img
19
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 28 kwietnia­15 maja 2017 nr 8 (276)
instytucje polityczne i kulturalne ­
ludności. Niewątpliwie większość sta-
steczka, jako kompleksy architek-
poddanych. W 1781 roku cesarz
oświeceniowe ­ Haskali i Maskili.
ale to już w XIX wieku.
nowila ludność miejscowa, zaś liczba
toniczne nigdzie się nie podzialy.
Świętego Imperium Rzymskiego
Często posuwaly się one do ideologii
Największy rozwój żydowskie
Żydów sprowadzala się najwyżej do
Stanowią strukturę dawnych sztetli.
Józef II oglosil prawo wolności wy-
asymilacji ­ pod wplywem Oświece-
sztetle osiągnęly pod koniec XVIII
kilku rodzin, które zresztą byly już
Tak, zamieszkują je inni ludzie. Tak,
znania, które zapewnia wolność
nia pojawiają się pojęcia ,,Niemca, wy-
wieku. Jednak rozkwit ten mial miej-
przeważnie glęboko zsowietyzowa-
częstonieświadomi, w jakiej kul-
wyznania i prawa obywatelskie lute-
znania judejskiego" czy ,,Polaka, wiary
sce w czasie upadku Rzeczypospo-
ne, jak i większość mieszkańców.
turowo-architektonicznej przestrzeni
ranom, kalwinistom, prawoslawnym
Mojżeszowej" itd. Następnie zawiązal
litej. I to wlaśnie upadek i kolejne
i grekokatolikom.
Ale równocześnie ­ cesarz pra-
rozbiory Polski (1772, 1793 i 1795)
gnąc polepszyć życie Żydów w swym
przez Rosję Austrię i Prusy, byly
państwie, zażądal zbyt wielkiej ceny,
przyczyną upadku sztetli. Byla to
gdyż oprócz wysokich podatków,
przyczyna pierwsza, ale nie jedyna.
żądal wyrzeczenia się ich tożsamo-
Drugą przyczyną upadku trady-
ści i nalegal na glębokiej asymilacji.
cyjnego żydowskiego miasteczka i
Cesarz jednym podpisem chcial
jego ortodoksyjnego trybu życia bylo
przekreślić tysiącletnią historię i na-
Oświecenie, które opanowalo nie
tychmiast zaadaptować Żydów do
tylko burżuazję, ale nawet niektórych
potrzeb państwa nowożytnego. Do-
monarchów, jak Józefa II Habsburga.
puścil Żydów do szkól publicznych,
Trzecią przyczyną byla, często
wybudowal dla nich specjalne szkoly,
narzucana silą, sekularyzacja we-
zlikwidowal znaki hańby i dzielnice
wnętrznego życia rodziny żydow-
żydowskie, zezwolil Żydom na rze-
skiej ­ rozwalanie murów gett, w
Belz. Widok ogólny miasta od strony stacji kolejowej. W glębi widoczna synagoga
mioslo i handel, na otwieranie fabryk,
których zamykaly się wspólnoty ży-
prowadzenie sklepów w dowolnej
dowskie i przymusowe niszczenie
Państwa  Europy  Środkowo-
się ruch syjonistyczny, który odrzucal
mieszkają, bo zazwyczaj mieszkają
dzielnicy Wiednia, zezwolil na lichwę.
tradycyjnego ukladu życia przez
Wschodniej po uzyskaniu niepodle-
życie w zamkniętych sztetlach i roz-
w pustce historyczno-kulturowej ­
I równocześnie nie pozwolil na zalo-
niektórych ,,oświeconych" monar-
glości stanęly po jakimś czasie przed
począl walkę o powrót na historyczne
tak zostali wychowani w czasach
żenie kahalu we Wiedniu, zlikwido-
chów.
problemem rekonstrukcji pamięci
tereny żydowskie ­ Erec Israel.
