img
18
Okruchy historii
28 kwietnia­15 maja 2017 nr 8 (276) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Historyczny fenomen żydowskiego sztetlu
Sztetl (jidysz) to male miasteczko zamieszkale często wylącznie przez Żydów. Takie ży-
dowskie miasteczka istnialy w Europie Środkowej i Wschodniej przed II wojną światową.
Kres ich istnieniu polożyl Holokaust ­ zaglada spoleczności żydowskiej. Jedną z kwestii,
która staje przed wspólczesnym spoleczeństwem w niezależnej Ukrainie jest odtworze-
nie kulturowego kontekstu kraju. Sklada się na to kulturowy kontekst poszczególnych
miejsc, w tym również miast.
W XVI wieku male miasta Eu-
kretnych ludzi czy rodziny, na pewno
TARAS WOZNIAK
ropy Środkowo-Wschodniej tworzą
tak jest. Ale w perspektywie histo-
Jednym z wyzwań stalo się od-
równoleglą do państwowej strukturę
rycznej rozumiemy, że sztetl jest fe-
tworzenie kulturowej tkanki miejsca w
osiedli żydowskich ­ sztetli, oddalo-
nomenem historycznym. Nie istnial
przypadku, gdy jej bezpośredni nosi-
nych od siebie o jeden dzień drogi
jednak zawsze. Powstal, rozwijal
ciele w wyniku różnych historycznych
pieszej. Ma to swoje przyczyny ­
się, doznal rozkwitu, potem upad-
i politycznych okoliczności stali się
jeden dzień drogi dla ówczesnego
ku,wreszcie zanikl lub zostal
nieobecni. Jest to poniekąd zadanie
handlowca byla to odleglość, którą
zniszczony przez kataklizm II wojny
pewnego przywrócenia polskiego kon-
byl w stanie pokonać, wędrując od
światowej.
tekstu w warunkach prawie zupelnego
jednego jarmarku do drugiego. Jar-
Sztetle pojawily się na terenach
braku zwartej spoleczności polskiej.
marki odbywaly się w określonym
Europy Środkowo Wschodniej w
To samo zadanie dotyczy przywróce-
dniu tygodnia: jedne w poniedzialek,
wyniku kilku czynników.
nia żydowskich kontekstów kulturo-
inne we wtorek, jeszcze inne w środę
Jednym z nich, choć tragicznym,
wych w warunkach prawie zupelnego
itd. Pamiętam ślady tego rytmu życia,
bylo wypędzenie Żydów z Hiszpanii.
braku bezpośrednich następców lokal-
którym żyly male miasta Galicji jesz-
Po zwycięstwie rekonkwisty, wypę-
nych żydowskich subkultur. Galicyjska
cze w latach 60­ 70. XX wieku.
dzeniu Maurów z Pólwyspu Iberyj-
Żyd w stroju modlitewnym podczas lektury Tory
spoleczność żydowska praktycznie
Z czasem sieć tych handlowych
skiego i zjednoczeniu Kastylii i Arago-
Przybywali tu nie tylko Żydzi z
calkowicie zostala wyniszczona przez
miasteczek zaczyna rozbudowywać
nii, 31 marca 1492 roku wydany zo-
ność, ale też Niemcy, Wlosi, Ormia-
Niemiec, ale też z calej Europy: z
nazistów. Kto więc ma stać się spad-
swoje kryptopaństwowe instytucje.
stal edykt z Alhambry ­ ustawa zjed-
nie, i Żydzi.
Węgier w 1349-1526 r., z Francji ­
kobiercą tej kulturowej spuścizny?
Glównym staje się Wa ad czterech
noczonej katolickiej pary królewskiej
Tym sposobem zostaly zbudo-
1394 r., Austrii ­ 1420 r. Król Polski
Szczególnie beznadziejna jest
ziem. Byl to organ żydowskiego sa-
Izabelli I Kastylskiej i Ferdynanda II
wane wielkie porty lądowe na wiel-
Kazimierz III Wielki uważany byl na-
sytuacja nie tyle w dużych miastach,
morządu, który obejmowal Wielko-
Aragońskiego, która zobowiązywala
kim szlaku handlowym ze Wscho-
wet za opiekuna Żydów. W 1334 roku
gdzie odradzają się i odnajdują nowe
polskę, Malopolskę, Ruś Czerwoną
wszystkich Żydów do opuszczenia
du (Osmańska Porta, Iran, Bliski
wyjąl Żydów spod prawa magdebur-
formy bytu wspólnoty żydowskie, ile
i Wolyń. Funkcjonowal od polowy
terytorium Hiszpanii do 31 lipca te-
Wschód) na Zachód. Glównym ro-
skiego i od tego czasu spoleczności
w malych miasteczkach, które z cza-
XIV do XVIII wieku. Początkowo
goż roku. Wobec tego Żydzi masowo
dzajem ich dzialalności i wzbogace-
żydowskie podlegaly jedynie jurys-
sem degradowaly do poziomu wio-
mial spelniać rolę pośrednika między
ruszyli do hiszpańskiej Holandii, do
nia się byl handel.
