img
20
kościoly lwowskie
29 lutego­17 marca 2016 nr 4 (248) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Witraże bazyliki lacińskiej
(część I)
Pierwszą i przez wieki jedyną wzmianką o witrażach jeszcze gotyckiej katedry lwowskiej spotykamy u znanego badacza
dziejów naszej świątyni Stanislawa Zajączkowskiego podającego, że w okna katedry ,,okolo roku 1480 zostaly wprawio-
ne barwne witraże". Zapewne nie przetrwaly one jednak wielkiego pożaru 1527 roku, który strawil prawie cale miasto.
wichrze barokowego modernizmu"
podzialu witraża na dwie części. W
JURIJ sMIRnow
usuwano dawne oltarze, figury świę-
górnej widnieją na tle bogatej gotyc-
Zespól istniejących obecnie wi-
tych, burzono kaplice. Wtedy dwa
kiej architektury dwie monumentalne
traży powstal na przelomie XIX i XX
wielkie gotyckie okna w prezbiterium
figury: króla Kazimierza Wielkiego
stuleci. Zainteresowaniu witrażami
calkowicie zamurowano, a pięć po-
jako fundatora katedry nadającego
w tym okresie sprzyjal charaktery-
zostalych ­ do polowy. Przywrócenie
dokument erekcyjny i biskupa po-
styczny dla doby historyzmu trend
katedrze pierwotnego gotyckiego
święcającego model przyszlej świąty-
odnawiania, a nawet przebudowy
charakteru rozumiano nie tylko jako
ni. Tradycyjnie uważa się, że artysta
zabytków. Potężne wypelnione kolo-
odslonięcie i konserwację ocalalych
nadal twarzy króla rysy swojego przy-
rowym szklem okna ,,stawialy przed
gotyckich fragmentów, ale i jak do-
jaciela Stanislawa Wyspiańskiego.
oczy widza święte postacie i przed-
danie calkiem nowych neogotyckich
,,Monarcha, odziany w zieloną, spiętą
mioty. Odgraniczaly one umysly od
elementów. Takie podejście dykto-
zlotym pasem szatę z guzami oraz w
zewnętrznego, postronnymi sprawa-
wala nie tylko moda na neogotyk i
czerwony rozwiany plaszcz, wznosi
mi napelnionego świata i skierowaly
powszechnie stosowana praktyka
ku górze oddaną nieco wbrew anato-
umysly ku skupieniu się i gorącej
konserwatorska, lecz przede wszyst-
mii i skróconą zgodnie z wymogami
modlitwie". Wlaśnie pod koniec XIX
kim świadomość gotyckiego pocho-
pola kompozycyjnego, prawą rękę
wieku artyści i historycy sztuki, jak
dzenia katedry.
z berlem. Lewą dlonią przyciska do
również kler ponownie zwrócili uwa-
Kapitula metropolitalna na po-
piersi dokument z pieczęcią ­ praw-
gę na witraże kościelne, ich estetykę
siedzeniu w dniu 30. 06. 1892 roku
dopodobnie akt fundacyjny świątyni
oraz wplyw na uczucia wiernych.
uchwalila utworzenie na rzecz prze-
lwowskiej. Glowa króla, ukazana w
Zatem nic dziwnego, że pojawienie
budowy katedry osobnego funduszu.
koronie na tle tarczy herbowej z pól-
się zespolu ,,kolorowych okien" w
Tą datę można uważać za początek
orlem i póllwem, zwraca się lekko ku
prezbiterium bylo ściśle związane z
przebudowy i odnowienia świątyni.
wertykalnej osi kompozycji... Twarz
przebudową w latach 1892­1899 tej
Zostal powolany komitet do spraw
wiernie oddaje rysy znane z wawel-
części katedry w neogotyckim stylu.
odnowienia pod patronatem księdza
skiego nagrobka króla... Sposób
Natomiast witraże w oknach bocz-
biskupa Jana Puzyny i kierownic-
ustawienia Kazimierza Wielkiego,
nych kaplic powstawaly niezależnie
twem prof. Wladyslawa Lozińskiego.
