img
3
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 czerwca­14 lipca 2016 nr 12 (256)
Blokada ukraińskiego marszu w Przemyślu Episkopat Polski wzywa
do pojednania
W niedzielę, 26 czerwca, w Przemyślu ukraiński przemarsz uliczny z katedry grekokatolickiej na Ukraiński
Cmentarz Wojenny, gdzie miala być odprawiona panachyda ­ modlitwa za pochowanych tam strzelców
polsko-ukraińskiego
siczowych, zostal zablokowany na ulicy Slowackiego przez ok. 20 mlodych Polaków, którzy w ten sposób
zareagowali na wyszywaną koszulę w kolorach czerwono-czarnych jednego z uczestników marszu. Interwe-
niowal specjalny oddzial policji w helmach i z gladko lufowymi karabinami, który po kilku minutach zepchnąl
,,Chrześcijańskie przebaczenie jest wartością bezwarun-
z ulicy na chodnik i otoczyl kordonem grupę mlodych mężczyzn. Kilkudziesięciu innych mlodzieńców stalo
kową obejmującą nawet największe niegodziwości, takie
spokojnie z drugiej strony ulicy z transparentami potępiającymi ,,banderowców" (OUN-UPA) za ludobójstwo
jak zabijanie niewinnych ludzi i ludobójstwo, czy przymu-
sowe przesiedlenia" ­ czytamy w komunikacie Prezydium
dokonane na Polakach. Wkrótce pochód ruszyl dalej, ale już z funkcjonariuszami policji na czele.
Konferencji Episkopatu Polski (KEP) przed 73. rocznicą
JACEK BORZĘCKI
zbrodni wolyńskiej. Polscy biskupi napisali, że ,,wzajemne
tekst i zdjęcie
przebaczenie między narodami polskim i ukraińskim jest
szczególnym wymogiem religijnym i moralnym, jaki staje
W pochodzie, obok kilku grec-
przed nami w przeżywanym obecnie Nadzwyczajnym
Jubileuszu Milosierdzia (...).
kokatolickich duchownych z arcybi-
skupem Eugeniuszem Popowiczem
Komunikat Prezydium KEP
na czele, szli Ukraińcy z Przemyśla
i okolic ­ czlonkowie Związku Ukra-
1. W przededniu kolejnej rocznicy zbrodni na Wolyniu, której symbolem
ińców w Polsce z prezesem Zarządu
staly się wydarzenia z 11 lipca 1943 roku, pragniemy wezwać naszych roda-
Glównego Petrem Tymą z Warsza-
ków do przebaczenia i pojednania. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ,,ofiarami
wy, jak również orkiestra wojskowa
zbrodni i czystek etnicznych staly się dziesiątki tysięcy niewinnych osób, w
ze Lwowa oraz liczni czlonkowie
tym kobiet, dzieci i starców, przede wszystkim Polaków, ale także Ukraińców,
tamtejszych organizacji Ukraińców
oraz tych, którzy ratowali zagrożonych sąsiadów i krewnych. (...) Wiemy, że
wysiedlonych z powojennej Polski. W
chrześcijańska ocena zbrodni wolyńskiej domaga się od nas jednoznacznego
marszu uczestniczyli też przedstawi-
potępienia i przeproszenia za nią. Uważamy bowiem, że ani przemoc, ani
ciele ukraińskich wladz obwodowych
czystki etniczne nigdy nie mogą być metodą rozwiązywania konfliktów między
oraz miejskich ze Lwowa, Tarnopola
sąsiadującymi ludami czy narodami, ani usprawiedliwione racją polityczną,
ekonomiczną czy religijną" (Deklaracja Arcybiskupa Większego Światoslawa
dynie poszczególni uczestnicy, w tym
przez parafię archikatedralną obrząd-
i szeregu pomniejszych miast. Obec-
Szewczuka, Metropolity Kijowsko-Halickiego Ukraińskiego Kościola Greckoka-
także Światoslaw Szeremeta i Mari-
ku greckokatolickiego jako procesja
ny byl m.in. Światoslaw Szeremeta,
tolickiego, Arcybiskupa Józefa Michalika, Metropolity Przemyskiego obrządku
ja Wahilo ­ dyrektor Departamentu
religijna i jako zgromadzenie odby-
sekretarz generalny Państwowej
lacińskiego, Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, Arcybiskupa
Wewnętrznej i Informacyjnej Polityki
wane w ramach dzialalności tego
Międzyresortowej Komisji Ukrainy
Mieczyslawa Mokrzyckiego, Metropolity Lwowskiego obrządku lacińskiego,
Lwowskiej Obwodowej Państwowej
Kościola.
