img
18
Okruchy historii
25 kwietnia­14 maja 2018 nr 8 (300) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Jak Polacy Charków budowali (cz. XXVI)
Ormiańscy katolicy i ich los
przy charkowskiej rzymskokatolickiej parafii
Historia Ormian na ziemiach Polski liczy przeszlo 650 lat. Od czasów króla Kazimierza Wielkiego,
zarówno z Zachodu, jak i ze Wschodu przybywali na ziemie polskie Ormianie, którzy mieli do-
prowadzić do ożywienia koniunktury gospodarczej i wytyczenia intratnych szlaków handlowych
lączących Wschód z Zachodem. Wzbogacili także polską kulturę w wiele wartości w różnych
dziedzinach. Znanych bylo wiele wybitnych postaci ormiańskich, które na przestrzeni wieków
wniosly milowy wklad w szerzenie polskiej kultury. W 1367 roku we Lwowie powstalo samodziel-
ne biskupstwo ormiańskie, obdarowane licznymi królewskimi przywilejami. Byla to najstarsza
stolica biskupia w tym mieście. Po unii Ormian z Kościolem katolickim Lwów stal się jedynym
miastem w świecie posiadającym trzy katolickie stolice biskupie.
1917 roku powstalo ponad 70 wspól-
Zresztą to nie pierwszy przypa-
przyczyn byl miejscem zsylki ducho-
MARIAN SKOWYRA
not ormiańskich. W tym też okresie
dek, kiedy charkowscy Polacy wycią-
wieństwa  ormiańsko-apostolskiego
należy upatrywać początki migracji
gali pomocną dloń przybylym do tego
z Nowo-Nahiczewańskiej i Besarab-
O rozwoju wspólnot ormiańskich
Ormian do Charkowa. Wiadomo, że
miasta Ormianom. Chociaż sami w
skiej eparchii. Tak oto w 1896 roku
tak pisal Andrzej Pisowicz: ,,Prócz sil-
jeszcze w 1860 roku mieszkalo tu
większości byli wygnańcami, bez per-
w Charkowie znalazl się ormiański
nej kolonii lwowskiej, skupionej wokól
zaledwie 24 Ormian, a 1879 roku ich
spektyw na przyszlość, zdolali jednak
kaplan Niszan Ter-Naszynyanc, który
katedry ormiańskiej, której budowę
liczba wzrosla do 85 osób. Liczne ro-
wykazać się heroicznością w geście
mieszkal we wlasnym domu przy ul.
rozpoczęto już w XIV w., znane byly
syjsko-tureckie wojny zmusily Ormian
pomocy biedniejszym od siebie. O
Frankowskiej 8. Przez pewien czas
także dawne kolonie ormiańskie w
do migracji. Z biegiem lat liczebność
tym świadczy pamiątkowa tablica
w Charkowie mieli także przebywać
Kamieńcu Podolskim, Wlodzimierzu
systematycznie wzrastala, a ulicę, na
na frontonie charkowskiej katedry,
kaplani zeslańcy z Mozdoka: Choren
i Lucku. Później Ormianie osiedlali
której mieszkali, z czasem nazwano
upamiętniająca przygarnięcie przez
Ter-Dawtian Szainianc i Akop Gewor-
się jeszcze w takich miejscowościach
Ormiańską. Tak oto w 1900 roku w
miejscową parafię dzieci ormiańskie
kian Chajawankian. Przez pewien
jak: Tyśmienica, Podhajce, Bar (w
Charkowie zamieszkiwalo okolo 300
uratowane od eksterminacji w 1915
czas wynajmowali pokoje w hotelu
XVI w.); Zloczów, Żwaniec, Brody,
rodzin ormiańskiego pochodzenia.
roku. Uroczystego jej otwarcia do-
,,Lyon", zwracając się z pisemnym po-
Brzeżany, Buczacz, Śniatyn, Lysiec,
Pierwsze wspomnienia o ulicy
konal bp Marian Buczek 24 kwietnia
daniem do charkowskiego guberna-
Stanislawów (XVII w.); Kuty, Balta,
Ormiańskiej odnoszą się do lat 30.
2009 roku, czyli w kolejną rocznicę
tora o wydzielenie im odpowiednich
Raszków, Mohylów (XVIII w.). W
Cudowny obraz Matki Bożej
XIX wieku, gdyż znajdowalo się tu
rozpoczęcia eksterminacji narodu
środków na przeżycie. Jednak jesz-
okresie I Rzeczypospolitej Ormianie
Ormiańskiej z Kamieńca Po-
kilka sklepów ormiańskich. Po ludo-
ormiańskiego w 1915 roku. Tablica
cze przed otrzymaniem odpowiedzi
licznie zamieszkiwali również Jazlo-
dolskiego, który przez pe-
bójstwie popelnionym na ludności
upamiętnia uratowanie ponad tysiąca
kaplani ci opuścili Charków.
wiec, a miasto bylo siedzibą drugie-
wien czas byl Charkowie
ormiańskiej w Imperium Osmańskim
dzieci ormiańskich od glodu. W obec-
Przez dluższy czas charkowscy
go obok Lwowa biskupstwa Kościola
w czasie I wojny światowej w latach
też nauki matematyczne. Natomiast
nej katedrze ówcześni katolicy, a w
Ormianie nie posiadali wlasnej świą-
ormiańskiego. Najbardziej na zachód
1915-1917 liczba Ormian w Charko-
liczba studentów Ormian wschodnie-
szczególności Polacy, przyjęli dzieci
tyni. Dopiero w 1900 roku przewod-
wysuniętym miejscem zamieszkania
wie wzrosla do 3000 osób.
