img
19
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 25 kwietnia­14 maja 2018 nr 8 (300)
Zaklad Ojców Jezuitów w Chyrowie.
przy ul. Czernyszewskiej 5, gdzie po-
nych, pochodzące z lat 30. XX wieku.
wstal ,,Ormiańsko-gregoriański kościól
Wedlug posiadanych danych,
domowy".
ks. Karapet Jehanian urodzil się w
Dzieje Chwaly (cz. IV)
Kolejna wspólnota Ormian na-
1880 roku na terenie Turcji. Po przy-
leżala do wyznania katolickiego. W
byciu w 1927 roku do Charkowa mial
1879 roku w Charkowie mieszkalo
przyjąć radzieckie obywatelstwo. W
stan żywego inwentarza folwarku w
karnią, które zaopatrywaly Zaklad w
BOHDAN SYWANYCZ
zaledwie pięciu Ormian katolickiego
Charkowie mieszkal do 1938 roku
Buńkowicach w roku 1914 wynosil:
świeży chleb i pieczywo.
obrządku, a w 1897 ich liczba wzro-
przy ul. Pantelejmonowskiej 3. Po
24 koni, 45 krów, 96 świń, blisko 150
Wśród innych urządzeń znajdo-
Część gospodarcza
sla do 68 osób. Przez caly okres ist-
aresztowaniu i rozstrzelaniu w char-
sztuk ptactwa ­ gęsi, kaczek, indy-
wala się tam również elektrownia,
i inne budowle
nienia katolickiej wspólnoty w mieście
kowskim więzieniu ks. Leonarda
Jak już wspomnialem, Zaklad
ków, kur. W Polanie bylo 20 koni,
dostarczająca prąd do gmachu Za-
nie bylo oddzielnej świątyni. Ormianie
Gaszyńskiego ks. Karapet ponow-
Ojców Jezuitów to o wiele więcej niż
40 krów, 140 świń, okolo 200 sztuk
kladu i do pomieszczeń gospodar-
katolicy w Charkowie uczestniczyli
nie samodzielnie prowadzil parafię
tylko jeden gmach z kaplicą. Bylby
ptactwa.
czych. Przy niej dzialala drukarnia,
w życiu rzymskokatolickiej wspólno-
do 21 października 1938 roku, gdy
to tylko jak gdyby wierzcholek góry
Oprócz tego każdy folwark mial
w której drukowano niewielkie ksią-
ty, przychodząc na nabożeństwa do
zostal rozstrzelany przez NKWD.
lodowej nad licznymi budowlami i
magazyny siana i zbóż ­ pszenicy,
żeczki i druki ulotne takie jak progra-
miejscowego kościola, zbudowanego
Jak podają źródla archiwalne,
zasobami, zabezpieczającymi funk-
owsa, jęczmienia, oraz zestaw na-
my, statuty, kalendarze itp.
w 1891 roku. Liczba katolików Ormian
w latach 30. XX wieku w czasie re-
cjonowanie tej instytucji.
Już na samym początku ist-
nienia Zakladu doprowadzono doń
wodociąg. O ile w wielkich mia-
stach nie stanowilo to problemu, to
w prowincjonalnym Chyrowie bylo
nie lada przedsięwzięciem. Wodo-
ciąg dla chyrowskiego Zakladu za-
projektowal i wybudowal inżynier
Kolodziejski z Krakowa. By zaopa-
trzyć budynek w wodę, wykorzy-
stano źródla z góry, znajdującej
się za Zakladem. Sporządzono w
tym celu specjalne zbiorniki wod-
Stacja elektryczna
ne, w których woda stala i oczysz-
rzędzi do uprawy ziemi: plugi, brony,
Na folwarku miala swą bazę straż
czala się. Następnie, drewnianymi
siewniki, uprzęże konne.
pożarna, istniejąca od 1897, którą
rurami, które później zastąpiono
Jak wspominal uczeń Zakladu
obslugiwal personel zakladowy.
ceramicznymi, byla podawana do
Józef Kazimierz Wisz: ,,Wchodzić
Gdy chodzi o inne budynki, ulo-
budynku.