spojrzenie w dal, pomnikowa poza,
od prac w prezbiterium i tematycznie
Odpowiedzialnym kierownikiem prac
bogaty strój z wyeksponowanymi
byly związane z wezwaniem każdej
mianowano lwowskiego architekta Mi-
insygniami wladzy, duże plaszczyzny
konkretnej kaplicy lub z ofiarnością
chala Kowalczuka, z tym że wszystkie
barwne budujące sylwetkę oraz od-
fundatorów i nie stanowią zespolu,
sprawy komitet nadzorowal i przyjmo-
dzialywanie tla kreują postać króla na
nie są ze sobą w żaden sposób zwią-
wal najważniejsze decyzje. Ze strony
osobę-symbol, ucieleśniającą ponad-
zane. Natomiast plany ozdobienia
kapituly nadzór należal do ks. infulata
czasową godność monarszej wladzy
witrażami okien w bocznych nawach
Zablockiego. Starania kapituly i ko-
i trwanie ufundowanej trzymanym
nigdy nie zostaly zrealizowane.
mitetu aktywnie popieral namiestnik
dokumentem lwowskiej katedry...
Galicji hr. Kazimierz Badeni, również
Partia witraża z Kazimierzem Wiel-
jak i spoleczeństwo lwowskie.
kim i biskupem wyróżnia się w calo-
Wkrótce zamierzenia wprowadzo-
ści kompozycji rozmiarami ludzkich
no w czyn i w latach 1892-1899 pre-
sylwetek, potęgującymi wrażenie
zbiterium przybralo neogotycką szatę
trwania, ponadczasowości i uroczy-
istniejącą po dzień dzisiejszy. Zmianą,
stego charakteru aktu fundowania..."
która wywolala najwięcej entuzjazmu
Dość ciemny koloryt tej części witra-
jak i dyskusji, bylo ozdobienie prezbi-
ża zostal rozjaśniony blękitem nieba
terium witrażami. Wprawdzie umiesz-
(na tle którego wyobrażono szczyt
czenie witraży w oknach prezbiterium
katedry  oslonięty  rusztowaniem)
przewidywano od początku, lecz z
oraz bielą ulatających bocianów. W
powodu rozbieżnych opinii czlonków
dolnej części okna widnieje kręta
komitetu co do treści i stylu oraz braku
galeria, którą śpieszą na uroczystość
funduszy na ich wykonanie sprawilo,
przedstawiciele dworu królewskie-
że prace przeciągnęly się i w rezul-
go, mieszczaństwa lwowskiego oraz
tacie ostatni witraż zostal wykonany
żacy z bakalarzem. Publiczność,
dopiero w 1902 roku.
odziana w barwne stroje, stloczona
Problem montażu witraży w
na stopniach schodów i skupiona na
oknach prezbiterium związany byl z
drewnianym balkonie ponad schoda-
Ruch na rzecz odnowienia świą-
usunięciem istniejących barokowych
mi, żywo gestykuluje i stara się za-
tyni katedralnej od razu wywolal
elementów. Zamurowane w XVIII
jąć dogodną do obserwacji pozycję.
dopiero wchodzily w modę. Nic za-
czenia byla również wiedza zdoby-
wielkie zainteresowanie publiczności
stuleciu gotyckie otwory okienne zo-
Kolorowe szaty i nakrycia glowy oraz
tem dziwnego, że prof. Wladyslaw
ta przez artystę podczas prac przy
lwowskiej oraz gorące poparcie wladz
staly ponownie wybite i aby nadać
rozczlonkowanie zdobnej w girlandy
Loziński zwrócil się w tej sprawie do
renowacji kościola Mariackiego w
kościelnych i świeckich. Zlożylo się
im gotycki charakter specjalnie za-
architektury tworzą wrażenie ruchu.
swoich krakowskich kolegów. Jeden
Krakowie pod kierunkiem Jana Ma-
na to kilka przyczyn, w tym m.in. i
projektowano w ,,czystym gotyckim"
Rozmaitość ubiorów, typów ludzkich
z nich, prof. Wladyslaw Luszczkie-
tejki oraz pilne studiowanie zabytków
czynione we Lwowie przygotowania
stylu kamienne laskowanie. Prace
oraz różnorodność konstrukcji archi-
wicz polecil dwóch mlodych artystów,
europejskich. Pod koniec 1892 roku
do Krajowej Powszechnej Wystawy,
nad witrażami rozpoczęto jeszcze w
tektonicznych konstytuuje efekt mo-
uczniów Jana Matejki Józefa Me-
Józef Mehoffer przeslal do Lwowa
zaplanowanej na 1894 rok, w setną
1892 roku, kiedy na wniosek ks. su-
zaikowy pelen drobnych kontrastowo
hoffera i Stanislawa Wyspiańskiego,
dwa szkice witraża opracowane we
rocznicę insurekcji kościuszkowskiej.
