img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 18­30 marca 2016 nr 5 (249)
kaplicy witraż przedstawiający Matkę
ka firma ,,Tiroler Glasmalerei und
Tak jak i w poprzednim witrażu rozja-
Okna w dwóch pozostalych ka-
że jest on najważniejszym i czolowym
Boską Loretańską z koroną nad glo-
Mosaik Anstalt" z Innsbrucka. Nie-
śniającą funkcję pelni zlocista postać
plicach pw. św. Kazimierza Królewi-
dzielem wśród wszystkich innych
wą w otoczeniu adorujących aniolów.
stety, nazwisko artysty ­ wykonawcy
Dzieciątka Jezus i zlociste nimby nad
cza i rodziny Kampianów nigdy nie
witraży lwowskich. Autorzy ,,Katedry
Witraż ten zostal mocno uszkodzony
kartonów nie jest znane. Dokonując
glowami Matki Boskiej i św. Józefa.
zostaly ozdobione witrażami.
Lacińskiej we Lwowie" tak reasumu-
podczas II wojny światowej. Wedlug
porównania szczególów postaci z
Tlo kompozycji stanowią niebo z
Na początku XX wieku istnial tak-
jego znaczenie w historii polskiej
przekazów naocznych świadków,
witraży i z obrazów o podobnej tema-
bladoniebieskimi chmurami, zielone
że projekt ,,regotycyzowania" okien w
sztuki sakralnej: ,,Mimo przewagi
wybitą część witraża z glową Matki
tyce, które znajdowaly się uprzednio
krzewy, trawa i wysoka palma.
nawach i zamontowania w nich witra-
dziel o charakterze zachowawczym,
Boskiej podniósl z chodnika lwowski
we lwowskim kościele Matki Boskiej
W roku 1890 zamontowano wi-
ży. Jednak zamiar ten nie zostal nigdy
lwowski zespól witraży jest jednym z
kompozytor Andrzej Nikodemowicz,
Śnieżnej, a które zostaly namalowa-
traże we wszystkich pięciu oknach
zrealizowany, ponieważ Centralna
najcenniejszych, jakie wykonano w
który zwrócilproboszczowi o. Ra-
ne przez Edwarda Lepszego, można
kaplicy Najświętszego Sakramentu.
Komisja Konserwatorska w Wiedniu
polskich kościolach pod koniec wie-
falowi Kiernickiemu dopiero po rozpo-
przypuścić autorstwo wlaśnie tego ar-
Fakt ten potwierdza sprawozdanie z
negatywnie ocenila propozycję kapi-
ku XIX. Bardzo istotny jest przy tym
częciu prac nad konserwacją witraża.
tysty. Za tą proweniencją przemawia
dzialalności firmy ,,Tiroler Glasmalerei
tuly metropolitalnej, stwierdzając w
dobór tematów kompozycji po ,,ma-
Konserwator Anatol Czobitko w 1982
również fakt,artysta w czasie gdy
und Mosaik Anstalt" z Innsbrucka, w
liście do lwowskiego arcybiskupa Jó-
tejkowsku" lączących elementy histo-
roku fachowo zrekonstruowal witraż,
powstaly witraże do kaplicy św. Józe-
którym czytamy: ,,Jahre 1890 endlich
zefa Bilczewskiego, że ,,...tak ulubio-
ryczne z religijnymi, dając calość o
wprawiając starą część i uzupelniając
fa pracowal nad kartonami do okien
fünf des Sakramentes Kapelle der
ne dążenie do gotyzowania pozba-
wyraźnym wydźwięku patriotycznym.
ubytki. Niektóre fragmenty witraża zo-
witrażowych w prezbiterium katedry.
Katedrale zu Lemberg". Na montaż
wilo nas licznych cennych zabytków
To ostatnie stwierdzenie stanowi do-
staly jednak bezpowrotnie utracone.