dykcji sądów królewskich.
sek. Szczególnie trudne jest zacho-
wspólnotami żydowskimi ­ kahalami,
Wloch i na Balkany. Stamtąd przybyli
Ale male miasteczka byly jeszcze
Monarchowie naszej części Eu-
wanie kontekstu kulturowego malych
ale z czasem przeksztalcil się w swe-
ze swoją mową na Zakarpacie i na
zbyt male i nieciekawe pod względem
ropy postrzegali Żydów nie tylko,
żydowskich miasteczek, rozsianych
go rodzaju sejm, który zwolywano w
Bukowinę ­ byli to Żydzi sefardyjscy.
ekonomicznym, więc nie mialy boga-
jako ,,lud Starego Testamentu", ale
po terenach dawnej Rzeczypospoli-
Lublinie lub w Jaroslawiu, gdzie ist-
Jednak większość Żydów przyby-
tego wachlarza narodowościowego.
jako promotorów rozwoju rzemiosla
tej ­ od Kowna do Odessy i od Hu-
niala reprezentacja 70 kahalów. Inte-
la do Europy Środkowo-Wschodniej
Dopiero rozwój tych miejscowości
i handlu. Dlatego wladcy Rusi, Pol-
mania po Lódź. Slowem, chodzi o
resującym jest, że pierwsze zebrania
z terenów niemieckich, dokąd trafili
przyciągnąl nowych osadników.
upamiętnienie żydowskich sztetli, w
żydowskich przywódców odbywaly
których już nie mieszkają Żydzi, lecz
się podczas wielkich dorocznych jar-
zupelnie inni ludzie.
marków w Lublinie, gdzie decydowa-
Jednak, zanim podejmiemy się
no przede wszystkim o problemach
tego zadania, należy sobie uświado-
organizacji i wspólpracy handlowej
mić, z czym mamy do czynienia.
między miastami.
Otóż, co to jest sztetl?
W pewnym sensie ta ponadpań-
Wiadomo, że jest to niewielkie
stwowa sieć miasteczek przypomina
miasteczko, w którym znaczną lub
ówczesną sieć miast-faktorii czy mia-
dominującą część ludności stanowią
st-państw we Wloszech. Miasta we
Żydzi. Nie musi to być spoleczność
Wloszech i w innych państwach Eu-
monolityczna. Często dzieli się ona
ropy podlegaly początkowo wladzy
wedlug pozycji spolecznej i przeko-
seniorów. Od końca IX wieku miasta
nań religijnych ­ judaizm swego cza-
w pólnocnych i centralnych Wloszech
su przeżyl wiele kryzysów i rozszcze-
rozpoczęly z nimi walkę zbrojną, za-
pil się na wiele odlamów. Ludność
kończoną w XII wieku utworzeniem
ta zazwyczaj rozmawiala w swoim
niezależnych miast-państw, które
żydowskim języku ­ jidysz na tere-
walczyly ze sobą jako konkurenci
nach zamieszkalym przez Żydów
handlowi lub zakladaly sojusze poli-
aszkenazyjskich, którzy adaptowali
tyczne i handlowe.
poludniowo-niemieckie dialekty do
Na podobnych zasadach dzia-
wlasnych potrzeb i zamienili je na
laly miasta Hanzy (Hanse, Lübische
Tlum Żydów podczas uroczystości na ulicy Drohobycza
swój odrębny język, lub w języku ladi-
Hanse). Byla to też unia wolnych
no ­ również transformowanym przez
miast niemieckich na czele z Lubeką
ski (później Rzeczypospolitej), Litwy
Z czasem takich handlowych
glównie z Holandii. Przejmując dia-
Żydów przybylych z Hiszpanii, z języ-
i gildii kupieckich, która utrzymywala
zapraszali Żydów, zapewniając im
ośrodków przybywa, zwiększa się
lekty poludniowych Niemiec utwo-
ka starohiszpańskiego, który stal się
i bronila handlu przed feudalami i pi-
szczególne warunki ­ jak np. ,,równo-
też liczebność mieszkańców orga-
rzyli oddzielny żydowski lud ­ Żydów
językiem Żydów sefardyjskich.
