img
15
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 28 kwietnia­15 maja 2017 nr 8 (276)
tradycje i zwyczaje majowe na terenie samborszczyzny
Wiosna rozkwita wszystkimi barwami, a ludziepochlonięci pracami wiosennymi na polach, gdyż obu-
dzona przyroda wzywa do wytężonego wysilku. Jest to jednak także czas wielu tradycji i zwyczajów,
o których warto wspomnieć i zapoznać się z nimi na przykladzie regionu samborskiego. Tradycje ,,majó-
wek" można omawiać w trzech aspektach: historycznym z czasów pogańskich, religijnym i ludowym.
cowala, tym, że w po odzyskaniu przez
MARIAN SKOWYRA
Polskę niepodleglości w 1918 roku bi-
tekst
skupi polscy zwrócili się do papieża z
ilustracje ze zbiorów
prośbą o ustanowienie w dniu 3 maja
autora
święta Maryi Królowej Polski, co mialo
związek z Konstytucją 3 maja 1791
W wielu kulturach przedchrze-
roku. Inicjatywę ustanowienia spe-
ścijańskich obchodzono w maju dni
cjalnego święta maryjnego wysunęlo
plodności, czcząc boginie plodności i
lwowskie Bractwo Najświętszej Maryi
wiosny. Podobne wierzenia spotyka-
Panny Królowej Korony Polskiej, po-
my u Slowian. Nawet zetknięcie się z
wtargnęli Turcy. Obrabowawszy mia-
święcające pierwszą niedzielę maja
chrześcijaństwem nie wyeliminowalo
kilka dni. Jak podają jeszcze naocz-
sto, polożyli pod nie ogień. Gdy przy-
modlitwom dziękczynnym za opiekę
wieczornice w samborskim domu
ich calkowicie. W wielu miastach
ni świadkowie, przybywali tam także
szli do oddalonego nieco za miastem
Maryi nad Polską. Pomysl poparl ar-
,,Sokola", gdzie program obejmowal
podczas Zielonych Świąt ustawia-
samborscy Żydzi wraz z kramami i
klasztoru bernardyńskiego, znaleźli
cybiskup lwowski Józef Bilczewski, a
treningi i turnieje gimnastyczne.
no na centralnym placu ukwiecone,
karuzelami. Jedna z relacji z okresu
tam trzech bernardynów, których
papież Pius X w 1909 ustanowil święto
Natomiast w innych latach, za-
zielone slupy. Slupy te ozdabiano
międzywojennego tak to opisala:
brutalnie zamordowali. Brata Jana z
Królowej Korony Polskiej dla diecezji
pewne z powodu warunków pogodo-
wstążkami, co później zamieniono
,,Typowe przepiękne stroje polskiej
Węgier Turcy zakuli w dyby i przy-
lwowskiej i przemyskiej, polecając ob-
wych uroczystości 3 maja mialy miej-
na ozdabianie w maju przydrożnych
ludności przedmiejskiej można dziś
wiązanego do konia pędzili w kierun-
chodzić je w pierwszą niedzielę maja.
sce w kościele bernardynów sam-
kaplic i krzyży. Przy ozdobionych slu-
oglądać już tylko w czasie Rezurek-
ku Radlowic. Gdy na Wychylówce
Z tej też racji już w 1912 roku w miej-
borskich. Po nabożeństwie wszyscy
pach odbywaly się turnieje i zawody,
cji, w Dniu Bożego Ciala i odpustu,
niedaleko Dniestru nie mógl już iść
scowości Brześciany pod Samborem
zebrani na czele z wladzami miasta
a przy przydrożnych krzyżach ludzie
odbywającego się na Zielone Świę-
dalej, jeden z Turków przeciąl go
rozpoczęto budowę nowego kościola
i powiatu śpiewali pieśni patriotycz-
gromadzili się na śpiewanie Litanii
ta w kościólku św. Barbary odleglym
gwaltownym ruchem miecza. Braci
pw. Matki Bożej Królowej Korony Pol-
ne. W godzinach wieczornych w sie-
Loretańskiej. Zgodnie z wierzeniami
od Sambora o 4 kilometry". Te trady-
Boguslawa i Daniela zamordowano
skiej. W 1914 obchody przeniesiono z
dzibach towarzystw i stowarzyszeń
slowiańskimi wigilia Zielonych Świąt
cje gromadzenia się na polach przy
w ogrodzie klasztornym. Przez wiele
pierwszej niedzieli maja na 2 maja.
