img
14
kurier kulturalny
31 stycznia­13 lutego 2017 nr 2 (270) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Polskie gwiazdy teatru i opery w Stanislawowie
Gmach teatralny w Stanislawowie od czasu powstania w 1891 roku aż do wybuchu II wojny światowej
w 1939 roku stanowil centrum kulturalne miasta, o szczególnym znaczeniu dla Polaków. Byl swego rodzaju
strażnikiem kultury i sztuki narodowej. Wlaśnie tutaj przez prawie pól wieku, przeżywając wzloty i upadki,
walcząc też z brakiem pieniędzy i często slabą frekwencją, formowala się stala scena polskiego teatru.
dźwięku... prędko slyszeć nie będą".
dworcu w salonie barszczu, odjecha-
JaRoSlaW KRaSNoDĘBSKI
Okazja ta, jak na artystę świa-
la... przygotowaną dla niej karetą,
towego formatu nadarzyla się jed-
Oczywiście w świątyni sztuki
mającą na koźle dwóch strojnych
nak dosyć szybko. Didur zawital do
przy ul. Bielowskiego występowaly
krakusów, do hotelu Imperial" ­ pi-
Stanislawowa aż na dwa dni, 26 i 27
również osoby nie związane w żaden
sano w prasie. Kilka godzin później
czerwca 1924 roku. Tym razem pu-
sposób z teatrem w Stanislawowie.
odbyl się wieczorny występ, który stal
bliczność dopisala. Sala dwukrotnie
Na specjalne zaproszenie przybywali
się prawdziwą sensacją dnia. Gmach
byla pelna aż do ostatniego miejsca,
tutaj ­ bez względu na swoją naro-
teatralny byl ,,szczelnie nabity pu-
tlumy zaś ­ jak relacjonowano ­ w
dowość i wyznanie ­ artyści cieszący
blicznością" ze Stanislawowa i oko-
zazdrości odchodzily od kasy bez
się slawą sięgającą, poza granice
lic, a nawet specjalnie przybylymi z
biletów. Didur po raz pierwszy zagral
Galicji, a nawet i niekiedy Europy.
tej okazji gośćmi z Kolomyi.
rolę Tonia w ,,Pajacach" Leoncavalla,
Trudno jest wymienić i opisać wystę-
Modrzejewska zagrala rolę Ame-
następnie zaś Mefistofelesa w ,,Fau-
py wszystkich. W poniższym artykule
lii w dramacie ,,Mazepy" Slowackiego.
ście" Gounoda, do których to wyko-
skupimy się tylko na kilku przykladach
Każdy jej występ hucznie oklaski-
rzystal nowe kostiumy przywiezione
artystów polskich, aktorów i śpiewa-
wano, a po czwartym akcie nastą-
z Ameryki. Recenzent, ażeby nie
ków operowych, którzy zdolali prze-
pila owacja, której nie bylo końca.
Ludwik Solski jako latka
powtarzać już znanych powszechnie
kroczyć próg gmachu.
Recenzent pisal, że ,,podziwialiśmy
pochwal na temat śpiewu Didura, za-
Na pierwszy, niezwykle ważny
szlachetną deklamację, nadzwyczaj-
ale jakże istotny epizod, wpisal się na
Solskiemu sto lat życia. Co ciekawe
znaczyl tylko, że ,,o powodzeniu ar-
występ, stanislawowianie nie musieli
dystynkcję widoczną w każdym
trwale w historię polskiej sceny tego
do setnych urodzin mistrzowi zabra-
tysty [niech] świadczą huraganowe,
dlugo czekać. Trzy lata po wybudo-
ruchu, każdym spojrzeniu artystki,
kresowego miasta oraz na dlugo byl
klo niewiele, zaledwie miesiąc, zmarl
przez kilkanaście minut nie milknące
waniu gmachu, w 1894 roku zjechala
niepokalaną trywializmem neutral-
obecny w pamięci mieszkańców.
on bowiem w grudniu 1954 roku.
oklaski publiczności".