ratami na terenach Pólnocnej Europy
legle" do Krakowa królewskie żydow-
nizujących i obslugujących handel,
aszkenazyjskich. Przelom XIII-XIV
Wszystkie te żydowskie mia-
w XIV-XVIII wiekach. Czlonkami Han-
skie miasto Kazimierz. Często Żydzi
wśród którychNiemcy, Wlosi, Or-
wieków w historii Żydów na ziemiach
steczka, których mieszkańcy liczą
zy w różnym okresie bylo blisko 200
tworzyli w już istniejących miastach
mianie i oczywiście Żydzi. Los ich byl
niemieckich nosi miano ,,męczeń-
kilka czy kilkanaście tysięcy, wtapia-
wielkich i malych miast glównie na wy-
swe odrębne dzielnice ­ jak to mialo
różny. Wlosi i Niemcy, ze względu na
skiego". W tym okresie spoleczność
ją się w morze miejscowej ludności
brzeżach mórz Pólnocnego i Baltyc-
miejsce we Lwowie, gdzie powstala
tę samą wiarę, byli skazani na asymi-
żydowska doznawala wielu ucisków i
­ ukraińskiej, bialoruskiej, polskiej,
kiego. Ich przedstawiciele regularnie
klasyczna struktura ówczesnego
lację z ludnością lokalną, co zresztą
pogromów. Wyniszczono ponad 300
litewskiej, rumuńskiej, węgierskiej,
spotykali się w Lubece, by uzgodnić
miasta, skladająca się z czterech
dość szybko się stalo. Rodziny Schul-
wspólnot, Żydów wypędzono z więk-
czeskiej, chorwackiej. Jednak po-
ogólne reguly dzialania. Tworzenie
dzielnic: prawoslawnej, katolickiej,
zów i Wolfów stawaly się we Lwowie
szości miast niemieckich. Wobec
mimo odrębnego pod względem
więc podobnej sieci miast-faktorii, nie
ormiańskiej i żydowskiej.
Szulcowiczami i Wolfowiczami. Or-
krwawych zajść papież Innocenty
językowym, przeważnie chrześci-
bylo czymś unikalnym.
Wladcy ci, oprócz Żydów za-
mianie asymilowali się powolniej, ale
IV w 1247 roku wydal bullę, w której
jańskiego, otoczenia i dominacji,
Wa ad i lokalne żydowskie sa-
praszali również innych promotorów
z czasem też stawali się Abrahamowi-
usilowal bronić Żydów. Ale nawet
żydowskie miasteczka żyją swoim
morządy dysponowaly swoimi pra-
handlu i rzemiosla: Ormian, Niem-
czami. Najdlużej opierala się asymila-
papieska bulla nie ratowala przez
tradycyjnym i ściśle żydowskim ży-
wami, pelnily wladzę sądowniczą
ców, Wlochów. W taki sposób tworzyl
cji ludność żydowska. Zwlaszcza, że
napaścią i pogromami. Wobec tego
ciem ­ zgodnie ze swym duchem,
odpowiednio do tradycji żydowskiej,
się wielonarodowy tygiel wielkich
do XVIII wieku w niektórych malych
zasadnicza masa Żydów zaczęla
rytmem i cyklami.
mialy szeroką sieć wlasnych religij-
miast Europy Środkowo-Wschodniej
miasteczkach Rzeczypospolitej Żydzi
przemieszczać się na Wschód, gdzie
Wydawalo by się, że sztetle ist-
nych, oświatowych i nawet spolecz-
XIV-XVI wieków ­ Lwowa, Krakowa,
stanowili większość ­ czasem bylo
w XVI-XVII wieku powstaly liczne
nialy od zawsze. Jeśli chodzi o kon-
nych instytucji. Z czasem dolączyly
Wilna. Tworzyla go miejscowa lud-
ich nawet 90%.
skupiska żydowskie.