img
15
www.kuriergalicyjski.com * Kurier Galicyjski * 31 marca­27 kwietnia 2020 nr 6 (346)
Dżuma, upiór, panika i konie
w 1833 roku opuszczony przez ak-
teatru. Byl uznawany za zalożycie-
torów i w skrajnej nędzy.
la zawodowej sceny teatralnej na
Tymczasem w Charkowie pod
Wolyniu. Dla polskiej grupy wzniósl
wplywem zainteresowania teatrem,
specjalny budynek. W 1805 roku pro-
Tradycyjnie każdej epidemii towarzyszy panika i masowa psychoza. Obserwujemy to też obec-
Schtejn przy wspóludziale Kalinow-
wadzil też zespól w Kijowie.
nie w naszym wysokorozwiniętym i, wydawać by się moglo, wyksztalconym spoleczeństwie
skiego  postanowil  wybudować
Przez wiele lat mieszkal też w
XXI wieku. Możemy sobie wyobrazić, co dzialo się w dawnych mrocznych czasach. Najlep-
nowy drewniany teatr, zaspokajają-
Żytomierzu, gdzie również w latach
szym przykladem mogą slużyć wydarzenia, które mialy miejsce w miejscowości Humeńce kolo
cy potrzeby mieszkańców miasta,
1809­1833 byl dyrektorem teatru, z
który ostatecznie powstal w 1816
przerwą od sierpnia 1811 do stycznia
Kamieńca Podolskiego w roku 1738, gdy na Podolu szalala kolejna epidemia dżumy.
roku i znajdowal się przy placu Te-
1813, kiedy to ponownie zamieszkal
atralnym, naprzeciw zachowanego
w Kamieńcu Podolskim. W Żytomie-
po polach, wzięli go za tego upiora,
rodakom do zdrowego rozsądku,
DMYtRO POLUCHOWYCZ
obecnego kamiennego teatru im.
rzu pierwsze występy odbywaly się
który naslal na nich dżumę. Bylo to
tlumacząc, że Markowskiego jako
tekst
Szewczenki. Teatr ten przetrwal do
w domu prywatnym, poczym w 1815
niby logiczne ­ bogobojny chrześci-
szlachcica, może osądzić jedynie
ilustracja z archiwum
1841 roku.
roku teatr otrzymal specjalnie wznie-
janin nie będzie wlóczyć się nocą po
sąd magistracki w Kamieńcu. Tlum
autora
Nie dlugo charkowski teatr mógl
sioną drewnianą budowlę, wydzierża-
polach. Jego pytania o jakieś konie
zacząl domagać się od domoroslego
cieszyć się rozwojem. Już od 1 grud-
wioną przez magistrat na teatr miejski.
Historia ta może stać się kanwą
nikt nie wziąl pod uwagę. Na miej-
,,adwokata" aby ten dal poręczenie
nia 1825 roku na skutek śmierci cara
Od dawnego znajomego hrabiego
do scenariusza filmu akcji z elemen-
scu uczyniono ,,sprawiedliwy sąd
na piśmie, że bierze na siebie calą
Aleksandra I w imperium zostala
Potockiego otrzymal w darze bogatą
tami ,,czarnej" tragikomedii i farsy.
nad niegodziwcem". Zostawiwszy na
odpowiedzialność za byle i przyszle
ogloszona dziewięciomiesięczna ża-
garderobę teatralną oraz bibliotekę.
Tu nie wiadomo czy plakać, czy
polu skrwawione cialo, wieśniacy ze
poczynania upiora, gdy ten jeszcze
loba, w czasie której musialy być od-
Osiadlszy w Żytomierzu, Żmi-
przerażać się, czy też śmiać się.
śpiewem podążyli w procesji dalej
na kogoś naśle dżumę. Wypszyński
wolane wszystkie spektakle. Schtejn
jowski odwiedzal z występami wiele
Tego nieszczęsnego dnia miesz-
swoją drogą.
rzecz jasna zrozumial, że wlasna glo-
w tym czasie większość czasu spę-
miast m.in. Kijów (1816­1819) Tul-
kańcom Humeńców bylo nie do śmie-
Tymczasem, nieszczęśnik Mat-
wa bliższa jest tulowiu, więc machnąl
dzal w Poltawie. Inna trupa Schtejna
czyn, Dubno, Berdyczów. Zapoznaw-
chu. Dżuma, która od kilku miesięcy
kowski wrócil do przytomności i jakoś
ręką i rzekl: ,,Nie mam czasu pisać ­
wraz z Kalinowskim wyjechala do
szy się z charkowskim wlaścicielem
zbierala krwawe żniwo w sąsiednim
dotarl do swego domu. Chlopi, po
palcie!".
