img
15
www.kuriergalicyjski.com * Kurier Galicyjski * 29 października­14 listopada 2019 nr 20 (336)
brak klarownej polityki repertuarowej
terystyczną kompozycją. W pierwszej
,,Nie policzymy kierownictwu teatru
wi procent od sprzedanych wozów.
niowego, a jego dramat Więźniowie
i strategicznego myślenia kierownic-
części recenzent zapoznawal czy-
wystawienie Żydów Czirikowa na
Kraatz to jest najlepszy komiwojażer
także czeka daremnie, ażeby poka-
twa teatru, które, starając się zarobić
telników z autorem oraz jego dorob-
rachunek zaslug wybitnych". Cha-
od automobilów". Za najgorsze jed-
zać go na lwowskiej scenie. Maku-
szybko jak największe pieniądze,
kiem artystycznym, później natomiast
rakterystycznym elementem stylu
nak zjawisko uznawal Makuszyński
szyński wspiera mlodego Tadeusza
wprowadza do repertuaru zbyt wiele
analizowal sam utwór dramatyczny
Makuszyńskiego-recenzenta  bylo
fakt,tak prymitywne sztuki cieszą
Micińskiego, którego dramat W mro-
komedii jednoaktowych, najczęściej
­ dokonywal krótkiego streszcze-
wykpiwanie wszelkich niedociągnięć
się największą popularnością wi-
kach zlotego palacu, jak uważa re-
popularnych francuskich autorów.
nia, komentowal charakterystyczne
utworu wlaśnie na początku recen-
dzów: ,,teatr pelny po brzegi, panie
cenzent, zostal niesprawiedliwie oce-
Owe jednak jednoaktówki nie mają
cechy maniery stylistycznej autora.
zji. Z takim ironicznym podejściem
wąchają czyszczone benzyną ręka-
niony przez jury miejscowego kon-
zazwyczaj żadnych wartości arty-
Ponadto ­ jeżeli w sztuce brali udzial
mamy do czynienia, na przyklad,
wiczki dla wywolania nastroju". Treść
kursu mlodych dramaturgów. Propo-
stycznych i duchowych. Co prawda ­
wybitni aktorzy, to zwracal uwagę na
w recenzji komedii Roberto Bracco
absurdalna, ale modna... Final arty-
nuje również teatrowi, by bacznie
widownia zawsze byla pelna, przed-
sposób odgrywania przez nich po-
Cierpki owoc. Krytyk, doskonale
kulu recenzenta jest zaskakujący.
przypatrywal się literackim poczyna-
stawienie  przynosilo  zamierzony
szczególnych ról. Tak bylo, na przy-
znając ówczesną francuską drama-
Aby uzyskać pożądany efekt, pisarz
niom tego utalentowanego pisarza.
zysk, prowadzilo to jednakże do nie-
klad, z przedstawieniami, w których
turgię oraz schematy kompozycyjne
sięga po groteskę oraz wykorzystu-
Niezadowolenie mlodego recenzenta
oczekiwanego efektu: ,,Wyniki zaś
występowali Ludwik Solski i Wanda
i fabularne, które wykorzystywali jej
je grę slów: ,,Katastrofa tragedii na-
budzi również fakt,nawet dramaty
nieoczekiwane: wobec nadwyżki arty-
Siemaszkowa. Natomiast grę innych
twórcy, bezlitośnie drwi z szablono-
stępuje przez eksplozję rezerwuaru
Wyspiańskiego niepokazywane
stycznych produkcji spadl haniebnie
aktorów charakteryzowal bardzo krót-
wych sytuacji komicznych: ,,komedia
dowcipu i benzyny, nikt nie wie czy-
na lwowskiej scenie. Dyrekcja ­ co
w cenie smak u publiczności i dzialo
ko na samym końcu recenzji. Zdarza-
Roberta Bracco tym się różni od naj-
je dziecko i aż dziw bierze, że autor
prawda ­ obiecuje, że to niebawem
się, kiedy na afiszach zabląkal się
lo się, że recenzent zwracal uwagę
pospolitszej farsy francuskiej, splo-
nie udowodnil, że dziecko urodzilo
uczyni, a ,,teatr krakowski, nie obie-
wreszcie Szekspir lub Ibsen ­ nie
na wykonane dekoracje, rzadko zaś
dzonej zazwyczaj przez literacką
się automobilowi itd., itd. Doskonale
cuje, już przygotowal Wyspiańskiego
Powrót Odysa, już rozpisuje role z
bylo już odbiorców. Wtedy teatr mimo
analizowal pracę samego reżysera.
