img
17
15­28 września 2020 nr 17 (357)
Okruchy historii
kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
sala wykladowa). Zarówno wnętrza
Pisano m.in., że gabinet prezesa
jącą rolę gmachu w zespole architek-
Elewacja budynku jest syme-
wykonują szereg czynności, spowici
o ceremonialnym przeznaczeniu,
utrzymywano ,,w stylu Ludwika XVI",
tonicznym. Na mozaikach paradnych
tryczna i majestatyczna.syme-
girlandą, lączą się w rytualnym poca-
jak i część slużbowo-administracyj-
a sąsiadujący z nim salon przyjęć
schodów (szkice karola Frycza)
trii zostala zaakceptowana lukiem
lunku, symboliczna postać czasu lą-
na są w pewnym stopniu od siebie
,,caly utrzymany w kolorze `bor-
przedstawiono kwiaty, co stwarza
glównego portalu, balkonem gabi-
czy przemysl z handlem itp. Zygmunt
niezależne, lecz powiązane funkcjo-
deaux', z... meblami w stylu, który
wraz z wielobarwnymi witrażami spe-
netu prezesa, występem gzymsu
kurczyński jest również autorem ma-
nalnie nie tylko dzięki elastycznemu
można nazwać `empire' zmoderni-
cyficzną aurę, atmosferę ,,świątyni
oraz centralnym elementem attyki,
sek, które otaczają wejścia do sali.
rozplanowaniu kondygnacji, lecz
zowanym". gabinet wiceprezesa jest
piękna". Należy ubolewać, że w kom-
w którym umieszczono herb Lwowa.
Uwagę zwraca doskonalość pla-
również dzięki pomyslowej kompo-
,,niezbyt duży, jasny, w kolorze sza-
pozycji witrażowej w lunecie portalu
Ściana rozlokowana jest wysmu-
skorzeźb na froncie budynku (prace
zycji pomieszczeń na różnych po-
rozielonym, utrzymany w stylu `empi-
glównego, zaprojektowanej również
klymi pilastrami oraz elementami
Wojciecha Przedwojeckiego), stiuki
ziomach.
re', o ścianach obciągniętych materią
przez Henryka Uziemly, pozostaly
podkreślającymi wertykalizm (jest to
w sali obrad i gabinetach (pracow-
Opisanemu wyżej ukladowi funk-
jedwabną". Opisany zostal także ga-
tylko dwie partie boczne, środkowa
wspólna cecha budowli autorstwa
nia Ludwika Repichowskiego), ju-
cjonalnemu podporządkowane jest
binet sekretarza Izby (,,calość wyko-
zaś, na której byl przedstawiony sta-
A. Zachariewicza). Wszystkie detale
bilerska obróbka plyt z barwnego
również rozwiązanie schodów. glów-
nana w materyale palisandrowym"),
tek handlowy, zaginęla. Natomiast
wyróżnia iście filigranowe wykończe-
polerowanego kamienia we wnę-
ne, bogato ozdobione, szerokie scho-
wspaniala biblioteka (,,wykonana
w dobrym stanie zachowaly się do
nie. Nie można nie zwrócić uwagi na
trzach. Cennym przykladem sztuki
dy prowadzą tylko na reprezentacyjne
cala w mahoniu") oraz pokój zebrań
dnia dzisiejszego duże witraże klatki
dekoracyjnej początku XX wieku
1 piętro, znajdujące się nad wysokim,
sekcji, umeblowany ,,w sposób bar-
schodowej i sali obrad. Ich rysunek
wykonane w pracowni Wladyslawa
dwukondygnacyjnym parterem. Do
dzo prosty, przypominający to, co się
i kolorytbardziej surowe niż wi-
Musialowicza miedziane drzwi fron-
gabinetów ,,niższej rangi", do sute-
popularnie zwyklo zwać `secesją'.
traż secesyjny portalu glównego.
towe, wypelnione luskowatymi plyt-
ren oraz na górne piętra wiodą inne,
Prawdziwie mistrzowskim przy-
Autorem tych witraży byl architekt
kami fasetowanego szkla, z zakladu
slużbowe schody, zlokalizowane na
kladem zorganizowania przestrzeni
Alfred Zachariewicz, o czym świad-
Józefa Friedländera. Należy również
calej wysokości budynku w lewym
architektonicznej jest sala obrad, do
czą napisy na rogach: ,,Prof. A. Za-
wspomnieć o lampach na glównej
skrzydle i przeznaczone tylko dla per-
której prowadzą dwa szerokie wej-
chariewicz r. 1908".