Okna kaplicy pw. św. Józefa
witraży zdecydowano się w trakcie
z innych epok stylowych, niszcząc je
datkowy klucz interpretacyjny w od-
Dlatego też artysta nadal twarzom
prawie prostokątne i swoim ksztal-
przeprowadzonej w latach 1890-1891
i zbezksztalcając".
niesieniu do wyboru kostiumu gotyc-
aniolków, które otaczają postać Mat-
tem przypominają okna w kaplicy pw.
renowacji kaplicy. Dzięki staraniom i
Prastara lwowska katedra la-
kiego przy przeksztalceniu katedry. W
ki Bożej, rysy swego malego synka i
Chrystusa Ukrzyżowanego. Jednak-
za pieniądze kapituly metropolitalnej
cińska posiada unikatowy zespól
specyficznych warunkach lwowskich
jego przyjaciól. W gamie barw witraża
że wykonane osiemnaście lat póź-
odnowiono i częściowo wzbogacono
witraży autorstwa polskich i zagra-
końca wieku XIX neogotyk byl bo-
o nowe elementy wielki bogato zdo-
biony oltarz barokowy, który prawie
calkowicie zaslania witraże z dwóch
dolnych okien o motywach stylizowa-
nych kwiatów i elementów geome-
trycznych. Koszt remontów wynosil
8106 zlr. W dwóch górnych bocznych
oknach również zostaly umieszczone
geometryczne witraże. Kolorystyka
witraży jest utrzymana w gamie sub-
telnych odcieni niebieskiego, zielone-
go i żóltego. Jedynie witraż umiesz-
czony w górnym centralnym oknie
jest dobrze widoczny. Zwieńczenie
oltarza w formie fantazyjnie wykrojo-
nego szczytu otacza okno, a przez to
wyraźnie go akcentuje. Przedstawie-
nie witraża nawiązuje do patronatu
nicznych mistrzów. Burzliwa histo-
wiem nie tylko stylem dominującym w
kaplicy. W jego centrum na blękitnym
ria XX wieku oszczędzila go przed
architekturze epoki, ale i synonimem
tle umieszczono kielich mszalny oraz
zniszczeniem. ,,Barwne szkla" i dziś
szlachetnej dawności, lacińskości, a
Hostię otoczoną promieniami, a nad
potęgują modlitewny nastrój, kierują
więc i polskości". Wlaśnie o tym mialy
nią koronę ze splywającymi ku dolo-
umysly wiernych ku skupieniu, budzą
świadczyć nie tylko poprzez treść, ale
wi girlandami z kwiatów i liści. Na wy-
podziw turystów, którzy tylko na chwi-
i poprzez formę nowe witraże katedry
sokości stopy kielicha przedstawiono
wstąpili do świątyni.
lwowskiej. Swoją funkcję one wyko-
dwie uskrzydlone glówki adorujących
Wśród opisów witraży katedry
nują do dziś, będąc nie tylko dzielem
aniolków. Pozostalą dolną część
lwowskiej bardzo cenną i aktualną po
sztuki, ale i świadkiem historii.
witraża  wypelniają  symetrycznie
dzień dzisiejszy jest opinia Stanisla-
Na początku XXI wieku przez
ulożone lilie i gwiazdki. Witraż wypel-
wa Wyspiańskiego wyrażona jeszcze
nienajlepszy stan techniczny witraży
niający niewielkie okno promieniuje
w 1897 roku. Otóż Wyspiański wy-
i ze względu na ich znaczenie histo-
barwami, przyciąga wzrok, rozlado-
mienil jedynie pracę Józefa Mehoffera
ryczne oraz poziom artystyczny wpi-
wuje napięcie dużego, blyszczącego
­ witraż ,,Kazimierz Wielki jako funda-
sano ich na listę obiektów w katedrze
zlotem barokowego oltarza.
tor katedry". Wedlug opiniodawczych
potrzebujących pilnej konserwacji.
