img
3
www.kuriergalicyjski.com * Kurier Galicyjski * 28 kwietnia­14 maja 2020 nr 7­8 (347­348)
,,zakerzonia", przy okazji każdej dys-
Po pierwsze, szkola jest państwowa
zakladów oświatowych na centralną
popularności języka polskiego w Mo-
na potrzeby lokalnych spoleczności.
kusji o polsko-ukraińskiej wspólpracy,
i pani dyrektor jest zatrudniona nie
i zachodnią Ukrainę", w polączeniu
ściskach i uzasadnia to bliskością pol-
Przykladowo w tychże Mościskach,
,,wyciągają" ci, którym ta wspólpraca
przez Towarzystwo, a przez Wydzial
z polską rozbuchaną ,,kresowością"
sko-ukraińskiej granicy. Przepraszam
szkola z polskim językiem nauczania
jest ,,solą w oku". Przy tym, zazwy-
Oświaty Rady Miejskiej! Towarzystwo
i ,,slabością ukraińskich rządów" mu-
­ to manipulacja! Okolo 30­40% (róż-
nie jest elementem realizacji jakiegoś
czaj manipulują problemem i go
w żadnej mierze nie jest upoważ-
szą być polskie żądania terytorialne!
nie różni liczą) mieszkańców Mościsk
polskiego podstępnego planu, a od-
nadinterpretują. Warto bowiem np.
nione do kontrolowania, chwalenia
Sprawa naprawdę ostatnia ­
stanowią wlaśnie ,,etniczni Polacy"!
powiedzią na potrzeby mieszkającej
odróżniać ,,agresywnych" (ja ich tak
czy karcenia pani dyrektor. Slusznie
pomoc humanitarna. Nie wiem jakie
Między innymi stąd taka popularność
w tym mieście licznej grupy ,,etnicz-
określam) kresowiaków ­ krzykliwych
prawi prezes ­ on może się podzie-
doświadczenia ma autor, ale akurat
języka polskiego w Mościskach i stąd
nych Polaków", obywateli Ukrainy.
i upolitycznionych ­ od tych, którzy
lić z autorem tylko swoja prywatną
o pomocy humanitarnej to ja mógl-
potrzeba istnienia tam szkoly z pol-
Podobnie jest i w innych miejscach.
najzwyczajniej szanują, pamiętają,
opinią i się nią dzieli. Mówi o tym, że
bym z nim porozmawiać! Od lat,
skim językiem nauczania.
Dlatego pisanie, w kontekście na-
kochają miejsca w których się urodzi-
on statutu nie pisal i nie wie co w nim
Polska i Polacy dla Ukrainy. Klęski
Także dlatego (30­40% ,,etnicz-
uczania języka polskiego (w różnych
li. Miejsca, gdzie znajdują się groby
jest. Sposób w jaki autor cytuje jego
żywiolowe, epidemie, rewolucje, woj-
nych Polaków" w Mościskach) za
formach jego nauczania), o ,,geografii
ich rodzin, świątynie, w których ich
odpowiedź sugeruje (przynajmniej
na, katastrofy... Autor powiada: ,,ser
nieuczciwe uważam akcentowanie
polskich zakladów oświatowych na
ochrzczono, rodzinne domy albo
ja tak to odebralem), że prezes nie
w pulapce na myszy". Moim zda-
przez autora faktu, że szkola, w
Ukrainie zorientowanych na central-
miejsca po nich. Tak samo przecież
chce wyrażać swojej ogólnej opinii
niem pisze on to, bo tak jest jemu
której dyrektorem musi być ,,etnicz-
ną i zachodnią Ukrainę", jest co naj-
jest i na Ukrainie! Daleko nie każdy,
o szkole i dyrektorce i ograniczając
wygodnie, tak jest obrazowo, bo tak
na Polka" (o moim stosunku do tego
mniej nieuczciwe, bo niby delikatnie,
kto ,,zakerzonie" w sercu nosi, żąda
się do odpowiedzi na temat statutu
latwo można przemówić do emocji
,,musi" już napisalem) jest finanso-
ale jednak autor sugeruje wynikającą
przylączenia Przemyśla i Ustrzyk
,,umywa ręce" wlaśnie, ale ­ autor nie
wlaśnie. Jednocześnie jednak uwa-
wana z miejscowego budżetu i że
z jakiegoś planu celowość takiego, a
do Ukrainy! Tymczasem wszystkich
uznal za potrzebne poinformowania
żam, że nie wie on o czym pisze.
