
wa Zaziemska-Smirnowa, Elżbieta
powodował, że frekwencja uczennic
cowały kółka: matematyczno-fizycz-
Programy nauczania przedmio-
uczycielami organizował płatne kon-
Żak-Osadcza.
była bardzo znikoma. Nie wszystkie
ne, historyczne, geograficzne, biolo-
tów były jednakowe w całym ZSRS.
certy i wieczory tematyczne. Dochód
Nie zważając na brak podręcz-
rodziny otrzymywały kartki na chleb.
giczno-chemiczne.
Program nauczania języka polskie-
był przeznaczony na dożywianie
ników i presję ideologiczną, nauczy-
Komitet rodzicielski czynił wszel-
W roku szkolnym 1946-47 na-
młodzieży, kolonie letnie w górach
ciele potrafili zachować odpowiedni
go był zbudowany na wzór programu
kie starania, aby dopomóc dzieciom.
stąpił powrót do rodzinnego bu-
oraz stypendia dla uczniów klas star-
duch patriotyczny i polską mental-
języka ukraińskiego i rosyjskiego.
Organizowano zbiórkę odzieży, obu-
dynku szkoły. Dokonywano prac
szych, którzy odznaczali się pilnością
ność w sercach swych wychowan-
Program z literatury polskiej zawie-
wia, dzięki ogromnemu wysiłkowi ro-
porządkowych po zlikwidowaniu
w nauce, udzielali się społecznie, a
ków, przekazując im naprawdę głę-
rał propozycje opracowań bardzo
dziców wyposażono jadalnię, z której
szpitala. Nastąpił nowy okres funk-
niewielu tematów klasyki polskiej,
nie byli w stanie wnieść opłaty za
boką wiedzę. Przeważająca część
korzystali uczniowie szkól nr 17, 47,
cjonowania szkoły w niesamowicie
do programu literatury współczesnej
naukę.
absolwentów dostawała się na wyż-
55. Nie było światła. Dla uczniów,
trudnych warunkach materialnych,
weszli pisarze „nieskażeni” patrio-
którzy chodzili na II zmianę wpro-
a także moralnych – jako koeduka-
tyzmem, religijnością, lojalni wobec
wadzono skrócone lekcje. Brak było
cyjnej szkoły radzieckiej z polskim
władzy radzieckiej. Jedną trzecią
podręczników, zeszytów, obsadek do
językiem nauczania. Zasadniczo
programu zajmowała literatura ukra-
piór, atramentu, ołówków. W szkole
stara kadra nauczycieli wykazała
ińska wykładana po polsku.
pracowało 40 nauczycieli. Ich zaan-
wręcz niesłychane męstwo i od-
W związku z likwidacjami szkół z
gażowanie, poświęcenie, męstwo
porność psychiczną. Początkowo
polskim językiem nauczania, przyby-
trudno przecenić. Podobnie trudno
klasy były bardzo liczne (około 50
wała do szkoły młodzież z różnych
przecenić poświęcenie rodziców.
osób), a wiek uczniów w klasach
dzielnic miasta i okolic – Zimnej
W tak trudnym okresie nauczy-
zróżnicowany. Najbliższe dziesięć
Wody, Lewandówki, Zamarstynowa,
ciele wraz z dziećmi przygotowywali
lat – to okres aresztów, wywózek,
Kleparowa, Zubrzy, Gliniańskiego
płatne wieczory, które w minimal-
repatriacji nauczycieli, uczniów i
Traktu itd. Byli też tacy, którzy na fur-
nym stopniu ratowały budżet i były
grona  pedagogicznego.  Szkoła
mankach dowozili dzieci do szkoły,
pomocą w dokarmianiu dzieci.
posiadająca po kilka równoległych
którzy za ostatnie grosze umiesz-
Komitet rodzicielski nawiązał
klas przeistoczyła się w niewielką
czali dzieci na stancji, aby tylko
kontakt z dyrekcją Teatru i Filharmo-
szkołę mającą po jednym oddziale.
dzieci mogły się uczyć w polskiej
nii, i dziatwa za symboliczną opłatą
Dzieci były niedożywione. Głodne
szkole.
mogła oglądać przedstawienia te-
i zmarznięte. Komitet rodzicielski
Władze oświatowe przeprowa-
Baj Paeci dzieciom
atralne, poznawać nowe kierunki
podjął starania w sprawie żywienia
dzały tzw. „rejonizację”, przerzuca-
Do pierwszej generacji powo-
sze studia. Ogromną rolę odgrywała
sztuki i słuchać słowa polskiego pły-
dzieci, zbiórki odzieży i obuwia. W
jąc uczniów z jednej szkoły do dru-
jennej inteligencji polskiej, która
też praca pozalekcyjna. Młodzież,
nącego ze sceny. W sali koncertowej
okresie kilkunastu lat  na pierw-
giej (Rozporządzenie nr 689 z dn.
zasiliła szeregi pedagogów szkoły
zgrupowana w kółkach zaintere-
młodzież poznawała piękno muzyki
szej przerwie w pokoju obok sali
5.X.1956 r.), co było absurdem. Dziś
należą: Maria Miller-Iwanowa, Kor-
sowań, oprócz wiadomości czer-
polskiej pod czarodziejską batutą
gimnastycznej dzieci biedne, sie-
trudno ocenić czy przypadkowym,
nelia
Łaptaszyńska-Bujnowska,
pała i utrwalała wartości moralne
Adama Sołtysa, czerpiąc wiarę w
roty otrzymywały szklankę herbaty
czy też zamierzonym.
Czesław Migdal, Jadwiga Migdal,
i patriotyczne, przekazywane kon-
lepsze jutro i zapominając o okrutnej
(czasem mleka) i kromkę chleba z
Dopóki w szkole pracowali na-
Marta Głybin-Markunina, Bogusła-
spiracyjnie, często z narażeniem
rzeczywistości.
marmoladą.
uczyciele starszej generacji, wszyst-