img
Okruchy historii
15
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 października–16 listopada 2015 nr 20 (240)
Rzeźbiarz Cyprian godebski
Urodzonego 180 lat temu artystę rzeźbiarza Cypriana Godebskiego, podobnie jak jego przodków,
emigracyjny los związał z Francją. Wprawdzie tworzył dla większości ówczesnych centrów arty-
stycznych Europy, ale pracował i pozostawił swoje dzieła także we Lwowie i w Warszawie.
Z początku przedstawił dwa projekty
EWA ZIÓŁKOWSKA
pomnika. Oba zostały odrzucone.
Przyszedł na świat 30 paździer-
Monumentalna kompozycja „Lud pol-
nika 1835 r. w Méry-sur-Cher koło
ski dźwiga wieszcza” nie spodobała
Bourges. Był wnukiem Cypriana
się, Warszawa chciała mieć pomnik
Godebskiego, poety i pułkownika le-
„prosty w pomyśle”, realistyczny, bez
gionów polskich, poległego w bitwie
wyobrażeń alegorycznych. Kolejne
pod Raszynem w 1809 r. i synem
projekty także nie zyskały akceptacji.
Franciszka Ksawerego, pisarza, pu-
W końcu po kolejnych zmianach i po-
blicysty, powstańca listopadowego
prawkach przyjęto jedną z wersji figu-
i emigracyjnego działacza. Kształcił
ry wieszcza. Postać poety stojącego
się w Szkole Polskiej Narodowej w
na wysokim cokole przedstawiona
Batignolles. Rzeźby uczył się w pa-
została realistycznie, w płaszczu, w
ryskiej pracowni François Jouffroya,
jakim zwykle chodził. Prawa ręka w
jednocześnie zarabiając na życie
romantycznym geście spoczywa na
lekcjami rysunku.
sercu.
W 1858 r. wraz z ojcem, któremu
Po uzyskaniu zgody cara na
powierzono stanowisko kustosza w
projekt i lokalizację, zaprezentowano
Zakładzie Narodowym im. Ossoliń-
fotografię pomnika szerokiej publicz-
skich, przyjechał do Lwowa, gdzie
ności na łamach prasy, która opatrzy-
wówczas trwała budowa Gmachu In-
ła je na ogół przychylnymi komenta-
walidów Wojskowych. Młody artysta,
rzami. „Czas” z 2 września 1897 r.,
który wcześniej dał się już poznać
zachwycając się statuą Mickiewicza
nad Sekwaną, otrzymał zamówienie
pisał: „jest w niej spokój olbrzyma,
na dekorację rzeźbiarską obiektu.
jest skupienie duchowe i polot ów
I tak budowla wznoszona w latach
podobłoczny, który cechować musi w
1855–1863 według projektu wiedeń-
kamiennym zaklęciu poetę”. Godeb-
skiego architekta Teofila Hansena w
ski podjął się nadzoru nad wykona-
stylu neoromańskim, stylizowana na
niem wszystkich elementów pomni-
Pomnik Adama Mickiewicza w Warszawie
średniowieczny zamek z narożny-
ka. Wywiązał się z tego perfekcyjnie i
swoją europejską, a po części i świa-
ale i cykl felietonów publikowanych
mi wieżyczkami, została ozdobiona
zniszczony w czasie powstania war-
w terminie. Pomnik został odsłonięty,
tową karierę.
przez Godebskiego na łamach „Ga-
pracami Godebskiego. Na fasadzie
szawskiego. W roku 1873, na za-
tak jak planowano, w setną rocznicę
Rzeźbił i wystawiał w Wiedniu,
zety Polskiej” – „Listy o sztuce”, w
znalazły się monumentalne posągi
mówienie Marii Kalergis-Muchanow,
urodzin wieszcza – 24 grudnia 1898
Brukseli, Paryżu, Rzymie, Antwer-
których „ostro atakował panujące
alegoryczne symbolizujące Austrię
Godebski wyrzeźbił monumentalne
r., niezwykle uroczyście, choć ze
pii. Był ceniony i nagradzany na Sa-
u nas konwencje, akademizm, ru-
i Galicję oraz wojnę i pokój, wewnątrz
popiersie nagrobkowe jej ojca, hr.
