img
15
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 25 kwietnia­14 maja 2018 nr 8 (300)
Valdis Muktupāvels ­ lotewski muzykolog
o polskich korzeniach
Valdis Muktupāvels, profesor folklorystyki i etnomuzykologii na Uniwersytecie
Lotewskim w Rydze opowiadal o lotewskiej tradycji muzycznej, o etnomuzykolo-
gii, o tym, jak w czasach komunizmu przemycono lotewski symbol narodowy na
plycie wydanej w Polsce i o swoich polskich korzeniach.
pieśni. Także to jest bardzo stara,
Litwinów. Mówilo się wtedy, ze KGB
Rozmawiali ANTONI OPA-
archaiczna lotewska muzyka.
obserwuje tych, którzy chodzą wokól
LIŃSKI (Radio Wnet) i WOJ-
tego pomnika i że lepiej tam się nie
CIECH JANKOWSKI.
AO ­ W XIX wieku podob-
kręcić, bo to się źle skończy. Dopiero
no śpiewy chóralne mialy
pod koniec lat 80. ludzie poczuli się
Antoni Opaliński ­ Jaka
duży wplyw na lotewskie
pewniej. Ale ten pomnik byl moc-
jest muzyka lotewska?
odrodzenie narodowe?
Jest to muzyka charakterystycz-
Lotysze wzięli przyklad z tego,
nym symbolem wolności. Jeden z
na dla naszego narodu, ludowa,
co dzieje się w krajach niemiecko-
muzyków Iģi byl również grafikiem i
popularna, ale są też wspólcześni
języcznych. Dzialaly tam chóry mę-
on zrobil bardzo fajną okladkę. Tam
kompozytorzy, którzyznani nie
skie i podobnie zaczęlo się dziać w
pieśni sieroce i pieśni weselne.
tylko na Lotwie. To jest na przyklad
luterańskiej części Lotwy. Zalożono
On namalowal gole kobiece piersi,
Ēriks Ešenvalds, Pēteris Vasks, z
seminarium, które ksztalcilo dyrygen-
bardzo ladne. To byla bardzo dobra
popularnej muzyki najbardziej znany
tów dla chórów męskich na Lotwie.
okladka, ale Marek Cabanowski wy-
kompozytor poza granicami Lotwy
Powstaly potężne chóry po tysiąc,
myślil, że będzie ,,the wall and the
jest Raimonds Pauls, myślę w każ-
dwa tysiące śpiewaków. Bylo to bar-
hole in the wall" [mur, a w nim dziu-
dym karaoke śpiewanym w Japonii
dzo ważne dla Lotyszy, bo okazalo
ra ­ red.]. Przezdziurę bylo widać
jest jeden albo dwa jego utwory.
się, że plebejski naród może mieć
Pomnik Wolności w Rydze. Myślę, że
Obecnie życie muzyczne na Lotwie
swoją kulturę wyższą. Od 1873 roku
ten pomysl wziąl z albumu ,,the Wall"
jest bardzo interesujące.
odbywa się Święto Lotewskiej Pieśni
grupy Pink Floyd.
i Tańca. Wtedy po raz pierwszy przy-
AO ­ Jakienajstarsze
WJ ­ Skąd Pan zna tak
jechali śpiewacy z różnych guberni,
formy muzyczne związa-
dobrze język polski?
byli i z Inflantów, i Kurlandii. To święto
Pan nie zna dobrze języka pol-
ne z Lotyszami, z lotewską
odbywa się do dziś i jest zapisane
skiego [śmiech]. Moja babcia rozma-
kulturą?
Istnieje tradycja śpiewów na wsi
na liście UNESCO światowego dzie-
wiala ze mną po polsku. Jeżeli się
lotewskiej przekazywana z pokolenia
dzictwa. Estończycy i Litwini mają
mówi tym językiem tylko w domu, to
na pokolenie. Są to śpiewy związane
podobne święta.
nie ma żadnego progresu w jego po-
w obrzędowością ludową, świętami
znawaniu. Sluchalem jeszcze kiedyś
AO ­ Czy na Lotwie istnie-
religijnymi. Jest to bardzo ciekawe.
Polskie Radio, w latach 70. Można
dwie kultury tradycyjne, lu-
Ja, jako etnomuzykolog, też organi-
bylo tam posluchać dobrą muzykę.
Sluchanie jego muzyki to doznanie
terańska i katolicka, tak jak w
ków muzyki nie komercyj-
zowalem wyprawy badawcze, zbie-
W Polsce bylo trochę wolności, a tu
niemal ekstatyczne.