Kurska. W 1833 roku zakończyla się
teatralnym Schtejnem, wielokrotnie
Kamieńcu, zawitala do ich wioski.
zakończeniu procesji, postanowili
W tym czasie slowa Wypszyń-
W XVIII wieku nawet najlepsi ucze-
sprawdzić, jak się ma ich upiór. Nie
charkowska dzialalność Jana Schtej-
odwiedzal również Charków. W ze-
skiego posialy niejakie wątpliwości.
ni i medycy nie rozumieli przyrody
znalazlszy ciala, wyslali kogoś na
Tlum zrozumial, że za bezprawne
na. Na jego miejsce przybyl nowy
spole Żmijowskiego przez pewien
epidemii, a cóż tam mówić o prostym
dyrektor Ludwik Mlotkowski.
czas wśród aktorów występowal Lu-
ludzie, który uważal zarazę morową
Wyżej przedstawieni wędrowni
dwik Mlotkowski, który w następnych
za skutek zlych czarów. W tamtych
aktorzy teatralni, którzy na pewien
latach zaslynąl jako budowniczy i re-
czasach uważano, że zarazie naj-
czas znaleźli się w Charkowie, nie
formator charkowskiego teatru zawo-
lepiej może zaradzić oborywanie
byli jedynymi Polakami, dzialający-
dowego, wybitny reżyser i antrepre-
miejscowości ­ dookola miejscowo-
mi tu w teatrach. O niektórych nie
ner Imperium Rosyjskiego. W trupie
ści plugiem orano ochronną bruzdę.
zachowaly się żadne informacje. O
Żmijowskiego także dzialali tacy pol-
Mialo to zatrzymać zle sily i nie dopu-
niektórych zaledwie szczątkowe,
ścić je do domów. Podobne kola, kre-
jak choćby o wędrownym aktorze
ślone kredą, widzimy w filmie ,,Wij"
opery Kazimierzu Zalewskim synu
wedlug powieści Mykoly Gogola.
Leona i Melanii, który 14 września
Oborywanie bylo magicznym ry-
1903 roku w wieku 25 lat poślubil w
tualem, dlatego do pluga wprzęgano
Charkowie Janinę Burkiewicz córkę
nie konie czy woly, a kobiety. W nie-
Augusta i Ludwiki z Lewantów, rów-
których miejscowościach wybierano
zwiady do Pryworottia. Wyslannik
spalenie szlachcica trzeba będzie od-
nież aktorkę tej samej trupy teatral-
do tej funkcji tylko wdowy, a w innych
powrócil bardzo zdenerwowany ­
powiedzieć. I może nieszczęsnemu
nej. Zatem musialo być więcej ta-
­ dziewice. Do tego ,,zaprzęg" musial
czarodziej okazal się żywotny i nie
Matkowskiemu udaloby się uniknąć
kich aktorów, którzy przybywali do
być absolutnie goly, aby do odzieży
mial zamiaru umierać. W oczach
ognia, ale wtrącil się kolejny szlachcic
Charkowa jedynie na pewien czas.
nie ,,przyczepily" się jakieś czary.
mieszkańców Humeńców stalo się
Skulski, który zadeklarowal wyplacić
Reasumując, należy zauważyć,
Niekiedy, zanim na pole wypędzo-
to kolejnym potwierdzeniem, że
z wlasnej kieszeni 100 zlotych, gdyby
że teatr w Charkowie na przelomie
no gole kobiety, zarazę próbowano
paskudny szlachcic jest upiorem.
kogoś za ten czyn skazano. W tym
XVIII­XIX wieku przeżywal liczne
powstrzymać procesjami, w których
Prawdziwego upiora można zabić
czasie byly to olbrzymie pieniądze.
trudności, które wyrażaly się w bra-
wspólnie uczestniczyli wierni wszyst-
tylko srebrną kulą lub spalić w ogniu,
Na przyklad chata pod slomianym
ku godziwego pomieszczenia, gdyż
kich konfesji.
