img
15
nr 10 (374) | 31.05­14.06.2021
Wspomnienia
www.kuriergalicyjski.com
w 1959 roku" tak zapisano na
posunięciach ze strony wladzy
temat o. Kaszuby w Samborze:
niejednokrotnie  informowal
dawny zastępca Odwodowego
,,W październiku 1959 roku
Urzędu ds. wyznań we Lwowie
do miasta Sambora przybyl na
Jurij Reszetylo.
staly pobyt o. Kaszuba. Orga-
O ks. Józefie Ślipko zacho-
ny milicji Sambora przypisaly
walo się niewiele wiadomości
Kaszubę na staly pobyt. Komi-
zarówno w dokumentacji ko-
tet religijnej wspólnoty Sambo-
ścielnej, jak i u bezpieki. Wspo-
ra zwrócil się z pisemną proś-
minano o nim, że byl przyjacie-
bą o zarejestrowanie Kaszuby
lem ks. Olszowskiego i w 1948
jako księdza w ich wspólnocie.
roku byl widziany na uroczy-
Wszystkie dokumenty i reje-
stościach w Stanislawowie.
stracja księdza Kaszuby zo-
Znacznie więcej informacji
staly skierowane do Przewod-
zachowalo się o nim w spra-
niczącego Rady ds. religijnych
wozdaniach urzędników na
kultów przy Radzie Ministrów
temat zamknięcia świątyni
URSR z prośbą o rozpatrzenie
parafialnej w Bukaczowcach.
i danie porady jak być z reje-
BUKACZOWCE. ZNISZCZENIA
Wojewódzki pelnomocnik Wi-
stracją, jednocześnie odeslać
KOŚCIOLA NA POCZ. LAT 90. XX
KOŚCIÓL W BOLECHOWIE
zirenko wraz z przedstawi-
wyslane dokumenty. W tele-
WIEKU
lamania obowiązującego prawa
cielami miejscowej wladzy byl
fonicznej rozmowie otrzyma-
poza wlasną parafię, a z czasem
o kultach".
obecny na kontroli kościola 23
no nakaz: Kaszubę nie reje-
pod naciskiem wladz opuścil
Z tego też okresu pochodzą
kwietnia i 9 maja 1958 roku.
strować. Prośbie samborskiej
Bukaczowce.
informacje o jednym z takich
Wówczas to mial stwierdzić,
wspólnoty o rejestrację o. Ka-
,,Progresywni księża" ­
na uslugach aparatu komuni-
że do kościola przychodzi-
szuby odmówiono".
próba zniszczenia Kościola
stycznego księdzu Jozuasie Pa-
lo zaledwie 15 osób z 40 rodzin
Z tej też racji w 1961 roku
od wewnątrz
wilonisie. Ten duchowny, jak
katolickich, które mieszkaly
przyśpieszono proces zamknię-
Wierni  w  opuszczonych
wynika z analizy materialów
w powiecie bukaczowieckim.
cia stanislawowskiej świątyni,
i  ciągle  zarejestrowanych
archiwalnych i relacji księży
Komitet kościelny byl niekom-
a ks. Pawilonisa skierowano do
wspólnotach podjęli starania
z terenów archidiecezji lwow-
pletny, a ks. Ślipko już wyje-
Sambora. Ważnym też powo-
o kaplana dla parafii. W ostat-
skiej, pochodzil z terenów Lo-
chal z Bukaczowiec. W tej sy-
dem rejestracji ks. Pawilonisa
nich latach rządów stalinow-
twy i byl calkowicie zależny od
tuacji pelnomocnik postanowil
w Samborze byl wzrost wierzą-
skich zauważono pewne zmiany
wladz, choć analiza materialów
zdjąć z rejestracji państwowej
cych w kościele w stosunku do
w dzialaniach slużb, zmierza-
wykazuje pewne próby ze stro-
niniejszą wspólnotę. Z Buka-
lat ubieglych.