względu na szykany władz carskich,
lonach Paryskich. Jako zdobywca
tyniarstwo i wszelkie przejawy kon-
budynku – statuy feldmarszałków au-
Fryderyka K. Nesselrode. Do dziś
w całkowitym milczeniu. Wznoszący
pierwszej nagrody w międzynaro-
serwatyzmu, torował drogę sztuce
striackich, a w kaplicy – figury dwuna-
wieńczy grób generała, stojący przy
się obecnie na skwerze na Krakow-
dowym konkursie wykonał pomnik
nowej, głosząc idee, w których był
stu apostołów. Gmach przy ul. Klepa-
alei Katakumbowej na Cmentarzu
skim Przedmieściu monument jest
Niepodległości Krajów Ameryki
prekursorem Witkiewicza”.
rowskiej stoi do dziś i mieści Szkołę
Powązkowskim.
powojenną rekonstrukcją.
Południowej w Limie, stolicy Peru.
W maju 1875 r. w warszawskim
Pożarniczo-Techniczną.
Coraz częstsze pobyty artysty w
Rzeźbiarz zmarł 25 listopa-
W 1869 r. został profesorem rzeź-
ratuszu zorganizowano wystawę 16
We Lwowie Cyprian Godebski
Warszawie związane były nie tylko z
da 1909 r. w Paryżu. Spoczął na
by w Akademii Sztuk Pięknych w
prac Godebskiego. Złożyły się na
zadebiutował jako twórca pomników
jego pracami, ale i życiem osobistym.
cmentarzu polskim w podparyskim
Petersburgu, gdzie stworzył m.in.
nią: model z brązu „Matki Boskiej
nagrobnych. Wkrótce po jego przy-
W końcu 1874 r., po śmierci pierw-
Montmorency w rodzinnym grobie
Rozbitków”, która stanęła później
jeździe zmarła Honorata Borzęcka,
Chwalibogów i Godebskich. W war-
w Bretanii, popiersie „Nienawiść”,
córka wielkiego podstolego koronne-
szawskim „Tygodniku Ilustrowanym”
przeznaczone do ozdoby gma-
go Aleksandra Borzęckiego, znana
opublikowano pośmiertne wspomnie-
chu w Filadelfii, trzy popiersia cara
w całej Galicji z działalności filantro-
nie: „Godebski odznaczał się charak-
Aleksandra II i kilka płaskorzeźb. W
pijnej. Godebski podjął się realizacji
terem szczerym, serdecznym, kochał
Warszawie spod dłuta artysty wyszły
rzeźby na jej grób na Cmentarzu
ludzkość, piękno, sztukę, był prawdzi-
także popiersia Stanisława Staszica i
Łyczakowskim.  Stworzył  pomnik
wym artystą. Nie posiadał żółci, za-
Marii Kalergis. Jednak rzeźbiarz nie
przedstawiający kobietę w długiej,
wiść była mu najzupełniej obca, stąd
widząc możliwości pełnego twórcze-
powłóczystej sukni, półleżącą na wy-
w stosunkach koleżeńskich i towarzy-
go rozwoju, po roku wrócił do Pary-
sokim sarkofagu, ozdobionym, po-
skich liczył tylko przyjaciół. Młodzież
ża, gdzie mieszkał do końca życia.
dobnie jak otaczająca go kamienna
garnęła się do znakomitego artysty,
Nie oznaczało to zerwania więzi z
balustrada, neogotyckimi detalami.
gdyż miał dla niej zawsze serce”.
krajem. Wystawiał swoje prace w
Prawdopodobnie w okresie lwow-
Spod dłuta Cypriana Godebskie-
warszawskiej Zachęcie. Wielokrot-
skim powstały jeszcze trzy rzeźby
go wyszły liczne portrety, pomniki,
nie też odwiedzał Polskę, w latach
nagrobne, z których znane są tylko
nagrobki, kompozycje alegoryczne,
1896–1901 w związku z realizacją
dwie: bankiera Ottona Hausnera w
dekoracje rzeźbiarskie. Był artystą
pomników jego autorstwa bywał w
Brodach oraz Walerego Łozińskiego
niezwykle pracowitym i ruchliwym.