fragana Jana Puzyny i komitetu Mi-
zestawionych szybek, imitujących
którzy w owym czasie przebywali
wspólne z Wyspiańskim wynajmowa-
Do tej daty duchowieństwo lwowskie,
nisterstwo Oświaty i Wyznań Religij-
pulsujące życie. Efekt ten wzmaga
na stypendium w Paryżu. Komitet
nej paryskiej pracowni. Szkice przez
kapitula i arcybiskup Seweryn Mo-
nych państwa Austro-Węgierskiego
zastosowanie przez Mehoffera w
zdecydowal się wlaśnie im zlecić
komitet zostaly zaakceptowane i arty-
rawski chcieli glówną świątynie ar-
przekazalo na wykonanie kartonów
tej partii okna dwóch zasad jedno-
wykonanie dwóch najważniejszych
ście zlecono kontynuowanie prac nad
chidiecezji odnowić, aby mogla ona
do przyszlych witraży najpierw 3 000
cześnie: zasady ornamentalizacji,
treściowo witraży: ,,Śluby Jana Ka-
kartonami. W listopadzie 1893 roku
godnie reprezentować Kościól kato-
zlr., a potem jeszcze 6 000 zlr. Komi-
znamiennej dla średniowiecza oraz
zimierza" i ,,Kazimierz Wielki jako
kartony zostaly ukończone i wyslane
licki we Lwowie, tym bardziej bylo to
tet postanowil zamówić trzy kartony
renesansowego sposobu ukazania
fundator katedry". Mehoffer, będąc
z Paryża do Krakowa, skąd Mehoffer
ważne,cesarz Franciszek Józef w
do dużych okien, placąc za każdy
glębi przy pomocy gry barwnej i
przejazdem wówczas w Krakowie,
osobiście je dostarczyl do Lwowa.
czasie wizyty do Lwowa mial również
karton 2000 zlr. oraz trzy projekty
światlocieniowej. Po lewej stronie w
pierwszy zglosil się u Lozińskiego i
Komitet restauracji katedry kartony
odwiedzić bazylikę metropolitalną.
do malych, placąc tym razem po 1
dolnej części witraża artysta umieścil
wybral temat ,,Kazimierz Wielki jako
przyjąl, przedstawiciel kapituly tak-
Drugą istotną przyczyną byla chęć,
000 zlr. Znalezienie odpowiednich
jasnowlosego aniola w szatach fiole-
fundator katedry". Artysta, mając na
że wyrazil swoją aprobatę. W 1896
zgodnie z ówczesnymi estetycznymi
wykonawców stalo się dla komitetu
towych, glęboko zamyślonego nad
względzie temat witrażu oraz gotyc-
r. witraż zostal wykonany w fabryce
poglądami, przywrócenia katedrze
dość trudnym zadaniem. Prawie nikt
otwartymi księgami, jako uosobienie
architekturę katedry, poszukiwal
Mayera w Monachium i osadzony w
pierwotnego gotyckiego charakte-
ze lwowskich artystów nie mial spe-
Umiejętności. Naprzeciw, po prawej
odpowiedniego wzoru. Źródlem in-
oknie katedry lwowskiej. Fundatorem
ru, zatartego w czasie przebudowy
cjalnego doświadczenia w projekto-
stronie widnieje aniol z mieczem i
spiracji dla Józefa Mehoffera stal się
witraża byl arcybiskup lwowski Sewe-
świątyni w drugiej polowie XVIII
waniu witraży. Lwowskie środowisko
wagą jako uosobienie Sprawiedli-
nagrobek Kazimierza Wielkiego w
ryn Morawski, który ofiarowal 10.000
wieku, kiedy na rozkaz abpa Wa-
artystyczne bylo wyraźnie slabsze od
wości. Niżej znajduje się figura ar-
katedrze wawelskiej. Nie bez zna-
zlr. Uklad okna zmusil Mehoffera do
clawa Hieronima Sierakowskiego ,,w
krakowskiego, a witraże we Lwowie
chitekta kreślącego plan katedry. Tej