img
29
15­28 września 2020 nr 17 (357)
Z pamiętnika przewodnika
kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Bliźnięta i Macocha: zagadkowe pogańskie świątynie skalatu
Na wschodzie galicji znajduje się pasmo pagórków, które z powodu uksztaltowania miejscowa lud-
ność nazywa ,,górami". Przed wieloma tysiącami lat przebiegala tędy linia brzegowa morza, która
utworzyla rafy. Z czasem powierzchnia ziemi jeszcze bardzie wypiętrzyla się i rafy otrzymaly dźwięcz-
ną nazwę Miodobory. Staly się one naturalną granicą pomiędzy galicją, Wolyniem i Podolem.
BORYS JAWIR
prostopadlościanu. Od strony po-
tekst i zdjęcia
ludniowo-zachodniej mamy uskok,
przypominający stopień. glaz oblożo-
góry te, opiewane w legendach,
ny jest wokól mniejszymi kamieniami,
interesującezachowanymi do
mają wyrównane strony, jakby ktoś
dziś miejscami pogańskich kultów i
próbowal nadać im regularną formę
świątyń. Pozwala to mówić o mio-
geometryczną, przynajmniej z dwóch
doborskim kompleksie świątynnym,
­ trzech stron. Od strony poludniowo-
bowiem w dawnych czasach te
zachodniej do uskoku przytykają dwa
świątynie tworzyly pewną calość. W
glazy o wygladzonej powierzchni w
Widok z Sabarychy na Towtry
kronikach tereny Miodoborów przy-
miejscu styku z dużym glazem. Praw-
Wierzcholek A
pisywaneksięstwu zbaraskiemu,
dopodobnie stala tu jakaś budowla.
ne miejsca, można przypuścić, że
jest pagórek z ulożonych kamieni, a
posiadającemu prawa pewnej auto-
Możemy więc przypuszczać, że
Wierzcholek ten ma strome stoki,
byl to piedestal jakiegoś bóstwa. Od
od strony pólnocno-wschodniej ­ za-
nomii. W XIV­XV wiekach Ziemia
na tych wierzcholkach istnialy dawne
wedlug danych topograficznych jego
strony pólnocnej widocznepozo-
glębienie. Prawdopodobnie w tym
Zbaraska należala do Wielkiego
grody świątynne, lub nawet caly ich
wysokość nad poziomem morza wy-
stalości walu, który niegdyś prawdo-
miejscu znajdowal się posąg bóstwa
księstwa Litewskiego, którego wlad-
kompleks. Mamy tu glówne budowle
nosi 372 m, nad doliną wznosi się o
podobnie otaczal cale wzgórze.
lub rozpalano rytualne ognie. Część
cy, chociaż przyjmowali chrzest,
sakralne z plaszczyznami, urządzo-
100 m. U podnóża leżą źródla rzeki
Na poludniowy zachód od szczy-
kamieni, oddzielających zaglębienie
czasem nawet kilka razy, zależnie
nymi dla potrzeb rytualnych. Otoczo-
gnilej Rudki, która przeplywa przez
tu biegnie zaglębienie ze ścianami
od reszty, ulożona jest w ksztalcie
od preferencji, byli jednak grzebani
ne lub oznaczoneone walami lub
Skalat i jest doplywem Zbrucza.
wylożonymi kamieniami. Tworzy on
wyciągniętej ,,ósemki".
wedlug obrządków pogańskich. Mi-
Wiele glazów na wierzcholku
Od zachodu, już poza owalem,
sje chrześcijańskie uważaly ich za
nie jest pochodzenia naturalnego,
w odleglości 3 m mamy czworokąt-
pogan. Prawdopodobnie obrzędy
prawdopodobnie zostaly tu kiedyś
budowlę, której ściany wylożone
pogańskie, tępione w czasach księ-
przez kogoś przywleczone. Niektó-
są z wielkich kamieni, wypelnionych
stwa kijowskiego, zaczęly przeży-
re kamienieskupione w grupach,
drobniejszymi. Prawdopodobnie byl
wać wówczas pewien renesans.