odbywaly się odczyty i wieczory pa-
byla czasem największej aktywności
Dąbrówce nie zostaly przerwane
lat prowadzono ich proces beatyfika-
Obok wychowania katolickiego
triotyczne. Znane też tu byly wyścigi
czarownic. Aby zapobiec ich czarom,
nawet po zburzeniu tamtego kościól-
cyjny, jednak do oficjalnej beatyfikacji
dużą uwagę zwracano na wychowa-
konne oraz pokazy musztry wojsko-
bydlo przystrajano wieńcami z kwia-
ka po 1944 roku. Rok rocznie mimo
nie doszlo. Na wielu wiecach i mani-
nie i zaangażowanie patriotyczne.
wej. Przynajmniej od 1910 roku z
tów, i okadzano dymem z poświę-
zakazów ludzie gromadzili się na
Dzień 3 maja we wszystkich szkolach
wieży ratuszowej byl w maju grany
modlitwę przy źródelku św. Barbary,
miasta Sambora i okolic byl obcho-
hejnal, który zaniknąl wraz z wybu-
a następnie zasiadali do wspólnego
dzony bardzo uroczyście. Z rana, w
chem II wojny światowej. W 1911
posilku na trawie, radując się i wese-
kościele bernardynów i parafialnym,
roku w pobliskich Strzalkowicach z
ląc w cieple wiosennego slońca.
odprawiano nabożeństwa, w czasie
racji dnia 3 maja zostala zalożona
Szczególną cześć na terenie
których mlodzież szkolna przystępo-
ochotnicza straż pożarna, a także zo-
samborszczyzny oddawano w maju
Najświętszej Maryi Pannie. Wierni,
zwlaszcza w wioskach, gromadzili się
przy przydrożnych kapliczkach i krzy-
żach, by śpiewać litanię do Najświęt-
szej Maryi Panny. Już w XVIII wieku
w protokolach biskupa Hieronima
Sierakowskiego spotykamy zapisy,
że na terenie dekanatu samborskie-
go szczególnie popularne bylo Brac-
two Różańcowe, powolane do rozwi-
jania modlitwy różańcowej. W maju w
każdym kościele dekanatu śpiewano
różaniec. Wśród nabożeństw para-
fialnych XVIII wieku bardzo częste
wala do spowiedzi i komunii świętej.
stal poświęcony i wręczony specjalny
byly modlitwy do Niepokalanego
Później na rynku urządzano uroczy-
sztandar tegoż oddzialu straży.
Poczęcia NMP. Tak np. w Starej Soli
ste defilady, a nawet międzyszkolne
Po odzyskaniu niepodleglości
ten obowiązek powierzono ubogim
zawody lekkoatletyczne. Czasami w
przez Polskę uroczystości 3-majowe
parafiom. Towarzyszyl im organista,
okresie międzywojennym udawano
mialy szczególnie uroczystą opra-
który z tej racji otrzymywal nawet
się w uroczystym pochodzie na miej-
polączoną m.in. z salwami ar-
pewne wynagrodzenie. Podobne
scowy cmentarz, aby oddać cześć
matnimi. Ale najbardziej efektowne
nabożeństwa spotykamy w innych
bohaterom poleglym w obronie Polski.