klatce schodowej, w sali i westybulu
sonelu; do nich dobudowany zostal
ścia. Przede wszystkim uderza kon-
Do najciekawszych elementów
umiejętne modelowanie występów i
gieldy, jak również na lampy gabi-
szyb windy, dzięki czemu komunika-
trast między niskim korytarzem a jej
wystroju Lwowskiej Izby Handlo-
wnęk, bezblędną kompozycję otwo-
netowe, które nie zachowaly się do
cja jest szybsza i wygodniejsza. W
wysokim wnętrzem (wysokość sali w
wo-Przemyslowej należą malowidla
rów, swoistą ,,melodyjność" rysunku.
dnia dzisiejszego, dostarczone przez
elewacji frontowej znajdują się trzy
przekroju równa się lącznej wysoko-
Wodoodporny tynk nabral po pew-
portale: glówny frontowy, prowadzą-
ści 1 i 2 piętra). Ten efekt wizualny
nym czasie piaskowoszarego odcie-
cy do klatki schodowej, lewy boczny,
wzmacniają pilastry, w których rolę
nia, na którego tle wspaniale wygląda
polączony ze schodami slużbowymi,
kapiteli spelniają plaskorzeźby Zyg-
mozaikowe panneau (blękit, ultrama-
natomiast symetryczny w stosunku
munta kurczyńskiego oraz znakujące
ryna, intensywna zieleń i zloto).
do niego prawy portal stanowi odizo-
się naprzeciwko drzwi wejściowych
Stylu elewacji glównej, jak zresz-
lowane wejście do pomieszczeń bylej
wysokie okna z witrażami. Pozostale
calego budynku, nie da się określić
gieldy.
trzy ściany w górnej części wypelnio-
jednoznacznie. Falisty zarys attyk,
Budynek przy ul. Akademickiej
ne są biegnącym dookola malarskim
swobodne potraktowanie elemen-
17/19 zasluguje na wysoką ocenę
fryzem Feliksa Wygrzywalskiego.
tów porządku, w szczególności zaś
dzięki swym wnętrzom, można mó-
Plaszczyznę sufitu przecinają rzędy
sztukatorskie konsole nad portalami
wić nawet o swoistej ,,dramaturgii"
kasetonów, w których umieszczo-
bocznymi ­ bez wątpienia można
przestrzeni, o nawiązywaniu architek-
no113 żarówek. Wzdluż jednej ze
nazwać secesyjnymi. Calości jed-
ścian znajduje się podium dla prezy-
dium. Wnęki wykuszy slużyly kiedyś
jako miejsce dla reporterów (swego
ścienne wykonane przez Feliksa
firmę R. Ditmara. Caly budynek zdo-
rodzaju ,,galerii dla prasy").
Wygrzywalskiego (1875­1944), ab-
bily wyroby brązownika Wilhelma
Elegancja i funkcjonalność cechu-
solwenta Akademii Monachijskiej.
Sknurzyla. W pelnym blasku repre-
nie tylko pomieszczenia paradne,
Przez pewien czas malarz pracowal
zentowane byly również lwowskie
lecz również pomieszczenia przezna-
we Wloszech, stamtąd zaproszony
firmy meblowe. Warsztat Stanislawa
czone dla niższych rangą urzędników.
zostal do Lwowa do pracy nad ma-
kruka (,,nestor stolarzy lwowskich")
W przyziemiu znajdowaly się miesz-
larskim fryzem w sali obrad w budyn-
wykonal fotele i boazerię dębową
kania woźnych, na parterze biura ko-
ku przy ul. Akademickiej 17/19. Ma-
dla sali obrad, W. Pelczarski umeblo-
lejowe i taryfowe, kasa i biuro podaw-
lowidlo sklada się z sześciu części,
wal gabinety prezesa i wiceprezesa,
cze. Na drugim piętrze znajdowaly się
na których przedstawiono obnażone
karol Hornung ­ biuro sekretarza,
gabinety zastępców sekretarzy, ka-
postacie na pozlacanym tle. Jest to
Emil Czerniawski ­ salon przyjęć.
