img
14
Przegląd wydarzeń
15­28 kwietnia 2016 nr 7 (251) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Dziś i jutro integracji europejskiej ­
spojrzenie z Warszawy
Polacy zaliczają się do narodów najwyżej ceniących integrację europejską. Jak pokazują badania opinii publicz-
nej, ponad 80 procent Polek i Polaków popiera czlonkostwo Polski w Unii Europejskiej. Ten fakt stanowi oczywistą
przeslankę do dzialania na forum UE dla każdego polskiego rządu, w tym dla rządu Premier Beaty Szydlo. W inte-
resie Polski jest dobrze dzialająca Unia Europejska ­ na pewno nie superpaństwo, ale też nie jedynie wypadkowa
narodowych egoizmów. Polska chce w coraz większym stopniu inicjować rozwiązania slużące nie tylko wlasnemu
partykularnego interesowi, ale interesom szerszej grupy państw ­ rozwiązania dobre dla ogólu państw czlonkow-
skich. Ścisla i lojalna wspólpraca państw narodowych, dzialania zgodne z zasadą pomocniczości, przeciwdzialanie
wewnętrznym podzialom ­ często podsycanym zewnętrznie ­ są istotą filozofii naszego postępowania w UE.
wspólnych  ćwiczeń  UE-NATO,
WITOLD WASZCZYKOWSKI
przygotowanie tego samego stra-
tegicznego przeslania przez obie
Polityczne aspekty
instytucje przed Szczytem NATO w
integracji
Wbrew temu, co twierdzą zwo-
Warszawie jak i przed czerwcową
lennicy Stanów Zjednoczonych Eu-
Radą Europejską czy budowanie
ropy, europejski naród nie istnieje.
odporności państw czlonkowskich
UE jest bliskim związkiem państw
w zakresie bezpieczeństwa cyber-
narodowych, które dzięki Unii prze-
netycznego.
zwyciężają wzajemne podzialy i
Coraz większa liczba konflik-
spory, pokojowo ze sobą wspólza-
tów w najbliższym sąsiedztwie UE
wodniczą oraz budują dobrobyt.
wymaga spójności dzialań wśród
Dla większości obywateli podsta-
państw czlonkowskich. Odnosi się
wową wspólnotączlonkowie
to zarówno do strategii, jak i wymia-
tego samego narodu. Tożsamość
ru operacyjnego. UE dysponuje od-
europejska odgrywa ważną rolę,
powiednimi instrumentami w tym za-
lecz nie rolę pierwszoplanową. Dą-
kresie ­ są to na przyklad Grupy Bo-
żenie do federalnej Europy może
jowe UE czy Centrum Operacyjne.
jedynie przynieść odwrotny skutek
Jedynie od woli politycznej państw
i przybliżyć rozpad UE. Obywatele
czlonkowskich zależy ich wykorzy-
Unii nie zrozumieją zatem, dlaczego
stanie. Dostrzegamy brak silnego
ponadnarodowe instytucje mają de-
ośrodka operacyjnego, dzialające-
cydować o najważniejszych dla nich
go w stalym trybie, umożliwiającego
kwestiach.
realną ocenę krótko i dlugofalowych
Minister spraw zagranicznych witold waszczykowski
Idea integracji europejskiej wy-
zagrożeń dla państw czlonkowskich
plywa z dążenia do przezwycięże-
rodowych w UE ­ cieszą się one
Turcją. Liczymy na skuteczną i szyb-
polityki Rosji. Poczucie bezpieczeń-
UE, będącego w stanie przestawić
nia podzialów w Europie, dlatego
większą legitymacją spoleczną.