skopanie zaś po nerkach i wątrobie
dachem kosztowala 20 zlotych, a ka-
większość przyjezdnych grup wystę-
W tym czasie w sąsiednich Pry-
okazalo się nieskuteczne.
mienica w Kamieńcu 50­90 zlotych.
powala w tymczasowych drewnia-
worottiach nie do żartów bylo miej-
Nie czekając świtu męska część
Skazanego wyspowiadal kaplan,
Mogila  Grzegorza  Kwitki
nych barakach, szalasach lub nawet
scowemu szlachcicowi Michalowi
mieszkańców Humeńców uzbroiw-
po czym rzekl: ,,Moją sprawą jest za-
Osnowianenki (1778­1843)
pod golym niebem. Wybudowane
Matkowskiemu, któremu uciekly
szy się w strzelby, piki, cepy, widly
dbać o duszę, a cialo jest wasze. Pal-
w Charkowie
pomieszczenia teatralne nie mialy
konie. Czy je coś sploszylo, czy też
i inną broń ruszyla do Pryworottia
cie go szybciej!". Po czym Matkow-
scy aktorzy jak Podgrabiński, Mon-
dobrego oświetlenia i ogrzewania,
uslyszaly rżenie kobyly nawolującej
i otoczyla budynek Matkowskiego.
skiego oddano w ręce ,,ekspertów".
twianiec, panny Kolbówny, Milewski
to też ludzie byli zmuszeni siedzieć
do gier milosnych ­ nie bylo to waż-
Jednocześnie wyslali delegację do
W tych czasach za ,,eksperta"
z córką, Niedzielski i wiele innych.
w zimnych i ciemnych pomieszcze-
ne. Wydarzenie dla gospodarza bylo
miejscowego dziedzica, niejakiego
od upiorów uważal się prawie każ-
O Żmijowskim mówiono, że od-
niach, co nie wplywalo pozytywnie
przykre ­ można je porównać do
Makowieckiego, aby wydal im na
dy ­ chyba nie mniej mamy teraz
znaczal się ,,niepospolitym darem
na i tak niską popularność teatru.
utraty porządnego auta w naszych
rozprawę szlachcica-upiora. Ten, wy-
ekspertów od koronawirusa. Naj-
wymowy i pamięci". Byl autorem
Również aktorzy nie zawsze byli
czasach. Prawdopodobnie Matkow-
rwany ze snu, jedynie mrugal oczy-
bardziej wykwalifikowanym z nich
wielu dramatów w tym ,,Czarownica z
należycie przygotowani do wymo-
ski byl z drobnej szlachty, nie mający
ma i staral się pojąć, czego chce od
okazal się niejaki Lobucki. Owinąl
Wisly", ,,Czart na upiora", ,,Malarz od
gów tutejszej sceny. W szeregach
za duszą nic oprócz szabli dziadów,
niego uzbrojony lud. Wreszcie, coś
glowę skazanego rzemieniem i za-
biedy, czyli obrazy obrazów". Pisal
aktorskich toczyly się zażarte walki
rodowego herbu i niewielkiego kawal-
tam zamruczal i zatrzasnąl przed no-
cząl nakręcać rzemień na kolek.
również komedioopery. O tych sztu-
o miejsca. Chcąc usunąć jednego
ka ziemi. W innym przypadku mógl
sem delegatów drzwi.
Aby uzyskać lepszy efekt, pod rze-
kach tak w 1881 roku pisal Jan Prusi-
aktora w zamian na innego, podbu-
by poslać na poszukiwania slugi, a
Oblężenie budynku Matkow-
mień na uszy polożono niewielkie
nowski: ,,Żmijowski mając niepospoli-
rzano publiczność. Taki przypadek
ponieważ ich nie mial, sam musial
skiego trwalo do poludnia. Tlum
kamyki. Inny ekspert, Wojtek Dykyj,
pretensję do autorstwa, dawal na
mial miejsce w październiku 1823
wyruszyć nocą na poszukiwanie po
chyba nie obawial się wpólżywego
mial jeszcze lepszą fantazję. Ten
scenę utwory wlasne, odznaczające
roku, kiedy to przeciw tutejszemu
polach. Biadając nad swym losem,
i przestraszonego szlachcica, a już
świeżym lajnem wysmarowal usta
się niekiedy rażącą oryginalnością,
aktorowi Nowickiemu podburzono
biedny szlachcic nie mógl nawet wy-
gniewu dziedzica ­ z pewnością tak.