bowiem do grodu ,,Rewery" ceniona
ność i czysty jak lza liryzm". Po za-
Wiele lat później, w 1926 roku w
Gościnne  występy  polskich
Do grona wymienionych gwiazd,
murach stanislawowskiego gmachu
gwiazd w Stanislawowie nie ograni-
występujących w Stanislawowie, wy-
zapowiadano występ innego wybit-
czaly się oczywiście tylko do aktorów
pada zaliczyć jeszcze jedną wyjątko-
nego aktora, którym byl ludwik
osobę, śpiewaczkę operową adę
Solski. Pisano przed jego przyjaz-
Sari. W przeciwieństwie do niskiego
dem do Stanislawowa, że ,,od czasów
glosu Didura, ona miala najwyższy
Modrzejewskiej nie stąpil większy od
glos ­ sopran koloraturowy, dzięki
niego artysta na deski sceny polskiej,
czemu poza granicami kraju nazy-
a i Europa nie wielu równych mu po-
wanozaszczytnie ,,polskim slowi-
siada". Uważano go za nestora scen
kiem". Do Stanislawowa przybyla na
polskich. Wyliczono, że przez caly
początku lat 30. XX wieku, które jak
dotychczasowy okres twórczy ­ a
slusznie określil to Boguslaw Kaczyń-
bylo to już 50 lat ­ odtworzyl przeszlo
ski byly ostatnim akordem Ady Sari.
tysiąc ról. ,,Od heroicznych postaci
Zdumiewać może ­ pisal dalej ­ z jak
królów i hetmanów aż do epizodycz-
wielką częstotliwością występowala
nych ról na pozór plasko komicznych,
w tym okresie na scenach i estradach
potrafil tchnąć życie nieraz w zupel-
calej niemal Europy. Śpiewala prawie
nie papierowe postacie". Solski mimo
co drugi dzień, odliczając od tego da-
swojego wieku, mial już bowiem 71
lekie podróże".
lat, wciąż zachwycal witalnością. W
ada Sari jako Violetta w ,,Tra-
Jej przyjazdu do Stanislawo-
czasie od polowy lutego do końca
viacie"  Verdiego,  Genua,
wa nikt specjalnie nie zapowiadal,
kwietnia 1926 roku, występowal co-
1929
zjawila się można powiedzieć nie-
dziennie, gral w Warszawie, Wilnie,
teatralnych, bo oprócz nich, bywali
spodziewanie, dzięki inicjatywie Za-
Lwowie, Stanislawowie, Boryslawiu
tutaj także artyści operowi o znanych
rządu Teatru im. Moniuszki w dniu
i Przemyślu.
nazwiskach. Do nich z calą pewno-
25 maja 1931 roku. Publiczność
W Stanislawowie wystąpil w nie-
ścią możemy zaliczyć adama Di-
byla milo zaskoczona, po tym, gdy
zrównanej roli Latki w ,,Dożywociu"
dura, jednego z najznakomitszych
odwolano transmisję w polskim ra-
Fredry 20 kwietnia. Już od czwartku
basów pierwszej polowy XX wieku.
diu, które mialo wyemitować operę
15 kwietnia, pisano, że chętni zoba-
Nazywanego nawet przez niektórych
,,Straszny dwór", wystawianą przez
czyć spektakl oblegają kasę teatral-
polskim rywalem Fiodora Szalapina.
miejscowych artystów. Sari wystąpi-
ną, by za wszelką cenę móc uslyszeć
Wydawać by się moglo, że takie po-
la gościnnie w glównej roli Violetty w
,,króla żywego slowa" ­ jak się o nim
staci jak Didur powinny przyciągać jak
,,Traviacie" Verdiego. Miękki i cieply
wyrażono.
Helena Modrzejewska w kreacji scenicznej
największą liczbę sluchaczy, szcze-
glos śpiewaczki oraz gra aktorska
Publiczność faktycznie się nie
gólnie kiedy pojawialy się na rodzimej
aktorka scen polskich, znana również
kończeniu spektaklu przedstawiciele
oczarowala widownię stanislawow-
zawiodla. Solski dal się poznać z jak
scenie. Ale nie zawsze tak bylo.
w Ameryce i Anglii Helena Mo-
Towarzystwa Milośników Muzyki i To-
ską. ,,Talent Ady Sari uzewnętrznil się
najlepszej strony. Widzowie, którzy
2 października 1922 roku pod-
drzejewska. Dodajmy tylko, że
warzystwa im. Moniuszki ­ jako wyraz
tak pod względem wokalnym, jak i
wcześniej widzieli go w roli ,,Latki"
czas jego koncertu w Stanislawo-
wcześniej gościla tutaj jako mloda ale
wdzięczności ­ wręczyli jej wspaniale
dramatycznym i osiągnąl wprost naj-
mogli zauważyć, że dawniejszy ,,Lat-
wie, gdzie wykonywal różne utwory,
już dobrze zapowiadająca się córka
bukiety kwiatów. Podziękowania zlo-
wyższy poziom" ­ podsumowal kry-
ka" ,,byl jakby bardziej przyciszony,
ubolewano, że miejsca na widowni
żyl również dyrektor teatru Antoniew-
Melpomeny. Przybyla ponownie po
tyk. Nie dziwi więc fakt, że po opusz-
dyskretniejszy w wyrazie, wiele rysów
nie byly wyprzedane. Bez względu
ponad trzydziestu latach, na zapro-
ski. Modrzejewska nie zapomniala
czeniu kurtyny sluchacze ,,darzyli
mialo jakby cechę przypadkowości ­
na to, przybyla publiczność byla za-
szenie Wladyslawa Antoniewskiego,
o misji z jaką tu przyjechala, i stojąc
niemilknącymi oklaskami, wywolując
dzisiejszy jest bardziej jaskrawy" ­ pi-
chwycona. Jeden z widzów ­ aktor
który byl dyrektorem borykającego się
jeszcze na scenie, wyrazila prośbę
i aplaudując... bez końca".
