img
16
nr 24 (364) | 29.12.2020 r.­14.01.2021
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Dawna kaplica rzymskokatolickiego
seminarium duchownego  (cz. 2)
Na ścianie zachodniej
świętych po lewej stronie obra-
przekazania kaplanowi prawa
zu. Św. Jan Vianney (178­1859)
sprawowania mszy świętej.
znajdują się trzy obrazy.
byl znany z tego, że przez ponad
Kompozycja
ze
sce-
Uklad okien i drzwi, które
trzydzieści lat spowiadal tlu-
Bierzmowania sklada się
prowadzą do kościola,
my ludzi, przebywając każde-
z trzech postaci zajmujących
zmusil Rosena umieścić
go dnia po kilkanaście godzin
prawie calą przestrzeń obrazu.
obrazy i towarzyszące
w konfesjonale. Rosen poka-
Po lewej stronie Rosen umieścil
im inskrypcje
zal moment, w którym święty
monumentalną postać siwo-
zmęczony gorliwą pracą prawie
brodego arcybiskupa w bialej
niesymetrycznie odnośnie
traci przytomność, jest na kra-
kapie podszytej od spodu czer-
siebie, wypelniając resztę
wędzi wyczerpania swoich sil
woną materią. Na glowie do-
ściany ornamentem
fizycznych. Wygląda na starego,
stojnika infula, w lewej ręce
roślinnym.
wychudlego czlowieka, który
srebrny pastoral. Wyraz twarzy
w każdej chwili może zemdleć.
poważny, nawet surowy. Prawą
Wlaśnie w tym moment pod-
wyciągniętą przed siebie ręką
TEKST I ZDJĘCIA
trzymuje jego pod rękę, pomaga
blogoslawi klęczącego u jego
JURIJ SMIRNOW
P
mu, napelnia otuchą jego patron
stóp mlodzieńca. Dookola glo-
ierwszy obraz znajduje się
św. Jan Chrzciciel, ubrany w tu-
wy arcybiskupa zloty nimb. Jak
INSKRYPCJA
obok oltarza i przedstawia
nikę jasno szafirowego koloru.
i w scenie Pokuty ze św. Janem
sakrament chrztu. Cen-
Na dole pod obrazem znajduje się
Vianney, postać arcybisku-
tralną część malowidla zajmuje
napis zlożony z sześciu werse-
pa można bez trudu zidenty-
stylizowana lódź, w której stoi
tów, z wielkim zloconym inicja-
fikować. Jest to blogoslawio-
święty biskup w haftowanych
lem ,,D" z blękitnym ptaszkiem.
ny Jakub Strzemię, arcybiskup
kremowo-bialych szatach z pa-
Obraz razem z napisem i styli-
halicki, patron Archidiecezji
storalem w lewej ręce i infulą na
zowanym ornamentem flanko-
Lwowskiej, szeroko znany we
glowie. Za nim klęczy mlody
wano na calej wysokości ściany
Lwowie z licznych obrazów
ministrant wsparty na trzyma-
dwoma zlotymi pasami dekora-
w kościolach i obrazków z mo-
nym w rękach zloconym krzyżu
cyjnymi, zdobionymi ulistnioną
dlitwą o jego rychlą kanoniza-
procesyjnym. Postać biskupa
wicią kobaltową. Pasy te u góry
cję. Klęczący mlodzieniec jest
z wyrazem natchnienia na twa-
zwieńczonestylizowanymi
ubrany w szeroką i dlugą tu-
rzy jest niezwykle uroczysta,
kapitelami, tworząc wrażenie
nikę ze zlocistej materii. On
skupiona, pelna dostojeństwa
pilastrów.