Niemczech i czy jest wyraźna
nej. Z dużą przyjemnością
raliśmy te tradycje. Można je usly-
byl Związek Radziecki. Jednak Pola-
różnica między landami ka-
AO ­ Zajmuje się Pan tra-
dowiedzialem się, że byla
szeć na przyklad na weselu.takie
cy kierowali swoim państwem.
tolickimi i luterańskimi?
dycyjnymi  instrumentami.
to Pana zasluga.
,,wojny na pieśni". Idą rodzice panny
W tradycyjnej kulturze rzeczywi-
Marek Cabanowski, dyrektor Po-
WJ ­ W rozmowach z
Czy one są autentyczne, czy
mlodej, spotykają rodziców pana
ście jest duża różnica między czę-
lJazzu byl bardzo zainteresowany, by
ludźmi z Litwy, Lotwy, Bia-
odtwarzane?
mlodego, być może pierwszy raz się
ścią katolicką i luterańską, ale wspól-
Ta tradycja już w XIX wieku byla
pod koniec lat 80. prezentować nie
lorusi, Ukrainy często po-
widzą i żeby lepiej się poznać, robią
cześnie ta różnica nie jest wielka. Co
na wymarciu, ale nie wyginęla. W XI
tylko jazz, ale muzykę aktualnie graną
jawia się motyw polskiego
wlaśnie taką ,,wojnę na pieśni". Wy-
prawda na wschodzie Lotwy, w Lat-
wieku można bylo zarejestrować na
w różnych krajach. Pomyślalem o na-
radia i polskich gazet.
gląda to tak, że śpiewają na przemian
galii, gdzie jest Kościól rzymskokato-
Moja babcia prenumerowala
taśmie magnetycznej, zapisać nuty
szym lotewskim zespole Iģi na jedną
krótkie, czterowierszowe piosenki do
licki, tam też występuje lokalny język.
,,Przyjaciólkę". W naszym domu
i odnaleźć stare instrumenty. Mniej
plytę, a na jednej stronie drugiej plyty
drugiej strony. Onezabawne, cza-
On nie różni się bardzo. Czasem
,,Przyjaciólka" byla zawsze, ale po-
więcej 30 lat temu pojawila się fala
byli nasi studenci, którzy brali ze mną
sem krytykujące mlodych i rodziców
Lotysze mówią, że jest jeden lotew-
tem gdzieś w 80. latach przestala
zainteresowania muzyką autentycz-
udzial w tych wyprawach etnomuzy-
i zawierają duży pierwiastek erotycz-
ski język, ale dwie literackie tradycje.
przychodzić. Teraz w ogóle Polacy
ną, odrodzenie tych instrumentów.
kologicznych. Co ciekawe, Cabanow-
ny. To do dziś można uslyszeć na
Obecnie wszystko jest zunifikowane.
z Lotwy w dużym stopniu przeszli na
W efekcie niektóre instrumenty tra-
ski uznal, że ta plyta ma posiadać
weselu. Do dziś też można uslyszeć
Tak samo muzyka rockowa rozwija
język rosyjski. Nie bardzo rozumiem,
dycyjnetak popularne dziś, jak na
mocne akcenty polityczne. Śmieszne,
inne śpiewy, na przyklad tloka (to pol-
się w Lipawie na zachodzie i w Rze-
czemuż to tak. Mogliby rozwijać bar-
przyklad gitara. Dziś co piaty Lotysz
że w 1994 roku bylem z żoną w Lubli-
skie slowo występuje też na Lotwie).
życe, która jest na wschodzie. Takie
dziej polską kulturę. Mówię o Rydze,
gra na gitarze i tak samo sytuacja
nie na konferencji. Wieczorem graly
Kiedy trzeba zebrać plody z pola, jest
same grupy metalowe są i tu i tam.
w Dyneburgu, w Rzeżyce jest lepiej.
przedstawia się z kanklami [lot. kan-
tam różne polskie zespoly muzyki
dużo pracy i jeden gospodarz nie jest
Mam polskie książki muzykologicz-
les]. Tysiące ludzi teraz gra na tym
tradycyjnej. Występuje jeden zespól.
AO ­ A we wspólczesnej,
w stanie tego sam zrobić. Wzywa do
ne. Robiliśmy badania na Warmii
instrumencie.