to (w podtekście) oburzające. Prze-
nie innego ich umiejscowienia. Tym-
,,wrzucają do jednego worka" i nimi to
czytelników czy pytal prezesa o coś
Zdenerwowalem się ­ przyznaję.
cież, po pierwsze, miejscowy budżet
czasem to nie tak ­ już pisalem. Ta
straszą tak Polaków, jak i Ukraińców!
więcej. Po drugie, nie do końca ro-
Od lat rozumiem, że Polska i Ukra-
powinien zabezpieczać realizację
cala ,,geografia" nie jest ,,zorientowa-
Warto rozumieć, że ,,kresowianin" to
zumiem czego od prezesa oczekiwal
potrzeb miejscowych mieszkańców
ina znajdują się w takiej geopolitycz-
na", a jest efektem rozmieszczenia
nie zawsze ,,ukrainofob" kwestionu-
autor? Prezes jest osobą oficjalną i
(tymczasem 30­40% to ,,etniczni
nej sytuacji, która nie pozostawia
skupisk ,,etnicznych Polaków", oby-
jący integralność Ukrainy! Ośmielę
będąc nią nie może powtarzać plotek,
Polacy" wlaśnie) i, po drugie, ten
wyboru ­ muszą uczciwie, rozsąd-
wateli Ukrainy. Zasadnicza różnica!
się nawet stwierdzić, że przeważnie
mówić o sprawach o których nie wie,
budżet (kasa) nie ,,bierze się z nie-
nie i mądrze wspólpracować. Muszą
Co do podawanej przez autora
nie! Stąd, moim zdaniem, straszenie
opiniować coś, czego opiniować nie
ba" ­ jest on formowany z podat-
się wspierać w potrzebie, muszą
liczby szkól (z językiem nauczania
Ukraińców ,,polskim rewizjonizmem" i
ma prawa. Tyle na ten temat!
ków placonych przez miejscowych
rozwiązywać problemy, muszą się
ukraińskim w Polsce i polskim na
,,ukraińskim" Polaków, w swojej isto-
Pani dyrektor (tak pisze autor)
mieszkańców (a to znowu ­ 30­40%
szanować. Inaczej ­ biada! Umie-
Ukrainie) i wynikającej z tego ,,nie-
cie jest podobne do straszenia kogoś
ma lat 78! Faktycznie, wiek bardziej
jętność rozwiązywania problemów
,,etniczni Polacy"). De facto ­ poza
równości" to też mam pewne wąt-
mitycznym ,,czarnym ludem", bajko-
niż dostojny! Tym bardziej dla na-
oznacza, że Polska i Ukraina muszą
zastrzeżeniem co do zapisu w sta-
pliwości. Zaznaczam ­ wątpliwości
wą ,,babą jagą", czy też czymś im po-
uczycielki i dyrektorki. Być może
tucie ­ niczego zdrożnego zarówno
umieć ,,lokalizować" PRAWDZIWE
jedynie! Mam bowiem wrażenie, że
dobnym. By uniknąć nieporozumień,
panią dyrektor skrzywdzę, ale moim
problemy, a nie generować fantomy.
w istnieniu tam wlaśnie takiej szkoly,
autor ,,przemieszal" jedne rodzaje
może niepotrzebnie ale dodam ­ po-
zdaniem, w tym wieku pora odpoczy-
Inaczej będą tracily sily, czas i środ-
jak i w tym, że kieruje nią ktoś, kto
szkól (są państwowe, a są prowa-
lonofoby i ukrainofoby też istnieją!
wać na zaslużonej emeryturze. Nie-
ki na ,,walkę z wiatrakami". Dlatego
akurat jest ,,etnicznym Polakiem" nie
dzone przez różne organizacje itp.),
Rewizjoniści również! ! Mają swoje
stety, podobna sytuacja, gdzie wieko-
wlaśnie, że wlaśnie nowy wzniesio-
widzę.
opis ich finansowania (wbrew temu
partie i są wśród nich tak utytulowani
wy nauczyciel nadal uczy to nie tylko
no ,,wiatrak" ­ zly jestem! Dlatego
Żeby już o tym nieszczęsnym
co pisze autor wiem, że kilka konkret-
,,kaplani jak i bardzo aktywni akolici".