spólkę francuską, że nie kończy się
się kończy: automobil się uspokaja
Barbary Radziwillówny". Najbardziej
zachęty i mimo nawolywań zamiast
Recenzje teatralne Kornela Ma-
w sypialni, lecz w sypialni zaczyna".
i nie warczy; teściowa się uspokaja
iść przebojem, mając za sobą wszyst-
kuszyńskiego z lat 1905 ­ 1909 byly
jednak oburza Makuszyńskiego to,
W bardzo podobnym stylu krytykuje
i nie warczy; teść pozostaje idiotą,
kie racje i zmusić publiczność, mimo
nasycone duchową energią ich au-
że obojętny Lwów dopuścil do tego,
Makuszyński ,,wesolą tragedię" w
jakim byl; poeta się żeni, bo jakoś w
wszystko, do sluchania Szekspira
tora, który nie byl przede wszystkim
iż ,,Teatr krakowski zapewnil sobie
pięciu aktach ­ Dobrodziej zlo-
porządnej farsie inaczej nie wypa-
czy Ibsena, zatelegrafowal do Leha-
obojętny wobec spraw związanych
prawo pierwszeństwa i wystawienia
dziej, która byla wspólnym dzielem
da; ,,zażarty automobilista" trąbi na
ra po operetkę, zbywając dramat tak
z teatrem. Owe recenzje czyta się,
nowego dramatu Kasprowicza i no-
Karola Irzykowskiego i Henryka
zakończenie jak wściekly, a zdra-
niezmiernie lekkomyślnie, jak to czy-
doznając intelektualnej i artystycznej
wego dramatu Leopolda Staffa". Za-
Kohorta, a należy pamiętać,Irzy-
dzona żona zwiastuje mu calkiem
nil przez ostatnie tygodnie poprzed-
satysfakcji ­ wywolują one na czytel-
uważa też, że Lwów ma utalentowa-
kowski byl już w tym czasie znany
niespodziewanie slodką tajemnicę
jako autor Paluby, natomiast spod
niego sezonu, które byly marną, nie-
niku ogromne wrażenie. Tajemnica
nego Antoniego Potockiego, a frag-
­ z laski autora. Co może porządny
menty jego dramatu Milość drukowa-
gotową strawą, ale mieli Frenkla dla
tej umiejętności pozyskiwania sobie
pióra Kohorta wyszedl dramat Me-
automobil!". W zakończeniu swego
okrasy. Sypaly się przeto premiery
ne są wlaśnie w ,,Slowie Polskim"; ma
czytelników, ich uznania czy wręcz
teor. Posluchajmy zatem, w jaki
artykulu Makuszyński stawia pewną
jak z dziurawego rękawa, bielono na
także Ignacego Nikorowicza, który
podziwu, tkwi w niepowtarzalnej ma-
sposób rozprawia się mlody krytyk
propozycję ­ jest ona zabawna, ale
jest autorem komedii Julia i Cenzor
gwalt pudrem i szminką wznowienia,
nierze stylistycznej Makuszyńskie-
ze wspólnym utworem artystów:
i gorzka jednocześnie: ,,Doprawdy,
moralności. Wspomina o wydrukowa-
a wszystko na jeden tylko wieczór, bo
go, a także ­ w wysublimowanym
,,Jęknęla góra i urodzila mysz, nie,
pomyslowy reżyser, gdyby chcial
drugi raz tak tego wszystkiego grać
nych utworach dramatycznych M.