jące do calkowitego rozpraco-
ny duchownego, aby wyzwolić
czowiec 23 maja 1958 roku
Na temat księdza Pawiloni-
wania i rozbicia Kościola od
się spod wplywu aparatu ko-
skierowano pismo do wladz
sa z okresu jego dzialalności na
wewnątrz, gdyż dawne metody
munistycznego. Mial jak się
Stanislawowa o pozwolenie
terenach archidiecezji lwow-
GRÓB KS. JÓZEFA ŚLIPKO NA
zastraszania i prześladowania
wydaje obiecaną nietykalność
na wykorzystywanie kościo-
skiej znalazl się szereg wzmia-
CMENTARZU JANOWSKIM WE
nie przynosily zamierzonych
jako proboszcz parafii w Lenin-
la jako sali sportowej z prawem
nek w dokumentach aparatu
LWOWIE
efektów. W tym celu rozpoczęto
gradzie za doprowadzenie do li-
calkowitej przebudowy świą-
komunistycznego. Tak 8 wrze-
powszechną akcję werbowania
kwidacji niektórych parafii na
biskup-emeryt Jan Purwiński
tyni. 7 czerwca tegoż roku ze
śnia 1955 roku informowano,
duchownych, którzy za obie-
terenach zachodniej Ukrainy.
w Żytomierzu.
Stanislawowa nadeszlo pismo,
że ks. Pawilonis może być do-
cane korzyści lub też nietykal-
Jednak temat ,,progresywnych
Ks. Józef Pawilonis na tere-
w którym zezwolono na prze-
puszczony do przyjmowania
ność mieli podjąć wspólpracę
księży" na terenach archidie-
nie archidiecezji lwowskiej po-
kazanie kościola dla potrzeb
zagranicznych delegacji i tury-
z aparatem komunistycznym.
cezji lwowskiej pozostaje wciąż
slugiwal w latach 1950­1968,
sali gimnastycznej, a inwentarz
stów. Natomiast nie wolno ich
Takich
zwerbowanych
bialą plamą, gdyż nie powstalo
w Stanislawowie (1950­1961),
kościelny miano przekazać do
dopuszczać do takich księ-
księży w dokumentach slużb
jak dotychczas żadne na ten te-
doprowadzając do calkowitej
kościola w Stanislawowie.
ży jak Jasinowski i Chomicki.
nazywano
,,progresywny-
mat opracowanie.
likwidacji parafii ­ i Sambo-
Wiadomo, że ks. Ślipko
Wiadomo przy tym, że ks. Pa-
mi księżmi". Na terenie Polski
rze (1961­1968). Tej ostatniej
w latach 1932­1958 byl ostat-
wilonis byl na liście komitetu
Ks. Jozuas Pawilonis i jego
określano ich mianem ,,księży
parafii dzięki stanowczemu
nim proboszczem w Buka-
przyjmującego w Leningradzie
dzialalność na Ukrainie
patriotów". W informacyjnym
protestowi wiernych nie udalo
francuską delegację na czele
czowcach. Po zamknięciu ko-
w latach 1950-1968
sprawozdaniu z 15 lutego 1950
się zamknąć, choć ks. Pawilo-
ściola w 1958 roku wyjechal
z Charlesem de Gaullem, który
roku odnośnie dzialalności
nis byl kierowany na ,,szcze-
To wlaśnie z terenów Lotwy
uczestniczyl we mszy św. w ko-
do Lwowa, gdzie mieszkal do
rzymskokatolickiego Kościola
w październiku 1950 roku zo-
gólnie niebezpieczne parafie",
ściele Matki Bożej Lourdzkiej.
śmierci, która nastąpila 7 lute-
w październiku ­ grudniu 1950
stal skierowany i zarejestro-
obslugiwane przez ,,najwięk-
W rozmowach ze slużbistami
go 1963 roku. Zostal pogrzeba-
roku tak zapisano: ,,Do 1949
wany w Stanislawowie ks. Jo-
szych wrogów" systemu. Wy-
byl pytany o kontakty lwow-
ny na Cmentarzu Janowskim
roku księża obslugiwali nie
bór dla niego Stanislawowa byl
zuas Pawilonis (1914­1992).