Tablica pamiątkowa na frontonie charkowskiej katedry upa-
kowane osobno poza folwarkiem,
na teren folwarku uczniom nie bylo
Początkowo planowano ogrzewa-
miętniająca uratowanie w 1915 roku dzieci ormiańskich
byla to wspomniana już cegielnia,
wolno, zwlaszcza uczniom klas
nie piecami i z tego powodu dach mial
stojąca u podnóża góry za konwik-
mlodszych, bo starsi chyba cho-
wiele kominów. Ale już na początku
wzrosla wraz z przybyciem tu dużej
presji w Charkowie pięciu dzialaczy
tem. Byla czynna do I wojny świato-
dzili tam na wycieczki, by zobaczyć
roku 1900. wprowadzono ogrzewa-
ilości uchodźców w 1915 roku. Przy
ormiańskiego pochodzenia zostalo
wej i zostala zlikwidowana w latach
sprzęt. Dlatego nigdy nie widzialem
nie centralne. Kotlownię urządzono
kościele mogli otrzymać schronienie
oskarżonych o utworzenie antyra-
folwarku od środka, byl on dobrze
20. XX wieku.
w piwnicy.
i niezbędną pomoc materialną.
dzieckiej terrorystycznej organizacji
zamaskowany wysokim ogrodze-
Za kolegium znajdowaly się
W 1903 roku Zaklad nabyl ge-
Od tego czasu w kościele, po
,,Dasznakcutiun". Czlonkami tej or-
niem i żywoplotem. Kiedy jednak
ogrody, którymi zajmowal się wy-
nerator Diesla, co umożliwilo pod-
prawej stronie oltarza glównego, po-
ganizacji mieli być m.in. ks. Karapet
przechodziliśmy obok bramy, mogli-
znaczony do tego brat. Byla też
lączenie oświetlenia na zewnątrz
wstala samodzielna kaplica zwana
Jehanian i przewodniczący ormiań-
pasieka, skladająca się z 39 uli. Do
śmy widzieć tam sterty zboża, góry
i w kilku audytoriach. Calkowicie
,,ormiańską", której nazwa utrzymuje
skiej wspólnoty Azat Czulutian. W
się do dzisiaj. W kaplicy w oltarzu
oskarżeniu zapisano: ,,Charkowski
znajdowal się obraz Chrystusa Ukrzy-
Wojewódzki Zarząd NKWD ujawnil
żowanego, autorstwa wybitnego pol-
i zlikwidowal terrorystyczną organiza-
cję Dasznakcutiun, która jako glówny
skiego malarza Henryka Siemiradz-
cel stawiala odlączenie Armenii od
kiego. Choć przez pewien czas na-
Związku Radzieckiego i utworzenie
bożeństwa w tej kaplicy sprawowali
burżuazyjno-nacjonalistycznego
lacińscy duchowni, jednak Ormianie
państwa pod protekcją Anglii. Przy-
byli pelnymi gospodarzami tej części
gotowywala bojowe i terrorystyczne
świątyni.
grupy do wysylania ich do Armenii
Mówiąc o Ormianach katolikach
celem podjęcia zbrojnego powsta-
w Charkowie, należy zauważyć,
nia". Wszyscy aresztowani i oskar-
że na początku lat 20. XX wieku w
żeni zostali ostatecznie rozstrzelani
Charkowie przez pewien czas mial
7 kwietnia 1938 roku. Zginąl także
znajdować się cudowny obraz Mat-
pierwszy i dotąd jedyny katolicki du-
ki Bożej Ormiańskiej z Kamieńca
chowny obrządku ormiańskiego w
Podolskiego, uważany następnie
Charkowie.
za zaginiony. Dopiero w 2001 roku
Po zakończeniu II wojny świato-
polski historyk Jan Chrząszczewski
Piekarnia Zakladu
wej wielu Ormian musialo ze wzglę-
stwierdzil, że obraz ten znajduje się
zaopatrzono Zaklad w energię elek-
ogrodu należaly również male stawy
buraków i kartofli, konie i krowy,
dów bezpieczeństwa ukrywać swoje
w magazynach Muzeum Narodowe-
tryczną w latach 1920.
hodowlane i ogród owocowy.
rożne maszyny, a w oddali spichlerz
katolickie pochodzenie. Wielu nieste-
go w Kijowie w dziale sztuki zachod-
Zaklad Ojców Jezuitów w Chy-
W 1888 roku przy drodze wjazdo-
oraz budynki gospodarcze i miesz-
ty zatracilo swą przynależność religij-
niej i wschodniej.
rowie posiadal dwa folwarki. Glówny
wej (obecnie ul. B. Chmielnickiego)
kalne".
ną. Jednak po ponownym otwarciu
Przewiezienie obrazu Ormiań-
folwark przylegal bezpośrednio do
zostala wybudowana pralnia parowa.
