img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 28 kwietnia­15 maja 2017 nr 8 (276)
książka o najnowszych dziejach
archidiecezji lwowskiej obrządku lacińskiego
W dotychczasowej literaturze poświęconej powojennym losom Kościola Lwowskiego w granicach
Związku Sowieckiego dominują wydawnictwa źródlowe, edycje wspomnień oraz opracowania tematów
szczególowych. Nie wydaje się jednak, aby mimo znacznego już dorobku możliwe bylo w najbliższym
czasie zrealizowanie planu wydania monografii archidiecezji lwowskiej w latach 1945-1991. Pozostaje
zatem w dalszym ciągu ,,praca u podstaw", polegająca na prezentacji wycinkowych aspektów życia
spoleczno-religijnego rzymskokatolickiej spoleczności, aby w oparciu o tak zebrany material sporzą-
dzić z czasem syntezę zagadnienia. W tym kontekście zostala napisana niniejsza rozprawa poświęcona
osobie i dzialalności lwowskiego katechety i duszpasterza ks. Karola Jastrzębskiego. Prezentowana
biografia ks. Jastrzębskiego stanowi poszerzoną i uzupelnioną wersję pracy magisterskiej kaplana ar-
chidiecezji lwowskiej ob. lac. Mariana Muzyki, przygotowaną w 2016 r. pod kierunkiem ks. prof. dra hab.
Józefa Wolczańskiego na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawla II w Krakowie.
gotowość niesienia pomocy. On sam
ks. JÓZEF WOLCZAŃSKI
z wielką sumiennością i odpowiedzial-
nością raz po raz wynajdywal w śro-
Najnowsza historia archidiecezji
dowisku lwowskim osoby zaniedbane
lwowskiej obrządku lacińskiego wciąż
religijnie, ulatwiając im swoją prostotą
czeka na gruntowne opracowanie.
a zarazem bezpośredniością i auten-
Zasadniczą przeszkodą w podjęciu
tyzmem życia pojednanie z Bogiem.
tematu stanowią względy prozaicznej
Pamięć o nim pomimo pólwiecza od
natury, a mianowicie dotkliwy brak
śmierci nadal żyje w katolickim środo-
źródel. Po roku 1945 nie zadbano
wisku Lwowa, o czym świadczą m.in.
o gromadzenie oraz zabezpieczenie
znicze i kwiaty zdobiące grobowiec
wspomnień, relacji, fotografii, doku-
na Cmentarzu Janowskim.
mentów ilustrujących dzieje zmagań
Prezentowana niniejszym biogra-
Kościola o przetrwanie, egzystencję
fia ks. Karola Jastrzębskiego stanowi
czy wreszcie ograniczony szykana-
poszerzoną i uzupelnioną wersję pra-
mi powojennych wladz sowieckich
cy magisterskiej kaplana archidiecezji
rozwój nie tyle struktur organizacyj-
lwowskiej ob. lac. Mariana Muzyki,
nych, co różnorodnych form życia
przygotowaną w 2016 r. pod kierun-
religijnego i spolecznego wiernych.
kiem piszącego te slowa na Wydziale
O ile zdelegalizowana po roku 1946
Teologicznym Uniwersytetu Papie-
Cerkiew greckokatolicka na Ukra-
skiego Jana Pawla II w Krakowie.
inie dysponuje bogatym zasobem
Autor związany przez lata formacji
tego typu materialów pozyskanych
religijnej z Bazyliką Metropolitalną
po rozpadzie Związku Sowieckiego,
we Lwowie, z wielkim pietyzmem
o tyle Kościól rzymskokatolicki funk-
zrekonstruowal drogi życiowe boha-
cjonujący na tym samym terytorium
tera swych badań w oparciu o rzetel-
nieprzerwanie, choć pozbawiony
kwerendę źródlową w archiwach
ligijnego rzymskokatolickiej spolecz-
ram instytucjonalnych, nie zdobyl
duszpasterskiej, jak również filantro-
waliny pod późniejszą proklamację
polskich, jak również zagranicznych.
ności, aby w oparciu o tak zebrany
się na analogiczny wysilek. Skutki
pijnej.