mających prawidlowe formy geome-
to oltarz ofiarny lub studnia ofiarna,
Wokól Skalatu znajduje się wie-
tryczne (przeważnie prostokąty lub
po wykorzystaniu zasypana tymi ka-
le pagórków, z którymi związane
owale) i są pozostalościami wcze-
mykami. Na szczycie wzgórza jest
więcej kamiennych budowli. Na pól-
noc od ,,świątyni" mamy okrągly pla-
ski kamień, po obu stronach którego
stoją dwa potężne glazy-menhiry, a
pomiędzy nimi prowadzi ścieżka na
szczyt wzgórza.
Na wzgórzu jest wiele zaglębień
o regularnej formie geometrycznej,
Na pierwszym planie ­ piedestal
pozwalających przypuszczać o istnie-
prostokąt o boku 4­5x4 m. Najpraw-
niu osady przy świątyni, tym bardziej,
charakterystycznymi glazami, ulożo-
dopodobniej byly to dwie odrębne
że usytuowaneone od strony rze-
nymi w ustalonym porządku.
Prawdopodobny oltarz; poniżej ­ przejście do studni ofiarnej
budowle o wspólnej ścianie tej samej
ki po slonecznej stronie pagórka.
Na wzgórzu A widzimy resztki
świątyni.
śniejszych budowli. Wokól wierzchol-
legendy, podania czy wierzenia.
rytualnego oltarza z ofiarnym dolem
Wierzcholek B
Tu też mamy kromlech. Na
ka A widocznedobrze pozostalo-
Zbadane zostalo jedynie kilka z
lub studnią i wydzielone miejsca na
pólnocnym stoku szereg glazów
Wysokość tego wierzcholka nie
ści po dawnych obwalowaniach. W
nich. Dawne pogańskie świątynie
rytualne ogniska. Na wzgórzu B jest
ustawionych ostrymi krawędziami
różni się znacznie od wierzcholka
niektórych miejscach stoki przypomi-
umieszczano na wysokich wzgó-
piedestal prawdopodobnego bóstwa
ku górze, tworzą luk wygięty na
,,A". Na jego stokach jest wiele gla-
nają tarasy, na których część terenu
rzach-ostańcach lub na stokach
i miejsce na ognisko. Na calym tere-
pólnocny zachód. W centrum mamy
zów nie pochodzących z naturalnych
jest wyrównana, a część ­ pokryta
grzbietów pagórków. Miejsca takie
nie szeroko wykorzystano kamien-
niewielkie zaglębienie. Wokól leży
skal. Część tych kamieni ulożona jest
prostokątnymi dolami. gdy spojrzy
najbardziej znane w tej okolicy
ne moszczenie pewnych obiektów.
wiele rozrzuconych pojedynczych
w ksztalcie dolmenów wyciągniętym
się na te stoki z oddali, to rysuje się
na Świętej górze, Sabarysie czy
Brak jest pozostalości zwyklych bu-
glazów, niektóre z nich ulożone
z poludnia na pólnoc. Prawdopodob-
kilka poziomów walów od strony za-
Macosze. W artykule mowa będzie
dowli mieszkalnych lub gospodar-
w linie lub figury. Czasem jest to do-
nie jest to analogiczna budowla do
chodniej.
o pozostalościach takich miejsc kul-
skich na szczytach wzgórz.
brze widoczne, a czasem niknie w
tej na poprzednim wzgórzu, tyle że
Świątynia owalnej formy, wy-
tu na grzbiecie Towtrów, leżącym na
Analizując gród, warto zauważyć,
zaglębieniach terenu. Tu też mamy
gorzej zachowana.