Folwarki posiadaly też różne
rzymskokatolickiej świątyni w 1990
skiej Madonny do Charkowa bylo
Zakladu od strony pólnocnej i cią-
Tam też dla nauczycieli świeckich
warsztaty, w tym zaś, który byl naj-
roku znaczna ich liczba powrócila
związane z wydarzeniami 1917 roku,
gnąl się w kierunku miasta Chyro-
wybudowano dwa budynki miesz-
bliżej Zakladu, dzialaly stolarnia,
i nadal stanowi trzon rzymskokato-
gdy rozpoczęto walkę z Kościolem,
wa. Inny, trochę mniejszy, leżal we
kalne. Pierwszy, parterowy, stanąl w
ślusarnia i pracownia krawiecka.
lickiej parafii katedralnej w Charko-
która dotknęla katolików Charkowa.
wsi Polana. Calkowicie zaopatrywa-
końcu lat 1880, drugi, piętrowy ­ w
Wizytę w pracowni krawieckiej
wie. Natomiast Ormianie apostolscy
Po tym, jak w Charkowie w 1927 roku
ly one Zaklad w produkty gospodar-
latach 20. Obecnie mieści się w nim
opisal we wspomnieniach uczeń
posiadają przy ul. Szewczenki 144
zostal aresztowany rzymskokatolicki
stwa wiejskiego i inne.
szpital chyrowski.
Zakladu Stanislaw Klimpel, któremu
wlasną okazalą świątynię wzniesioną
administrator apostolski i proboszcz
Folwarki skladaly się z różnego
A propos, jezuici mieli również
miano uszyć mundurek: ,,Po chwili
2004 roku.
parafii w Charkowie ks. Wincenty
rodzaju zabudowań: stajni, stodól,
wlasny szpital. W latach 1889­90
przyszedl brat, który zaprowadzil
Mimo znacznych różnic ­ języ-
Ilgin, do parafii przybyl ormiański ka-
spichlerzy. W folwarkach mieszkali
przy drodze wjazdowej od strony
nas do pracowni krawieckiej. Sie-
kowych, religijnych i kulturalnych ­
plan katolicki ks. Karapet Jehanian.
stale ludzie, więc byly też budynki
Buńkowiec wybudowano piętrowy
dzialo tam przy stolach i maszy-
dwa narody, polski i ormiański, przez
Przez pewien czas jako jedyny ka-
mieszkalne. Zasadniczo większość
szpital zakaźny.
nach do szycia wielu pracowników,
wieki ściśle wspólpracowaly dla
plan katolicki w Charkowie, prowadzil
z nich byla drewniana, ale dzięki
Od 1891 roku przy Zakladzie
zarówno starszych krawców, jak
wzajemnego dobra. Znalazlszy się w
nabożeństwa dla katolików obydwóch
cegielni folwarku w Buńkowicach
istnial zaklad fotograficzny, zalożo-
mlodych czeladników. Jeden z nich
sytuacji prześladowań, jedni i drudzy
obrządków. Dopiero w 1828 roku na
znaczną część domów wybudowa-
ny przez prefekta generalnego M.
zdjąl mi miarkę, i brat który mnie
wyciągali ku sobie dloń szczerej chę-
stanowisko rzymskokatolickiego pro-
no z cegly i mialy one nawet kilka
Mackowskiego. To wlaśnie on zrobil
przyprowadzil, powiedzial, że mnie
ci niesienia pomocy, co również dziś
boszcza w Charkowie mianowano ks.
pięter.
pierwszą znaną fotografię Zakladu,
poinformuje, kiedy mam przyjść do
stanowi zachętę do budowania takich
Leonarda Gaszyńskiego. Zachowalo
O zakresie prac w folwarkach je-
przymiarki".
uwieczniając uczniów podczas ma-
wielokulturowych, wielonarodowych
się jedno archiwalne zdjęcie z tego
zuitów świadczy opis wojennych strat
Warto wspomnieć osobno, że
jówki 1891 roku.
i wieloreligijnych spoleczeństw na
okresu, przedstawiające ks. Karapeta
KG
podczas I wojny światowej. A więc
na folwarku byl również mlyn z pie-
wzór miasta Charkowa.
w otoczeniu dzieci pierwszokomunij-