humorze oraz precyzji wyrażania
nie mysz, coś, dla czego nie moż-
zapewnić u lwowskiej publiczności
nie bylo można dla prostej przyzwo-
Czajkowskiego etc. Pod koniec arty-
swych myśli i wrażeń. Mlody kry-
na znaleźć określenia. A doprawdy
powodzenia ,,Rosmersholmu", to by
itości". Najbardziej rażący byl dla Ma-
kulu wysnuwa Makuszyński następu-
tyk w mistrzowski sposób operowal
lwowskie Ateny wstrzymaly oddech w
dla Lwowa powinien zamiast ,,bia-
kuszyńskiego brak polskiej dramatur-
jący wniosek: ,,wobec sztuk tych za-
slowem, jego styl cechowala pew-
suchotniczej piersi i czekaly z wielką
lych koni" sprawić Ibsenowi... ,,biale
gii w repertuarze polskiego teatru ­
chowuje się teatr lwowski z rezerwą i
na dezynwoltura, wszystko jednak
ciekawością na noworodka, poczęte-
automobile". To jeszcze strasznie u
niejeden raz z oburzeniem podkre-
ostrożnością, czekając, co się z nimi
utrzymywane bylo w granicach do-
go z matki Paluby i z ojca Meteora.
nas dziala".
ślal, że na caly rok zaplanowano je-
przydarzy teatrowi krakowskiemu".
brego smaku. Oddajmy zresztą na
Noworodek zaś podrzucony Sztuce
Z dużą precyzją i bardzo dosad-
dynie siedem spektakli reprezentują-
Ten niezwykle interesujący artykul, w
chwilę glos Karolowi Irzykowskiemu,
na scenie lwowskiej skonal dnia tego,
nie ocenil Makuszyński wodewil Fe-
ido Dama od Maxima, poslugując się
cych dramaturgię narodową. Nato-
którym mlody recenzent zawzięcie i
który w następujący sposób scha-
w którym ujrzal światlo sceniczne
miast fakt, iż na owej liście znajdowa-
jednocześnie bardzo trzeźwo analizu-
rakteryzowal predyspozycje pisar-
i wedle chiromantycznych przepo-
tym razem paradoksem: ,,trzeba być
ly się dziela Juliusza Slowackiego,
je stan rozwoju sceny dramatycznej
skie Makuszyńskiego: ,,Najwyższym
wiedni nie ukaże się już więcej oczom
genialnie glupim, aby napisać rzecz
jest malo pocieszający dla recenzen-
lwowskiego teatru, mial ­ jak się wy-
walorem literackim Makuszyńskiego
ludzkim. Niech mu ziemia lekką-
tak genialnie glupią". Mlody krytyk
ta. Z dużym sarkazmem odnosi się
daje ­ mial swoją, niespodziewaną
byl język. Pisal piękną polszczyzną,
dzie, a śmierć przedwczesna niech
byl niezwykle ukontentowany, ponie-
Makuszyński do wyjaśnień w prasie
zresztą, kontynuację, a może byl to
znal jej tradycje i kultywowal je umie-
wyjdzie na naukę dobrą tym, którzy
waż sztuka ta bardzo szybko zosta-
dyrekcji lwowskiego teatru, że w ów-
jedynie zbieg okoliczności... Chodzi
jętnie". Także sam Makuszyński w
balonem chcą się dostać na Parnas,
la wykreślona z repertuaru. Krytyk,
czesnej literaturze polskiej nie ma
mianowicie o to, że w 1907 r. dyrekcja
swoich wspomnieniach o stawianiu
tym, którzy wypociwszy dowcip, ob-
operując wyszukanymi porównaniami
utworów dramatycznych. Mlody re-
Lwowskiego Teatru Miejskiego stwo-
pierwszych kroków jako dziennikarz
wieszczają to strzalami armatnimi,
i kladąc szczególny akcent na pikan-
cenzent ripostuje,odpowiedzial-
rzyla nową posadę ­ ,,doradcy literac-
pisal: ,,Jedno bylo za naszych czasów
tym, którzy nie szanują matki sztuki,
terię fabuly, taką oto wystawil notę
ność za nieobeznanie z kondycją
ko-artystycznego", którym zostal Adolf
bezsprzecznie piękne i jasne: slowo.
