img
14
Okruchy historii
31 marca­27 kwietnia 2020 nr 6 (346) * Kurier Galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Jak Polacy Charków budowali (cz. LXVI)
Polacy u początków charkowskiego teatru (1780­1833)
Historia teatru w Charkowie korzeniami sięga końca XVIII wieku, a mianowicie czasu przybycia znacznej liczby inteligencji,
która zapragnęla mieć tę formę kulturalnego spędzania czasu. Tak pierwsze wspomnienie o teatrze zachowalo się w zapi-
sach historyka K. Szczepkina, który zanotowal, że w tym dniu ,,29 września 1780 na Górce Uniwersyteckiej odbyly się tań-
ce, fajerwerki oraz spektakl teatralny". Nie można jednak wykluczyć, że pewne przedstawienia i spektakle muzyczne byly
organizowane wcześniej, na przyklad w miejscowych szkolach oraz w dzialającym od 1726 roku kolegium charkowskim.
a za nim D. Bahalej: ,,Glówne osoby
wówczas zdarzaly się zabawne sce-
wień teatralnych i nieodpowiedzial-
MARiAn SKOWYRA
nie byly Rosjanami, slabo mówiące
ny. Przygotowana akurat byla scena
nością aktorów.
Następne wiadomości o teatrze
po rosyjsku, z dziwnym akcentem, z
,,Zemira i Azor". Azor w pelnym prze-
W tym pierwszym charkowskim
odnoszą się do 1787 roku, kiedy to
niecierpliwym cwaniactwem i pew-
braniu obszyty puchem, piórami z dzi-
teatrze przedstawiano zarówno spek-
z racji planowanego przyjazdu do
nością siebie". Mówiono o nich, że
waczną glową, żądal od kierownika
takle wybitnych europejskich pisarzy,
Charkowa carycy Katarzyny II nie-
rolę szlachcica chętnie przyjmowali,
wyplaty. Kierownik obiecywal wydać
jak i rosyjskich. Byly również nie zna-
opodal domu zarządu uniwersytetu
jednak w żadnym przypadku nie po-
po spektaklu, na co nie zgadzal się
ne dziś, zaliczane do prymitywnych
wybudowano  okrąglą  drewnianą
dejmowano się gry osoby parobka
Azor. Na wierzch dziwacznego kostiu-
przedstawień, takich jak ,,Straszna
salę, która po wyjeździe carycy pozo-
czy chlopa, gdyż ,,honor mój nie po-
mu wlożyl plaszcz i udal się do miesz-
czarna maska" ,,Wojna Francuzów
stala bez użytku. Tam wlaśnie w 1791
zwala grać taką osobę, gdyż jestem
kania, oczekując, że w porę zostaną
i Wlochów", ,,Próba ognia i wody"
roku urządzono pierwszy teatr. Od-
szlachcicem". Te relacje zostaly po-
mu dostarczone pieniądze. Wydano
oraz ,,Adrianna pozostawiona samot-
powiednią scenę, kurtynę i dekoracje
wielone przez kolejnych badaczy.
rozkaz, aby silą doprowadzić Azora.
nie na wyspie Nemos". Wszystkie te
dla nowego teatru wykonal mechanik
Dramaturg Piotrowski mial po-
Naród tlumnie prześladowal go, krzy-
sztuki byly grane w języku rosyjskim,
gubernialny Lukasz Zacharzewski.
chodzić ze Lwowa, a w 1808 roku
cząc, że pojmano dzikiego czlowieka.
co także sprawialo niemalo trudno-
Strona tytulowa jednej ze
Pierwszymi aktorami teatralnymi byli
wraz z trupą wędrownych aktorów
Wszystkiemu przyglądal się urzędnik
ści przyjezdnym aktorom. W czasie
sztuk teatralnych Antonie-
mlodzi urzędnicy, studenci i slucha-
znalazl się w Charkowie. Mimo slabej
policyjny. Po zakończeniu spektaklu
przerwy brzmiala muzyka w wyko-
go Żmijowskiego
cze szkól, którzy dla zadowolenia
znajomości języka rosyjskiego podej-
pieniądze podzielono między wystę-
naniu miejscowych muzyków. Takie
wiane przez przyjezdnych polskich
publiczności zobowiązali się dawać
mowal się samodzielnego tlumacze-
pującymi, jednak nie zaspokoilo to
koncerty w charkowskich teatrach
aktorów na czele z dramaturgiem
spektakle bez żadnego wynagrodze-
nia z języka polskiego sztuk teatral-
wszystkich żądań. Kierownik mówil w
odbywaly się również w dni wolne od
Józefem Kalinowskim synem Jana
nia finansowego. Pierwszą kobietą
nych, które następnie byly przedsta-
rozpaczy, że zabraklo mu środków na
przedstawień.