Na szczególną uwagę zasluguje
krakowskich historyków sztuki, powo-
pracę powierzono Ewelinie i Roberto-
jedyny w katedrze witraż secesyjny.
dem opinii Stanislawa Wyspiańskiego
wi Kędzielewskim, doświadczonym
dominują kolory jaskrawe: niebieski
niej witraże w kaplicy pw. św. Józefa
Zostal on zamontowany w oknie
nie byla jedynie przyjaźń z Mehoffe-
konserwatorom z Warszawy. Prace
plaszcza Matki Bożej, czerwony tla
prezentują już inny styl o wyraźnych
kaplicy pw. Chrystusa Milosiernego
rem, ,,...lecz rzeczywisty, wyjątkowy
konserwatorskie finansowano ze
dookola jej postaci, żólto-zlocisty figu-
wplywach  neogotyku.  Centralne
podczas przebudowy przeprowa-
poziom dziela, wyróżniającego się na
środków Senatu RP i Ministerstwa
rek aniolków.
sceny ujęto dodatkową witrażową
dzonej w latach 1904-1907 pod kie-
tle pozostalych realizacji witrażowych.
Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.
Po przeciwleglej, pólnocnej stro-
ramą w postaci bordiury zamkniętej
rownictwem prof. Politechniki Lwow-
Praca ta w spuściźnie artystycznej
W 2006 roku renowacji poddano wi-
nie znajduje się kaplica pw. św. Anto-
lukiem w ,,ośli grzbiet" i dodatkowo u
skiej Wladyslawa Sadlowskiego.
Mehoffera odznacza się szczegól-
traże ,,Matka Boska Królowa Korony
niego. W malym okrąglym oknie nad
góry ozdobiono stylizowanymi frędz-
Wystrój kaplicy lącznie z malowidla-
nym, niemal kubizującym sposobem
Polskiej" i ,,Konsekracja Grzegorza
oltarzem zamontowano witraż przed-
lami i liśćmi akantu. W dolnej części
mi, rzeźbami i witrażem tworzy jed-
potraktowania elementów kompozy-
z Sanoka na arcybiskupa lwowskie-
stawiający św. Antoniego jako opata
każdego witraża znajdują się iden-
nolitą stylowo calość, dzięki wspól-
cji, której zostala podporządkowana
go", w 2007 roku ,,Kazimierz Wielki
i pustelnika. Świętego z dlugą siwą
tyczne napisy: ,,Staraniem Bractwa
pracy takich wybitnych rzeźbiarzy i
ornamentyka, slużąca jedynie jako
jako fundator katedry". W 2009 roku
brodą i wąsami wyobrażono w jasno-
św. Trójcy 1898 r.". Kompozycje wi-
malarzy jak Tomasz Dykas, Alojzy
element dopelniający. Należy przyjąć,
odrestaurowano witraż ,,Śluby Jana
brązowym habicie z pastoralem w
traży wykonano wedlug tradycyjnych
Bunsch, Stanislaw Dębicki, Wale-
że artysta (Wyspiański) nie chcial się
Kazimierza" w prezbiterium, a w 2010
lewej ręce i książką w prawej. Rozbu-
schematów. W ,,Bożym Narodzeniu"
rian Kryciński, Tadeusz Rybkowski,
wypowiadać na temat pozostalych
roku kolisty witraż ,,Św. Antoni pustel-
dowaną kompozycję witraża tworzą
Świętą Rodzinę wyobrażono na tle
Miron Pietsch i Luna Drexlerówna.