ciągniętej z pólnocy na poludnie na
pólnocny zachód od Skalatu. Pierw-
że kultura archeologiczna megalitycz-
zaglębienia o regularnej formie geo-
Na najwyższym punkcie wzgó-
dlugość 15­17 m, w części węższej
sza wzmianka o tej miejscowości
nych budowli byla charakterystyczna
metrycznej.
rza ,,B" jest mnóstwo glazów różnych
(wschód ­ zachód) ma 10­12 m. Ar-
w kronikach jest datowana rokiem
dla wielkich zespolów megalitycznych
1512, a jego nazwę wyprowadza się
w Europie z epoki neolitu i brązu (czyli
wlaśnie od skal, u których podnóża
przed 3000 lat). Możliwe, że powstal
wyrosla. W roku 1600 miasteczko
on dość wcześnie i miejscowi Slowia-
otrzymalo Prawo magdeburskie.
nie (prawdopodobnie Chorwaci) wy-
Dwa wzgórza z pasma Towtrów,
korzystywali go na swój sposób.
przebiegającego obok, otrzymaly
Nieprawdopodobną może oka-
nazwę Bliźnięta. Wedlug legendy
zać się teza, że pagórki powstaly nie
dwóch chlopców-sierot uciekalo od
w sposób naturalny, że są to kurhany
matki-morderczyni, która byla wiedź-
usypane na naturalnych wzgórzach.
mą. Zamienila ich na dwa pagórki po-
Taki kurhan o dlugości 115 m i wyso-
śród pola, wierzcholek zaś obok ­ to
kości 65 m znany jest na pólnocno-
góra Macocha (od niedobra, odosob-
zachodnich ziemiach slowiańskich.
niona). I rzeczywiście, gdy spojrzymy
W okolicach Skalatu pagórki usypa-
z wierzcholka Sabarychy, zobaczy-
ne są glazami i kamieniami, które
Na pierwszym planie prawdopodobnie oltarz ofiarny
my ją jako najbardziej wysunięte na
mają ulożenie uporządkowane i no-
Wierzcholek C
chitektura tej prawdopodobnej świąty-
poludnie wzgórze, stojące nieco na
rozmiarów. Tworzą one linie figur. Na
szą ślady obróbki. Nazwy pagórków
ni pogańskiej ma specyficzną budowę
Pomiędzy wzgórzami B i C nie
uboczu, osobno od dwóch, które
samym szczycie ­ prawie regularny
też są powiązane z lokalnym kultem,
­ na krańcach zachodnim i pólnocnym
ma glębokiej doliny, jak to występu-
jak gdyby zlączone.
placyk o bokach 5x5 m, oblożony z
który tu mógl istnieć.
ustawionewielkie glazy, tworzące
je w przypadku wierzcholków A i B.
Pagórki te tworzą niewielki
trzech stron (zachód, pólnoc, polu-
Wszystkie te pytania warte
luk, podobny do kromlech. Natomiast
Tu grzbiet jedynie nieznacznie się
grzbiet, oddalony od glównego pa-
dnie) olbrzymimi glazami. Od wscho-
odpowiedzi, samo zaś miejsce wy-
wschodnia i poludniowa strony polą-
obniża.
sma Miodoborów doliną rzeki kory-
du mamy jedynie niewysoki wal.
maga dokladnych badań archeolo-
czonesymbolicznym niewysokim
Na samym szczycie wzgórza
lówka. By opisy tych wzgórz uczynić
Od pólnocy do platformy przyle-
gicznych, które pozwolą ustalić, kto,
walem. Poniżej na sklonie widoczne
leży potężny glaz ze śladami ob-
bardziej przejrzystymi nazwiemy je
ga stożkowaty piedestal z wglębie-
kiedy i w jaki sposób wykorzystywal
tarasy, w centrum owalu widoczny
róbki ­ nadano mu ksztalt prawie
wierzcholkami A, B i C.
niem w centrum. Badając analogicz-
te wzgórza.