img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 29 lutego­17 marca 2016 nr 4 (248)
resuje mistrza malarstwa polskiego
ry również spogląda na klęczącego.
czynności uważnie przypatruje się
się później okazalo szokującym zja-
a nawet nie zostaly rozpakowane.
Jana Matejkę i witraż jego projektu
Krytykując wprowadzone zmiany,
jeszcze jedna osoba, prawdopodob-
wiskiem w sztuce polskiej. W prawym
Oburzony artysta sam przyjechal do
będzie zdobil katedrę. Niestety,
lwowski historyk sztuki dr J. Güttler
nie przedstawiająca autora witraża.
dolnym rogu kartonu artysta przed-
Lwowa i wystawil kartony na Poli-
podupadający na zdrowiu Matejko
napisal: ,,w ten sposób związek hr.
U dolu umieszczono dwa herby ­
stawil omdlewającą postać Polonii w
technice. Wywolalo to niezadowole-
nie mógl podjąć się calości żmudnej
Dunin-Borkowskiego ze św. Jerzym,
miasta Lwowa i herb Dąbrowa abpa
czarnej sukni i jaskrawoczerwonym
nie komitetu restauracji katedry, uwa-
pracy nad kartonem, ale zgodzil się
a pośrednio ze wszystkimi postacia-
Morawskiego. Dolną lewą część wi-
podbitym gronostajami plaszczu.
żającego kartony za swoją wlasność.
na prośbę Jerzego hr. Dunin-Bor-
mi świętych u góry, odgrywający tak
traża zajmuje laciński napis ,,Sump-
Czerwony kolor plaszcza zajmuje
Stosunek komitetu do treści kartonów
kowskiego skomponować szkic do
ważną rolę kompozycyjną w pomyśle
tibus Excellentissimi Illustrissimi et
znaczną część witraża, tworząc tlo
byl także bardzo krytyczny. Najwięcej
projektu witraża ,,Święci patronowie
Matejki, zostal zupelnie zniweczony".
Reverendissimi Domini Sewerini de
dla obramowanej pasmami czarnych
zarzutów wzbudzil karton ,,Polonia".
Polski". Jan Matejko wykonal tuszem
T. Lisiewicz dodal też napis w dolnej
Dąbrowa Morawski Archiepiskopi
wlosów twarzy Polonii. Wiotką postać
Komitet domagal się od Wyspiań-
szkic na litografowanym schemacie
części witraża, który zachowal się
Metropolitae Leopoliensis Anno Do-
Polonii podtrzymuje jedynie miecz,
skiego wprowadzenia zmian, na co
okna o wymiarach 159x35 cm w skali
do naszych dni i świadczy o wielkiej
mini 1896".
przypięty do pasa oraz klęczący z
artysta kategorycznie nie chcial się
zgodzić. W rezultacie konfliktu karto-
ny Stanislawa Wyspiańskiego zostaly
odrzucone przez komitet i kapitulę.
Przez caly okres renowacji ka-
tedry komitet borykal się z proble-
mami finansowymi. Mimo ofiarności
kapituly i abpa Morawskiego, który
przekazal 20000 koron w dwóch ra-
tach, brakowalo pieniędzy również
na witraże. Szukając wyjścia, komitet
zwrócil się do instytucji krajowych i
znanych osobistości z prośbą o do-
finansowanie wykonania witraży. Z
pomocą zglosili się: Galicyjska Kasa
Oszczędności, Arcybractwo Najświęt-
szej Maryi Panny Królowej Korony
Polskiej, Rada miasta Lwowa, zaslu-
żone dla kraju rodziny hr. Dzieduszyc-
kich, Badenich, Dunin-Borkowskich,
Goluchowskich, Cetnerów i baronów
Brunickich. Dzięki nim prace nad wi-
trażami byly kontynuowane. Karton
witrażowy do jednego z dużych okien
zostal zamówiony u znanego lwow-
skiego artysty Stanislawa Kaczor-Ba-
towskiego. Temat witraża byl określo-
ny przez komitet ­ ,,Cudowna obrona
Lwowa przed napadem Chmielnic-
kiego za przyczyną św. Jana z Dukli".
Nie mając doświadczenia w kompo-
nowaniu kartonów witrażowych, ar-
tysta wykonal najpierw obraz olejny.
