img
41
www.kuriergalicyjski.com * Kurier Galicyjski * 28 kwietnia­14 maja 2020 nr 7­8 (347­348)
Kamienni świadkowie dawnych epidemii
,,Dżumne krzyże", które do dziś można zobaczyć gdzieniegdzie na Ukra-
inie, są dość interesującymi i rzadkimi świadectwami dawnych epidemii.
Ustawiano je przeważnie w miejscach pochówku ofiar pomoru.
figurami i plaskorzeźbami ­ dlate-
znów rok 1770. Reszta szczególów
DMYtRO POLUCHOWYCZ
go tak dlugo trwaly przy niej prace.
pokryta zostala grubą warstwą wap-
tekst i zdjęcia
Podobne kolumny można spotkać
na.
również w Polsce, m. in. w miejsco-
Wedlug historyka Pawla Nieczy-
Do XVIII wieku na pochówkach
wości Klodzko. Slup ten wzniesiono
tajla: ,,Kamienne krzyże z okolic Sa-
ofiar z prostego ludu ustawiano
w 1680 roku z inicjatywy miejskiego
tanowa,niewątpliwie zabytkami
zazwyczaj proste krzyże dębowe.
magistratu i miejscowego klasztoru
unikalnymi. Między innymi autor fun-
Kamienne byly przeznaczone dla
jezuitów.
damentalnego dziela ,,Zabytki histo-
szlachty i magnatów. Z tego powodu
Rzecz jasna, że na wsiach ludzie
ryczne Podola" Wiktor Guldman na
chrześcijańskich nagrobków na daw-
nie mogli sobie pozwolić na wystawia-
początku XX wieku naliczyl w calej
nych wiejskich cmentarzach prak-
nie takich kolumn. Ograniczano się
guberni Podolskiej (teren obecnych
tycznie nie spotkamy, najstarsze po-
więc prostymi kamiennymi krzyżami.
obw. chmielnickiego i winnickiego) je-
chodzą przeważnie z początku XIX
Pomimo wiary, że zniszczenie takich
dynie 35 kamiennych krzyży, pocho-
wieku. Szacownych nieboszczyków,
zabytków może sprowadzić nieszczę-
dzących z XV­XVIII wieków. Proszę
na pochówkach których wystawia-
ście na calą wioskę, niewiele z nich
zauważyć, że bylo to przed ateistycz-
no kamienne nagrobki, tradycyjnie
dotrwalo do naszych dni. Postarali się
nym pogromem. Reszta kamiennych
grzebano kolo świątyń. Swoją rolę
Anatolij Sereda kolo ,,dżumnego krzyża" z 1770 r. na gro-
już o to komsomolcy w latach 30­70.
krzyży, które nienagrobkami
odegrala tu również antyreligijna
bie Kolodziejskiego
ubieglego wieku. Wobec tego każdy
cmentarnymi i doszla do naszych
polityka komunistów ­ gdy rujnowali
taki krzyż jest zabytkiem.
czasów, pochodzi z XIX wieku. Otóż
la nazwę Wójtowina, gdyż dano ją na
tać można również: ,,septembria dnia
świątynię, niszczono również polożo-
W tych warunkach ,,dżumne krzy-
krzyże z Kamionki i Spasiwkicie-
wlasność wójtom Satanowa (dochód
L", czyli 30 września. Calość napisu
ne obok pochówki.
że" we wioskach Kamionka i Spa-
kawe jako obiekty rzeźby ludowej,
z niej byl placą za pelnienie urzędu).
jest zatarta, ale można jeszcze od-
,,Dżumne krzyże" stoją przeważ-
siwka na przedmieściach Satanowa
jako krajobrazowe, religijne i epigra-
Jeden z takich krzyży w Kamion-
cyfrować: ,,tu spoczywają ciala Slug
nie osobno, bo pochówki ofiar po-
unikalne podwójnie ­ tu w dolinie
ficzne zabytki. W obw. chmielnickim
ce stoi tuż przy opuszczonej chacie,
Bożych... Wasyla i Agafii...".
morów lokalizowano poza granicami
pozostalo takich jednostki.
której gospodyni zmarla przed kilku
Kolejny krzyż znajduje się na
O skali epidemii na tych tere-
laty. Na tym krzyżu, wykonanym
przeciwleglym brzegu Szmajówki, o
nach świadczy zapis w kronice sa-
wedlug kanonów katolickich widnie-
jakieś 200 m w linii prostej. Jest to już
tanowskiego klasztoru, dokonany
je napis po polsku, że pochowano
teren wioski Spasiwka. Na nieszczę-
tu niejakiego Kolodziejskiego, który
zmarl w 1770 roku. Nieboszczyk byl
prawdopodobnie czlonkiem satanow-
skiego cechu kolodziejów ­ mistrzów
wyrabiających kola do wozów. Ów
Kolodziejski zmarl podczas epidemii
dżumy z lat 1770­1771 ­ jednej z naj-
większych epidemii we Wschodniej
Europie XVIII wieku. Wówczas mór
doszedl nawet do Moskwy, gdzie wy-
wolal slynny ,,dżumny bunt". Dżumę
na Podole i Ziemię Kijowską zawlekli
podczas kolejnej wojny rosyjsko-tu-
reckiej (1768­1774) z Moldawii i Wo-
Kolumna w Klodzku
lochii rosyjscy żolnierze. Tam zaraza
cmentarzy i dziedzińców świątyń. W
rzeki Szmajówki (lub inaczej Szon-
dotarla z Konstantynopola i wywolali
tamtych czasach ofiary grzebano za-
drowa) w obejściach miejscowych
janczarzy.