Slucham. Bardzo podobne do lotew-
poważnej muzyce lotewskiej
pomocy sąsiadów, którzy razem pra-
i Mazurach. Mam zbiory folkloru
skiej muzyki. Pomyślalem, że w XIX
są rodzime watki, czy to taka
AO ­ Jak się odtwarza te
cują na polu. I te pieśni na tlokę
z Warmii i Mazur. To jest taki mój
stuleciu jeszcze tradycyjna muzyka
zwyczajna europejska mu-
stare melodie, przecież nie
bardzo ciekawe. Wszyscy Lotysze
związek z polskim językiem.
w naszej części Europy byla dosyć
zyka?
wszystko chyba zostalo za-
chrześcijanami ­ albo luteranami,
Jest ogólnoświatowa, ale zawie-
podobna i to pewnie miejscowy utwór
WJ ­ Babcia byla z Lat-
pisane?
albo katolikami. Natomiast te pieśni
ra lotewskie elementy. Na przyklad
Każdy instrument ma swoje moż-
ludowy. Zapytaliśmy ich, skąd ten
galii?
archaiczne, przedchrześcijańskie.
jest hip hop lotewski. Rozmawialem
Tak, z Ilukszty. Tam duża rodzi-
liwości i muzyk powinien te możliwo-
utwór, a oni na to, że to z tej plyty
Na przyklad na tloce śpiewają pieśni,
z Amerykanami na ten temat. Oni
na Slawińskich byla. Tam byl taki
ści znaleźć. Potencjalnie ta muzyka
Iģi. Takie rzeczy też się zdarzają.
w których występuje taka postać jak
mówili: ,,tak, to jest hip hop, ale on tak
ród grafów Plater-Zyberków i u nich
jest już zapisana w tym instrumencie.
Od razu się zrobilo cieplo na sercu!
Jumis. Śpiewają, że będą lapać tego
różni się od naszego, amerykańskie-
Boleslaw Slawiński byl kowalem. To
Na zajęciach mówię studentom, że
WJ ­ Na okladce tej plyty
Jumisa i zaniosą do domu albo wsa-
go, że to już jest inna muzyka". Nasi
poważny fach, wszystko jak trzeba.
najpierw muszą nauczyć się tego, co
jest Pomnik Wolności z Rygi.
dzą pod kamień, żeby tam spędzil
poważni kompozytorzy studiują trady-
Mial on ośmioro dzieci, synów i có-
jest z tradycji zapisane. Potem należy
Nie wiedzieliśmy wtedy, że to
calą zimę. Kiedy zapytasz, kto to jest
cyjną muzykę, ale to, co tworzą, ma
rek i jedną z nich byla moja babcia.
w oparciu o tradycję i z szacunkiem
pomnik postawiony za cza-
Jumis, te babcie nie wiedzą: ,,tak po
już inny charakter. W tej tradycyjnej
do instrumentu robić nową muzykę.
ZO i WJ ­ Dziękujemy za
sów niepodleglej Lotwy.
prosu śpiewamy". A na jajko z dwo-
muzycebardzo archaiczne tonal-
W tej chwili można kupić plyty z mu-
Ten pomnik byl postawiony w
rozmowę. Zagra Pan nam
ma żóltkami też mówią Jumis. Jaki
ności. Jest na przyklad dlugi dźwięk
zyka zagraną na tradycyjnych instru-
1935 roku. Gdy nastąpila sowiecka
coś na konklach?
jest związek między tymi Jumisami?
­ burdon. Na przyklad część śpiewa
Naturalnie.
mentach, ale to jest nowa, awangar-
okupacja, komuniści znieksztalcali
Te babcie nie mogą powiedzieć, ale
melodię, część refren, a część ten
dowa muzyka.
wszystkie pomniki wybudowane za
jeżeli zajrzymy do mitologii, to zoba-
wokalny burdon. Nasi kompozytorzy
Później sluchaliśmy cudownej
wolnej Lotwy. Ale tej statuy wolności
Wojciech Jankowski ­
czymy, że jest to przedchrześcijań-
wykorzystują też taki element naszej
muzyki lotewskiej w wykonaniu Valdi-
nie ruszyli. Wiedzieli, że Lotysze by
W latach osiemdziesiątych
sa Muktupāvelsa. Rozmowa zostala
skie bóstwo, które jest znane nie tyl-
kultury tradycyjnej. Bardzo ciekawy
tego nie wytrzymali. Co robili Sowieci
polska wytwórnia plytowa
nagrana w czasie trasy Radia Wnet
ko u Lotyszy, ale i u dawnych Irland-
jest kompozytor Rihards Dubra, który
w takiej sytuacji? Gdy przyjeżdżali
PolJazz wydala dwie plyty
po państwach baltyckich 20 września
czyków, a na terenie Indii w tekstach
pochodzi z Latgalii. On tworzy muzy-
turyści, oni mówili, że to Matuszka
z lotewską muzyką etnicz-
2017 roku. Za pomoc dziękujemy dr
wedyjskich jest Jama. I na Lotwie to
kę, która korzeniami sięga śpiewów
Rasija trzyma w rękach trzy baltyc-
ną, która obila się szerokim
Monice Michaliszyn.
jest jeszcze żywa tradycja, śpiewają
gregoriańskich, muzyki kościelnej.
kie narody, Estończyków, Lotyszy i
echem w kręgach milośni-