Jak donosila prasa ówczesna, to byl
piękny obraz, który dopiero w fabryce
mial być przerobiony na karton witra-
żowy. Namalowany przez Stanislawa
Kaczor-Batowskiego obraz komitet
Stanislaw Wyspiański zamówie-
wyrazem blagania na twarzy chlo-
zaakceptowal i wedlug niego zlecil
nie na witraż ,,Śluby Jana Kazimie-
piec, który chwyta ją za opadającą
wykonanie witraża. W górnej części
rza" otrzymal od prof. Wladyslawa
rękę. Nad lewym ramieniem Polonii
obrazu artysta umieścil postać nie-
Lozińskiego listownie. Pracę nad
przedstawiono przerażoną męską
biańskiego patrona miasta św. Jana
kartonem rozpocząl w Krakowie w
twarz. Wyżej artysta umieścil grupę
z Dukli i dwóch aniolów z ognistymi
1:10. Mistrz podzielil okno ramą na
powadze wobec nauczyciela. Napis
pracowni przydzielonej mu przez
nagich chlopców, blagalnie wycią-
mieczami. Niżej figury Tuhaj-Beja i
dwie podlużne części i przedstawil
brzmi następująco: ,,Wykonano we-
Jana Matejkę, później wyjechal do
gających ręce ku niebu. Lewą dolną
Bogdana Chmielnickiego na tle pa-
w architektonicznym obramieniu po
dle szkiców śp. mistrza Jana Matej-
Paryża, gdzie kontynuowal pracę,
część kartonu zajmuje, wykrzywiony
noramy średniowiecznego Lwowa. W
obu stronach postacie świętych. U
ki". Prof. M. Lityński natomiast zwra-
szukając swojej oryginalnej drogi w
jakby straszliwą burzą, krzak róży.
dolnej części przedstawiona zostala
góry artysta narysowal kielich Naj-
cal uwagą na to, że ten witraż ma
opracowaniu tematu. Pierwotnie wi-
Nad nim ukazano zalamującą w roz-
historyczna scena w kościele Bernar-
świętszego Sakramentu, wizerunek
,,zupelnie cechę nowożytnej sztuki
traż mial być podzielony na dwie czę-
paczy ręce kobietę, a obok przera-
dynów. W obecności duchowieństwa
Jezusa Milosiernego i obraz Matki
wypalania, gdyż sklada się z samych
ści, co bylo podyktowane ukladem
żoną twarz innej. Górną lewą część
szlachta i mieszczaństwo lwowskie
Boskiej Ostrobramskiej, niżej patro-
wielkich szyb, na których wygodnie
okna. W trakcie pracy nad kartonem
kartonu wypelniają kwiaty, podobnie
skladają klejnoty przeznaczone na
na Unii św. Józefata Kuncewicza i
daly się namalować cale części figur.
Wyspiański przeksztalcil górną część
jak krzak róży zdewastowane, ale
okup miasta. Niżej widnieje napis
patrona Litwy św. Kazimierza Króle-
Ta swoboda przestrzeni ma w sobie
w oddzielny witraż. W ten sposób po-
pośród zniszczonych widnieją i żywe,
,,Leopolis opressa 1648", pod nim
wicza. Niżej umieścil herby Kijowa
coś obcego duchowi gotyckiego stylu
wstaly dwa kartony witrażowe ,,Śluby
pnące się ku niebu. Karton witrażo-
(Ukrainy) ­ św. Michala Archaniola i
i dla tego pomimo staranności rysun-
Jana Kazimierza" i ,,Polonia". Na wi-
wy Wyspiańskiego zaskakuje swoją
Litwy ­ Pogoń. W dolnej części okna,
ków i dokladności wykonania trudno
trażu ukazującym moment skladania
kolorystyczną symboliką, gdzie biel
oddzielonej szerokim pasem od gór-
nam jest jeszcze pogodzić się z tą no-
ślubów przez Jana Kazimierza w
gronostaja i czerwień plaszcza sym-
nej, Matejko umieścil herby Lwowa
wością". Tu należy zauważyć, że jed-
1656 roku w katedrze lwowskiej, kró-
bolizują kolory państwa, a czerwień
i Wilna, a pod herbami figury św.