zwyczaj obok chaty, aby zaraza nie
mieszkańców zachowaly się aż trzy
Inny krzyż stoi prawie w geogra-
rozchodzila się po wsi. Zdarzaly się
takie krzyże. Pokazal mi je miejscowy
ficznym centrum Kamionki na dzialce
Krzyż w Spasiwce. Dobrze jest widoczne, że to pochówek
wypadki palenia chat razem ze zmar-
nauczyciel historii i wspanialy krajo-
jednego z mieszkańców. Mogila jest
katolicki. Niestety epitafium nieczytelne
lymi wewnątrz czlonkami rodziny.
znawca Anatolij Sereda.
uporządkowana, krzyż pobielony i wo-
Dopiero później na tym miejscu usta-
Trudno dziś określić, gdzie która
kól zasadzono kwiaty. Data na krzyżu
ście wlaściciele tereny ,,przedobrzyli"
przez przeora Modesta Silnickiego.
wiano krzyż. Niezależnie od pozycji
wioska zaczyna się i gdzie się koń-
oznaczona jest wedlug kalendarza
z opieką nad zabytkiem i dziś można
Mowa tam między innymi, że na
zmarlego, ,,dżumne krzyże" ciosano z
czy. Orientują się w tym tylko sami
cerkiewno-slowiańskiego: ,,az-psi-on-
jedynie stwierdzić, że napis wykona-
dżumę w 1770 roku zmarlo 6 braci
kamienia. Bo oprócz symbolicznego
mieszkańcy. Dawniej Kamionka nosi-
as", czyli rok 1771. W napisie odczy-
no po polsku, a data pochówku ­ to
i 150 mieszkańców ziem należą-
chrześcijańskiego nagrobka pelnily
cych do klasztoru. Klasztor leży o
one rolę ochronną ­ ,,zamykaly" epi-
blisko 3 km od opisanych powyżej
demię i mialy ochronić przed ponow-
krzyży.
nym przyjściem zarazy morowej. Taką
Opowiadając o epidemii dżu-
byla ogólnoeuropejska praktyka.
my w latach 1770­1771 warto
W tym też celu, w XVII­XVIII wie-
wspomnieć przykrą historię, którą
kach w wielu miastach europejskich
przytrafila się w sąsiednim z Sa-
wystawiano również tzw. ,,dżumne
tanowem miasteczku Jarmolińce.
slupy". Takie kolumny o charaktery-
Ofiarą oszalalego tlumu zostal tam
stycznej ornamentyce, spotkać moż-
Józef Maronita, który kilka lat wcze-
na i dziś w wielu miastach. Pośród
śniej przyjechal na Podole z Turcji
pierwszych takich slupów jest kolum-
(w tych latach byla ona zupelnie
na, wystawiona z okazji wyzwolenia
blisko ­ za Dniestrem). Sądząc z
Monachium od Szwedów i zakoń-
nazwiska byl to Arab-chrześcijanin.
czenia tam epidemii dżumy w 1638
Ciemny lud wymyślil sobie, że to on
roku. Największy natomiast slup
,,naczarowal" mór na wioskę. Po-
­ kolumna św. Trójcy ­ stoi do dziś
nadto byl on wziętym lekarzem, któ-
w czeskim mieście Olomuniec. Wy-
ry stale warzyl jakieś napary z ziól.
stawiono ją w latach 1716­1754 jako
Nieszczęsnego eskulapa spalono,
znak dziękczynienia za przerwanie
zanurzywszy go najpierw w beczce
największej na Morawach epidemii
z gorącą smolą.
dżumy w latach 1714­1716. 35 me-
Niestety, wspomniane krzyże
trowa kolumna jest tak potężna, że
nie mogą być obiektami turystyczny-
w jej dolnej kondygnacji umieszczo-
mi, bo stoją na terenach prywatnych
Krzyż na grobie rodziny, zmarlej na dżumę w 1771 roku. W oddali widać Satanów, jarem
no nawet niewielką kaplicę. Zabytek
i nawet trafić do nich bez miejsco-
plynie rzeczka Szmajówka, doplyw Zbrucza. Strzalka wskazuje kolejny krzyż we wsi Spa-
jest bogato dekorowany rozmaitymi
wego przewodnika jest trudno.
siwka