img
20
kościoly lwowskie
18­30 marca 2016 nr 5 (249) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Witraże bazyliki lacińskiej
(część II)
Pierwszą i przez wieki jedyną wzmianką o witrażach jeszcze gotyckiej kate-
dry lwowskiej spotykamy u znanego badacza dziejów naszej świątyni Sta-
nislawa Zajączkowskiego podającego, że w okna katedry ,,okolo roku 1480
zostaly wprawione barwne witraże". Zapewne nie przetrwaly one jednak
wielkiego pożaru 1527 roku, który strawil prawie cale miasto.
dniowych kaplic zostaly częściowo
takież same obramienia scen cen-
JURIJ SMIRNOW
uszkodzone. Dopiero w latach 1975-
tralnych. Bordiurę tworzą stylizowane
tekst i zdjęcia
1988 dzięki staraniom ówczesnego
kwiaty i liście oraz arkada ozdobiona
Na przelomie XIX-XX wieków bra-
proboszcza katedralnego o. Rafala
kartuszem i uskrzydlonymi glówkami
kowalo nadal witraża w malym oknie
Kiernickiego poddano je uzupelnie-
aniolków w narożnikach. Witraż w le-
nad glównym oltarzem. Wreszcie kar-
niu i renowacji.odpowiedzialną
wym oknie przedstawia Matkę Boską
ton zamówiono u Jana Styki. Kiedy
pracę wykonal doświadczony lwow-
i Dzieciątko Jezus, którzy blogosla-
karton byl już w fabryce, Arcybractwo
ski konserwator Anatol Czobitko.
wią św. Genowefę. Świętą ukazano w
postanowilo zmienić temat witraża.
W trakcie prowadzonej konser-
pozycji klęczącej, która wpatrując się
Nowy karton zatytulowany ,,Marya
wacji z powodu braku funduszy nie
w malego Jezusa trzyma w rękach
Panna jako Królowa Korony Polskiej"
udalo się zamówić witraż do górnego
liść palmowy (w prawej) i świecę (w
wykonal Edward Lepszy. Witraż w
okna kaplicy pw. Chrystusa Ukrzyżo-
lewej). Witraż w prawym oknie przed-
szkle w 1902 roku wykonano w kra-
wanego. Stary pochodzący z końca
stawia Jezusa blogoslawiącego św.
kowskim zakladzie Witraży, Oszkleń i
XIX wieku i przedstawiający motyw
Mozaik W. Ekielskiego i A. Tucha. W
stylizowanych elementów geome-
polu witraża znajduje się tylko sygna-
trycznych zostal calkowicie zniszczo-
tura projektanta: ,,proj. Edward Lep-
ny w wyniku wybuchu pocisku. Kapli-
szy. 1902". Centralną część witraża
ca otrzymala witraż dopiero w 1998
zajmuje siedząca postać Najświętszej
roku. Wtedy to lwowski artysta-malarz
Maryi Panny z Dzieciątkiem Jezus. U
i scenograf Aleksander Owerczuk wy-
góry napis na wstędze ,,Królowo Koro-
konal nowy witraż charakteryzujący
ny Polskiej módl się za nami". U stóp
się polączeniem elementów architek-
Matki Bożej zlożonemiecz, berlo i
tonicznych w postaci stylizowanych
korona królewska, jako symbole od-
luków i kolumn z elementami geome-
dania państwa i narodu polskiego pod
trycznymi. Niestety artyście nie udalo
opiekę Matki Bożej. Niżej przedsta-
się dopasować witraż tak do calości
wiono postać kobiecą symbolizującą
wystroju barokowego kaplicy, jak i do
Matkę Ojczyznę, która przygarnia do
ocalalych witraży końca XIX wieku w
siebie dwóch mlodzieńców trzymają-
dolnych oknach kaplicy. Na tle baro-
cych wstęgę z napisem ,,Przyjm śluby
kowej sztukaterii i polichromii kaplicy
nasze". Po obu stronach Matki Bożej
oraz nasyconych barwami starych
ukazano wstęgi z imionami polskich
witraży nowy wykonany w barwach
świętych.