więc nie będą dlugo żyli i nie będzie
wodewilowi: ,,Teatr nasz musi być
nowej polskiej dramaturgii ponosi
Wasilewski. Można przypuszczać, że
Staraliśmy się pisać tak czystym-
im się dobrze powodzilo na scenie".
widocznie bardzo cnotliwą instytucją,
sama dyrekcja lwowskiego teatru. Za
kierownictwo teatru wzięlo pod uwa-
zykiem, że mowa polska uśmiechala
Makuszyński slusznie uważal, że
kiedy tak chętnie przyczynil się do
szybkiej śmierci Damy od M., co mu
wzór stawia teatr krakowski, który nie
krytykę Makuszyńskiego, ponie-
się do nas z zadowoleniem pięknej
scena nie zapomina o lekceważącym
skarży się na brak mlodych utalento-
waż od tego momentu niemala wcale
kobiety, która wie, że calym sercem
podejściu do siebie. Stąd też kon-
się zresztą w nawiasie bardzo chwali.
wanych dramatopisarzy polskich, a
liczba nowych polskich dramatów za-
jest kochana".
kluzja owej krytyki byla następująca:
Przedstawienie robilo wrażenie pisz-
wręcz często znajduje ich wlaśnie we
częla być wystawiana na scenie
Najczęściej rozpoczynal Ma-
,,Autorzy okazali lekkomyślność do
czącego, nienasmarowanego kola.
lwowskim środowisku literackim. W
lwowskiego teatru.
kuszyński swoje recenzje od ,,szo-
ostatnich granic: wystawili sztukę, a ta
Co chwili coś się rwalo; być może że
tymże samym artykule Makuszyński
Kornel Makuszyński wydrukowal
kującego", satyrycznego wstępu,
zamknęla im wejście na scenę na dlu-
sufler wahal się, czy wypada podpo-
demonstruje doskonalą orientację w
w ,,Slowie Polskim" ponad 75 dużych
który spelnial funkcję pewnego ro-
gie lata, podczas kiedy mają do litera-
wiadać takie rzeczy, jakie podpowia-
zakresie wspólczesnej mu dramatur-
recenzji teatralnych. Krytyk pisal je na
dzaju haczyka ­ czytelnik powinien
tury prawo nawet duże [...] Utwór byl
dal i wstydzil się za autora".
gii polskiej, przywoluje nazwiska i ty-
lekkie farsy, komedie, jednoaktówki, a
byl go polknąć, by potem calkowi-
grany haniebnie". Analizując komedię
Oczywiste jest,recenzje Ma-
tuly utworów, które ­ jego zdaniem ­
także na utwory należące do tzw. kla-
cie pogrążyć się w lekturze: ,,Efekt
kuszyńskiego nasycone byly nie
węgierskiego dramaturga, Melchiora
moglyby się stać okrasą lwowskiej
sycznego repertuaru ­ i to zarówno w
wczorajszej premiery byl doskonaly
tylko dosadnością, żartami, kpinami
Lengyela, Makuszyński rozpoczyna
sceny. Wystawia bardzo wysokie
odniesieniu do polskiej, jak i zachod-
­ pisze Makuszyński w recenzji ko-
czy polemicznymi zarzutami. Na
od dosadnego porównania: ,,Dobra
noty dramatom Piast i Kościuszko
nioeuropejskiej i rosyjskiej drama-
medii sensacyjnej wedlug Arthura
pierwszym planie byla zawsze, rzecz
rzecz jest węgierskie salami, mniej
Conan Doyle a Sherlock Holmes
Jadwigi Marczyńskiej, wspomina o
turgii. Interesujący jest fakt,twór-
jasna, gruntowna analiza krytyczna
dobrą rzeczą jest węgierski dramat",
tym, że Nowaczyński zakończyl już
czości Makuszyńskiego-recenzenta,
konkretnych tych utworów drama-
jednak równocześnie, uznając profe-
­ publiczność na widok takiej rafi-
pracę nad dramatem historycznym
jeśli chodzi o jej poziom i dojrzalość
tycznych, które znajdowaly się w
sjonalizm autorów w zachowaniu czy-
nowanej zlodziejskiej bandy, jaka
Dymitr Samozwaniec, który jest, jak
intelektualną, nie można podzielić na
repertuarze teatru lwowskiego. Aktu-
stości gatunkowej komedii, dodaje, iż:
grasowala na scenie, zapinala na
pisze: ,,wart tego zachodu i tej pie-
wczesną i późną. Pisarz już w pierw-
alnie mają one, jak się wydaje, więk-
,,Można sobie, i slusznie, srodze po-
gwalt tużurki, niektórzy wzdychali
czolowitości i tej laski, którą znalazl
szych recenzjach udowodnil, że jest
szą wartość literaturoznawczą; nie
kpiwać z węgierskich wspólczesnych
boleśnie, że nas na takich zlodziei
przed oczyma dyrekcji ,,Car Fiodor"".