Warszawie, Krakowie i Lwowie.
na Łyczakowie. Pomnik przedwcze-
To, co robił we Lwowie i w Warsza-
To właśnie Cyprianowi Godeb-
śnie zmarłego pisarza jest wspólnym
wie stanowi niewielki wycinek jego
skiemu powierzono wykonanie po-
dziełem Godebskiego i jego francu-
bogatego dorobku. Swoje prace po-
mnika Adama Mickiewicza w War-
skiego przyjaciela Abla Marii Periera,
zostawił na Zachodzie i Wschodzie,
Pomnik nagrobny Honoraty Borzęckiej na Cmentarzu Ły-
szawie, w setną rocznicę urodzin
również rzeźbiarza, późniejszego za-
w Paryżu i Petersburgu. Wychowany
czakowskim
wieszcza. Choć miał poważnego kon-
łożyciela słynnej lwowskiej pracowni
w patriotycznej atmosferze, przez
kurenta w osobie bardziej znanego i
szej żony, ożenił się z rzeźbiarką
pomnik Wojny Krymskiej dla Sewa-
kamieniarskiej.
całe życie odczuwał głęboką, ducho-
cenionego w kraju rzeźbiarza Piusa
Matyldą z domu Rosen Natansono-
stopola.
Cyprian Godebski we Lwowie
wą więź z Polską. Twórczość artysty
Welońskiego, komitet budowy monu-
wą, zrezygnował z profesury w Pe-
W lipcu 1872 r. przyjechał do
wyrzeźbił także popiersia: namiest-
przez historyków sztuki nie jest oce-
mentu, którego działaniami kierował
tersburgu i osiadł w Warszawie. Za-
Warszawy, aby uczcić pamięć zmar-
nika Galicji Agenora Gołuchowskie-
niana zbyt wysoko. Doceniając per-
jego wiceprezes Henryk Sienkie-
mierzał pozostać nad Wisłą na stałe
łego miesiąc wcześniej Stanisława
go, Jerzego Dzieduszyckiego, Je-
fekcję warsztatu, zarzucają mu niski
wicz, wybrał Godebskiego, mającego
i założyć własną szkołę rzeźbiarską.
Moniuszki. Zaprojektowany przez
rzego Maksymiliana Ossolińskiego
poziom artystyczny. Twierdzą, że był
większy dorobek w dziedzinie rzeźby
Warszawski dom państwa Godeb-
niego pomnik w formie sarkofagu ze
oraz – z zamierzonego dużego cy-
artystą salonowym, akademickim,
pomnikowej. Ten przystąpił do pracy
skich stał się otwartym salonem ar-
stojącą postacią muzy „opłakującej
klu rzeźbiarskich portretów pisarzy
odrzucającym nowe prądy. Niemniej
z wielkim zaangażowaniem i zapew-
tystycznym, chętnie odwiedzanym
zgon swego pieśniarza” usytuowano
– Wincentego Pola i Józefa Ignace-
jego rzeźbiarski dorobek zasługuje
nił, że „choćby miał skonać, pomnik
przez elitę kulturalną. Intelektualne
w portyku kościoła pw. Wszystkich
go Kraszewskiego. Nie wszystkie
na uwagę. Szkoda, że dziś Cyprian
Mickiewicza na czas stanąć musi”.
ożywienie w życie miasta wniosły
Świętych przy placu Grzybowskim.
projekty udało się mu zrealizować,
Godebski jest artystą niemal całkowi-
Czekało go jednak niełatwe zadanie.
nie tylko prowadzone tam debaty,
Niestety został niemal całkowicie
w 1861 r. opuścił Lwów i rozpoczął
cie zapomnianym.