problem Mościsk. W wielu szkolach
też w odpowiedzi na ,,tamten" tekst,
statucie więcej nie pisać ­ slów ostat-
nych szkól z ukraińskim językiem na-
Jednak jakim poziomem poparcia
Ukrainy 70­80 letni nauczyciele na-
,,ten" tekst ,,popelniam" i do ,,walki
nich kilka. Po pierwsze, nieprawdą
uczania w Polsce jest finansowanych
spolecznego w Polsce i na Ukrainie
dal nauczają. Przyczyn takiego stanu
z wiatrakiem" ruszam! Może to i
jest, że zostal on zatwierdzony lat
z budżetu państwa) i status otrzymy-
się cieszą świadczą wyniki, które te
rzeczy jest wiele i są one mi znane.
śmieszne, może niepotrzebne, ale
20 temu. Na zamieszczonej przez
wanej w nich oświaty (czym innym
ugrupowania osiągają w wyborach.
Tak, czy inaczej, to nie jest problem,
tak trzeba! Bowiem jestem przeko-
autora pierwszej stronie statutu moż-
jest świadectwo państwowej szkoly
Wątek ,,kresów" i polskiego rewi-
który należaloby pozycjonować w
na przeczytać: ,,Nr 19 Zatwierdzone
nany, Ukrainie dzisiaj potrzebni
średniej, czym innym świadectwo
zjonizmu znalazl się w opisywanym
sferze problemów związanych z
przyjaciele, potrzebna jest pomoc,
Uchwalą Sesji Miejskiej Rady w
szkoly prowadzonej przez NGO),
artykule dlatego, że ­ moim zdaniem
polskimi dzialaniami na Ukrainie! To
potrzebna jest życzliwość. Jasne ­
Mościskach dnia 24.01.2017" (dzień
pominąl inne. Obiecuję sprawdzić i
­ w artykule z podobną tezą glówną
jednoznacznie problem Ukrainy i tyl-
nie za wszelką cenę! Jednak nikt
i miesiąc widać niewyraźnie ­ rok
znaleźć sposób, by z czytelnikami
po prostu nie mógl się nie znaleźć!
ko Ukrainy ­ w tym konkretnym przy-
nie ma prawa żądać, by w imię wy-
wyraźnie czytelny). Niby szczegól,
przezacnego Kuriera Galicyjskiego
,,Puzzle" muszą się do siebie pasować
padku Mościsk, a dokladniej ­ Rady
imaginowanych racji Ukraina tę po-
może pomylka mera, przeoczenie
wiedzą o tym się podzielić.
i spójny obraz stworzyć! Podstępna
Miejskiej i jej Wydzialu Oświaty.
moc odrzucala! Nikt nie ma prawa,
autora ­ ale jednak! Po drugie, jacyś
Ostatnia sprawa ­ ,,kresy" i ,,pol-
Polska oferująca niby bezinteresow-
Dalej autor pisze, że dyrektorka
szczególnie teraz, w czas wojny i
,,mityczni" Polacy i jakaś ,,mityczna"
skie tereny" na Ukrainie. Wlaściwie,
pomoc, Mościska jako jednostko-
szkoly jest skonfliktowana ze wszyst-
epidemii, narażać Ukrainę na to by
Polska, w zamian za pomoc w re-
to już tyle razy o tym pisalem, że
wy przyklad do czego to prowadzi.
kimi (podwladni i wladze miasta),
tracila czas i uwagę no coś, co nie
moncie i wyposażeniu szkoly wymu-
jeszcze raz pisać mi się już nie chce.
,,Polonizacja Ukrainy" jako suma pol-
toczą się przeciwko niej śledztwa, jej
istnieje. Dlatego proszę, zróbcie w
sila ,,20 lat temu" na miejscowej wla-
Jednak, skoro i taki wątek autor
skich podstępnych dzialań. Po co to
syn pracuje w tej samej szkole, nie
mościskiej szkole i w jej statucie,
dzy wpisanie tego punktu o ,,etnicz-
,,wplótl" w swój o Mościckiej szkole
wszystko? Ano, przecież ,,logicznym"
można jej zwolnić ­ ,,placi" w sądzie i
porządek i tyle. Reszta jest milcze-
nym Polaku" do statutu. W porządku,
artykul ­ napiszę. Tak sprawę przy-
następstwem ,,zorientowania polskich
się ,,wywija" (powtarzam za autorem).
niem...