podniósl glowę i wyciągnąl
i rozumienia wykonywanego
Trzeci obraz po stronie za-
w stronę blogoslawiącej dloni
obrzędu ­ chrztu tlumu ludzi,
chodniej kaplicy przedstawia
arcybiskupa. Za jego plecami
pozyskania dla Chrystusa cale-
sakrament Malżeństwa. Jest
stoi krępy, ciemnowlosy męż-
go narodu, calego kraju dawnych
on prostokątny, wyciągnięty
czyzna ­ świadek z pochyloną
pogan. Drewniana lódź z dziob-
w górę, otoczony wąską zlotą
glową i poważnym wyrazem
nicą, mającą nasadę w ksztal-
ramą. Centralną postacią jest
twarzy. Ubrany jest w ultra-
cie stylizowanej glowy smoka,
figura biskupa, który udziela
marynowy żupan i srebrzysty
mogla mieć równie staroslo-
sakramentu malżeństwa pa-
plaszcz przelożony przez lewe
wiańskie jak i skandynawskie
rze królewskiej. O godności
ramie. Prawą dloń świadek po-
pochodzenie. Do burty lodzi
duchownego świadczą infu-
lożyl na ramię bierzmowanego
przymocowano wielką tarczę
la, pastoral, ciemnoszafiro-
chlopca. Obydwa obrazy ota-
zdobioną ornamentem. Na dru-
wy ornat ozdobiony na piersi
czają szerokie ramy roślinne-
gim planie w wodzie za lodzią
medalionem ze stylizowanym
go ornamentu. Inskrypcja do
artysta namalowal tlum przyj-
orlem. Prawą podniesioną do
sceny Bierzmowanie sklada się
mujących chrzest pólnagich lu-
góry ręką biskup blogoslawi
z pięciu wersetów i zaczyna się
dzi. Calość ujęto w zlotą wąską
parę mlodych, która jest usy-
zlotym inicjalem ,,C" wielkości
ramę. Poniżej ramy umiesz-
tuowana o stopień niżej du-
trzech wersetów. Tekst odno-
czono czterowersowy napis
chownego. Po lewej stronie od
szący się do obrazu Kaplaństwo
z wielkim zlotym inicjalem ,,Q"
niego stoi król-rycerz wsparty
znajduje się poniżej i sklada
z namalowaną w środku papugą.
na mieczu. Zlota korona zdo-
się również z pięciu wersetów
Obraz umieszczono na tle fanta-
bi jego glowę. W wyciągnię-
z inicjalem ,,J", ozdobionym brą-
zyjnego, niezwykle bogatego we
tej prawej ręce trzyma on rękę
zowym ptaszkiem. Usytuowa-
wzory i barwy roślinnego or-
królowej, która stoi wyprosto-
nie obrazów i napisów w dość
namentu. Na myśl przychodzą
wana, z zamkniętymi oczyma.
wąskim wolnym pasie ściany
FRESK SAKRAMENT MALŻEŃSTWA
karty iluminowanych średnio-
Królowa jest ubrana w blado-
między boazerią i balkonem
wiecznych rękopisów, powięk-
różową suknię i dlugi obszer-
szlakiem ornamentu roślinne-
stronie lewej na wysokim tabo-
wymagalo wizualnego roz-
szone do znacznych rozmia-
ny blękitny plaszcz, spadający
go. Tak obrazy, jak i napisy
recie siedzi arcybiskup ubrany
szerzenia przestrzeni. Dlatego
rów i ,,rzucone" na ścianę. Napis
faldami na posadzkę. Tlo obra-
ujęte w szerokie ramy orna-
w szaty liturgiczne i udzielający
Rosen umieścil roślinny orna-
w języku lacińskim zostal wy-
zu iście królewskie ­ zlote ścia-
mentu roślinnego. Wić roślinna
święceń mlodzieńcowi, który
ment również na stropie bal-
konany ,,osobliwą archaizującą
ny i ciemnoczerwony dywan
pokrywa plaszczyznę nad na-
klęczy przed nim. Bogate szaty
konu, wciągając w ogólną kom-
czcionką ­ zmodernizowanym
pokrywający  dwustopniowe
pisami i obrazami.