taster przemyslowy, księgowość, do-
mitologiczna opowieść o związku
Drugie piętro zostalo umeblowane
tury do pewnego obrządku. Zaczyna
konywano rejestracji marek i wzorów.
między handlem a przemyslem: atle-
nak tym mianem określić nie można.
przez Stanislawa Szczuplakiewicza,
się on w hallu, u progu prowadzących
Na trzecim piętrze kiedyś część jego
ci pochlonięci wytężoną pracą, cen-
Najsluszniejszym wydaje się potrak-
Ludwika Czechowicza, Ignacego
do góry reprezentacyjnych schodów,
pomieszczeń zajmowal ,,Centralny
tauromachia, czlowiek przesuwający
towanie gmachu Izby jako przykladu
Milwina, kiszaka, kalisza. Na wyso-
w perspektywie których lśnią okna wi-
Związek Fabryczny", natomiast w po-
ciężar (,,Praca", ,,Sila", ,,Wytrwalość"
ilustrującego przejście od secesji do
ką ocenę zaslużyla praca tapicerów
trażowe. Sklepienie kasetonowe nad
kojach polożonych z tylu znajdowalo
­ symboliczne nazwy części fryzu),
neoklasycyzmu charakterystyczne-
Teodora kysiaka (tapicerka mebli w
hallem oraz jego niskie luki efektow-
się mieszkanie zarządcy. Architektura
rybacy wyciągający sieć z ogromną
go dla architektury Lwowa końca lat
bibliotece i sali obrad, wykonana ze
nie kontrastują z pionowymi rytmami
budynku nie przestaje zadziwiać swo-
perlą i balansującą na niej boginią
1900.
skóry jeleni, Wladyslawa Adamskie-
owalnej klatki schodowej. I znowu
oryginalnością: na górnym piętrze
pomyślności, postaci mitologiczne
Tylna elewacja, od strony podwó-
go) tapicerka mebli palisandrowych
zdumiewa doskonalość szczególów
jest wyjście na taras o powierzchni
unoszące zlote naczynia, na któ-
rza, jest prosta i ascetyczna, jednak
w gabinecie sekretarza. Z pracami
architektonicznych:  obramowanie
ok. 150 m˛, zlokalizowany nad sufitem
re leje się zloty deszcz (,,Fortuna",
od razu daje się zauważyć mistrzow-
dekoracyjno-wykończeniowymi  w
schodów, w których rolę plycin spel-
sali obrad, na którym swego czasu
,,kapital żelazny", ,,kapital plynny").
skie rozwiązanie bloku sali obrad
gmachu przy Akademickiej 17/19
niają miniaturowe kompozycje mozai-
urządzono maly ,,wiszący ogród".
I wreszcie fantastyczna zlota dolina,
z umieszczonym nad nią tarasem
związanerównież nazwiska in-
kowe wnęk, ząbkowanych karniszy,
Budynek Lwowskiej Izby Handlo-
ale bezladna, z panoramą leżącego
i wystającym wykuszem. Rozpla-
nych mistrzów, których wielu później
oryginalnych lamp ­ ,,stalaktytów".
wo-Przemyslowej jest unikalnym przy-
w jej środku miasta, którego sylwetka
nowanie dziedzińca zrealizowane
zapomniano, a ich nazwiska zostaly
Piaskowoszary kolor polerowanego
kladem syntetycznego dziela sztuki
przypomina Lwów.
zostalo z wielkim profesjonalizmem,
utrwalone tylko dzięki przypadkowym
kamienia wytwornie harmonizuje
(gesamtkustwerk). W tym miejscu
Ta wersja legendy o zlotym wie-
zapewniono światlo i przestrzeń,
wzmiankom na stronach starych ga-
z bielą sufitu, jaskrawymi barwami
należy wymienić przede wszystkim
ku znajduje poparcie i kontynuację
mimo skomplikowanej lokalizacji te-
zet i ksiąg adresowych.
