img
14
kurier kulturalny
29 listopada­15 grudnia 2016 nr 22 (266) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Mój Szekspir
Polski Teatr Ludowy we Lwowie wystawil dwa je-
sienne spektakle premierowe na swojej scenie oraz
jeden na festiwalu MONOWschód w Wilnie. Tym ra-
zem Zbigniew Chrzanowski wyreżyserowal mono-
dram Yorick czyli spowiedź Blazna na podstawie
tekstów postaci blazeńskich w dramatach Williama
Szekspira. Wyboru tekstów m.in.: Hamlet, Król Lir,
Burza, Jak wam się podoba Opowieść zimowa,
Wieczór trzech Króli dokonal Andrzej Żurowski ­
znany krytyk teatralny. W glównej roli wystąpil Wik-
tor Lafarowicz. W przedstawieniu wziąl udzial także
Zbigniew Chrzanowski, recytując trzy sonety Szek-
spira oraz monolog Hamleta.sztuką teatr lwow-
ski wniósl swój wklad w obchody 400-lecia śmierci
najwybitniejszego dramatopisarza wszechczasów.
studenci wydzialu reżyserskiego
musieliśmy  skladać  egzaminy,
swoiste sprawdziany aktorskie. Wy-
Sen nocy letniej. Zbigniew Chrzanowski w roli Oberona ­
bralem sobie rolę Hamleta. Moim
króla Elfów
opiekunem  artystycznym  byla
jedna z najwspanialszych aktorek
Pamiętam mój pożegnalny spek-
inscenizacji. Chcialem, żeby Wiktor
tragicznych Anna Oroczko, bezpo-
takl ze sceną na Kopernika w 1983
jako muzyk zagral na jakimś instru-
średnio uczennica Wachtangowa.
roku ­ to byl wlaśnie Sen nocy let-
mencie muzycznym i on specjalnie
Do dziś pamiętam wspólpracę z tą
niej. Wlaściwie gralem już nieoficjal-
dla tego przedstawienia nauczyl się
wybitną aktorką, przecież już nie
nie, natomiast żeby nie bylo żadnych
grać na fujarce.
mlodą osobą w tych latach. Pamię-
pożegnalnych przemówień koledzy
A dlaczego pojawiają się
tam jak borykalem się z tekstem,
postanowili wyjść z naręczami bzu.
w spektaklu dodatkowo So-
a musialem grać po rosyjsku. Nie
To byl maj i wzruszający dla mnie
nety?
moglem wejść w rytm poezji, który
Sonety, które dodalem do spek-
spektakl. Cudowna przygoda z Szek-
latwiej mi bylo odnaleźć w języku
spirem. Później kiedy wyjechalem ze
taklu ­ to moje niespelnione marze-
polskim, ojczystym. W końcu rytm
Lwowa ten spektakl nadal pozosta-
nie z lat 70. Kiedyś chcialem wysta-
monologu Hamleta znalazlem, a
wal na afiszach teatralnych.
wić cykl poetycki Sonetów, coś w
raczej odczulem i kto by pomyślal
rodzaju monospektaklu. Kompozy-
W tym roku wrócil Pan do
gdzie? ­ Na ruchomych schodach
tor Andrzej Nikodemowicz napisal
Szekspira. Dlaczego zostal
w metro! Ten stukot równomierny
stopni podpowiedzial mi rytm do
monologu. Bylo to jak odliczanie
zegara. Tekst powtarzalem sobie
wszędzie ­ na schodach, w szko-
le teatralnej ­ kiedy mnie nikt nie
widzial, szukając intonacji i rytmu.
Czasem impuls do pewnej intona-
cji może spotkać aktora zupelnie
nieoczekiwanie wśród dźwięków,
które nas otaczają. Rektor Borys
Zachawa pochwalil mnie, dodając,
że wybacza mi wszystkie nieści-
slości w akcentacji rosyjskiej tego
tekstu (śmiech).
Później, tutaj we Lwo-
wie, wspanialy spektakl Sen
Strofy milości. W roli Ofelii Jolanta Martynowicz, w roli
nocy letniej wystawiony w
Hamleta Zbigniew Chrzanowski
1974 roku.
tego wielkiego poety i dramatopi-
,,Świat jest teatrem, aktorami ludzie,
To byl już pelnowartościowy i pel-
sarza. Cieszę się bardzo, że udalo
którzy kolejno wchodzą i znikają".
nowymiarowy spektakl Szekspira w
Wiktor Lafarowicz w monodramie Yorick czyli spowiedź
mi się, być może choć trochę, zbli-
William Szekspir.
przepięknym poetyckim tlumaczeniu
Blazna
Jak wam się podoba
żyć się do twórczości Szekspira. W
Konstantego Ildefonsa Galczyńskie-
1962 roku swoje skryte marzenia,
go. Cudowną scenografię wymyślil
do tego przyszlego przedstawienia
dokonany wybór monodra-
żeby zagrać Hamleta, zrealizowa-
Walery Bortiakow. Wzdluż sali byly
muzykę na instrumenty dęte. Jed-
z dyrektorem Polskiego
mu Yorick czyli spowiedź
lem w spektaklu, który zatytulowa-
podesty, nad widzem byl rozpięty jak-
nak nie udalo mi się zrealizować
Teatru Ludowego we Lwowie
Blazna?
liśmy nazwaliśmy Strofy milości.
Jest to ciekawy wybór, dokonany
by namiot, na którym artysta wyma-
tego pomyslu. Natomiast muzyka
ZBIGNIEWEM CHRZANOW-
Wtedy zagralem tylko fragmenty
przez Andrzeja Żurowskiego. Przy-
lowal Las Ardeński, gdzie siedziala
zostala zrealizowana. Kompozytor
SKIM rozmawiala
ANNA
tego wielkiego dramatu, czyli sce-
znam się, że jeśli jako reżyser nie
publiczność. W otworach pojawialy
zrobil z tego muzyczny cykl kwintetu
GORDIJEWSKA.
ny z Ofelią ­ niezapomnianą Jolą
widzę wykonawcy, to nigdy nie pory-
się elfy. Tam też budzila się królowa
na instrumenty dęte i jest wykony-
Martynowicz, monolog Hamleta,
wam się na taki eksperyment. Ponie-
Tytania ­ moja siostra Lidia ­ a ja
wany podczas symfonicznych kon-
Jak zaczęla się Pana
sceny z Poloniuszem, Klaudiuszem
waż mam wlaśnie wykonawcę ­ jest
wówczas gralem Oberona ­ króla
certów i tu we Lwowie i w Lublinie
przygoda z Szekspirem?
Przyznam się, że nie znam ta-
i sceny z królową matką. Dwa lata
nim Wiktor Lafarowicz, z którym już
Elfów.
jako samodzielny utwór.
kiego aktora, ani reżysera, który
później gralem sceny z Hamleta w
robilem fredrowski spektakl, wie-
Jak dlugo graliście
Trudno sobie wyobrazić
nie chcial by się zmierzyć z tekstem
Szkole Teatralnej w Moskwie. Jako
dzialem na co nas będzie stać w tej
sztukę?
Szekspira bez Hamleta.