realizację uzgodnionego Planu
stwa obywatela Francji, Belgii, czy
poglębioną analizę ryzyka bliższe-
UE powinna pozostać spójna, ale
Dzialania. Szczególnie ważne bę-
Niemiec nie może odbiegać od po-
go i dalszego sąsiedztwa UE i za-
Migracje ­ wyzwanie
też jednocześnie otwarta na kolejne
dzie uruchomienie unijno-tureckiej
czucia bezpieczeństwa Estończyka,
proponować konkretne dzialania. W
numer jeden
kraje, gotowe do przyjęcia na sie-
Wyzwaniem, które może prze-
polityki readmisyjnej oraz dzialania
Lotysza, czy Polaka, którzy mieszka-
tym zakresie istotne jest jednak, aby
bie zobowiązań do przeprowadze-
sądzić o przyszlości integracji euro-
wymierzone w siatki przemytników
ją w państwie czlonkowskim z grani-
nie powielać struktur istniejących w
nia niezbędnych zmian. Wszelkie
pejskiej jest zdolność do uzyskania
ludzi.
zewnętrzną UE.
ramach NATO, a zadbać o wzajem-
uzgodnienia dotyczące przyszlości
przez Unię Europejską kontroli na
Dziś nie możemy powiedzieć
ne ich uzupelnianie się.
UE powinny ­ tak jak dotychczas
kryzysem migracyjnym. Trwale roz-
z ręką na sercu, że UE dysponu-
Otoczenie UE ­
­ zapadać w gronie wszystkich
wiązanie tego kryzysu może nastąpić
je Wspólną Polityką Zagraniczną
niestabilność wymagająca
nowa wizja polityki
dwudziestu ośmiu państw czlon-
poprzez skuteczne przeciwdzialanie
i Bezpieczeństwa z prawdziwego
naszej spójności
wschodniej UE
kowskich. Zróżnicowana integracja
prawdziwym przyczynom migracji, to
Dla powodzenia Unii Europejskiej
zdarzenia. Naszą odpowiedzią na
Wraz z podpisaniem przez
europejska jest do pewnego stopnia
jest poprzez zakończenie konfliktów
w najbliższych dekadach niezbędne
bezprecedensowe zmiany w sytu-
Ukrainę, Moldawię i Gruzję umów
już rzeczywistością, jednak powinni-
w Syrii, Iraku oraz stabilizację sytu-
będą sprzyjające warunki zewnętrz-
acji geopolitycznej UE powinno być
stowarzyszeniowych z Unią Eu-
śmy dbać o to, aby pozostaly wspól-
acji w Libii i Rogu Afryki. Osiągnięcie
ne. Tymczasem jesteśmy świadkami
wlaśnie jej wzmocnienie. Prioryte-
ropejską oraz dążeniem Armenii,
ne dla wszystkich ramy prawne i in-
tych celów będzie możliwe jedynie
bezprecedensowego kryzysu, w ja-
tami powinny być bezpieczeństwo
Azerbejdżanu oraz Bialorusi do
stytucjonalne, oraz aby utrzymal się
w perspektywie średnio i dlugoter-
kim pogrążyl się obszar sąsiedztwa
i sąsiedztwo ­ to na tych obsza-
odmiennego ksztaltowania relacji z
duch wspólnotowy. W przeciwnym
minowej. Tymczasem powinniśmy
UE. Na Wschodzie mamy do czynie-
rach powinna  koncentrować się
UE, dotychczasowa formula Part-
razie tendencje odśrodkowe mogą
się skupić na dzialaniach mających
nia z agresywną rosyjską polityką,
nowa globalna strategia polityki
nerstwa Wschodniego powoli wy-
rozsadzić Unię.
na celu ograniczenie rozmiarów
ukierunkowaną na utrzymanie strefy
zagranicznej i bezpieczeństwa UE.
czerpuje się. Nie możemy pozwolić,
Instytucje UE powinny przede
kryzysu w UE, to jest wzmocnieniu
wplywów, zmianę architektury bez-
Musimy doprowadzić do zredefi-
by nasze wschodnie sąsiedztwo
wszystkim skoncentrować się na
kontroli na granicach zewnętrznych
pieczeństwa europejskiego oraz za-
niowania strategicznej wspólpracy
stalo się ,,szarą strefą" między UE
zadaniach, które leżą w interesie
i wspólpracy z państwami trzecimi.