obchody odbywaly się w sambor-
parafiach jak w Czukwi i Drohoby-
Te zwyczaje kultywowano jeszcze w
skim Towarzystwie ,,Sokól", które w
czu. Dodatkowo wierni w Starej Soli
okresie rozbiorów, gdy miasto znala-
znacznej mierze przyczynialo się do
na zakończenie nabożeństwa mieli
zlo się pod zaborem austriackim. Wy-
podnoszenia ducha patriotycznego
śpiewać pieśń ,,Bogurodzica", znaną
dawana w latach 1894-1912 ,,Gazeta
mieszkańców miasta, organizując fe-
jeszcze z 1410 roku. W Drohobyczu
Samborska" szczególowo informowa-
styny, wieczory patriotyczne w domu
wierni śpiewali także codziennie
la o przebiegach takich uroczystości.
sokolim wybudowanym w 1903 roku
pieśń ,,Zawitaj ranna Jutrzenko". W
Tak np. majówka w 1895 roku
na cześć papieża Leona XIII, ,,aby w
tym też Drohobyczu bakalarz albo
zostala zorganizowana w lasku w
Samborze i poprzez Stowarzyszenie
rektor szkoly śpiewal wraz z chlopca-
festacjach majowych ukazywano ich
Uhercach na posiadlościach p. Smu-
,,Sokól" czlonkowie stojąc przy swym
conych ziól, wypowiadając zaklęcia
mi litanię do Matki Bożej. Zachowal
jako wzór do naśladowania w wytrwa-
lawskiego. Tego dnia ,,już wcześnie
sztandarze, rozwijali się w myśl wska-
ochronne. W tym dniu odbywaly się
się dość ciekawy zapis z wizytacji
niu w wierze i tradycji narodowej.
z rana wyruszyla wszystka mlodzież
zówek, jakie w encyklikach swoich o
też liczne konkursy i zabawy ludowe.
bpa Sierakowskiego w dekanacie
Jeszcze  jedno  wspomnienie
w drogę i uszykowawszy się za mo-
kwestii spolecznej podaje światu pa-
W tradycji ziemi samborskiej
samborskim, który polecal, aby w
związane z najazdem kozackim na
stem kolejowym do uroczystego po-
pież-jubilat Leon XIII".
maj jest czasem pamięci o wyda-
maju urządzać nabożeństwo nad
Sambor w 1648 roku mialo miejsce
chodu, rozwinęla sztandary wśród
Mimominęlo wiele lat, pewne
rzeniach historycznych, budzących
zgromadzonym bydlem. Po zakoń-
w Uroczystość Zielonych Świąt, kie-
dźwięków wlasnej kapeli skladającej
zwyczaje pozostaly jednak wśród
poczucie tożsamości narodowej
czonej mszy św. wszyscy udawali się
dy to, od wielu wieków, mieszkańcy
się z 80 czlonków". Po przybyciu na
mieszkańców regionu, inne nato-
Świadczy o tym różnorodność za-
na pastwiska, gdzie święcono wodę,
udawali się na tlumne odpusty do
miejsce rozpoczęly się gry i zabawy,
miast oczekują na przypomnienie,
baw i spotkań, przypominających
pojono nią bydlo i modlono się nad
kościola ,,na polu" pw. św. Barbary
które trwaly do wieczora. Po odśpie-
aby tym samym zachęcać obecną
dawne dzieje i ocalenie niegdyś sam-
nim. Tam też duchowni mieli wygla-
pod Samborem, aby tam dziękować
waniu hymnu ,,Jeszcze Polska nie
mlodzież do dziękczynienia za dary
borszczyzny od najazdów wroga.
szać kazanie i po blogoslawieństwie
za uratowanie miasta. Szczególnie
zginęla" wszyscy wrócili do domów.
wolności i pokoju, które zawsze, a
Pierwsze takie wydarzenie, o
procesja wracala do kościola.
bogate byly te odpusty w okresie
W następnych latach na przestrze-
szczególnie w obecnych czasach tak
którym wspominano, mialo miejsce
Wielowiekowa tradycja oddawa-
międzywojennym i trwaly nieraz po
ni calego maja odbywaly się różne
latwo można utracić.
14 maja 1498 roku, gdy do Sambora
nia czci Matce Bożej w maju zaowo-