kompozycji jako nieodpowiadających
nik" w kaplicy pw. św. Antoniego. W
fioletowe góry, ciemnozielone drze-
niebieskiego nieba i antycznej archi-
Nazwiska autora witraża niestety
zasadom nowej sztuki, a tym samym
2012 roku odrestaurowano witraż w
wa, jasnozielone krzewy, żólte kwiaty,
tektury. Najważniejszym akcentem
nie znamy. Mógl nim być każdy z
niewartych jego uwagi". Rzeczywi-
dużym oknie po poludniowej stronie
czerwono-brązowa ziemia, niebieskie
kolorystycznym calej kompozycji
wymienionych artystów. Tradycja
ście, wśród witraży katedry lwowskiej
prezbiterium ,,Cudowna obrona Lwo-
chmury, zlociste tlo nad glową świę-
szaty przedstawionych postaci: nie-
jednak przypisuje autorstwo Lunie
przeważają dziela nawiązujące do
wa za przyczyną św. Jana z Dukli"
tego oraz kolista bordiura ze stylizo-
bieski plaszcz Matki Bożej i czerwony
Drexlerównie. Wielki jaskrawy wi-
doświadczeń malarstwa historyczne-
(,,Leopolis opressa 1648"). W trakcie
wanych zlocistych liści i niebieskich
św. Józefa. Znaczącą rolę odgrywa
traż ,,Zaćmienie slońca" wykonany
go drugiej polowy wieku XIX. Jest to
kompleksowej konserwacji kaplicy
kwiatów na ciemnoczerwonym tle.
żólto-zlocisty kolor postaci Dzieciąt-
w różnych odcieniach pomarańczo-
charakterystyczne tak dla twórczości
Najświętszego Sakramentu (kaplicy
W 1898 roku katedralne Bractwo
ka Jezus, jak również barwa nimbów,
wego, niebieskiego, liliowego, zielo-
lwowskich, jak i krakowskich malarzy
Wiśniowieckich), która trwala siedem
św. Trójcy ufundowalo witraże do
liści akantu i bordiury. Jednakże kolo-
nego koloru stanowi dominantę w tej
zaangażowanych w ten projekt. Żywą
lat, odrestaurowano też pięć witraży w
dwóch okien kaplicy pw. św. Józe-
rystyczna i kompozycyjna harmonia
slabo oświetlonej i niewielkiej (7,2 x
i bogatą kolorystyką wyróżnia się wi-
jej oknach (2012-2014). W 2015 roku
fa. Oknarozmieszczone po obu
witraża zostala naruszona poprzez
5,4 m) kaplicy. Równocześnie witraż
traż zaprojektowany przez Teodora
prowadzono konserwację witraża
stronach renesansowego oltarza,
przedstawienie po prawej stronie
jest na tyle misternie wkompono-
Axentowicza ,,Matka Boska Królowa
,,Święci patronowie Polski" w oknie
w którego centrum znajduje się XI-
zbyt masywnej i ciemnej stajenki.
wany w architekturę oltarza, że bez
aniolów" w oknie chóru muzycznego
po poludniowej stronie prezbiterium.
X-wieczny olejny obraz ,,św. Józef z
W centrum witraża ,,Ucieczka do
niego nie jest możliwe wyobrażenie
i Edwarda Lepszego ,,Matka Boska
W najbliższych latach w planach
Dzieciątkiem Jezus". Okno po lewej
Egiptu" przedstawiono Matkę Boską
sobie oltarza jako calości. Witraż
Królowa Korony Polskiej" w central-
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
stronie oltarza ozdobiono witrażem z
w szatach niebiesko-czerwonych z
wykonal ,,Krakowski Zaklad Witra-
nym oknie nad oltarzem glównym.
Narodowego RP i konserwatorów
przedstawieniem ,,Bożego Narodze-
Dzieciątkiem na osiolku, zwierzę pro-
żów" prof. Wladyslawa Ekielskiego i
Wspólcześni historycy sztuki wy-
Eweliny i Roberta Kędzielewskich
nia", a po prawej ,,Ucieczką do Egip-
wadzone jest przez św. Józefa ubra-
Antoniego Tucha. Cena wykonania
soko oceniają zespól witraży katedry
jest odnowienie wszystkich witraży
tu". Witraże wykonala znana austriac-
nego w plaszcz brązowo-czerwony.
wyniosla 800 zlr.
lwowskiej, sprawiedliwie uważając,
w katedrze.