skich księży z Polską oraz próby
we Lwowie przez ks. Zygmun-
tylko swoją parafię, gdzie byli
oczywistym po wieloletniej
W tym też czasie zarejestro-
wplywów polskiego episkopatu
ta Haluniewicza, przy polu nr
zarejestrowani, ale i wszyst-
wano duchownego z Litwy dla
aktywnej dzialalności ks. Ol-
na księży na Ukrainie. Na pod-
6. Na grobie zachowal się na-
kie wspólnoty w danym ob-
odeskiej wspólnoty. Byl to za-
szowskiego, a do Sambora byl
stawie zeznań ks. Pawilonisa
pis: ,,Tu spoczywa ks. kanonik
wodzie, gdzie nie bylo księży.
tem pierwszy kaplan, który
skierowany po krótkim po-
29 sierpnia 1957 roku zapisano:
Józef Ślipko proboszcz Buka-
Ten porządek zostal stopniowo
bycie tam o. Alojzego Serafina
przybyl na te tereny z Lotwy,
,,Wierni i duchowieństwo sta-
czowiec *1884 †1963 Prosi
odwolany i teraz każdy ksiądz
Kaszuby OFM Cap (1910­1977),
tworząc listę wielu duchow-
nislawowskiego rzymskokato-
o modlitwę".
obsluguje jedynie wlasną para-
nych Lotyszy, którzy po opusz-
którego kategorycznie posta-
lickiego kościola przekonująco
Na prośbę ks. Wojciecha Ol-
fię. W formie wyjątku zezwa-
czeniu rodzinnych miejscowo-
nowiono nie rejestrować.
informują, że Kościól rzymsko-
szowskiego o rejestrację pań-
lamy niektórym (progresyw-
ści udali się na tereny Ukrainy,
W sprawozdaniu informa-
katolicki Zachodniej Ukrainy
stwową  w  Stanislawowie
nym księżom) odwiedzać jeden
tym samym ratując tutejszy
cyjnym ,,O stanie i dzialalności
utrzymuje związki z Polską
staral się w 1948 roku o. Kazi-
­ dwa razy na rok wspólnotę
religijnych kultów we lwow-
Kościól katolicki przed jego
i Watykanem przez powracają-
mierz Lendzion, redemprotysta
religijną, nie mającą wlasne-
skim obwodzie z 1 stycznia 1960
unicestwieniem. Ostatnim byl
cych z lagrów do Stanislawowa
z klasztoru w Mościskach wy-
go księdza, pod warunkiem, że
roku i pracy przewodniczącego
zmarly 6 kwietnia 2021 roku
unitę Latyszewkiego, we Lwo-
dalony przez wladze komuni-
dana wspólnota nie dopusz-
wie ­ unitę Czerniawskiego
styczne. Rejestracji jednak nie
czala się i nie dopuszcza się
i przez biskupa Baziaka, miesz-
otrzymal. Natomiast w 1955
kającego w Krakowie".
roku powracającemu z lagrów
Najbardziej jednak przeko-
dawnemu grekokatolikowi ks.
nujący dowód jego wspólpracy
Janosowi Rabarowi, pochodzą-
z organem państwowym za-
cemu z Zakarpacia, propono-
pisano 15 czerwca 1962 roku
wano zamieszkanie i rejestra-
w referacie K. Polonnyka pt.
cję w Stanislawowie, ten jednak
,,Kościól katolicki, duchowień-
wybral parafię Bóbrka, gdzie
stwo i dzialalność na Ukra-
jako rzymskokatolicki kaplan
inie", gdzie autor, podając treść
poslugiwal do 1962 roku.
wywodów na temat dyspens
Po skazaniu na lagry ks.
udzielonych przez Watykan
Wojciecha Olszowskiego oraz
kaplanom i wiernym na tere-
ks. Kazimierza Stopy, na po-
nach Ukrainy, cytując slowa
czątku 1950 roku na terenie
ks. Pawilonisa dodal nieja-
obwodu  stanislawowskiego
ko świadomie, że byl to ksiądz
pozostal w Bukaczowcach sam
z ,,którym najczęściej spoty-
w wieku 66 lat wspomniany
kamy się i rozmawiamy, który
ks. Józef Ślipko. Wydaje się, że
również się zgadza z naszym
z lęku przed możliwym uwię-
stanowiskiem".
zieniem zaniechal wyjazdów
KOŚCIÓL W BURSZTYNIE
KOŚCIÓL W ŚNIATYNIU