wyblaklego blękitu i jasnoliliowych
Antoniego z Padwy. Uzupelnieniem
Rezultat dziesięcioletnich prac
wydaje się być elementem obcym.
sceny są: umieszczony przed klęczą-
nad witrażami do okien w prezbite-
Ocalale witraże w dolnych oknach
cym zakonnikiem klęcznik, na którym
rium byl imponujący. Powstal zespól
w kaplicynajstarszymi w katedrze.
leży otwarta księga, oraz kwitnąca w
witraży wysokiej klasy artystycznej.
Ufundowane przez Antoniego i Geno-
wazonie lilia. Nasyconą gamę kolo-
Kolejność witraży w oknach jest
wefę Sieberów przedstawiają ,,Wizję
rystyczną obydwu witraży uzyskano
następująca: po prawej stronie pre-
św. Genowefy" po lewej stronie olta-
przede wszystkim poprzez barwę
zbiterium w malym oknie nad wej-
rza i ,,Wizję św. Antoniego" po prawej.
szat świętych. W lewym oknie prze-
ściem do kaplicy św. Józefa znajduje
Tematyka witraży jest najwyraźniej
ważają kolory czerwony i niebieski
się witraż ,,Święci Konstanty i Hele-
związana jedynie z imionami funda-
szat Matki Bożej oraz zlocisty plasz-
na", w następnych, również malych
torów. Można nawet przypuścić,
cza św. Genowefy, w prawym zaś
oknach ,,Matka Boska Podkamieniec-
zostala przez nich wręcz narzucona,
czerwony kolor szat Jezusa i brązo-
ka" i ,,Święta Rodzina". Dwa kolejne
ponieważ nie znajdziemy tutaj żad-
wy habitu św. Antoniego.
duże okna zdobią witraże ,,Święci
nego powiązania ani z wezwaniem
W roku 1897 w pracowni Fran-
Patronowie Polski" i ,,Cudowna obro-
kaplicy, ani z obrazem św. Judy Ta-
ca Mayera w Monachium wykonane
nislaw Wyspiański napisal: ,,Witraże
na Lwowa za przyczyną św. Jana z
deusza umieszczonym w oltarzu, ani
zostaly dwa witraże do niewielkich
do dawnych epok stylowych, ponow-
kolorami i barwą na tle szaro-brązo-
Dukli". W malym centralnym oknie
z relikwiami blogoslawionego Jakuba
kolistych okien w kaplicach pw. Matki
nie wzroslo zainteresowanie sztuką
wym występują żywo i mile. Ślicznie
nad glównym oltarzem znajduję się
Strzemię, arcybiskupa halickiego,
Boskiej Częstochowskiej i św. Anto-
witrażową, wskutek czego w latach
prezentuje się witraż Mehoffera,
witraż ,,Najświętsza Maryja Panna
które znajdowaly się w owej kaplicy
niego. Tym razem witraże nawiązu-
1880-1914 zamontowano witraże do
zwlaszcza w dolnej swej polowie bo-
jako Królowa Korony Polskiej". Obok,
do roku 1946. Witraże zostaly wyko-
tematycznie do patronów kaplic.
okien prawie wszystkich kaplic.
gaty barwami i ukladem farb".
już po lewej stronie prezbiterium, w
nane przez znaną wiedeńską firmę
Cena wykonania witraża w kaplicy
Witraże w oknach kaplic nie sta-
Katedra lwowska posiada osiem
dwóch wielkich oknach umieszczone
Carla Geylinga. W dolnej części każ-
pw. Matki Boskiej Częstochowskiej
nowią jednolitego zespolu ani wzglę-
kaplic bocznych. Obecny ksztalt zy-
witraże ,,Śluby Jana Kazimierza" i
dego z witraży umieszczono napisy w
wyniosla 1058,5 koron.
