img
12
Przegląd wydarzeń
15­28 kwietnia 2016 nr 7 (251) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Podwójne życie Ukraińców.
Czy umowa z UE jest nam
w ogóle potrzebna?
Już dawno zwrócilem uwagę, że sowieckie przyzwyczajenie by publicznie mówić
jedno, a myśleć i robić zupelnie inaczej, demonstruje zadziwiającą silę witalną.
Minęlo już 25 lat, od czasu gdy rozpadl się Związek Sowiecki, wyroslo nowe po-
kolenie, wydawać by się moglo, nowych, wolnych ludzi. A przyzwyczajenie ­ jed-
na prawda dla siebie, a druga dla innych ­ pozostalo. Znana jest powszechnie
sila wplywu na tradycyjne spoleczeństwo tezy ,,a co powiedzą ludzie?".
skich ,,tradycyjnych" i ,,narodowych"
WASYL RASEWYCZ
wartości. Akcentuję na tym, że we
wspólczesnym świecie za takie uni-
Chociaż pojawiają się pojedyn-
wersalne wartości uważanetakie,
czy śmialkowie, rzucający wyzwanie
które nieograniczone ani religij-
sowieckim tradycjonalistom i mający
nymi, ani rasowymi, ani narodowymi
odwagę żyć wlasnym życiem, nie
cechami. Za wartości uważane
podlegając starym normom, jednak
te zasady, które harmonizują spole-
sytuacja nie wygląda pociągająco.
czeństwo ­ spoleczeństwo, w którym
panuje równość wszystkich obywateli
nietradycyjna tradycja
i nie ma miejsca na dyskryminację.
Najważniejsze jest to, że nie
Przyjrzyjmy się bliżej, o jakie
zawsze się zastanawiamy, czego
ukraińskie wartości i tradycje ostat-
i przed kim bronimy? I czy ktoś w
nio toczyla się walka.
ogóle nastaje na ważne dla Ukra-
ińców wartości? Wydawać by się
moglo, że historia dwóch ostatnich
Za prawo być zlodziejem,
dziesięcioleci wyraźnie świadczy:
nazistą i rasistą?
Niczym stary, skrzypiący wóz
Ukraińcy zerwali z sowieckim tota-
toczy się spoleczeństwo ukraińskie
litaryzmem i autorytarną przeszlo-
w kierunku Europy. Zdarzają mu
ścią i wytrwale budują swój naro-
się przeblyski, jak np. rewolucja Po-
dowo-państwowy projekt. Jednak,
marańczowa i rewolucja Godności,
gdy sprawa dochodzi do tradycji,
które bezsprzecznieprzedmio-
zaczynają się problemy. Sprawa w
tem dumy wspólczesnych obywateli
tym, że żadna ciąglość nie istnieje.
Ukrainy. Czy nie stal się świadec-
Nie ciągnie się ona, np. od księcia
twem walki o europejskie wartości
Wlodzimierza Wielkiego do czasów
Euromajdan, na którym Ukraińcy nie
dzisiejszych. To raczej my, wycho-
tylko skladali deklaracje, ale i umie-
dząc z teraźniejszości przeklada-
rali za nie? Walczyli i umierali, gdy
my drogę w przeszlość nawlekając
Europa demonstrowala swoje trady-
jedne za drugimi wydarzenia, fakty
cyjne ,,zaniepokojenie". Więc w czym
i osobistości, które my, odpowiednio
jest problem? Co się stalo potem?
do naszych wspólczesnych prze-
Dlaczego my znów po raz kolejny je-
konań, obraliśmy sobie do naszej
steśmy niegotowi bez dodatkowych
tradycji. W ten sposób tradycja jest
warunków i pretensji dolączyć do
modyfikacją przeszlości przyjętą
wlaśnie na wschodnich ziemiach dzi-
Czerwonej, a wśród licznych sowiec-
zachodnich Ukraińców nawet w okre-
wspólnoty europejskiej?
przez wspólczesnych.
siejszych Niemiec.
kich ,,specjalistów", którzy przybyli na
sie sowieckim staralo się dotrzymy-
Na Europę, jak i na tradycję,
Tymczasem, na Ukrainie istnialo
To samo można powiedzieć o
tereny Zachodniej Ukrainy bylo wielu
wać codziennych praktyk religijnych.
można spoglądać pod różnym ką-
kilka regionów historycznych, ludność
Austrii, która we wlaściwym czasie
etnicznych Ukraińców? Jak można
Te dwa kardynalnie różne środowiska
tem. Byli przecież na Euromajdanie
których wedlug wlasnego rozsądku
oglosila się pierwszą ofiarą niemiec-
bylo oglosić, że jedynymi walczą-
należalo w jakiś sposób polączyć.