go wyznania wynosila przeszlo 150
ormiańskie, ratując je od zaglady.
niczący ormiańskiej kolonii Bogdan
polskich Ormian byl Zamość (kolonia
Od początku Ormianie w Charko-
osób. W tym czasie Ormianie posia-
Rzeź Ormian jest uznawana za
Chudawierdow, Hukas Hukasjanc i
powstala tam jeszcze w XVI w.)".
wie trudnili się piekarstwem i sprze-
dali w mieście przedszkole i szkolę,
pierwsze ludobójstwo XX w. W latach
Grzegorz Ssarkisow skierowali od-
Poza terenami Polski już od XI
dażą pieczywa. W 1910 roku w róż-
znajdujące się przy ulicy Czerny-
1915-16 zamordowano ok. 1,5 mln
powiednią prośbę do Nahiczewsko-
wieku Ormianie mieli pojawić się na
nych częściach miasta znajdowalo
szewskiego 5, gdzie także znajdowa-
ormiańskich mieszkańców Imperium
Bessarabskiej eparchii o pozwolenie
Rusi Kijowskiej, o czym ma świad-
się ponad 20 piekarni i sklepów, na-
la się kaplica Ormian Apostolskich.
Osmańskiego, niszcząc 1700-letnią
na wybudowanie odpowiedniego
czyć ,,Żywot świętego i blogoslawio-
leżących do Ormian. Oni też zalożyli
Warto zauważyć, że od momen-
obecność chrześcijaństwa w Azji
domu modlitwy. Pozytywna decyzja
nego Agapita", gdzie opisano polemi-
w mieście dwie browarnie, winiarnię,
tu zalożenia szkola ta byla nazywa-
Mniejszej. Wśród zamordowanych
dotarla do Charkowa jeszcze w tym
kę na temat sztuki leczenia pomiędzy
na ormiańsko-polską. Ma to swoje
podstawowe uzasadnienie. W wielu
miastach Ormianie na przestrzeni
wieków lączyli się węzlami przyja-
cielskimi z Polakami. Tak też bylo w
Charkowie. Dwie wspólnoty miesz-
kające poza granicami wlasnego
państwa, posiadając podobną nieraz
historię wysiedlenia z wlasnych do-
mostw, staraly się wzajemnie wspie-
rać w zachowaniu wlasnej tożsamo-
ści narodowej.
Wiadomo, że w 1925 roku na
parterze i piętrze gmachu mieścila
się ormiańska szkola, na piętrze
także znajdowala się polska szko-
la. Należy dodać, że na parterze w
jednym z pomieszczeń byla szkola
asyryjska, w której uczylo się pięciu
uczniów. Taki stan trwal do 1936
roku, po czym ormiańską szkolę
Nowa świątynia Ormian apostolskich w Charkowie
Kościól katolicki w Charkowie
przeniesiono na ulicę Puszkińską 24,
gdzie przetrwala do 1941 roku, pol-
sklepy obuwnicze, mleczne i sklepy z
Agapitem a lekarzem Ormianinem.
roku, a 3 listopada 1901 roku dla
bylo wielu duchownych Ormiańskiego
ska zaś szkola zostala przez wladze
owocami i warzywami.
W tym czasie rozpocząl się także
Charkowa zostal mianowany pierw-
Kościola Apostolskiego oraz Kościola
bolszewickie zlikwidowana jeszcze
Znaczna liczba Ormian przyby-
ruch migracyjny Ormian na tereny
szy duchowny ks. Srapion Samu-
katolickiego obrządku ormiańskiego,
w 1936 roku, choć w świadomości
wala do miasta celem podjęcia stu-
Carskiej Rosji. Niektórzy twierdzą, że
elan. On też rozpocząl odprawianie
którzy oddali życie za wiarę, odma-
spoleczeństwa nadal pozostawala
diów na miejscowym uniwersytecie.
jeszcze w VIII wieku Ormianie przy-
nabożeństw w wynajętym domu przy
wiając konwersji na islam.
ormiańsko-polską szkolą. W czasie
Statystyki w poszczególnych latach
byli na Krym.
ul. Dmitrijewska 24, a od 28 czerwca
Przybywający do Charkowa Or-
II wojny światowej budynek dawnej
ukazują wzrost liczby Ormian studiu-
Na terenach obecnej Ukrainy
1902 roku nabożeństwa przeniesiono
mianie przynależeli do dwóch wyznań
szkoly ulegl calkowitemu zniszcze-
jących, zarówno Kościola apostol-
kulminacja ruchu migracyjnego Or-
do specjalnie na ten cel zakupionego
­ apostolskiego zwanego niekiedy
niu. Można zatem stwierdzić, że
skiego, jak i katolików, chociaż tych
mian przypadla na XVIII wiek. W tym
domu po profesorze charkowskiego
gregoriańskim, i katolickiego. Licz-
polączenie tych dwóch jednostek
drugich bylo znacznie mniej. Tak oto
uniwersytetu Ritterze przy ul. Instru-
czasie powstaly oddzielne wspólnoty
niejszą byla wspólnota apostolska.
edukacyjnych dalo możliwość wy-
w roku akademickim 1914­1915 bylo
mentalnej 3.
ormiańskie w Kijowie, Odessie, Do-
Pierwsze świątynie należaly więc do
ksztalcić szereg przyszlych elit za-
zaledwie czterech Ormian katolików,
Od 1910 roku nabożeństwa po
niecku i innych miastach. Ogólnie
tego wyznania. Należy zauważyć, że
równo Polaków, jak i Ormian.
studiujących prawo, medycynę czy
raz kolejny przeniesiono do domu
szacuje się, że od XVIII wieku do
Charków z nieznanych dotychczas