(?­1828), określanym również przez
grającą w teatrze byla Cyganka
wiane na charkowskiej scenie. Tak
zakup makijażu dla aktorek. Najazdy
Znaczny rozwój teatru zapocząt-
wyżej wspomnianych historyków jako
Elżbieta Moskwiczowa, ciesząca się
o tych pierwszych polskich aktorach
tej trupy z heroicznymi przedstawie-
kowal przyjazd w 1814 roku do Char-
,,zly aktor o wysokiej samoocenie".
dużą popularnością w mieście.
dalej pisal Czerniajew: ,,Ci aktorzy
niami przyczynialy kierownictwu jedy-
kowa nauczyciela tańców Niemca z
Wiadomo o nim, że już pod koniec
Warto przy tej okazji zauważyć,
stali się nieznośni. Primadonna poja-
nie trudności".
Saksonii Jana Schtejna, u którego
XVIII wieku dzialal na terenie Impe-
że w XVIII wieku zawód aktorki te-
wiala się w teatrze nie wcześniej 8.
Zachowaly się też informacje o
występowala conajmniej do 1816
rium Rosyjskiego, będąc od 1813
atralnej nie należal do popularnych,
godziny, kiedy przyjście oglaszano
miejscach, gdzie w XIX wieku od-
roku polska trupa wspominanego już
roku kierownikiem jednej z ,,wolnych"
a wręcz byl pogardzany przez kobie-
o 7. Na prośbę o wyjście na scenę,
bywaly się przedstawienia teatralne.
Józefa Kalinowskiego.
polskich trup. W 1814 roku zostal
ty. Przez niektórych teatry byly nieraz
nawet poslanemu za nią kwartalne-
,,Aktorzy musieli występować w tym-
Schtejn wkrótce zdobyl popular-
wspólwlaścicielem teatru Schtejna
traktowane jako miejsce rozpusty.
mu odpowiadala: ­ Niech czekają, ja
czasowych szopach, przy dymiących
ność w mieście dzięki szczególnemu
w Charkowie. Występowal w parze
Ten pierwszy teatr, w którym
jeszcze będę pila herbatę. Ignorowali
lampach oliwnych oraz nieogrze-
zamilowaniu do sztuki teatralnej. Za-
z żoną Anną Kalinowską c. Jana, o
przedstawienia odbywaly się dwa
każdą niższą rolą, a na scenę wy-
wanych pomieszczeniach". W celu
biegal przede wszystkim o sprowa-
której już wspólcześni mówili, że byla
razy w tygodniu, przetrwal do 1797
chodzili w domowym ubraniu". Kon-
przetrwania oraz godziwego utrzy-
dzenie do miasta wybitnych aktorów
,,pierwszą naszą aktorką ­ z ogniem
roku. Rok wcześniej po śmierci Kata-
sekwencją bylo ich zwolnienie.
mania rodzin aktorzy często wyjeż-
z Moskwy, Kurska oraz Polaków z
rzyny II w Imperium Rosyjskim oglo-
trupy teatralnej Antoniego Żmijow-
szono dziesięciomiesięczną żalobę,
skiego, która w latach 1814­1816
która doprowadzila do likwidacji po-
często gościla w Charkowie. W 1816
mieszczeń i wreszcie samego teatru.
roku w teatrze Schtejna występowa-
Jak pisal historyk D. Bahalej ,,Salę
lo przeszlo 40 aktorów. Obok sztuk
teatralną z jakiejś racji postanowio-
teatralnych w Charkowie rozpoczęly
no rozwalić, a dekoracje i garderobę
się pokazy baletu. Choć przedstawie-
oraz wszystko, co należalo do teatru,
nia odbywaly się w języku rosyjskim,
sprzedano na aukcjach". Aktorzy
nie należy wykluczać możliwości
opuścili Charków.
przedstawień w języku polskim dla
Odrodzenie charkowskiego te-
miejscowej kolonii polskiej, gdyż w
atru nastąpilo dopiero w 1808 roku,
repertuarze Żmijowskiego byly sztuki
gdy przez Charków przechodzila
zarówno w języku rosyjskim, jak i pol-
trupa wędrownych zawodowych ak-
skim, zwlaszcza że po erygowaniu w
torów teatralnych. Z pomocą im przy-
Charkowie uniwersytetu wzrosla licz-
szli miejscowi urzędnicy na czele z
ba polskiej inteligencji.