ds. Upamiętnienia Uczestników Anty-
Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Rzymskokatolickiego Ukrainy, Ar-
Administracji, zapalili znicze na gro-
W uroczystości na Ukraińskim
terrorystycznej Operacji, Ofiar Wojen
cybiskupa Jana Martyniaka, Metropolity Przemysko-Warszawskiego, Kościola
bach UPA i się modlili.
Cmentarzu Wojennym wznoszono
i Represji Politycznych.
bizantyńsko-ukraińskiego, Warszawa, 28 czerwca 2013 r.).
Światoslaw Szeremeta powie-
modly za strzelców siczowych i skla-
Tymczasem osoby pokojowo
Jest rzeczą oczywistą, że doglębne przebaczenie i pojednanie może się
dzial dla Gazety Polskiej Codziennie
dano wieńce pod upamiętniającym
protestujące na chodniku z drugiej
dokonać jedynie w pelnej prawdzie, która niesie wyzwolenie (por. J 8,32). Od
(GPC), że winę za ten incydent na
ich wielkim krzyżem stojącym na wy-
strony ulicy przylączyly się do marszu
nawet najbardziej bolesnej prawdy dotyczącej przeszlości nie możemy ucie-
ul. Slowackiego ponoszą ,,polskie
sokim kurhanie. W przemówieniach
ze swoimi antybanderowskimi trans-
kać, owszem, powinniśmy ją ­ i to jest glównie zadanie stojące przed history-
wladze, które powinny zabezpieczyć
ograniczano się do przypominania, że
parentami. Grupa mlodych mężczyzn
kami ­ zglębiać. Ponad wszystko jednak, winny nam przyświecać prawdziwie
normalny przemarsz kolumny pocho-
żolnierze sojuszniczej Armii atamana
w czarnych koszulkach z przekre-
profetyczne slowa św. Jana Pawla II Wielkiego, wypowiedziane przez niego
du. Bylo tam tylko 8 czy 10 policjan-
Petlury razem z polską armią marszal-
we Lwowie w 2001 roku: ,,Niech dzięki oczyszczeniu pamięci historycznej
śloną podobizną Stepana Bandery
wszyscy będą gotowi stawiać wyżej to, co jednoczy, niż to, co dzieli, ażeby
tów, kiedy ci prawo-radykalni, czy
ka Pilsudskiego walczyli o wolność
i napisem ,,precz z Banderą", niosla
razem budować przyszlość opartą na wzajemnym szacunku, na braterskiej
lewo-radykalni mlodzi ludzie zaczęli
nie tylko Ukrainy, ale także Polski i
ogromny kilkumetrowy transparent z
wspólnocie, wspólpracy i autentycznej solidarności".
prowokację. Jestem przekonany, że
calej Europy. Mówcy powstrzymali
napisem: ,,Ludobójstwo banderow-
2. W imieniu Prezydium Konferencji Episkopatu Polski wyrażamy naszą
Putin zaplacil im, i Kreml zaplacil im
się od potępiania incydentu na ul. Slo-
ców ­ pamiętamy, potępiamy". Inni
radość ze wszelkich dążeń zmierzających do wybaczenia win poszczegól-
za tę prowokację".
wackiego, jedynie prezes Petro Tyma
uczestnicy protestu nieśli banery z na-
nych ludzi i narodów. Chrześcijańskie przebaczenie jest wartością bezwa-
Przedstawiciel  protestujących
wspomnial o ,,kryzysie" ostatnich lat,
pisami: ,,Banderowcy i ich zwolennicy
runkową, obejmującą nawet największe niegodziwości, takie jak zabijanie
w anonimowej wypowiedzi dla GPC
który ,,próbuje od nowa postawić mur
­ precz z Polski"; ,,11 Lipca ­ rocznica
niewinnych ludzi i ludobójstwo, czy przymusowe przesiedlenia.