mozaiki i kolorytem witraży, dzięki
trzy glówne elementy, które się na to
w plaskorzeźbach autorstwa Zyg-
renu. Niegdyś byl tu zadbany ogród
Rozwiązanie architektoniczno-
którym pomieszczenie wypelnia się
skladają: malarstwo ścienne (Felik-
munta kurczyńskiego (1886­1949),
i kwietniki.
plastyczne budynku Izby Handlo-
wielobarwnymi plamami świetlnymi.
sa Wygrzywalskiego), rzeźby (prace
absolwenta Lwowskiej Szkoly Prze-
Plan wewnętrzny uwarunkowany
wo-Przemyslowej we Lwowie sta-
Na poziomie górnego podestu
monumentalne Zygmunta kurczyń-
myslowej i Akademii krakowskiej,
zostal podwójnym przeznaczeniem:
nowi doskonaly przyklad jak różne
schodów przestrzeń uksztaltowa-
skiego) oraz witraże z mozaikami
który ksztalcil się również w Paryżu
polączeniem biurowo-administracyj-
dziedziny sztuki lączą się, tworząc
na wertykalnie, nabiera dynamiki
wykonane przez przedsiębiorstwo
w pracowni Augusta Rodina i Paulo
nych funkcji budynku (w części po-
nadzwyczajną w swej harmonii i szla-
poziomej, rozlewając się szerokim
Stanislawa gabriela Żeleńskiego.
Trubieckiego. We Lwowie jego talent
lożonej od strony ul. Akademickiej,
chetności calość. One tworzą syntezę
korytarzem w obydwie strony. Spel-
Projekty tych ostatnich zostaly
,,odkryl" Alfred Zachariewicz ­ w koń-
gdzie znajdują się gabinety i inne
w imię utrwalenia upragnionego ma-
nia on podwójną funkcję: jest to
opracowane przez plastyków Hen-
cu lat 1900. i na początku 1910 roku).
pomieszczenia slużbowe) z repre-
rzenia, mitu o swym wieku jako o wie-
jednocześnie korytarz i szatnia-fe-
ryka Uziemlo i karola Frycza. Dzia-
Wszystkie wybitniejsze budowle ar-
zentacyjną. Ta ostatnia dotyczy klatki
ku zlotym. Jest to rozpaczliwa próba
ver. Boazerie bowiem to nic innego
lali oni w okresie, kiedy krakowska
chitekta zostaly ozdobione rzeźbami
schodowej zlokalizowanej w środku
dokonywana w okresie niepokoju, w
jak wbudowane szafki ścienne, w
pracownia artystyczna Stanislawa
wykonanymi przez kurczyńskiego, w
kamienicy i wspanialej sali obrad w
przededniu I wojny światowej i rozpa-
których czlonkowie Izby zbierający
gabriela Żeleńskiego zdobyla praw-
tym gmach Izby Handlowo-Przemy-
prawym skrzydle, które jest nieco wy-
du wielu idealów. Opisany przez nas
się na posiedzeniach pozostawiali
dziwie szeroką europejską slawę.
slowej. Wzdluż sali obrad cyklicz-
sunięte od podwórza, dzięki czemu
budynek pozostal znaczącym świa-
okrycia wierzchnie. korytarz prowa-
Wykonane w niej frontowe mozai-
nie umieszczoneplaskorzeźby,
rzut gmachu ma ksztalt litery ,,L"; sala
dectwem swego czasu ­ który nie byl
dzi do sali obrad i do przestronnych
kowe panneau z wizerunkiem her-
na których przedstawione zostaly
obrad zajmuje tylko jego górną część,
wiekiem zlotym, można o nim mówić
gabinetów, których meble, obicie,
bu miasta Lwowa oraz girlandami
figury tytanów i sceny heroicznej
pod nim znajdowala się gielda (po-
raczej jako o wieku srebrnym ­ po-
lampy w większości nie zachowaly
wedlug szkicu Henryka Uziemly jak
pracy robotników. Bohaterowie eto-
mieszczenia przeznaczone dla giel-
mnikiem stylu przejściowego, uciele-
się, ale znane są z prasy 1910 roku.
gdyby dodatkowo podkreśla dominu-
su powstalego w umyśle rzeźbiarza
dy wykorzystywaneobecnie jako
śniającego zatrwożone oblicze epoki.