sal recenzent. Z Solskim występowa-
Zbigniew Orwicz ­ pisal: ,,Siedzie-
z trudnościami miejscowego Teatru im.
poparcia teatru w Stanislawowie, na
***
li wspólnie stanislawowscy aktorzy
liśmy bowiem na sali z oddechem
koniec ujmująco prosila: ,,popierajcie
Aleksandra hr. Fredry. Modrzejewska
Opracowano m.in. na podstawie
amatorzy z Teatru Aleksandra hr.
wstrzymanym w piersi, by nie uronić
biednego dyrektora!".
odwiedzając to kresowe miasto pod-
prasy wydawanej w Stanislawowie w
Fredry, przez co silą rzeczy on jako
ani jednego z tych tonów, które pa-
Następnie na Modrzejewską i za-
jęla się wykonania ważnej misji. Po-
latach 1894-1939, a także publikacji:
zawodowy aktor, jeszcze bardziej
daly jak perly, w jasności przeczyste
J. Kański, Mistrzowie sceny operowej,
proszonych gości czekala mniej ofi-
stanowila ,,bezinteresownie zagrać na
wyróżnial się na scenie. ,,Latka ­ jak
i rzadkości niewidziane". W dalszej
Kraków 1998; O. Ciwkacz, Helena
cjalna część tego wieczoru. W Kasy-
dochód tego teatru i gorącem slowem
stwierdzil recenzent ­ samą dynami-
części celem wzbudzenia entuzja-
Modrzejewska w Stanislawowie, [w:]
nie Miejskim przy dźwiękach muzyki
zachęcić publiczność stanislawowską
ekspresji stal się najglośniejszym,
zmu dla tego rodzaju sztuki wśród
Galicyjskie Spotkania 2009, Zabrze
wojskowej zorganizowano dla nich
do popierania trzeciej polskiej sceny
najwyraźniejszym, dominującym nad
stanislawowian, stwierdzil: ,,Trudno
2010. B. Kaczyński, Ada Sari. Kulisy
bankiet. Wznoszone toasty i poga-
w kraju [po Krakowie i Lwowie]".
wszystkim i wszystkimi chyba wbrew
jest mi pisać o mistrzu, o którym tylko
wielkiej slawy, Warszawa 2014.
wędki przedlużaly chwile obcowania
Abygodnie przyjąć, utworzo-
intencji Fredry". Mialo to wynikać z
mistrze pisać mogą, ­ lecz tym, któ-
z wielką artystką, czas bowiem biegl
no specjalny komitet obywatelski. 3
Na temat historii gmachu pisano
braku zgrania się, ale pomijając ten
rzy z wlasnej winy nie wzięli udzialu
nieublaganie szybko. Następnego
grudnia 1894 roku jego czlonkowie
już wcześniej w ,,Kurierze Galicyj-
fakt, miejscowi amatorzy spisali się,
w tym koncercie, niech mi wolno-
dnia, 4 grudnia Helena Modrzejew-
wraz z Wladyslawem Antoniewskim
skim"; zobacz nr 21 z 15-28 listopa-
ich role wypadly bardzo umiejętnie.
dzie zwrócić na to uwagę, że śpiewa-
ska odjechala ze Stanislawowa i ni-
przywitali Modrzejewską na dworcu
da 2016 roku i nr 23-24 z 16 grudnia
W podziękowaniu za popis arty-
ka o takiej sile glosu, nieskazitelności
gdy go już nie odwiedzila. Ten krótki,
w Stanislawowie. ,,Po spożyciu na
2016 roku ­ 16 stycznia 2017 roku.
styczny i reżyserię spektaklu życzono