Sanktuarium Milosierdzia Bożego.
Przeprowadzil nadto szereg wywia-
material sporządzić z czasem syn-
tego stanu rzeczyewidentne i nie-
Wbrew wszelkim obawom, 64-
Warto jeszcze zaznaczyć fakt
dów ze świadkami minionych wyda-
tezę zagadnienia.
odwracalne, bowiem liczne szeregi
letni duchowny bez trudu przejąl
niezwykly związany z osobą i misją
rzeń, spośród których kilku już nie
W tej konwencji zostala napisa-
świadków żyjących jeszcze w dobie
po II wojnie światowej ster parafii
ks. Karola Jastrzębskiego, a miano-
żyje. Ocalil zatem jakby w ostatniej
na niniejsza rozprawa poświęcona
reaktywowania w roku 1991 metro-
katedralnej we Lwowie, pozbawio-
wicie względną swobodę pracy dusz-
chwili bezcenny material, pozyska-
osobie i dzialalności lwowskiego
polii lwowskiej obrządku lacińskiego,
nej od roku 1946 proboszcza i kilku
pasterskiej w kontekście masowych
ny od osób reprezentujących wysoki
katechety i duszpasterza ks. Karola
dziś już nie istnieją, a wraz z ich odej-
dotychczasowych wikariuszy. Oka-
represji sowieckich wobec katolickich
poziom religijno-intelektualny, a nadto
Jastrzębskiego. Od wczesnej mlodo-
ściem bezpowrotnie przepadly źródla
zalo się, że przez najbliższe dwa
duchownych i wiernych. Poza spora-
zaangażowanych bezpośrednio w
ści rokowal on wielkie nadzieje, legi-
pierwszorzędnej wagi dla historyka.
lata (1946-1948), ów nieprzygoto-
dycznymi wezwaniami na rozmowy
opisywane dzieje. To jedna z wielu
tymując się zarówno prawowitością,
Zachowaly się natomiast archiwalia
wany zgola do takiej misji kaplan,
z pelnomocnikami do spraw kultów
zalet niniejszej publikacji. Inne posia-
zdolnościami, jak i zrównoważoną
wytworzone przez slużby bezpie-
bez jakiegokolwiek doświadczenia
religijnych, duchowny nigdy nie do-
dają nie mniejszy ciężar gatunkowy:
osobowością. Studia filozoficzno-
czeństwa Związku Sowieckiego, re-
w tej mierze, przeprowadzil przy
świadczyl rewizji, aresztowania czy
utrwalenie w spolecznej świadomości
teologiczne rozpoczęte na początku
jestrujące stan i kondycję Kościola
wspólpracy ówczesnego wikariusza
kary lagrów, w przeciwieństwie do
wiernych archidiecezji lwowskiej oso-
XX stulecia po wstąpieniu do Se-
rzymskokatolickiego w Ukraińskiej
ks. mgr. Stanislawa Ploszyńskie-
wspólczesnych mu innych kapla-
by i epokowego dziela niepozornego
minarium Duchownego we Lwowie
SSR. Jednak ich wartość wydaje się
go oraz grupy katolickiego laikatu
nów z terenu miasta Lwowa i calej
zgola kaplana o wielkich zaslugach
prowadzil najpierw na Uniwersytecie
nader wątpliwa, bowiem lokalne ko-
przez najtrudniejszy okres calą
archidiecezji lwowskiej. Nie wolno
dla lokalnego Kościola, ale i dla
Lwowskim, a po kilku latach w Inns-
mórki pelnomocników do spraw kultu
wspólnotę parafialną, ratując Ba-
wszakże wyciągać stąd wniosków
polskiej spoleczności, jak również
brucku. Nie uwieńczyl ich jednak dok-
religijnego sporządzaly je w celu wy-
zylikę Metropolitalną przed groźbą
o uprzywilejowanym jego statusie
ukazanie atrakcyjnego wzoru slużby
toratem z powodu niepowodzenia na
kazania się przed centralą w Kijowie
zamknięcia. Co więcej, zdając sobie
wynikającym z szeroko rozumianej
wartościom moralnym w najbardziej
ostatnim etapie nauki, ale odwolany
i Moskwie sukcesami w ograniczaniu
sprawę z heroicznego wyzwania,
postawy lojalności względem Sowie-
nawet niesprzyjających warunkach.