sowieckich. Czy oni chcą i czy mogą
historycznej i rewitalizacji przestrzeni
Nie mniejszej szkody sztetlom,
być pelnoprawnymi mieszkańcami
historycznej. Są to elementy rekon-
jako wyspom tradycji żydowskiej,
sztetli? Rzecz jasna, nie. Mogą jed-
zadają wojny i konflikty zbrojne,
strukcji ich nowożytnej tożsamości,
nak z szacunkiem odnosić się do
które swe ujście znajdują w pogro-
jako spoleczności politycznych. I
tych mieszkań, kamienic, ulic, miejsc
mach ludności żydowskiej (Kiszy-
oczywiście natrafiają one na ,,pro-
i miast, w których mieszkają. A nie
niów, 1903 i Odessa, 1905, Związek
blem nieobecnych", którzy mimo
żyć tak agresywnie, jak to nieraz po-
Narodu Rosyjskiego; Galicja, 1915,
wszystko istnieją. Tymi ,,nieobecny-
trafimy. Bo przecież ukraiński /polski
Armia rosyjska; Ploskirów, 1919,
mi" w różnych państwach i miejscach
/litewski /bialoruski/ nacjonalizm po
wojska URL; Kijów, 1919, armia
stali się nie tylko Żydzi, ale też Po-
prostu ten problem ignoruje.
gen. Denikina).
lacy na terenach Zachodniej Ukrainy,
Ale co należy czynić, aby przy-
Po I wojnie światowej miala miej-
Niemcy na ziemiach, które po 1945
wrócić szacunek ,,nieobecnym"? Po-
sce wielka emancypacja życia ży-
roku odeszly do Polski i Czech. Róż-
lakom, Austriakom czy Żydom? We-
ne państwa różnie rozwiązują ten
dowskiego. Żydzi ostatecznie utracili
dlug mnie pragmatyczne rozwiązanie
,,problem nieobecnych". Jedne go
swe przywiązanie do życia w sztetlu.
kwestii ,,nieobecnych" polega na wlą-
Żyd handlujący chlebem na ulicy
wal sądy rabinackie, ograniczyl ilość
Czwartą przyczyna byla rewolu-
ślubów żydowskich, utrudnil korzy-
cja chasydów oraz herezje: szabato-
stanie z patentu tolerancji, nie uzna-
wa i frankistowska, które calkowicie
wal tytulu mistrza dla rzemieślników
zniszczyly religijną jedność narodu
Fragment dzielnicy żydowskiej. Widoczni dorośli i dzieci na ulicy przed domami
żydowskich i prócz tego nalożyl na
żydowskiego.
Żydów olbrzymie podatki, zmusza-
Rozbiór Rzeczypospolitej tworzy
ignorują, jak chociażby w Królewcu
czeniu ich w narrację wspólczesnych
Również sowietyzacja przyczynila
jąc ich do slużby wojskowej, wpraw-
bariery pomiędzy poszczególnymi
(Kaliningradzie, Koenigsbergu), inne
miast. I nie jest to już taki trudny i nie
się do zniwelowania tożsamości ży-
dzie początkowo jedynie w slużbie
kahalami. Z czasem po różnych stro-
z wyczuciem rekonstruują zabytki ­
do rozwiązania problem. Ten problem
dowskiej ­ przecież w ZSRR mial po-
zaplecza (M. Balaban).
nach nowych granic tworzą się od-
jak np. we Wroclawiu/Breslau.
już niektóre, nie tak znów wielkie,
wstać nowy sowiecki czlowiek i nowe
mienne polityczne kultury, powstają
W ten sposób Żydzi mogli zo-
Wróćmy jednak do problemu
miasta rozwiązują, bądź rozwiązaly.
spoleczeństwo ­ naród sowiecki.
nowe żydowskie spoleczności, ma-
stawać urzędnikami państwowymi,
sztetli. Co można zrobić w sytuacji,
W narrację Drohobycza po 30.
