img
22
W sowieckim raju
28 sierpnia–14 września 2015 nr 16 (236) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Zagłada kościoła rzymskokatolickiego
na Sowieckiej Ukrainie
Nowa, przyjęta w latach 30. koncepcja, głosiła, że należy zniszczyć Polaków,
a Kościół katolicki sam upadnie. Do 1937 roku ten plan był skutecznie realizowany.
niszczyli kościoły, atakowali księży i
były nawet „wybitne postacie”. Dla
JAN MATKOWSKI
donosili na nich władzom. Szczegól-
skutecznej walki z Kościołem służby
nie cierpieli na tym wierni Kościoła
stosowały różne środki. Potajemnie
Komunistyczna gazeta Bolsze-
rzymskokatolickiego.  Działalność
„rozpracowywano” księży i zbierano
wik (Більшовик, 1924, 14 września)
poszczególnych księży często była
informacje w celu ich dyskredytacji.
w dwóch zdaniach podała sentencję
klasyfikowana jako antyrządowa i
Organizowano „protesty” z udziałem
strategii stosowanej dla zniszczenia
sąd wyznaczał karę. Oprócz grzyw-
„robotników” przed polskimi placów-
Kościoła rzymskokatolickiego na
ny pieniężnej, księży zamykano na
kami dyplomatycznymi z postulatami
Ukrainie radzieckiej: „Należy znisz-
kilka miesięcy do byłego klasztoru
„wstrzymania działalności szpiegow-
czyć wpływ księży i kułaków, jednak
oo. Misjonarzy na Wołyniu, (tzw.
skiej na Ukrainie z wykorzystaniem w
w taki sposób, żeby to nie było za-
Iziasławski klasztor). Tu bolszewicy
tych celach duchowieństwa rzymsko-
uważalne, bo kiedy będziemy używać
urządzili więzienie dla duchowień-
katolickiego”. Starano się „wsączyć”
widocznych represji czy podobnych
stwa. Zamykano tam księży na ter-
w środowiska katolickie myśl o odcię-
do tego środków, to polska ludność
min od kilku miesięcy do roku.
ciu się od Watykanu i polskich bisku-
stanie po przeciwnej do nas stronie”.
Mimo tego, ilość parafii rzym-
pów oraz stworzenie w ZSRR samo-
W tym czasie komuniści mieli już
skokatolickich na Ukrainie rosła. W
dzielnego Kościoła katolickiego.
kilkuletnie doświadczenia walki z re-
1925 roku na Ukrainie funkcjonowały
W 1926 roku stan spraw w pol-
ligią. Wydawało się, że po obaleniu
332 parafie, co stanowiło na około 10
skich środowiskach na Wołyniu,
cara, Kościół rzymskokatolicki po-
parafii więcej jak przed I wojną świa-
Ziemi Kijowskiej i Podolu badał tzw.
winien był zająć lepszą pozycję, jak
tową. Najwięcej kościołów znajdo-
Polski Zarząd przy Centralnym Komi-
do tej pory. W związku z powstania-
wało się w guberni podolskiej, gdzie
tecie Komunistycznej Partii Ukrainy.
mi Polaków w imperium rosyjskim,
czynnych było około 80 świątyń. W
Komisja stwierdzała, że są widoczne
Kościół nie był lubiany przez Pe-
guberni wołyńskiej działało też ponad
postępy wśród Polaków w kierunku
tersburg. Wtedy nikt nie mógł jesz-
60 kościołów i przebywało ponad 30
budowania społeczeństwa komuni-
cze zrozumieć, że komunistyczny
księży. Nieco mniej księży było w
stycznego. Jednak komisja zauwa-
system będzie stawiał na całkowite
okolicach Kijowa – ponad 20, obsłu-
żała też, że „postępy” nie poszerzają
zniszczenie jakiegokolwiek kościoła.