arcybiskupa skladają się ze zlo-
pozycję i ten architektoniczny
pseudogotykiem".
podwyższenie, na którym roz-
Obraz po prawej stronie
tej dalmatyki i ornatu również
szczegól. Wnioslo to znaczną
Sakrament Pokuty Rosen
grywa się scena. Tuż pod obra-
przestawia scenę sakramentu
koloru zlota. Na ornat nalożono
asymetrię w usytuowanie ob-
przedstawil sceną spowiedzi
zem krótki dwuwersowy napis
Kaplaństwa, obok ­ Bierzmo-
paliusz. Na glowie dostojnika
razów, napisów i ornamentu nie
przy konfesjonale. Na tle kon-
z wielkim blękitno-zlotym ini-
wania. Formalnie obydwa ob-
biala infula. Nogi arcybiskupa
tylko po poludniowej ścianie,
fesjonalu stoi kaplan ubrany
cjalem ,,C".
razy lączą nie tylko jednakowe
spoczywają na poduszce. Obli-
lecz i odnośnie polichromii na
w sutannę, bialą komże i krótką
Część ściany poludniowej
wymiary, malowane ramy, lecz
cze jego pogodne, nawet zadu-
trzech innych stronach kapli-
stulę. Poznajemy w nim św. Jana
(dluga 6,5 metra) pod balkonem
i uklad scen. Obydwie przed-
mane. Patrzy wprost przed sie-
cy. Tak skomplikowany uklad
Marię Vianneya z Ars, patrona
(chórem muzycznym) wypel-
stawiono w zamkniętym po-
bie na klęczącego mlodzieńca
architektonicznych form, nie-
proboszczów. Twarz świętego
niają w calości dwa wielkie
mieszczeniu. W tle ­ fragment
­ diakona. Ostatni jest odziany
korzystny dla rozmieszczenia
i jego szaty pozwalają bez tru-
prostokątne obrazy, inskryp-
kolumnady  lub  krużganka.
w obszerną albę i atlasowy bla-
obrazów, pozwolil jednak arty-
du zidentyfikować go z postacią
cje do nich i ornament roślinny.
Konstrukcję architektoniczną
doróżowy ornat. Przyjmujący
ście uniknąć monotonii, skom-
tegoż świętego z ,,Ukrzyżowa-
Rosen ulożyl calość malarskiej
namalowano srebrną farbą, pola
święcenia ma pochyloną glo-
ponować calość wystroju arty-
nia" w Katedrze Ormiańskiej.
kompozycji  ściany  asyme-
między kolumnami ­ zlotą. Po-
wę i poważny wraz twarzy. Jest
stycznego kaplicy niezwykle
Po stronie prawej konfesjonalu
trycznie ­ dwa obrazy figu-
stacie umieszczono na zlotym
to najważniejsze wydarzenie
gustownie i oryginalnie. Moż-
artysta umieścil dwie posta-
ralne znajdują się obok siebie
tle, na dwustopniowym pod-
w jego życiu. Arcybiskup lewą
na stwierdzić, że pod względem
formalnym postawione przed
cie ­ jeden mężczyzna spowia-
po prawej stronie i rozdzielone
wyższeniu okrytym dywanem.
ręką trzyma zloty kielich z wi-
Rosenem zadanie bylo nawet
da się, drugi modląc się czeka na
tylko szlakiem ornamentu
Ten wątek lączy obydwa malo-
nem i wodą oraz patenę z leżą-
trudniejsze niż przy ozdobieniu
swoją kolej. Ciemne kolory szat
roślinnego. Dwie inskrypcje
widla ze sceną Malżeństwa.
cą na niej hostią, które z drugiej
Katedry Ormiańskiej.
spowiadających się wyraźnie
skomponowano razem po lewej
W scenie Kaplaństwo Ro-
strony dotyka palcami wy-
(cdn.)
kontrastują z postaciami dwóch
stronie i rozdzielono również
sen umieścil dwie postacie. Po
święcany. Jest to rytualny gest