Na terenach zaś, które jeszcze
jące odmienne tradycje kulturowe.
slużyć w wojsku i nawet otrzymywać
gdyone praktycznie zniszczone?
latach pracy mocno wszedl Bruno
nie znalazly się pod okupacja so-
Pojawia się dość silnie zgermanizo-
godności szlacheckie, a za wielkie
Istnieją dwa stanowiska. Pierwsze
Schulz (1892-1942), w dyskurs Czort-
wiecką, niebywale rozmiary osią-
wana spoleczność żydowska i Żydzi
zaslugi przed dworem, otrzymywać
polega na tym, że nie robi się nic lub
kowa ­ Karl Emil Franzos, (1848-1904),
gnęla emigracja do Nowego Świata.
rosyjskojęzyczni.
tytul barona. Jednak musieli wyjść z
bez końca przelicza się ofiary. Drugie
Buczacza ­ Josef Szmuel Agnon
Jednak w latach 30. miasteczka na
Wszystkie monarchie absolutne,
getta, zrzec się wielu tradycyjnych
stanowisko uważa, że można jednak
(1888-1970), zaś Brodów ­ Moses Jo-
pozór jeszcze zachowaly swój ży-
pomimo flirtów z Oświeceniem, pra-
atrybutów i instytucji, i wyrzec się
dowski wygląd. A i większość ludno-
chociażby symbolicznie rekonstru-
seph Roth, (1894-1939), w Zablotowie
gną jednego ­ pelnej kontroli życia
tradycyjnego ubioru.
ści w nich byla żydowska.
ować ślady sztetli we wspólczesnym
mamy Mančsa Sperbera, (1905-1984),
swych poddanych. Dotyczy to również
Przymusowo tworzono żydow-
W końcu sieć sztetli Europy Środ-
kontekście kulturowym miast, w ich
natomiast w Czerniowcach mamy caly
spoleczności żydowskiej. Nie podoba
skie kolonie rolnicze i wprowadzano
kowo-Wschodniej zniszczylo ,,osta-
obecnym ksztalcie. Jestem zwolen-
bukiet ,,wielkich nieobecnych": Paul
się, że Żydzi zamykają się w swoim
świecką oświatę ­ tak rujnowano
teczne rozwiązanie kwestii żydowskiej"
nikiem drugiego ­ odpowiada mi filo-
Celan, (Paul Ancel, 1920-1970), czy
świecie ­ w swych malych sztetlach.
sztetl z zewnątrz.
przez nazistów w latach 1938-1945.
zofia rekonstrukcji symbolicznej.
Rose Ausländer, (Rosalie Beatrice
Podejmowanekroki zmierzające
Ale podlegal on zmianom i za-
Na okupowanych przez Niemcy tere-
I nie jest to jedynie idealistyczne
Scherzer, 1901-1988). Proces przy-
do przymusowej sekularyzacji Ży-
nikal również od wewnątrz. Oprócz
nach prawie nie pozostalo Żydów, a
marzycielstwo, czy demonstracja
wracania ich pamięci trwa.
dów i pozbawienia ich wlasnego
chasydów, którzy zniszczyli religijną
Drogą identyfikacji z takimi pro-
tym bardziej nie mogly ostać się szte-
dobrej woli. Jest to rozwiązanie jed-
samorządu. Wa ad, oczywiście, zo-
jedność spoleczeństwa żydowskiego
minentnymi osobistościami sztetl
tle, jako miejsca ich samoorganizacji.
nego z bardzo istotnych problemów
staje rozwiązany. Żydów zrównano
już w wieku XVIII, jedność tę zaczęly
powraca w innej postaci.
W okresie sowieckim w bylych
rewitalizacji przestrzeni miejskiej,
w prawach i obowiązkach z resztą
w wieku XIX rujnować również ruchy
źródlo: ji-magazine.lviv.ua
sztetlach nastąpila pelna wymiana
w której mieszkamy. Przecież mia-