img
14
kurier kulturalny
29 lutego­17 marca 2016 nr 4 (248) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
O organach
ze Lwowa i okolic
Książka serhija Kaliberdy zawiera opis organów znajdujących się na terenie dawnej gali-
cji wschodniej, jak również dzialających tam zakladów organmistrzowskich oraz organi-
stów. Jest to pierwsza tego rodzaju praca, dająca wgląd w dzieje kultury muzycznej Lwowa
i jego okolic pod kątem organów i muzyki organowej. Publikacja dzieli się pod względem
tematycznym na trzy zasadnicze części: w pierwszej (najobszerniejszej) opisane zostaly
istniejące (dawniej i obecnie) instrumenty znajdujące się w kościolach i salach koncerto-
wych Lwowa oraz bliższych i dalszych miejscowościach (obejmując także ziemię stanisla-
wowską i tarnopolską), w drugiej opisano lwowskich organmistrzów i ich zaklady organmi-
strzowskie istniejące w XIX w. oraz w okresie międzywojennym, w trzeciej dokonano próby
ukazania sylwetek dzialających we Lwowie organistów na przestrzeni kilku stuleci.
informacjami z 1947 r., gdy doszlo do
są na czasy W. A. Mozarta. Kaliberda
MICHaL PIEKaRsKI
przewiezienia organów z tej świątyni
pominąl w ten sposób calą tradycję re-
do Uzbeckiej SRR. Szkoda, że autor
nesansową, a przecież to wlaśnie we
Сергій Каліберда,
nie powolal się na jedną z prac po-
Lwowie zachowaly się odpisy utworów
Органи Львова і Галичини,
święconych katedrze ormiańskiej, w
kompozytorów niderlandzkich z XV i
Видавництво «АпріоріČ
XVI w. Nie napisal nic o możliwości
której widnieje informacja (oparta o
Львів 2014
udzialu organów pod względem
źródlo archiwalne) na temat instalacji
zachowanego we Lwowie repertuaru
organów w 1910 r.
Serhij Kaliberda pracę nad książ-
muzycznego. Nie wspomnial np. o
Czytając opis instrumentów znaj-
rozpocząl ponad 15 lat temu.
tzw. tabulaturze organowej Lukasza
dujących się w dawnym kościele
Od wielu lat prowadzi także stronę
ze Lwowa z XVI w. Nie napisal o
dominikanów (obecnie cerkiew grec-
internetową katalogującą instrumenty
praktyce muzycznej katedry lacińskiej
kokatolicka) trudno zgodzić się ze
znajdujące się na terenie wspólcze-
w aspekcie muzyki organowej. W tym
stwierdzeniem, że przeprowadzone
snej Ukrainy (http://www.organy.
celu warto byloby skonfrontować treść
na początku XXI w. przeniesienie i
lviv.ua). Jako cel publikacji określil
recenzowanej książki z nieuwzględ-
przebudowa instrumentu z kościola
stworzenie historycznej i kulturalnej
nionymi przez autora pozycjami biblio-
św. Marcina dodaly mu ,,większej
podstawy umożliwiającej odrodzenie
graficznymi. Ponadto, autor opisując
dekoracyjności". To, czego dokonano
muzyki i budownictwa organowego na
pobieżnie udzial organów w kulturze
z tym instrumentem (pochodzącym
terenach dawnej Galicji Wschodniej
muzycznej Lwowa powinien wydzielić
częściowo z XVIII w.), można raczej
oraz calej Ukrainy. Należy zwrócić w
zdecydowanie ten fragment na dwie
ująć w kategorii dewastacji (nie
tym miejscu uwagę, że zastosowane
części: dotyczącą muzyki sakralnej
wnikając już w wątpliwe estetycznie
w książce przez autora rozgraniczenie
i muzyki świeckiej.
walory nowego prospektu). Efekt
dawnej Galicji na część wschodnią
Autor slusznie zwrócil za to uwa-
wręcz zabawny wywoluje opis dziejów
i zachodnią nie ma jednak uzasad-
gę na to, że w wielu inwentarzach
muzyki organowej w dawnym kościele
nienia historycznego, bowiem za
kościelnych więcej miejsca poświę-
jezuitów, gdy autor rozważa możli-
kryterium podzialu uwzględnil on po
cano dzwonom niż organom, dlatego
wość, że gry na organach mógl uczyć
prostu granicę wytyczoną w 1945
tym trudniej jest opisać dzieje tego
się w tym kościele uczęszczający do
roku między Polską i ZSRR (czyli
instrumentu. Jego zdaniem Lwów na
kolegium Bohdan Chmielnicki ­ żad-
obecną granicę między Polską i
przelomie XIX i XX w. byl jednym z
nych źródel potwierdzających takie
Ukrainą) ­ Galicja jako terytorium ad-
największych centrów budownictwa
przypuszczenia nie mamy. Poświę-
ministracyjne nie istniala wówczas od
organów w Europie. Informacja ta
cając miejsce w książce tego rodzaju
ponad 20 lat. Formalnie Galicja nigdy
nie zostala jednak skonfrontowana
rozważaniom, autor nie wspomina np.