podkreślil, że ,,ten ukraiński prze-
pomiędzy Polakami i Ukraińcami",
ludobójstwa na Wolyniu dokonanego
Św. Jan Pawel II, zwracając się do Ukraińców i Polaków, pisal: ,,Skoro Bóg
marsz ulicami Przemyśla w istocie
natomiast prezeska przemyskiego
przez OUN-UPA" oraz (w języku ukra-
przebaczyl nam w Chrystusie, trzeba, aby wierzący umieli przebaczać sobie
nie jest obrzędem religijnym, tylko
oddzialu Związku Ukraińców w Pol-
ińskim) ,,Kto chwali faszystę Stepana
nawzajem doznane krzywdy i prosić o przebaczenie wlasnych uchybień, i w
akcją spoleczno-polityczną organi-
sce Marija Tucka dziękowala policji
Banderę ­ sam staje się faszystą".
ten sposób przyczyniać się do budowania świata, w którym respektuje się
zowaną dla upamiętnienia nie tylko
za ochronę marszu.
Kilkanaście dni wcześniej prze-
życie, sprawiedliwość, zgodę i pokój" (Przeslanie Jana Pawla II w 60. rocznicę
strzelców siczowych z lat 1918-20,
W przeciwieństwie do szeregu
myskie organizacje kombatanckie i
tragicznych wydarzeń na Wolyniu, Watykan 7 lipca 2003 r.).
ale także pochowanych na tym sa-
Wzajemne przebaczenie między narodami polskim i ukraińskim jest
lat poprzednich, wśród uczestników
patriotyczne bezskutecznie apelowa-
szczególnym wymogiem religijnym i moralnym, jaki staje przed nami w prze-
mym ukraińskim cmentarzu wojen-
uroczystości nie bylo ani jednego
ly w swojej petycji do wladz miasta o
żywanym obecnie Nadzwyczajnym Jubileuszu Milosierdzia, który wzywa nas
nym kilkudziesięciu banderowców
Ukraińca w mundurze UPA, nie bylo
zakaz ukraińskiego marszu ulicami
do tego, abyśmy byli ,,Milosierni jak Ojciec nasz niebieski".
z UPA, którzy mordowali bezbronną
też czerwono-czarnych flag bande-
Przemyśla i tym samym ograniczenie
3. Przebaczenie chrześcijańskie nie jest jednocześnie banalizacją
ludność polską oraz parokrotnie ata-
rowskich, a w przemówieniach nie
ukraińskiej uroczystości do panachy-
zbrodni, nie oznacza usprawiedliwienia win i zapomnienia, jest jednak
kowali garnizon Wojska Polskiego w
wspominano o pochowanych na tym
dy na Ukraińskim Cmentarzu Wojen-
bardzo ważne zarówno ze względów moralnych, jak i ­ w przypadku
Birczy. A skoro polskie wladze miej-
samym cmentarzu kilkanaście lat
nym. Wladze miasta odpowiedzialy,
stosunków z sąsiednimi narodami ­ ze względu na przyjazne wspólży-
skie i państwowe pozwalają na takie
temu ponad pięćdziesięciu bojowni-
ten uliczny przemarsz nie podlega
cie przyszlych pokoleń, które nie ponoszą odpowiedzialności za czyny
ukraińskie marsze w Przemyślu, to
kach UPA. Po uroczystości nie skla-
przepisom ustaw ,,Prawo o zgroma-
przodków. Dlatego też uważamy za nadal aktualne slowa listu biskupów
my musimy się temu przeciwstawić,
dano też, jak w latach poprzednich,
dzeniach" oraz ,,Prawo o ruchu dro-
greckokatolickich Ukrainy i rzymskokatolickich Polski: ,,Wznieśmy się po-
bo kto się przeciwstawi, jak nie my".
wieńców na grobach upowców. Je-
gowym", ponieważ zostal zgloszony
nad polityczne poglądy i historyczne zaszlości, ponad nasze kościelne ob-
rządki, nawet ponad naszą narodowość ­ ukraińską i polską. Pamiętajmy
przede wszystkim, że jesteśmy dziećmi Boga. Zwróćmy się do naszego
Ojca: ,,Przebacz nam nasze winy, jako i my odpuszczamy naszym wino-
Na wspomnianym Zakarpaciu
zamiast przywrócić jej historycz-
poslużę się Wikipedią [wikipedia.
wajcom". Aby nasza modlitwa byla ze wszech miar owocna, powiedzmy
dziwi opór miejscowej ludności w
nazwę Polna, co bylo w petycji
org.lenin.tilda.ws].
wobec siebie slowa: ,,Przebaczamy i prosimy o przebaczenie" ­ wszak
mianowaniu ulic i placów nazwiska-
mieszkańców.