dem siebie, ani w stosunku do witraży
skaly w polowie XVIII wieku, kiedy
,,Kazimierz Wielki jako fundator kate-
języku niemieckim, w których podano
Artystyczne zdobienie kaplicy pw.
umieszczonych w prezbiterium. Tema-
to w latach 1761-1776 arcybiskup
dry". Ostatni witraż po lewej stronie
imiona fundatorów i rok wykonania:
Matki Boskiej Częstochowskiej, znaj-
tycznie większość nawiązuje do patro-
Waclaw Hieronim Sierakowski grun-
prezbiterium znajduję się w malym
,,Gewidment von Anton Sieber im
dującej się po poludniowej stronie
natu kaplicy. Zdarzają się jednak i ta-
townie przebudowal i na nowo ozdobil
oknie nad lożą ,,cesarską" i przedsta-
Jarhe 1880" i ,,Gewidment von Geno-
katedry, nawiązuje do tematyki maryj-
kie, których tematyka zostala uzależ-
calą świątynię w dominującym wtedy
wia ,,Konsekrację Grzegorza z Sano-
euva Sieber im Jarhe 1880". Nazwi-
nej. W oltarzu kaplicy mieści się XVI-
niona od życzenia fundatora. Kartony
stylu barokowym. Do korpusu świątyni
ka na arcybiskupa lwowskiego".
sko autora kartonów, wedlug których
wieczny cechowy obraz Matki Bożej w
do poszczególnych witraży zamawia-
dobudowane zostaly po trzy kaplicy od
Oceniając wyniki i osiągnięcia
wykonano witraże, nie jest znane.
srebrnej sukience, który jest zaslania-
no u różnych artystów, a wykonanie
poludniowej i pólnocnej stron oraz po
prac nad ozdobieniem katedry witra-
Należy przypuszczać,byl to jeden
ny przez XVIII-wieczny obraz zatytulo-
zlecano różnym pracowniom. Zatem
jednej po każdej stronie prezbiterium.
żami, warto przypomnieć opinię Sta-
z malarzy na stale zatrudnionych w
wany ,,Matka Boska Anielska" pędzla
nic dziwnego,takie podejście nie
W XVIII wieku, gdy budowano
nislawa Wyspiańskiego. Przebywając
pracowni Carla Geylinga. Przema-
Józefa Chojnickiego. W roku 1870 w
sprzyjalo jednolitości stylu. Pomimo
kaplice, witrażownictwo nie bylo
we Lwowie w 1897 roku, wstąpil arty-
wialby za tym choćby ten fakt, że w
oltarzu umieszczono kopię cudowne-
to, brak powiązania stylowego między
popularne, dlatego też ani abp Sie-
sta do katedry, następnie opisal swoje
ówczesnym Lwowie witrażownictwo
go obrazu Matki Boskiej Częstochow-
witrażami nie jest zbyt wyczuwalny,
rakowski, ani glówny architekt prze-
refleksje w artykule umieszczonym w
nie bylo jeszcze rozpowszechnione.
skiej, wtedy też kaplicę poświęcono
gdyż większość okien znajduje się w
budowy katedry Piotr Polejowski nie
krakowskim ,,Życiu". Bez uprzedzenia
Co więcej, nie bylo też i miejscowych
Czarnej Madonnie. Tradycyjnie
glębi malych skąpo oświetlonych ka-
myśleli o ozdabianiu okien witrażami.
i obrazy po spotkanym go zawodzie
artystów uprawiających ten rodzaj
kaplicą opiekowalo się Bractwo zrze-
plic (niekiedy nawet za oltarzami).
Jednak w drugiej polowie XIX wieku,
podczas pracy nad kartonem do wi-
sztuki. Dzięki jednakowym wymiarom
szające kupców i mlodzież kupiecką.
Podczas II wojny światowej wi-
gdy w sztuce polskiej nawiązywano
traża ,,Śluby Jana Kazimierza" Sta-
obydwu okien, artysta mógl wykonać
Wlaśnie ono ufundowalo do okna
traże znajdujące się w oknach polu-