hamowanie przemian w państwach
UE-NATO. Brak formalnych ram
a Rosją. Ukrainie, Moldawii i Gruzji
wszystkich państw czlonkowskich
Priorytetem Polski jest ochrona stre-
zacieśniających wspólpracę z Unią.
wspólpracy UE-NATO stanowi wy-
dlugofalowo powinniśmy zaofero-
i nie mogą być lepiej realizowane
fy Schengen. Wspólpraca w ramach
W poludniowym sąsiedztwie ­ prze-
zwanie dla bezpieczeństwa w Euro-
wać perspektywę czlonkostwa w
na szczeblu krajowym, bądź regio-
tej strefy jest filarem UE. Każde
dlużające się konflikty prowadzą do
pie, zwlaszcza w obliczu zagrożeń
UE, co motywowaloby te państwa
nalnym. Unii niepotrzebnenowe
państwo powinno ponosić odpowie-
dysfunkcji struktur państwowych i
hybrydowych, lączących elementy
do wprowadzania reform. W rela-
instytucje, które mialyby dzialać
dzialność za to wyzwanie. Kluczem
tworzenia się specyficznych funda-
konwencjonalne, wojskowe i asy-
cjach z Armenią, Azerbejdżanem i
na rzecz jedynie wybranej grupy
dla utrzymania integracji strefy
mentalistycznych organizmów para-
metryczne.  Polityczna  blokada
Bialorusią ­ ale również z krajami
państw. Poważnym problemem UE
Schengen jest wzmocnienie kontroli
państwowych. Efekty niestabilności
formatu Berlin Plus, czyli formalnej
Azji Centralnej ­ powinniśmy z kolei
jest demokratyczna legitymacja jej
na granicach zewnętrznych. Dlatego
Bliskiego Wschodu i Afryki Pólnocnej
wspólpracy UE-NATO przez Cypr i
rozwijać stosunki oparte na szacun-
dzialań. Parlament Europejski nie
też polska Straż Graniczna, pomimo
bezpośrednio odczuwalne przez
Turcję, jest daleka od rozwiązania,
ku i wspólnych interesach. Obecne
stal się dla obywateli podstawo-
znacznego obciążenia zadaniami w
spoleczeństwa na naszym konty-
co powoduje konieczność skupienia
otwarcie się UE na intensywniejszy
wym punktem odniesienia, czego
kraju, udziela wsparcia greckim po-
nencie ­ poprzez wzrost zagroże-
się jedynie na nieformalnych forach
dialog z Bialorusią to przyszlość
dowodzi spadająca frekwencja przy
granicznikom. Zaangażowanie Pol-
nia terrorystycznego i kolejne fale
dyskusji w NATO i UE. Wzmocnienie
tzw. zindywidualizowanego podej-
urnach. Na wyrost jest więc trakto-
ski w pomoc dla Grecji potwierdza
nielegalnej migracji. A slabość i nie-
wspólpracy UE-NATO powinno być
ścia promowanego w ramach Euro-
wanie Parlamentu Europejskiego
nasze poczucie odpowiedzialności i
stabilność tego regionu, stanowiąca
realizowane w takich obszarach jak
pejskiej Polityki Sąsiedztwa.
jako glównego podmiotu legitymu-
solidarności europejskiej. W ramach
źródlo problemu migracyjnego, jest
gromadzenie i dzielenie się informa-
W tym miejscu warto odwolać się
jącego aktywność UE. Popieramy
wspólpracy z państwami trzecimi,
tak samo istotna dla bezpieczeństwa
cjami wywiadowczymi, komunikacja
do sukcesu niemieckiej Ostpolitik z
wzmocnienie roli parlamentów na-
kluczową rolę odgrywa kooperacja z
obywateli UE jak skutki agresywnej
strategiczna, powrót do praktyki
lat 70., która dzięki zbliżeniu z kraja-