gujących ponad 50 kościołów. Wier-
się na wiarę Polaków i ich stosunek
Pierwsza niechęć proletariatu do reli-
nych w parafiach całej Ukrainy było
do Kościoła. „Ksiądz nadal jest naj-
gii była tłumaczona jako błąd Cerkwi
około miliona. Z nich ponad 700 tys.
większym autorytetem dla Polaka,
prawosławnej w stosunku do carskiej
Ruiny kościoła w Hodowicy, obw. Lwowski
stanowili wierni narodowości polskiej.
nawet kiedy jest on członkiem partii
władzy. Ponieważ dynastia Roma-
Pozostali katolicy byli na ogół Niem-
jednak do tego, że w połowie lat 20.
odpowiedzialność za działalność an-
komunistycznej”.
nowych zbyt mocno opierała się na
cami. Niemcy mieszkali głównie w
na Ukrainie przebywało już tylko około
tyrewolucyjną i szpiegowską leży na
Od połowy lat 20. służby prze-
tradycji prawosławnej, nic dziwnego,
Donbasie. Polacy mieszkali głównie
130 księży. Dla porównania, do 1914
duchowieństwie polskim i „elemen-
prowadzały różnorodne operacje w
że rewolucjoniści zaliczali cerkiew do
na prawobrzeżnej Ukrainie oraz w
roku było ich ponad 300.
cie, który jego otacza”. Memorandum
celu dyskredytacji duchowieństwa.
swoich wrogów. Tych argumentów
rejonach przygranicznych z II Rzecz-
W 1926 roku Państwowy Zarząd
sugerowało, że: „szczelność polskie-
Najprostszy sposób polegał na za-
nie można było zastosować do Ko-
pospolitą.
Polityczny przygotował dla Central-
go społeczeństwa i lojalność jego do
mykaniu księży na kilka miesięcy do
ścioła rzymskokatolickiego, uciska-
W celu walki z Kościołem tuż po
nego Komitetu Partii Komunistycznej
księży, jest nośnikiem i narzędziem
więzienia i zmuszania ich do podpi-
nego przez carat. Jednak po 1917
rewolucji stworzono tzw. Antyreligijną
memorandum „O działalności wśród
propagandy idei wolnej Polski, a zdy-
sywania różnych kompromitujących
roku coraz bardziej stawało się zro-
Komisję, która działała przy Central-
duchowieństwa rzymskokatolickiego
scyplinowanie wiernych, umiejętnie
dokumentów, listów itp. W taki spo-
zumiałym, że bolszewicy kierowali
nym Komitecie Komunistycznej Partii
i polskich osad”. Jego lektura rzuca
sterowanych z kościelnej ambony,
sób pojawiały się listy do Papieża z
się innymi intencjami.
Ukrainy. Protokoły jej posiedzeń do
światło na wiele procesów zacho-
skazuje na nieuniknione niepowo-
różnymi „proradzieckimi” apelami czy
W 1922 roku wszedł w życie
wezwaniami o uznanie władz bolsze-
pierwszy kryminalny Kodeks Ustaw
wickich. Działania te miały czasem
USRR. Cały jego rozdział pt. „Łama-
wymiar tragiczny. Ksiądz Fedukowicz,
nie prawa o oddzieleniu państwa od
który zmuszony został w więzieniu do
Kościoła” opisywał różnorodne sank-
napisania takiego listu do papieża, po
cje i kary, które miały być stosowane
uwolnieniu dokonał samospalenia.
wobec kleru w wypadku wtrącania
W 1927 roku czekiści zmusili innego
się w „sprawy państwowe”. Ta defini-
księdza Eugeniusza Perkowicza z re-
cja określała różnorodne działania ze
jonu proskurowskiego do wystąpienia
strony księży, które mogły być trak-
ze stanu duchownego. Z tej okazji,
towane jako „wtrącanie się w sprawy
w prasie sowieckiej została przepro-
państwowe”. Kary były rozmaite – od
wadzona cała kampania agitacyj-
grzywny pieniężnej do jednego roku
na. Kilka lat wożono go po wsiach i
więzienia.