upiora, ale ten za nic nie chcial się
czy raczej dziwactwem. W rodzaju
miejscowych studentów uniwersyte-
obrazić sobie, że nie to będzie naj-
Wtem niejaki szlachcic Brzozowski
przyznać do swego udzialu w zara-
melodramy pod tytulem EOO (jeden
tu. Gdy tylko Nowicki pojawial się na
większym jego klopotem.
zawiadomil, że dziedzic dal pozwo-
zie morowej. Ostatni element wniósl
z koni slońca oznaczający wschód)
scenie, spotykaly go obelgi i szyka-
W czasie, gdy pan Matkowski
lenie (jak potem wyjaśniono, bylo to
niejaki Andrzej Sofoniuk, który za-
przeplywalo przez scenę jakieś stra-
ny. Nie skutkowala nawet zdecydo-
blądzil w mroku, naprzeciwko sunęla
klamstwo, ale slowo padlo). Tlum
wiązal Matkowskiemu oczy szmatą,
szydlo mające zapewne wystawiać
wana reakcja policji, czego wynikiem
procesja. W pewnym punkcie zetknęli
wysadzil drzwi i wyciągnąl przestra-
zmoczoną w dziegciu. Wówczas
tego rumaka slonecznego, a które-
byl areszt pięciu studentów na czele
się ze sobą. Wątpliwe jest, by szlach-
szonego szlachciurę z chalupy.
oprawcy uznali, że upiór jest calko-
go widzowie brali za rybę. W innej
z Eugeniuszem Stefanowskim.
cic się zmartwil, gdy slysząc najpierw
Sąd odbyl się w Humeńcach
wicie gotów do spalenia.
sztuce zatytulowanej: Czarownica z
Jednak i w tym okresie Polacy
śpiewy psalmów, zobaczyl następnie
przed domem szlachcica Kaczkow-
Ognisko bylo godne Księgi Re-
Wisly smok znowu mial swoją rolę.
tacy jak Piotrowski, Kalinowski czy
tlum ludu z chorągwiami i ikonami.
skiego. Początkowo Matkowskiemu
kordów Guinnessa ­ wieśniakom nie
Zapytywany co mialy by oznaczać
Żmijowski mimo trudności, odegrali
Cóż może być bardziej pokojowego
­ profilaktycznie ­ wsypano 50 kań-
szkoda bylo 40 wozów drewna i 20
podobne potwory, odpowiadal tajem-
ważną rolę w rozwoju tej sztuki, mają-
niż procesja wiernych? Być może, że
czugów. Ten wrzeszczal niesamowi-
wozów slomy.
niczo, że są to Alegorie".
cej na celu uwrażliwiać czlowieka na
nawet sam do nich podszedl z pyta-
cie i zapewnial, że jest niewinny, że
Jak czuli się potem mieszkańcy
Żmijowski byl doskonalym orga-
piękno. Zadanie to teatr charkowski
niem, czy ktoś nie widzial jego koni.
szukal po polach swoje konie. Ale któż
Podola, gdy okazalo się, że okrutnie
nizatorem życia teatralnego. Zalożyl
zacząl spelniać wraz z przybyciem
Niestety pan Matkowski nie oriento-
tam przy zdrowych zmyslach uwierzy
katowali, a potem zamordowali nie-
również teatr operowy. Dzialalność
wal się, że ma do czynienia z tlumem
obludnemu upiorowi? Większością
kolejnego Polaka Ludwika Mlotkow-
winnego czlowieka ­ o tym historia
śmiertelnie wystraszonych ludzi.
glosów zdecydowano ­ spalić gada.
milczy. Milczeniem owiane jest też
sceniczną zakończyl w 1829 roku.
skiego. O jego dzialalności, zaslu-
Chlopi, spotkawszy pośród nocy
Wprawdzie  niejaki  szlachcic
i to, kto przywlaszczyl sobie majątek
Mial również brać udzial w powsta-
gach dla kultury w Charkowie będzie
nieznanego osobnika, który lazil
Wypszyński staral się przemówić
nieszczęsnego Matkowskiego...
niu listopadowym. Ostatecznie zmarl
mowa już w kolejnym opracowaniu.