nie byla rozdzielona, a za kryterium
z żadnymi danymi dotyczącymi in-
o kompozytorach związanych z tym
wyznaczające umownie jej część
nych krajów europejskich. Lwów z
kościolem jak Jan Brandt oraz Jan
wschodnią badacze uznają zwykle
pewnością za to mógl stanowić jeden
Piotr Habermann, tworzących także
zasięg sądu apelacyjnego we Lwowie,
z glównych ośrodków polskiego or-
utwory z udzialem organów.
obejmujący także ziemię przemyską,
ganmistrzostwa, o czym jednak autor
Pisząc o organach w kościele św.
sanocką i jaroslawską, których autor
Historycznym oraz Muzeum Historii
już nie wspomnial. Liczbę organów
Elżbiety (zamontowanych w latach
pod uwagę np. katedry św. Jura jako
w prezentowanej pracy nie uwzględnil.
Religii. W zdecydowanej większości
we Lwowie i ,,Galicji Wschodniej" na
20. XX w.) autor stwierdza, że nie
miejsca, gdzie znajdować się mógl taki
Autor wielokrotnie przenosi też pojęcie
opis dotyczy instrumentów już nieist-
przelomie XIX i XX w. autor szacuje
byly one największym instrumentem
instrument (na co wskazuje repertuar
,,Galicji" na epoki historyczne, w któ-
niejących (zgodnie ze stanem sprzed
na 600-800 instrumentów, z czego
w międzywojennej Polsce, jak wów-
wykonywany w tej świątyni jeszcze w
rych nie istnial taki byt administracyjny,
1945 r.). Autor pisze, że podczas
450 potwierdza zgromadzona przez
czas uważano. Jako przyklad podaje
pierwszej polowie XIX w.). Opisowi
co ukazuje dzieje tych ziem w niewla-
pracy nad książką przeanalizowano
niego dokumentacja.
większy instrument znajdujący się
instrumentów towarzyszy próba ujęcia
ściwym kontekście, stwarzając blędną
wszystkie miejsca, gdzie we Lwowie
Najobszerniejsza część pracy
w katedrze w Gdańsku-Oliwie. Nie
tradycji muzycznej danej świątyni.
interpretację niektórych faktów.
mogly kiedyś znajdować się organy,
(strony 18-360) poświęcona jest
zwrócil jednak uwagi, iż w okresie
Rozdzial rozpoczyna się od za-
Książka rozpoczyna się od dość
szacując ich liczbę w 1939 r. na
prezentacji poszczególnych instru-
międzywojennym Gdańsk, w przeci-
prezentowania organów mieszczą-
obszernego wstępu, w którym autor
ponad 40 instrumentów. Dokonal
mentów, ulożonych wedlug nazw
wieństwie do Lwowa, nie znajdowal
cych się w katedrze lacińskiej we
usilowal ukazać kulturę muzyczną
on także próby opisania wszystkich
miejscowości. Opis rozpoczyna się
się bezpośrednio w granicach Polski,
Lwowie. Trafne jest podkreślenie
Lwowa w aspekcie muzyki organo-
instrumentów związanych z daną
od organów mieszczących się w 27
więc organy lwowskiego kościola św.
podobieństwa instrumentu znajdują-
wej. Część ta oraz zamieszczone
świątynią (np. istniejących w XVIII
kościolach Lwowa, po czym zaprezen-
Elżbiety slusznie uznawane byly za
cego się na wielkim chórze z organami
w dalszych rozdzialach opisy histo-
w. przed pojawieniem się nowego
towano także instrumenty znajdujące
największy instrument w II RP. W
w kościele franciszkanów w Krako-
ryczne należą do najslabszych stron
instrumentu w kolejnym stuleciu).
się w pozostalych budynkach: Kon-
książce brakuje informacji dotyczącej
wie. Pisząc o katedrze ormiańskiej
prezentowanej publikacji. Zdumiewają
Choć autor wzmiankuje, że organy
serwatorium Polskiego Towarzystwa
powojennych losów organów z ko-
Kaliberda stwierdzil, że o obecności
chociażby zdania, w których pojawia
wykorzystywano także w kościolach
Muzycznego, Teatrze Skarbkowskim,
ściola św. Elżbiety, co w przypadku
organów w dawniejszych czasach nic
się informacja, że początki ,,doby sztu-
greckokatolickich, nie bierze jednak
Teatrze Wielkim, Filharmonii, Muzeum
tak olbrzymiego instrumentu jest
nie wiadomo, poslugując się jedynie
ki polifonicznej" we Lwowie datowane