a konkretnie kto? Polski prezydent?
należności państwowej ,,kresów" jak i
Zgoda, malo budujący obraz (jeśli
Premier? Minister? Wymowa calego
prawdziwy ­ zastrzegam). Jednak
artykulu jest taka, że to ,,wymuszenie"
Slów kilka o polskiej szkole w Mościskach
znowu ­ nawet jeśli tak jest, to nie
bylo częścią celowej i trwającej nadal
ma to żadnego związku ani z tym,
polonizacyjnej akcji na Ukrainie. Nie
Kilka dni temu na ukraińskim portalu ,,Вголос" ukazal się tekst niejakiego Romana Hurskiego
że szkola jest ,,polskojęzyczna", ani
jest to co prawda napisane wprost,
z tym, że pani dyrektor jest ,,etniczną
ale caly czas powtarzana jest mantra
o polskiej szkole nr 3 w Mościskach. Wzbudzil on zaniepokojenie mieszkańców. Autor publi-
Polką", a już na pewno z tym co jest
,,Polska", ,,Polacy" ­ w negatywnym i
kacji nie mając zielonego pojęcia na temat Mościsk, opublikowal tekst, w którym świadomie
zapisane w statucie szkoly! Oczywi-
zagrażającym interesom Ukrainy uję-
lub może nieświadomie oczernia polską szkolę i Polaków Ziemi Mościskiej.
ście autor nie pisze tego wprost, ale
ciu. W kontekście tych konkretnych
relacjonując powyższe w kontekście
dzialań, związanych z pomocą dla
cują w kilku szkolach. Uczą dzieci po
utrzymanie budynku i wyposażenie
wyliczonych w artykule ,,grzechów
szkoly w Mościskach i z jej statutem,
EUGENIUSZ SALO
polsku i po ukraińsku. Jeżeli polska
szkoly.
glównych" (statut, ,,etniczna Polka",
Polskę i Polaków można rozumieć
szkola jest taka zla, to czemu Ukra-
Jeżeli chodzi o statut szkoly, to w
Na początku chcę wyjaśnić panu
,,opolaczywanie", podstępna Polska)
bardzo dowolnie ­ jak kto chce. Ja
ińcy chcą, aby ich dzieci uczyly się w
2017 roku ponownie go podpisal mer
Romanowi, że obecnie ponad 40%
stwarza WRAŻENIE, że taki związek
rozumiem, że takie ,,rozszerzone"
polskiej szkole nr 3? Odpowiedź pro-
Mościsk Serhij Storożuk. W artykule
mieszkańców Mościsk stanowią Po-
pomiędzy wszystkimi tymi problema-
rozumienie jest wygodne dla glów-
sta, bo będzie im latwiej studiować na
Romana Hurskiego wypowiada się on,
lacy. Jeżeli weźmiemy pod uwagę
mi istnieje ­ przynajmniej ja to tak
nej tezy artykulu (źli i podstępni Po-
uczelniach w Polsce. Nie jest to tylko
nic o tym nie wie, bo statut przyjęto
wioski dookola, to będzie ich jeszcze
odczytuję. Tymczasem, powtarzam,
lacy, slaba i nieświadoma ukraińska
problem Mościsk, a calej Ukrainy.
dwadzieścia lat temu. Chodzi o sfor-
więcej. Skąd się tu wzięli? Byli tutaj
tak absolutnie nie jest ­ są to typowe,
wladza, źle wybierający ukraińscy
Szkola średnia nr 3 im. Królowej
mulowanie w statucie, że dyrektorem
od zawsze. Po II wojnie światowej
ogólnoukraińskie problemy, wlaściwe
wyborcy, a pomoc humanitarna jest
Jadwigi w Mościskach z polskim-
szkoly może być OBYWATEL UKRA-
granice zostaly przesunięte i Mości-
wielu miejscom i szkolom. Zastrze-
,,be!"), jednak nie napisać konkretnie
zykiem nauczania rozpoczęla swoją
INY polskiego pochodzenia. Ale nie ma
ska zostaly częścią Ukrainy. Moja
żenie ­ to, że tak jest wcale nie po-
kto szkole pomagal i kto ,,wymuszal"
dzialalność w latach 90. XX wieku.