przez wladzę duchowną do kraju
roli, a zarazem dynamizmu życia reli-
oparl swoje dzialania pastoralne o
tów. Prawdopodobnie wladze uznaly,
Wolno zatem żywić nadzieję,
pelnil przez kilka lat obowiązki wi-
gijnego ateistycznego w zalożeniach
nieakceptowaną jeszcze wówczas
że osoba obdarzona aparycją karla,
publikacja ukazująca się w 135. rocz-
kariusza i katechety w Brzeżanach,
spoleczeństwa sowieckiego.
przez Kościól ideę kultu Milosierdzia
wykazująca się nieporadnością ży-
nicę urodzin i 50. rocznicę śmierci
Brodach i Stanislawowie. Ostatecz-
W dotychczasowej literaturze
Bożego zawartą w wizjach s. Fau-
ciową, prezentująca model religij-
ks. kanonika Karola Jastrzębskiego,
nie zostal oddelegowany w roku
przedmiotu poświęconej powojen-
styny Kowalskiej. Przyszlo mu to
nego fanatyzmu, nie jest w stanie
zainspiruje historyków do dalszych
1912 do Lwowa na etat katechety
nym losom Kościola Lwowskiego w
tym latwiej, że kilkakrotnie osobiście
odegrać poważniejszej roli w osa-
badań naukowych nad dziejami Ko-
szkól powszechnych, spelniając to
granicach Związku Sowieckiego do-
zetknąl się z ową zakonnicą i jej ob-
czonym inwigilacją i szykanami lokal-
ściola na Wschodzie, a wspólnocie
zadanie przez 27 lat aż do wybuchu
minują wydawnictwa źródlowe, edy-
jawieniami, a ponadto nie ufając w
nym Kościele. Tymczasem rachuby
wiernych parafii przy Bazylice Metro-
II wojny światowej. Oddany swemu
cje wspomnień oraz opracowania
swoje sily czy umiejętności oparl się
te okazaly się falszywe, a misja ks.
politalnej we Lwowie przybliży postać
powolaniu prowadzil katechizację
tematów szczególowych. Nie wydaje
na Bogu ,,bogatym w milosierdzie".
Jastrzębskiego zostala uwieńczona
znaną, choć już umieszczoną w pan-
systemem nauki prywatnej nawet
się jednak, aby mimo znacznego już
Dzięki temu, od wczesnych lat po-
pelnym sukcesem.
teonie przeszlości.
podczas okupacji, a także w pierw-
dorobku możliwe bylo w najbliższym
wojennych celebrowano w katedrze
Wśród wiernych parafian dusz-
szych latach powojennych w realiach
czasie zrealizowanie planu wydania
lwowskiej nabożeństwo do Milosier-
pasterz ten cieszyl się niezwyklą,
Ks. Marian Muzyka: Ks. Karol
państwa sowieckiego. Po ostatecznej
monografii archidiecezji lwowskiej w
dzia Bożego, udostępniając nadto
niezmienną mimo uplywu lat popular-
Jastrzębski 1882-1966. Katecheta,
likwidacji nauczania religii w szkolach
latach 1945-1991. Pozostaje zatem
do kultu wizerunek Chrystusa na-
nością. Doceniano jego walory moral-
duszpasterz, promotor kultu Milosier-
oraz wskutek państwowych zakazów
w dalszym ciągu ,,praca u podstaw",
wiązujący do mistycznych przeżyć
no-duchowe, rzetelność w spelnianiu
dzia Bożego w archidiecezji lwow-
formacji religijnej dzieci i mlodzieży,
polegająca na prezentacji wycinko-
s. Faustyny Kowalskiej. Praktyka ta
misji pastoralnej, niezwykle poczucie
skiej, Lwów-Kraków 2017, ss. 272.
ks. Jastrzębski poświęcil się pracy
wych aspektów życia spoleczno-re-
przetrwala do dzisiaj, kladąc pod-
humoru, nadzwyczajną kulturę bycia,