oryginalnym i doświadczonym kryty-
należy ich traktować wylącznie jako
pisarzy dramatycznych, ale jedno im
nie stać, inspektor policji wzruszal
Mlody recenzent wspomina także o
kiem ­ krytykiem, który ma swój wla-
recenzje teatralne. Takimiwlaśnie
trzeba przyznać: nieslychany spryt".
ramionami, twierdząc, że to znów
tym, iż na wystawienie na scenie cze-
sny styl i manierę artystyczną. Recen-
artykuly mlodego recenzenta, w któ-
Ewentualną  wartość  artystyczną
nie taka wielka sztuka być genial-
ka Ostatnie spotkanie Kisielowskie-
zje Makuszyńskiego zawieraly część
rych zawiera swoje spostrzeżenia
poszczególnych sztuk, ocenianych
nym, jeśli sufler podpowiada, gdzie
go, w którym znajduje się rola dla
osobowości ich autora, szczególnie w
odnośnie dramatów niemieckiego pi-
przez Makuszyńskiego, czytelnik
jest co schowane". Bardzo trafna i
niezrównanej Wandy Siemaszkowej.
tych aspektach, które związane byly
sarza ­ Gerharta Hauptmanna oraz
mógl zrozumieć już na podstawie
niespodziewana, jeśli chodzi o za-
Równocześnie dziwi Makuszyńskie-
z jego prywatną oceną danej sztu-
norweskich autorów ­ Ibsena i Biurn-
pierwszych zdań recenzji. Dokonując
warte w niej treści, byla wstępna
go to, że dyrekcja Lwowskiego Teatru
ki teatralnej; należy jednak mocno
sona. Bardzo charakterystyczne oce-
analizy nowoczesnego pod względem
część recenzji komedii Tadeusza
Miejskiego pominęla w swym reper-
podkreślić, że mlody krytyk zawsze
ny rosyjskiej dramaturgii zawarl Ma-
tematycznym wodewilu Kurta Kraatza
Rittnera Czerwony bukiet: ,,Mam
tuarze nowy dramat lwowianina ­ Ju-
staral się zachować programowy
kuszyński w recenzjach na spektakl
Zażarty automobilista, ostrą krytykę
zadanie dość przykre: napisanie
liusza Germana ­ pt. Mściciel o zna-
wedlug sztuki Czechowa ­ Wujaszek
obiektywizm takiej recenzji i dlatego
zamieszcza mlody recenzent wlaśnie
nekrologu sztuce Tadeusza Rittnera
Wania oraz na dramat Tolstoja Car
nym polskim poecie romantycznym
też jego literackie wystąpienia mialy
na samym początku swego artykulu:
już po drugim jej przedstawieniu",
Fiodor Joannowicz.
­ Mieczyslawie Romanowskim, któ-
,,swoje oblicze". I tak ­ Makuszyński
,,Za taką sztukę powinny wszystkie
albo krytyczny wstęp recenzji dra-
matu Żydzi Eugeniusza Czirikowa:
ry zginąl w czasie powstania stycz-
prawie zawsze poslugiwal się charak-
(cdn.)
fabryki automobilów placić Kraatzo-