to być obywatel Polski, lecz Ukrainy,
babcia zostala tutaj, bo tutaj się uro-
mniejsza wagi tych problemów, skali
to minimum nierzetelność ­ pytanie
Malutkie klasy, w których uczyli się
który mieszka w Mościskach i zna spe-
dzila i nie chciala wyjeżdżać. Duża
ich zla i nie usprawiedliwia tego zlego,
tylko czy zamierzona, czy nie. Jest
moi koledzy, wyglądaly tragicznie.
cyfikę tej miejscowości. Dyrektorem na
część rodziny mojej babci i dziadka
co się dzieje (także w Mościskach ­
przecież różnica kto w Mościskach
Ze względu też na to, uczylem się
pewno nie może być ktoś z Kijowa czy
wyjechala i rozproszyla się po Pol-
jeśli tak jest rzeczywiście jak opisuje
,,dzialal"­ polski minister, fundacja
w ukraińskiej szkole w Krysowi-
nawet ze Lwowa, który może nie zro-
sce. Taki los spotkal wielu Polaków
autor). Oznacza to, że w kategoriach
czy jakieś NGO. Niby wszystko to
cach. Dopiero w 2002 roku, dzięki
zumieć miejscowych Polaków.
Ziemi Mościskiej. Dzisiaj sytuacja
przyczyna ­ skutek, nieprawidlowości
polskie, ale jednak ­ dla oceny pre-
staraniom miejscowych Polaków
Wypowiedzi tzw. ekspertów Iryny
wygląda podobnie, bo część mlo-
i problemy wynikle w szkole, a opi-
medytacji oraz celowości dzialań ­
za pośrednictwem Stowarzyszenia
Farion i Larysy Nicoj pozostawiam
dych osób, kończąc polską szkolę,
sane przez autora, mają się do tego
ma znaczenie kto to byl.
Wspólnota Polska i finansowaniu
bez komentarza. Niszczą bowiem
jedzie na studia do Polski i tam zosta-
nieszczęsnego zapisu w statucie i
Kolejny problem to osoba dyrek-
Senatu RP, udalo się zbudować
prawie 30-letnie dobre stosunki pol-
je. Ale też część jeździ do pracy do
etnicznej polskości nijak.
torki szkoly. Ośmielam się twierdzić,
nową polską szkolę. W tamtych cza-
sko-ukraińskie.
Polski i powraca do miejsca swojego
Kolejny problem, który niepokoi
że to nie jest problem (poza opisa-
sach czekanie na wsparcie ze strony
Piszę ten tekst po przekazaniu
urodzenia. Ukraińcy mieszkający tu-
autora to polonizacja (,,opolaczywa-
nym ­ i mam nadzieję wyjaśnionym
miasta i państwa ukraińskiego nie
przez polski konsulat sprzętu me-
taj znają język polski, bo każdy ma
nie") Ukrainy ­ szczególnie tej za-
­ punktem statutu o ,,etnicznym Po-
dawalo żadnych perspektyw. Taka
dycznego dla lwowskiego szpitala,
sąsiada Polaka, a poza tym również
chodniej i centralnej. Nie wiem, czy
laku") stosunków polsko-ukraińskich.
sytuacja jest do dnia dzisiejszego.
aby pomógl ratować życie ludzi, oby-
jeżdżą do Polski do pracy.
autor nie ma o tym pojęcia, czy też, dla
Pomimo tego, że autor artykulu z
Oczywiście nauczyciele dostają wy-
wateli Ukrainy różnych narodowości.
W Mościskachdwie ukra-
potrzeby udowodnienia tez zawartych
jemu tylko wiadomych przyczyn nie-
nagrodzenie od Ministerstwa Oświa-
Bez oczekiwania niczego w zamian.
ińskie szkoly numer 1 i 2 oraz tzw.
w jego artykule, tylko udaje, że tego
pochlebnie opisuje mościskiego pre-
ty Ukrainy. Natomiast jeżeli chodzi o
Ale pan Roman Hurskyj prawdopo-
polska szkola nr 3. W relacjach po-
nie wie, ale wszelkie ,,polskie szkoly",
zesa Towarzystwa Kultury Polskiej,
remont szkoly i pomoce naukowe, to
dobnie uzna to znowu za darmowy
między szkolami nie ma żadnych
kursy i treningi z języka polskiego nie
to prezes ma 100% racji! Cóż on, w
caly czas państwo polskie finansuje
ser w pulapce na myszy.
problemów. Nauczyciele często pra-
tworzone odgórnie, alereakcją
sprawie szkoly, może komentować?!