Na terenie Ukrainy wzniesiono
mają już swoją historyczną moc w dziele pojednania narodów (por. List
mi poleglych w Donbasie. W skraj-
Wolodymyr Wiatrowycz, szef
w czasach radzieckich 5500 pomni-
biskupów polskich do biskupów niemieckich, Rzym 1965). Niech ten akt
nych przypadkach lokalne spolecz-
ukraińskiego Instytutu Pamięci Na-
ków. W latach 1990-2013 zdemonto-
przebaczenia i pojednania dokona się przed Obliczem Boga w Trójcy Je-
ności występują do sądów, celem
rodowej, oświadczyl, że jedynym
wano ich 3200. W latach 2013-2015
dynego i Bogurodzicy w miejscach świętych dla naszych wiernych: ,,na
zachowania starego nazewnictwa.
miejscem, w którym pozostanie
usunięto 1000 i pozostala jeszcze
Jasnej Górze i w Zarwanicy, w Warszawie i Lwowie". Niech nasza wspólna
Dla przykladu, w Dnieprze (dawniej
symbolika radziecka, będzie stre-
taka sama liczba. Tak więc jeszcze
modlitwa będzie modlitwą czystych serc, modlitwą ludzi dobrej woli" (Po-
Dniepropietrowsku) jeden z radnych
fa Czarnobylska mająca pozostać
sporo pracy czeka spoleczeństwo
kój między narodami jest możliwy. List biskupów greckokatolickich Ukra-
sprzeciwil się zmianie nazwy jednej
rezerwatem upamiętniającym to-
w usuwaniu symboliki poprzed-
iny i rzymskokatolickich Polski z okazji aktu wzajemnego przebaczenia i
z glównych ulic miasta z Bohaterów
talitaryzm komunistyczny. Temat
niego systemu. Będzie to bardziej
pojednania. Warszawa ­ Lwów, dnia 19-26 czerwca 2005 r.).
Stalingradu na Bohdana Chmielnic-
symboliki jest wrażliwym tematem
zrozumiale po poglębieniu wlasnej
Aby budować jedność narodów i w duchu zaufania rozwijać wzajemne
kiego. Do sądu trafila też sprawa
także dla UIPN, ponieważ można
wiedzy historycznej i zrozumieniu
stosunki, a w ten sposób tworzyć cywilizację milości, trzeba przezwyciężyć
miasteczka Browary kolo Kijowa,
wplywać na preferowanie symboliki
toczących się przemian. Nie jest
dziedzictwo przeszlości, wybaczyć sobie historyczne krzywdy i nieporozu-
gdzie jedna z lokalnych aktywistek
wygodnej politykom, nastawionej na
to latwe, ponieważ zmiany ustrojo-
mienia oraz oczyścić naszą pamięć.
zaskarżyla decyzję wladz o zmianie
doraźne korzyści. UIPN nie może
wo-systemowe przebiegają wolno
abp Stanislaw Gądecki, metropolita Poznański,
nazewnictwa 70 ulic, argumentując
ulegać pokusom stania się policją
i wiele czasu zostalo bezpowrotnie
przewodniczący KEP
to brakiem konsultacji spolecznych.
historyczną i nie może popelniać
zmarnowanego, a kondycja gospo-
abp Marek Jędraszewski, metropolita Lódzki, zastępca
Jako przyklad podala, że zapropo-
takich blędów, jakie mialy miejsce
darcza kraju, obarczona dodatkowo
przewodniczącego KEP
nowano nazwanie jednej z ulic ku
w innych krajach. Dla porównania
dzialaniami wojennymi, jest daleka
bp Artur G. Miziński, sekretarz generalny KEP
postępu procesu usuwania symboli
czci Ukraińskiej Armii Powstańczej
od oczekiwań.
Warszawa, dnia 24 czerwca 2016 r.