miasteczkach, w których mieszkali
W 1926 roku wymiar sowiec-
Polacy, gdzie musiał wygłaszać an-
kiej sprawiedliwości wzbogacił się o
typolskie i antykościelne „referaty”. W
nowy termin „łyszenci”. Do tej grupy
1927 roku odbyło się 57 jego spotkań
społecznej zostało zaliczone, wraz
w 52 miejscowościach. W następ-
z kryminalistami i kułakami, także
nych latach działalność ta wyglądała
duchowieństwo. Jeżeli, według tych
Ruiny kościoła w Starej Soli, obw. Lwowski
podobnie. W 1933 roku Perkowicz
norm, ksiądz zrezygnował ze swoich
został aresztowany jako „członek”
dzących w polskich środowiskach na
dzenie wszystkich prób podejmowa-
dzisiaj są utajnione. Według instrukcji,
obowiązków i wystąpił z Kościoła,
Polskiej Organizacji Wojskowej, po
Ukrainie Sowieckiej i walkę, która to-
nych przez służby bezpieczeństwa
nawet listy wysyłane z tej tajemniczej
dopiero po pięciu latach mógł nabyć
czym oświadczył, że polscy komuni-
czyła się wokół Kościoła. Bolszewicy
przeniknięcia na obszar, który nas in-
instytucji powinny były być zwracane
pełne prawa obywatelskie i, na przy-
ści najwyższego szczebla na Ukrainie
byli świadomi, że jednolitość poglądów
teresuje. Próby te pobudzają tylko
z powrotem. Nikt do dzisiaj nie zna
kład, wziąć udział w wyborach. Jed-
to szpiedzy Józefa Piłsudskiego. Na
Polaków w kwestiach kościelnych jest
parafian do wzmacniania skrytości
nazwisk członków tej komisji. Wiado-
nak pod warunkiem, że przez te lata
koniec został rozstrzelany.
potężną bronią, która chroni ducho-
i ostrożności. Na ile bezsilna w ta-
mo, że do jej składu wchodzili funk-
sumiennie pracował na rzecz społe-
Polskie katolickie duchowieństwo
wieństwo. Autorytet księży, którzy po-
kich sprawach była bezpieka, można
cjonariusze najwyższego szczebla.
czeństwa komunistycznego.
broniło się na Ukrainie jak mogło.
zostali na Ukrainie i nie zrezygnowali
sądzić po bezskuteczności prób roz-
Sekretarzem na jej posiedzeniach był
W tym okresie władze stworzyły
Jednak lata 30. wniosły korektę w
ze swego powołania, był wśród ludzi
pracowania działalności [...] księży
zawsze przedstawiciel NKWD, a pro-
organizację pod nazwą Związek Wo-
plany dotyczące zniszczenia Kościo-
ogromny. Czekiści we wspomnianym
chociażby agenturalną drogą”.
wadził posiedzenia zastępca szefa
jujących Bezbożników. Pojawiło się
ła przyjęte w latach 20. Nowa kon-
dokumencie pisali, że praca księży
Walka z Kościołem na Ukrainie
Państwowego Zarządu Politycznego.
pojęcie „front religijny”, które prze-
cepcja głosiła, że należy zniszczyć
jednoznacznie wskazuje na kierunek
przynosiła jednak pomału sukcesy
Właśnie ta struktura była szczególnie
widywało zwalczanie wszystkiego,
Polaków, a Kościół katolicki sam
„zasłużona” w niszczeniu kościołów.
ich działania – odtworzenie Rzeczpo-
bolszewikom. W tekście Memoran-
co kojarzyło się z religią i Kościołem.
przepadnie. Do 1937 roku ten plan
Represje wobec duchowieństwa
spolitej. Według autorów, stanowiło to
dum wspomina się o 21 zwerbo-
Członkowie tej organizacji przeszka-
był skutecznie realizowany.
rzymskokatolickiego doprowadziły
poważne zagrożenie, ponieważ cała
wanych księżach, wśród których
dzali w świętowaniu świąt religijnych,