i czlonkowie Swobody, których trudno
budowala osobiste i wspólne mosty
kiego nazizmu. Jeżeli być sprawiedli-
cymi o samorządną Ukrainę byli
Najbardziej bezboleśnie dla obu stron
nazwać eurooptymistami. Gotowi byli
w przyszlość. Mialy one różnych
wym ­ bylo to bardzo wygodne sta-
OUN i UPA, pomijając walczących
można bylo tego dokonać na zasa-
stanąć przeciwko rosyjskiemu impe-
bohaterów (często antagonistycz-
nowisko. Czy ofiara może zamienić
z nazizmem i faszyzmem? Zresz-
dach państwa sekularyzowanego.
rializmowi i reżymowi Janukowycza,
nych), ślubowali wierność różnym
się miejscem z katem? Może, z calą
tą, jak zmusić ludzi do uwierzenia
Jednak Ukraińcy poszli inna drogą.
ale jednocześnie trzymali się zasad
formacjom politycznym. Walczyli
pewnością. Jeżeli spojrzymy na foto-
w to, że OUN walczyla przeciwko
Odrodziwszy niepodleglość państwo-
etnicznego nacjonalizmu, który nie
po różnych stronach barykady i w
grafie świątecznych tlumów na Hel-
,,dwóm totalitaryzmom", jeżeli sama
wą, zaczęli odradzać cerkwie. I robio-
tylko zostal odrzucony przez Euro-
ogóle mialy odmienne rodzinne do-
denplatz we Wiedniu z okazji anszlu-
opierala się na totalitarnej ideologii
no to bardzo tradycyjnymi metodami,
pę, ale wręcz jest nie do zrealizowa-
świadczenie historyczne. W jednych
su Austrii w 1938 roku, można lekko
integralnego nacjonalizmu? Jeżeli z
pozwalając cerkwiom wtrącać się w
nia na Ukrainie. Nawet rozumiejąc,
rodzinach przeważali ludzie religijni,
się przekonać, że 200-tysięczny tlum
rozbijaniem sowieckiego totalitary-
pracę struktur państwowych i nawet
że dla takich idei nie ma miejsca
w innych ­ ateiści. Ktoś walczyl w
nie da się zebrać na manifestacji pod
zmu żadnych problemów nie bylo,
przenikać do państwowej szkoly.
we wspólczesnej wspólnocie euro-
Armii Czerwonej, ktoś walczyl i ginąl
przymusem. A i zaciętości austriac-
to z ukraińskim ,,ruchem narodowo-
Chociaż jest to osobny temat do
pejskiej, aktywiści Swobody glosili:
w UPA. Taka historyczna rodzinna
kim narodowym socjalistom nie bra-
wyzwoleńczym" takie problemy byly.
rozmowy, trzeba powiedzieć mimo
idziemy do Europy, aby uratować
polifonia nie jest unikalnie ukraiń-
kowalo, raczej odwrotnie.
I owszem, to trudno bylo tworzyć bo-
wszystko, że próby jednoczesnego
od nadmiernego liberalizmu, przy-
ską. Można tu przytoczyć przyklad
Wróćmy jednak na Ukrainę.
haterski mit UPA i jednocześnie go
ksztaltowania religijnego i naukowe-
wrócić ją do życiodajnych źródel
Hiszpanii z jej dlugą drogą pojedna-
Twórcy wspólczesnej narracji histo-
dekonstruować.
go światopoglądów uczniów nie daly
narodowych. ,,Wspólnie z innymi na-
nia pamięci. Można też wspomnieć
rycznej musieli się istotnie napraco-
Jeszcze jednego czynnika nie
rezultatu. Gdy dodać do tego jesz-
cjonalistycznymi partiami zmienimy
Niemcy, które po II wojnie światowej
wać po 1991 roku. Należalo przed-
sposób pominąć ­ rolę religijnej świa-
cze podzialy międzykonfesyjne, ich
Europę" ­ można bylo uslyszeć nie-
zmuszone byly prowadzić politykę
stawić Ukrainę jako ofiarę sowieckiej
domości w spoleczeństwie. W chwili,
tradycjonalizm i ,,kanoniczność", to
jednokrotnie z ust Olega Tiahnyboka
denazyfikacji, która ominęla komu-
okupacji, ale jak tego dokonać, gdy
gdy sowieccy Ukraińcy przeszli nie
rzecz wygląda naprawdę smutno.
i Iryny Farion.
nistyczną NRD. Dlatego wszelkie
większość obywateli niepodleglej
tylko przez oficjalny ateizm, ale i prze-
Otóż tak można byloby w skrócie
Jednak życie pokazalo, że pra-
prawo-radykalne i wrogie do uchodź-
Ukrainy walczyla w szeregach Armii
żyli czasy ,,wojującego ateizmu", wielu
przedstawić ksztaltowanie ukraiń-
wie wszyscy nacjonalistyczni eu-
ców sily z takim sukcesem dzialają