nym z powodów odrzucenia kartonu
la przedstawiono w czarnym stroju
trenu i ciemnowiśniowy kolor narzuty,
Jana z Dukli i św. Jerzego ­ patrona
Stanislawa Wyspiańskiego również
ozdobionym koronkami, stojącego
oslaniającej nagich chlopców ­ prze-
ofiarodawcy witraża Jerzego Dunin-
byl zarzut czegoś obcego ,,duchowi
przed cudownym obrazem Matki Bo-
laną za wolność Ojczyzny ludzką
Borkowskiego. Sam ofiarodawca
gotyckiego stylu". Taki sam osąd spo-
skiej Laskawej. Przed królem widzimy
krew. Nietypowe są także wykrzywio-
przedstawiony zostal na samym dole
tkal także witraż austriackiego artysty
ubranego w szaty pontyfikalne bisku-
ne w przerażeniu twarze ludzi o po-
klęczący z rękoma zlożonymi do mo-
Ferdynanda Laufbergera, o którym
pa Andrzeja Trzebickiego, obok rycer-
spolitych, a nawet brzydkich rysach.
dlitwy, obok herb rodzinny ­ Labędź.
jeszcze będzie mowa. Trudno dzisiaj
stwo i magnaci, wśród których wyróż-
Ogólny wyraz i kolorystyka witraża
Wykonanie kartonu w wielkim forma-
jednoznacznie określić, czy taką po-
niają się postacie Stefana Czarniec-
poprzez użyte środki formalne jest
cie wedlug tego szkicu powierzyl Ma-
stawę krytyków lwowskich tlumaczyć
kiego i Stanislawa Rewery Potockie-
pelen napięcia i dynamizmu.
tejko swojemu uczniowi Tomaszowi
można ich prowincjonalizmem i nie-
go. Za postacią króla widnieje husarz
Wiosną 1894 roku Stanislaw
Lisiewiczowi. Niestety, karton, a za
rozumieniem nowoczesnych prądów
trzymający sztandar z bialym orlem.
Wyspiański wyslal gotowe kartony
nim i witraż tylko w ogólnych zary-
sztuki europejskiej, czy gorącym
Czerwony kolor szat magnatów, żólte
do Lwowa, gdzie miano je wystawić
sach odpowiadaly pomyslowi Matej-
pragnieniem zobaczenia lwowskiej
i zielone kolory szat biskupa oraz nie-
na Krajowej Wystawie Powszechnej.
ki. T. Lisiewicz nadal twarzy hr. Du-
katedry w ,,gotyckich" szatach, czy
bieskie tlo tworzą bardzo bogatą ko-
Wystawa 1894 roku byla dla Galicji
herb miasta Lwowa i herb rodziny Ba-
nin-Borkowskiego znacznie więcej
jednym i drugim jednocześnie.
lorystyczną gamę kartonu. Karton do
ogromnym wydarzeniem; warto przy-
denich, jako upamiętnienie ofiarności
podobieństwa, co już wprowadzilo
W 1894 roku z okazji 50. rocz-
witraża ,,Polonia" wykazal oryginalne
pomnieć, że to wlaśnie dla wystawy
Marszalka Krajowego Stanislawa hr.
zmiany. Najwięcej zarzutów krytyków
nicy zalożenia Galicyjskiej Kasy
podejście Stanislawa Wyspiańskiego
zostala  namalowana  Panorama
Badeniego, który na wykonanie tego
sztuki wywolalo to, że na witrażu hra-
Oszczędności walne doroczne ze-
do sztuki sakralnej, które z czasem
Raclawicka. Pokazanie kartonów wi-
witraża dolożyl 1 000 zlr.
bia patrzy wprost przed siebie, pod-
branie czlonków GKO na wniosek
stanie się charakterystyczne dla
trażowych na Wystawie bylo dla Wy-
Wybierając artystów do wyko-
czas gdy na szkicu Matejki pokazany
ks. infulata Zablockiego uchwalilo,
twórczości tego wybitnego artysty.
spiańskiego bardzo ważne, jednakże
nania kolejnych kartonów, komitet i
zostal z glową podniesioną i patrzący
przeznaczy kwotę 5 000 koron na
Przedstawienie Polonii omdlewającej
z nieznanych bliżej powodów karto-
spoleczeństwo lwowskie mialo na-
na swego patrona św. Jerzego, któ-
sprawienie witraża do wielkiego
bylo nie tylko nowym, ale również jak
ny nie tylko nie zostaly wystawione,
dzieję, że któryś z tematów zainte-