N. Schrederem, którzy nakazali przy
Antoni Żmijowski urodzil się w
glównym placu (obecnie pl. Konsty-
1769 roku i mógl pochodzić z War-
tucji) urządzić prowizoryczny drew-
szawy lub jej okolic, gdyż wlaśnie
niany szalas, gdzie następnie odbyla
pierwsze wiadomości o nim pocho-
się premiera spektaklu, która przycią-
dzą z Teatru Narodowego w Warsza-
gnęla znaczną liczbę mieszkańców.
wie, gdzie w mlodości pracowal jako
Plac teatralny w kierunku ul. niemieckiej, koniec XiX wieku
Po pierwszym sukcesie na placu zo-
kasjer. Próbowal swych zdolności
Mimo niepomyślności w Char-
baba". Kalinowski w 1816 roku opu-
dżali z Charkowa do innych miast,
stal wzniesiony nowy drewniany teatr
teatralnych, grając drugorzędne role.
kowie, Piotrowski nie zostawil sceny
ścil Charków i przeniósl się do Kalu-
jednak i te wyjazdy nie zadowalaly
Schredera, który przetrwal do 1816
Następnie zostal przyjęty do zespo-
do późnej starości, a ostatnie o nim
gi, a następnie do Woroneża.
podstawowych potrzeb. Z tej racji
roku. Wedlug historyka Ustinowa nie-
lu Tuczemskiego w Warszawie. Pod
wspomnienia pochodzily z lat 40.
Hryhorij
Kwitka-Osnowianen-
często popadali w depresję i uzależ-
opodal znajdowal się też inny szalas,
koniec XVIII wieku przeniósl się do
XIX wieku.
ko, autor pierwszego opracowania
niali się od alkoholu. Tak w kwietniu
gdzie odgrywano przedstawienia dla
Kamieńca Podolskiego, a następ-
Choć pozostawili po sobie nega-
o charkowskim teatrze, tak wspo-
1816 roku po upiciu się gorącym wi-
prostego ludu.
nie w latach 1800­1805 mieszkal w
tywną reputację, pierwsi polscy akto-
minal o Józefie Kalinowskim i jego
nem zmarlodwóch aktorów char-
Mimo pierwszych sukcesów teatr
Tulczynie na Wolyniu, gdzie dzialal
rzy na czele z dramaturgiem Piotrow-
aktorach: ,,Często przed początkiem
kowskiego teatru. Jeden zmarl na
Schredera ulegl zamknięciu już po
jako reżyser w teatrze palacowym
skim uchronili charkowski teatr przed
spektaklu, aktorzy już ubrawszy się,
skutek ataku epileptycznego, a inny
kilku miesiącach dzialalności, a to
wojewody ruskiego, hrabiego Szczę-
jego calkowitą likwidacją. Po ich zwol-
nie chcieli wychodzić na scenę bez
po upadku z galerii charkowskiego
za sprawą kradzieży pieniędzy, któ-
snego Potockiego. Bywal również w
nieniu teatr przez pewien czas byl
wyplaty za kolejny miesiąc". Wynika-
dworu gościnnego.
rej dopuścil się jeden z aktorów, od-
Humaniu.
zamknięty. Wynikalo to z ogólnego
lo to z poprzedniego doświadczenia
Wspominając o początkach char-
powiedzialny za sprawy finansowe.
Wydarzenia polityczne w kraju, w
przerażenia w 1812 roku przed możli-
sprzed 1808 roku, kiedy zdarzaly się
kowskiego teatru oraz udzialu w nim
Przygotowany do sprzedaży teatralny
tym rozbiory, przyczynily się do pod-
wym wkroczeniem do miasta nadcią-
przypadki zatrzymywania pensji o
Polaków, należy zauważyć, że Char-
szalas uratowala kolejna wędrowna
jęcia decyzji o opuszczeniu ojczyzny
gającej wielkiej armii Napoleona.
kilka miesięcy. Dalej Osnowianenko
ków należąc do prowincjalnych miast
trupa artystów. Byli to Polacy, na cze-
i udaniu się do carskiej Rosji. Począt-
W 1813 roku przedstawienia te-
dodawal: ,,Publiczność dwie godziny
Imperium Rosyjskiego, podobnie jak
le z dramaturgiem Piotrowskim. Skraj-
kowo zamieszkal w Berdyczowie,
atralne odbywaly się jedynie w czasie
oczekiwala, dopóki aktorzy dobiją
i inne miasta przebyl szlak zmagania
nie negatywnie jednak wypowiedzial
gdzie zalożyl polską trupę teatralną
jarmarku. Spektakle byly przedsta-
targu. Kierownictwo wtrącalo się i
się z nieudanymi próbami przedsta-
się o nim historyk N. Czerniawiew,
i zaslynąl jako dyrektor i wlaściciel